GÖPPINGEN - Sportwagenfabrikant Porsche wordt naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe investeerder bij het in financiële problemen geraakte modeltreinmerk Märklin.
Dat het ene beroemde fabriek de andere helpt heeft te maken met het feit dat de grote man bij Porsche AG, Wendelin Wiedeking, een hartstochtelijke modelspoorliefhebber is en een grote verzameling treinen en auto's heeft opgebouwd. De 56-jarige topman van Porsche, die als een van de beste managers van Duitsland geldt, leidt sinds 1993 met veel succes het Duitse autoconcern.
Overigens heeft Michael Pluta de curator van Märklin, dat vorig jaar een omzet boekte van 128 miljoen euro, bekend gemaakt dat bijzonder hoge vergoedingen die aan bedrijfsadviseurs moesten worden betaald, het modelspoorbedrijf diep in de rode cijfers heeft gestort. Pluta maakte in de Duitse pers bekend dat zo'n twaalf miljoen euro voor externe adviezen is overgemaakt. Het eerste wat de curator heeft gedaan is per direct afscheid nemen van deze adviseurs. Het uitstel van betaling heeft overigens alleen betrekking op de fabrieken in Göppingen (Märklin) en Neurenberg waar de weinig succesvolle fabriek van Trix zich bevindt, een merk dat jaren geleden door de marktleiders op modelspoorweggebied werd overgenomen. De vestiging in het Hongaarse Györ waar veel modellen worden geproduceerd blijft buiten deze ontwikkelingen.
De aangekondigde teloorgang van het 150-jarige Märklin heeft de laatste dagen tot een run op modellen en vooral onderdelen geleid. Veel hobbyisten zijn er niet op gerust dat er een doorstart kan worden gemaakt en nemen het zekere voor het onzekere. Hetzelfde speelde zich een jaar geleden af toen Fleischmann in zwaar weer verzeild raakte en uiteindelijk door de moedermaatschappij van Roco werd opgekocht. Ook het faillissement van LGB lokte destijds veel kopers naar de winkels.
Wat zijn het toch een helden daar in Stuttgart