Ik sleutel nog wel eens aan die dingen, weet er wel wat van. Wat wil je horen?
Digitale teller kwam voor modeljaar '84 als ik me niet vergis, vanaf modeljaar '85 beter afgewerkt en beschermd tegen roest. De Urq is nooit verzinkt geweest, wat ze je ook willen wijsmaken. De eerste drie jaren zijn rampenbakken- slechte elektra (brakke porseleinen zekeringen), veel roest.
Modeljaar '85 is ook de mooiere 'schuine' (relatief) voorkant, bredere wielen, betere elektra. '88 en '89 zijn nog verfijnder, minder turbogat en een Torsen-differentieel. '90 en '91 zijn de 20Vs, heel zeldzaam.
De Urq is niet fijn om aan te sleutelen, de turbomotor paste nooit goed in de motorruimte, het resultaat is dat je om ook maar iets te doen eerst van alles los moet halen. Een klusje van een uur duurt rustig vier uur op die manier.
Verder wel een ikoon van een auto, lekker vet turbogat, vierkante jaren '80-vorm, foute brede schermen. Kicken om in te rijden ook, hoewel als ik eerlijk ben een Coupé quattro (ongeblazen) lekkerder te rijden is op het randje. Wel een groot snelheidsgevoel en een heerlijk motorgeluid.
Een goede 10V kost tegenwoordig rond de 17.000 euro, een 20V het dubbele. Er is veel bagger met slecht gerepareerde roest en achterstallig onderhoud te vinden en veel verbeunde auto's ('82er omgebouwd tot '85+). Net een 911, dus.