Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Auto invoeren wordt makkelijker: europees certificaat

08 mei 2009 9:18

Auto invoeren wordt makkelijker!

Een nieuw Europees kentekenbewijs moet het voor Nederlanders veel makkelijker maken een - voordelige - auto in het buitenland te kopen.

Wie bijvoorbeeld een auto in België, Duitsland of Frankrijk aanschaft, schrijft deze straks zonder administratieve rompslomp bij de RDW in en kan vervolgens met een Nederlands nummerbord de weg op. Het zogenaamde Europese 'certificaat van overeenstemming' moet vanaf vandaag verplicht worden verstrekt bij alle nieuwe auto's die in de 27 EU-landen worden verkocht en toont aan dat de wagen aan alle in de EU gestelde technische eisen voldoet.

Daarmee komt een eind aan de wirwar aan verschillende documenten waarvan nu in Europa nog sprake is. Veel Nederlanders die aanvankelijk in het buitenland een goedkope auto wilden aanschaffen werden hierdoor afgeschrikt.

Wie straks een auto koopt en deze in Nederland of een ander land wil invoeren heeft voortaan aan het certificaat voldoende om het voertuig op de weg te krijgen, omdat alle Europese RDW's het document zonder problemen zullen accepteren. Brussel probeert de Europese autohandel al een aantal jaren open te breken en zo de prijzen te verlagen, maar veel mensen schrikken nog terug voor de rompslomp. In veel gevallen is echter al snel enkele duizenden euro's voordeel te behalen door een auto belastingvrij te kopen en bij aankomst in Nederland bpm af te dragen.

Bron: Telegraaf.nl

Dat is toch echt goed nieuws voor mensen die in de toekomst een auto willen invoeren! :ba: De BPM wordt ook afgebouwd...Ik krijg wel een beetje het gevoel 'if if sounds too good to be true...' :?
Laatst bijgewerkt door MS964 op 08 mei 2009 23:03, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Auto invoeren wordt makkelijker: europees certificaat

08 mei 2009 9:20

Denk ik ook. Nederland verzint wel weer wat. Auto's zijn bah!! EN ze hebben het geld nodig natuurlijk :mrgreen:

08 mei 2009 9:29

CVO is niet nieuw en volgens mij zal je nog altijd de auto moeten laten keuren voordat je het kenteken krijgt. Blijft dus meer zoals het is, wat overigens geen probleem is, want invoeren is al vrij simpel.

08 mei 2009 13:03

Precies, een keuring via de RDW blijft als ik het helemaal goed begrepen heb van kracht. Het wordt alleen makkelijker als voor auto's geen NL typegoedkeuring is. Dan hoeft de typegoedkeuring niet plaats te vinden.
Al met al worden we weer blij gemaakt met een dode ....

08 mei 2009 15:15

Snap bericht een beetje niet...wat is er nu moeilijk aan invoer....en de verandering? Nu is het handig als je een "vage" type auto koopt die in Europa niet bestaat om deze zonder CVO op kenteken te krijgen.

Het lijkt een beetje nieuws om mensen beetje positiever te krijgen tijdens de "slechte" tijden.
En trouwens het bericht "....goedkope...auto", denk dat ze goedkopere bedoelen :D

08 mei 2009 16:37

Helemaal eens dat er voor ons, bij invoer uit bijvoorbeeld Duitsland, niks veranderd.

En wat betreft die afbouw van de BPM waar Mischa zo blij over is...
Heb het totaal aan te betalen belastingen bij invoer recent eens bekeken en de verlaging van de BPM wordt meer dan goed gemaakt door de 2 nieuwe milieu belastingen (CO2 en nog iets) die je nu aanvullend voor een P. met 250 g CO2 uitstoot mag neertellen :!: :?

08 mei 2009 16:43

gast schreef:Raar bericht. Weinig nieuws onder zon. Een auto invoeren is nu ook een fluitje van een cent. Ook met dat CVO moet je naar de RDW en gewoon betalen.

BPM afbouw is ook al een poosje bekend. En zal heus wel door een andere roofregeling worden opgevolgd. Je denkt toch niet dat we in NL eerlijk behandeld gaan worden :bang:

Positief nieuws: onder die noemer moeten we het maar rangschikken denk ik (ook)
inderdaad.Topic titel zou moeten zijn..... wordt NOG makkelijker
:wink:
Net als met alles moet je het een keer gedaan hebben.Is nu al een fluitje van een cent.

08 mei 2009 22:52

Of topictitel moet zijn Auto invoeren wordt makkelijker???? :lol:

Re: Auto invoeren wordt makkelijkerer: europees certificaat

08 mei 2009 23:03

:salut: :mrgreen:

Misschien was ik iets te optimistisch, ok, zou kunnen.

