Ik heb twee weken geleden een 997 voor mijn zwager uit Duitsland gehaald, en deze is net op NL kenteken gezet. Als je dit goed voorbereid is het niet moeilijk.
Als je een jong wagen uit Duitsland wilt halen en je keuze hebt gemaakt dan begint het.
1: Bepaal je minimum/maximum budget. Zoek vooral in je directe omgeving een auto en kijk welke opties je belangrijk vind, kijk ook naar km stand en bouwjaar. Dit bepaald namelijk mede de BPM.
2: Zoek via de Duitse sites (dealersites, of mobile.de) en maak een keuze. Zoek het liefst een aantal wagens die redelijk dicht bij elkaar te koop worden aangeboden zodat je deze op 1 dag kunt bezoeken. Denk aan de openingstijden op de zaterdag!!
3: Als je een keuze hebt gemaakt en de koop hebt gedaan dan begint het.
A. Verkoper dient te bezorgen 1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC =
(Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.
2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung Teil 1 + 2 (vroeger Fahrzeugbrief genoemd) Dit is het equivalent van rkentekenbewijs, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)
3) Keuringsbewijs (Tüv) (indien ouder dan drie jaar)
4) Factuur inclusief Duitse BTW indien aankoop als prive persoon.
Zorg dat de wagen aangekocht is inclusief duitse btw en dat je dit ook kunt bewijzen. (MwSt. ausweisbar)
5) Vraag na / controleer dat de wagen uitgeschreven is in Duitsland!
B. Transporteren naar Nederland Rij de wagen zelf naar NL met een exportkenteken (Zollkennzeichen), regel dus een kenteken voor 14 dagen of langer (met rode band), dan heb je iets meer tijd om het eea bij de RDW af te handelen. Officieel mag dit niet, maar als je kunt aantonen dat je een afspraak hebt gemaakt bij de RDW/douane dan zal de politie of douane waarschijnlijk geen problemen maken ook al ben je in overtreding.
Vraag aan de verkoper of hij een exportkenteken inclusief verzekering (WA) regelt. Als dit niet lukt dan moet je zelf zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse "RDW" te gaan (=Zulassungsstelle). Het kantoortje voor de verzekering ligt vaak naast zo een station. Dealers hebben hier ervaring in en vraag dus of zij dit als service kunnen regelen. Let op dit is slechts een WA verzekerings, zorg dus dat je de wagen in NL ook “all risk” verzekerd via chassisnummer.
Indien je toch zelf je exportkenteken regelt dien je dus
i. Verzekering te hebben (Deckungskarte)
http://www.deckungskarten.eu ii. Duitse RDW (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
1. Identiteitskaart
2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte) (Vaak zit het kantoor dus in of naast het pand van de Duitse RDW).
3. Keuringsbewijs (Tüv) indien de wagen 3 jaar of ouder is.
4. Duitse kentekenbewijs deel 1 + 2 (Zulassungsbescheinigung deel 1 + 2)
5. Aankoopfactuur
6. Geld (ongeveer 200 euro totaal voor verzekering plus een 30 dagen kenteken!).
7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet).
Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
“ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein) mogelijk is dit nog zo in sommige Zullassungsellen. Meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief of Zulassungsbescheinigung⇨
Nogmaals, Let op wettelijk gezien mag je als Nederlander in NL niet met het Duitse export kenteken rijden. Je hebt diverse opties.
Je kunt bij de RDW formeel ontheffing aanvragen voor een periode van maximaal 14 dagen voor dit export kenteken.
Je kunt ook de wagen ophalen met een transporteur of zelf vervoeren door middel van een autotrailer. (Zorg dat de wagen en trailer verzekerd zijn!!). Als laatste optie kun je een eendagskenteken aanvragen bij de RDW. Uiteraard alles goed verzekeren!!
Aangekomen in Nederland:U gaat met het voertuig naar een keuringsstation van de RDW. U kunt hiervoor een afspraak maken of u komt zonder afspraak tussen 08.00 en 12.00 uur naar dat keuringsstation. Je belt best op voorhand en maak een afspraak voor een keuring, online een afspraak maken kan ook via bv
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... Roosendaal . Maak allen een afspraak zonder APK keuring (ook al is de wagen ouder dan 4 jaar). De reden is eenvoudig, stel dat er een klein gebrek naar voren komt tijdens de APK keuring dan stopt de hele import procedure! Keuren doe je dus bij voorkeur achteraf bij een bedrijf wat erkend is om APK keuringen te doen. Wil je wel een keuring dan kun je dit tegelijk laten met de import doen bij de RDW. (Zoek een lokatie waar keuringstation RDW en Douane gezamenlijk zitten!!) zie
http://www.rdw.nl Wat heb je nodig bij de RDW:
Je neemt mee, een geldig legitimatiebewijs mee.
Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung Teil 1 + 2 (voorheen Fahrzeugbrief)
Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
Duits keuringsbewijs (Tüv) (indien wagen ouder dan 3 jaar)
Tijdens het onderzoek worden de gegevens vastgelegd die nodig zijn voor de registratie in Nederland. De procedure is afhankelijk van de herkomst van het voertuig.
Het duitse kenteken wordt ingenomen!
Kosten keuring RDW 2010:
Inschrijving voertuig € 53,00
Inschrijving EU-voertuig + vrijwillige APK € 84,00
Voertuigbewijs deel 1a € 38,00
Tenaamstellingsbewijs deel 1b € 9,25
Na het onderzoek door de RDW en het afrekenen kunt u direct naar de Douane voor de fiscale afhandeling. De douane is gevestigd in het RDW-keuringsstation. Lees meer op de website van de Douane.
D. Ga naar de douane Let op er is onlangs een wijziging geweest waarbij er werkzaamheden zijn weggenomen van de Douanebeambte en verplaatst naar de Belastingdienst. Als je pech hebt dan tref je een ambtenaar die niet echt wil meewerken. Reken op wachttijden van 4 uur als je dus pech hebt.
Je dient de onderstaande documenten mee te nemen:
a. Aankoopfactuur
b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung Teil 1 + 2 (voorheen Fahrzeugbrief), deze is ingenomen door de RDW maar je krijgt een kopie!
c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
d. Duits keuringsbewijs (Tüv) (indien wagen ouder dan 3 jaar)
e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
f. Onderbouwing voor BPM aangifte, zie website's als
http://www.importautos.nlDe onderbouwing kun je het beste laten doen door al eerder genoemde bedrijven maar als je exact weet welke opties er opzitten en wat deze kosten ten tijde van de aanschaf incl btw en bpm dan kom je een heel eind. Ik zelf heb dit laten doen en op basis van een taxatie scheelde het ongeveer 4 duizend euro BPM ten opzichte van BPM berekening 2010. Dus aangifte doen op basis van taxatiewaarde kan dus veel geld schelen.
Voor deze onderbouwing moet je een tweetal formulieren invullen en afgeven bij de Douane.
Voor meer informatie zie de website van de belastingdienst!
Download hier twee formulieren te weten:
Aangifte BPM
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 8plfol.pdfBerekening tbv aangifte BPM
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1b16pl.pdfZie ook
http://www.belastingdienst.nl/download/807.htmlJe moet alle medewerking verlenen aan de controle van je aangifte of opgave.
Na controle van de aangifte stuurt de Belastingdienst u het formulier 'Betaalbericht' per e-mail. Op dit formulier staan onder meer het te betalen bedrag en het betalingskenmerk. Met deze gegevens kunt u de bpm betalen.U kunt de bpm op twee manieren via uw bank betalen: via een ‘reguliere’ elektronische overboeking via een zogenaamde ‘spoedbetaling’. Voor een spoedbetaling rekent uw bank extra kosten. U moet deze kosten zelf betalen. De Belastingdienst verwerkt dagelijks alle spoedbetalingen die voor 15.00 uur zijn bijgeschreven op de rekening van de Belastingdienst. Het duurt ongeveer een 4 werkdagen voordat de Belastingdienst de BPM aangifte heeft verwerkt een deze e-mail stuurt. De RDW verstrekt pas een kentekenbewijs als u het totale bpm-bedrag hebt betaald. De Belastingdienst controleert uw betaling en stuurt de RDW een bericht dat het kentekenbewijs kan worden afgegeven. Dit duurt ook ongeveer 4 werkdagen. Totale duur ongeveer 8 tot 10 werkdagen.
U moet zelf kentekenplaten voor de personenauto, bestelauto of motor laten maken.
Het is een heel verhaal geworden maar het is echt goed te doen. Belangrijk is te weten wat de wagen nieuw kosten en wat de opties kosten. Als je dit weet dan kom je er wel uit.
Groet,
Ricky