Zijn zo links en rechts al wat opmerkingen over gemaakt. Sommigen weten al wat meer.Vandaar even kort een update van mijn kant.
Met Hemelvaart mijn 964 cabrio verkocht via mobile.de. Duitser kwam naar NL op donderdag, auto met Porsche kenner uitgebreid bekeken en nagelopen en vervolgens proefrit van 45 min gemaakt. Helemaal tevreden, prijs afgemaakt en aanbetaald.
Vrijdag na H'vaart heb ik bij de RDW auto uitgevoerd en exportplaten voor hem geregeld. Op zaterdag kwam deze herr weer terug, deze keer met een Porsche monteur. Weer 45 minuten om de auto heen lopen, naar de motor kijken etc etc. Auto kwartier stationair gelopen.
Vervolgens ADAC privat koopcontract opgemaakt, geld gekregen, samen naar de bank gereden om geld te storten (en te laten checken of het niet vals was
) en de auto, boekjes, facturen en sleutels overgedragen. Toen nog kop koffie met de heren gedronken maar om 14.15u is alles wel gezegd en gedaan.
Hij rijdt in de 911 weg, zijn vriend de Porsche monteur in de Mercedes. Op de hoek hier bij de Q8 (500 mtr rijden) 911 en Mercedes volgetankt. Terwijl monteur Mercedes voltankt en de nieuwe eigenaar de 911 voltankt, peilt de nieuwe eigenaar even de olie. He, zit helemaal niks in
en deze meneer besluit er voor de zekerheid maar 2 liter olie bij te gooien (ik wist op dat moment nog van niets). Vervolgens belt hij mij om 18.40u op dat hij thuis is (bij Mannheim) en dat de auto de hele weg enorm gerookt had en dat hij de auto wilde komen terugbrengen. Nadat ik hem aangaf dat de auto zowel donderdag bij de inspectie plus de proefrit nul gerookt had en ook die ochtend tijdens het kwartier stationair rijden en ook tijdens het wegrijden geen rook had uitgebraakt, vertelde hij me het verhaal dat ik de auto 'met veel te weinig olie aan hem had geleverd en dat hij er op de hoek al meteen twee liter bij had moeten gooien...'
Tja, toen werd mij wel duidelijk wat er gebeurd was. Ik heb hem aangeraden maandag naar zijn vriend de monteur te rijden, wat olie af te tappen, de filters te vervangen en op de juiste manier weer genoeg olie toe te voegen tot het nivo weer op de juiste hoogte stond.
Echter, de donderdag erop ontving ik een brief van zijn advocaat met een handgeschreven kattebelletje van Porsche Mannheim dat ze oliesporen op het blok hebben geconstateerd en dat dit mogelijk een signaal was dat een revisie nodig zou zijn die mogelijk wel 15000 euro zou kunnen kosten. Als ik 15000 euro overmaakte was alles geregeld. Zo niet dan moest ik de auto terugnemen. En gaarne binnen 12 uur reageren anders zou er niets resten dan een rechtszaak te beginnen.
Een advocaat met Porsche ervaring en een Porsche specialist met Porsche ervaring hebben toen samen namens mij een epistel terug geschreven waarop de andere partij moest reageren om nog een zaak te hebben. Sindsdien niets meer mogen vernemen.
Toch jammer als je op deze wijze afscheid van je auto moet nemen.
Heb een paar maanden terug de Jeep van totmbo verkocht aan een mevrouw van wie ik sindsdien nog een keer of drie een emailtje gekregen heb dat ze zo blij is met haar nieuwe Wrangler. Kijk, da's een stuk plezieriger zaken doen.
Al met al de 911 cabrio geevalueerd na het afscheid en moeten constateren dat voor de 4-5000 km die ik jaarlijks rij een 911 wel een aardige kostenpost is. Als ik zie wat ik er in de afgelopen jaren ingestoken heb aan onderhoud, optische verbeteringen etc had ik voor de kosten per km beter iets leuks kunnen huren
. Maarja, ook een hoop plezier van gehad. Dus zeker geen spijt van!
Enfin, de A6 rij ik niet prive. Totmbo heeft inmiddels haar Jeep Cherokee die als gezinswagen dienstdoet. Ik ging dus maar eens kijken naar een nieuwe 'derde auto'. Heb me redelijk blindgestaard op een oude Mercedes 280SE (W116) of een 500/560 SEL van het model erna. Totmbo zei me echter terecht dat ik al bijna 20 jaar gek ben van openrijden en dat als ik nu een Merc zou kopen ik zeker na een paar maanden weer op zoek zou gaan naar een cabrio. En omdat die twee kleine blagen het zo leuk vinden om mee te rijden in de cabrio ben ik op zoek gegaan naar een 4-zits cabrio die niet de wereld kost die ik ook nog mooi vind. Na wat speuren op verschillende forums heb ik de Saab 900 turbo evenals de 9-3 cabrio van het lijstje geschrapt, dit ook gedaan met de Audi 80 en A4 en tenslotte obv de houdbaarheidsdatum ook de 3-serie cabrio afgevoerd. Het is na een beetje zoeken, onderhandelen en laten keuren uiteindelijk een 2000 Volvo C70 cabrio 2.0t met 80.000 km op de teller en een volledige onderhoudshistorie bij Volvo garages geworden. Ben enige weken terug met de nachttrein naar Basel gereden, heb de auto overgeschreven en vervolgens in een stralend zonnetje en 25 graden terug naar NL gereden. Aardig proefritje...
Auto staat inmiddels op gele platen, heb op ebay voor erg weinig een origineel windschot gescoord en geniet met volle teugen van het lekkere weer. Het is geen Porsche, het rijdt niet als een Porsche, het heeft niet de beleving van een Porsche, maar op dit moment doet het precies wat ik zoek voor het geld dat ik ervoor over heb.
Zal hier best wel blijven rondhangen, maar voorlopig even geen 911 voor mij. Wie weet wat de toekomst brengt. Oja, nog twee piccies.