@PvE: ook ik zei al: if it sounds too good to be true....
@anderen, reactie op 'het is al heel makkelijk': het zal wel niet heel ingewikkeld zijn, maar het gekke is wel dat er hele A4-tjes worden volgeschreven over wat je precies wel of niet waar/hoe/wanneer moet doen om een auto in te voeren. Als je je er goed in verdiept zal het wel te doen zijn, maar heel makkelijk?? Een brood kopen, dat is pas makkelijk. :wink:

08 mei 2009 23:04

een auto invoeren ook :D

10 mei 2009 0:13

bully schreef:een auto invoeren ook :D

Ik ben benieuwd, geef a.u.b. de exacte stappen (niet ongeveer zo en zo) dus met alle details telefoonnummers, instanties, buro's, aanspreek-personen met naam en toenaam en de exacte bijbehorende afspraken die gemaakt dienen te worden.... 8) 8) 8)

10 mei 2009 0:22

dat stond pas in een ander draadje...er zijn ook bedrijven die alles voor je doen..jij zoekt auto uit en zij zetten em bij je voor de deur op kenteken..bv deze of lees draadje koopjes even als je zelf op exportplaten wil rijden....hier
Laatst bijgewerkt door bully op 10 mei 2009 0:34, in totaal 1 keer bewerkt.

10 mei 2009 0:47

Je rijdt ermee naar de RDW vanuit Polen met natuurlijk een Pools-(arbeiders)kenteken die peultjes-plukker is en je maakt geen ongeluk en je loopt geen risico want je bent blind(stra) voor alle problemen...etc... :ass: :ass: :ass:

10 mei 2009 0:55

je rijdt toch op exportplaten [incl wegenbelasting en verzekering ] die kan je nemen voor 3 dagen..3 maanden..je zoekt een auto uit..platen erop..terug naar ned. naar rdw..keuring..en afrekenen..bpm..dan krijg je ned.kenteken..thats it..

10 mei 2009 1:02

bully schreef:dat stond pas in een ander draadje...er zijn ook bedrijven die alles voor je doen..jij zoekt auto uit en zij zetten em bij je voor de deur op kenteken

Waarom denk je dat (zoveel van) dit soort bedrijven bestaan? :wink:

PS: ik laat me door het gedoe niet weerhouden en zal wss eind dit jaar ZELF een auto uit DL importeren.

10 mei 2009 1:08

@MS964, wilj e mij op de hoogte houden "step by step".... al dat van doe maar even zo en zo zonder enige info word ik niet echt wijzer van.... :roll: :roll: :roll:

10 mei 2009 1:10

Als je de zoekfunctie op dit forum en google gebruikt en dingen zelf even checkt bij rdw.nl etc moet je er wel kunnen uitkomen. Het is allemaal wel te doen (schijnt), het ging mij er alleen om dat het zeer makkelijk zou zijn. Dat is een relatief begrip. Maar als ik het heb gedaan wil ik je best met raad en daad bijstaan.

10 mei 2009 12:27

MS964 schreef:
bully schreef:dat stond pas in een ander draadje...er zijn ook bedrijven die alles voor je doen..jij zoekt auto uit en zij zetten em bij je voor de deur op kenteken

Waarom denk je dat (zoveel van) dit soort bedrijven bestaan? :wink: uit gemakzucht...
PS: ik laat me door het gedoe niet weerhouden en zal wss eind dit jaar ZELF een auto uit DL importeren.
veel succes..is echt gemakkelijk...
:D

10 mei 2009 12:39

Targa911S1967 schreef:@MS964, wilj e mij op de hoogte houden "step by step".... al dat van doe maar even zo en zo zonder enige info word ik niet echt wijzer van.... :roll: :roll: :roll:

lees

10 mei 2009 12:56

Targa911S1967 schreef:"step by step"

1. auto zoeken
2. auto kopen
3. exportkenteken regelen bij Verkehrsamt in de plaats waar je de auto hebt gekocht (30 min. & circa 100 euro)
4. naar huis toe rijden
5. 's avonds deze invullen en uitprinten ->Autoimport BPM hulp
6. volgende (werk!)dag naar de RDW rijden (zonder afspraak, maar wel vroeg er zijn!)
7. auto laten keuren event. gelijk met APK
8. daarna naar de douane (zit in het zelfde pand als RDW)
9. BPM aangifte doen en gelijk betalen (PIN) of later telefonisch
10. max 5 werkdagen later valt kentekenbewijs in de bus
11. met kentekenbewijs kentekenplaten laten maken
12. kentekenplaten erop schroeven en karren maar :drive:

Kind kan de was doen 8), makkelijker kunnen wij het niet maken, wel leuker! :mrgreen: :wink:

10 mei 2009 13:18

mooi antwoord rob :D :D

10 mei 2009 20:49

Bedankt, Rob, als het zover/gebeurd is laat ik het je horen of dit/heeft (ge)werkt (Duitsland is idd de "grootste kanshebber").......... :drive: :drive: :drive:

P.s. Link werkt bij mij zo te zien niet.... :scratch: :scratch: :scratch:

10 mei 2009 21:41

gast schreef:Jouw gaat het echt niet lukken. Koop er 1 voro veel geld bij een dealer in NL. Die pampert jou wel zoals je gewend bent.

:go: :ass: :ass:

10 mei 2009 21:42

Haaa!!! Ik zet in op Marcel... :wink:
:popcorn:

12 mei 2009 12:34

Heb hier nog ergens een verhaal van de Jeep Wrangler van totmbo staan. Nog nooit zo eenvoudig 8000 euro verdiend...

Let wel op: Landen van buiten de EU gaat lastiger en is duurder. (Zwitserland EVA land erg lastig, US een stuk duurder!). Heeft ook te maken met het feit dat de officiele instanties niet alles exact weten en elkaar tegenspreken (RDW, Douane, Belastingdienst). Maar vanuit Duitsland appeltje-eitje.
Plaats een reactie