Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Rijhoogte

17 sep 2010 10:24

Goedemorgen Porsche vrienden

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk(school) maar nu moet ik gaan vertellen wat de rijhoogte met sneller gaan te maken heeft en dan met een natuurkundige verklaring.
Zou iemand mij hier verder mee kunnen helpen?
alvast bedankt

Roy

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 10:28

Helpen: ja, maar jouw (huis)werk gaan maken: Afbeelding

Luchtweerstand, -stromingen, -drukverschillen :idea: :wink:

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 10:32

EriC4C schreef:Helpen: ja, maar jouw (huis)werk gaan maken: Afbeelding

Luchtweerstand, -stromingen, -drukverschillen :idea: :wink:


Nee is geen hw maar pws is voor me examen maar op internet kan ik ook weinig vinden en hier op school lopen natuurkunde docenten rond met 0 verstand van auto's

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 10:39

Sneller op het rechte stuk of sneller door de bocht...?

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 10:46

Hoe lager bij de grond, hoe beter de vacuüm zuiging onder de auto. :popcorn:

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 10:48

Lijkt me een prima topic voor de F1 specialisten onder ons..... :mrgreen:

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 10:50

Cloaca schreef:Lijkt me een prima topic voor de F1 specialisten onder ons..... :mrgreen:

Nog beter Indycar.

Als ik jou was Roy zou ik eens gaan zoeken naar Indycar en dat effect. Die kunnen theoretisch op de kop rijden boven 260 ofzo.

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 10:52

spreekbeurt pakket aanvragen bij PON :mrgreen:

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 11:00

Mark Nauta schreef:
Cloaca schreef:Lijkt me een prima topic voor de F1 specialisten onder ons..... :mrgreen:

Nog beter Indycar.

Als ik jou was Roy zou ik eens gaan zoeken naar Indycar en dat effect. Die kunnen theoretisch op de kop rijden boven 260 ofzo.


In Stuttgart heb je er zo één

Afbeelding

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 11:12

Cloaca schreef:Sneller op het rechte stuk of sneller door de bocht...?

Op het rechte stuk

iedereen bedankt voor snelle reacties helpt ook maar weten jullie ook natuurkundige verklaring (formules) of zijn die er niet? want ja vacuüm snap ik maar de luchtwervelingen onder de auto worden minder maar hoe bewijs ik dat. hoop dat jullie hier iets op weten maar ik ga heftig door met googelen.

alvast bedankt

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 11:24

Er zijn doorgaans 2 zaken die een rol spelen als je de rijhoogte verlaagt. Je verkleint het frontaal oppervlak van de auto (feitelijk het totale oppervlak dat je van voren ziet) doordat de wielen verder in de wielkasten vallen en je vermindert hinderlijke luchtstromen (die "lift" en turbulentie creëren) onder de auto. Normaal gesproken is de bodem van de auto verantwoordelijk voor zo'n 30% van de luchtweerstand, met name dankzij turbulentie. Hoe minder lucht daarlangs stroomt...
De eerder genoemde drukverschillen hebben meer invloed op downforce en dat is weer een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Jort op 17 sep 2010 11:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 11:43

Jort schreef:....en je vermindert hinderlijke luchtstromen (die "lift" en turbulentie creëren) onder de auto....


De luchtstroom verhouding die over en onder de auto stroomt wijzigt. Met een lage auto stroomt er minder lucht onder de auto door. Hierdoor neemt de "lift" minder toe bij verhoging van de snelheid.....

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 11:45

Precies, maar het ging hier met name om luchtweerstand, niet om downforce of lift. Ik had het niet moeten noemen. :wink:

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 11:52

Ik vroeg me in het begin ook af of het ging om de snelheid op het rechte stuk of door de bocht.... zoals je als aangeeft is downforce van ondergeschikt belang..... de luchtweerstand daarentegen.....

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 12:12

klopt helemaal.
we willen alleen hard gaan en geen downforce of grip of wat dan ook.

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 14:06

Smalle bandjes dan maar. :wink:

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 14:12

Snelheid op het rechte stuk, daarvoor wil je juist zo min mogelijk downforce.

Weet niet of het helemaal opgaat maar met die race games kun je jouw (F1/Indy) wagen helemaal aanpassen en het verhogen van de auto betekende juist een hogere topsnelheid op de rechte stukken, want minder downforce, luchtweerstand speelt bij dezelfde wagen veel minder een rol.

iemand nog een natuurkundige onderbouwing?

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 14:14

Dan moet je weerstand reduceren....
Tegenwoordig zijn auto vanonder helemaal voorzien van afdekplaten....
Dat je bijna geen componenten meer kan zien en dat de auto bijna heleaal "glad" is van onder.....
Dat scheelt ook weer een hoop turbulentie onder de auto.....

Dan heb je nog de diffuser.....

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 14:34

royvanoevelen schreef:Goedemorgen Porsche vrienden

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk(school) maar nu moet ik gaan vertellen wat de rijhoogte met sneller gaan te maken heeft en dan met een natuurkundige verklaring.
Zou iemand mij hier verder mee kunnen helpen?
alvast bedankt

Roy


De vraag was wat de relatie is tussen hoogte en snelheid,

in principe dus hoger = minder downforce = meer snelheid op het rechte stuk.

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 15:13

MarkS schreef:
royvanoevelen schreef:Goedemorgen Porsche vrienden

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk(school) maar nu moet ik gaan vertellen wat de rijhoogte met sneller gaan te maken heeft en dan met een natuurkundige verklaring.
Zou iemand mij hier verder mee kunnen helpen?
alvast bedankt

Roy


De vraag was wat de relatie is tussen hoogte en snelheid,

in principe dus hoger = minder downforce = meer snelheid op het rechte stuk.


Iedereen bedankt.
uit deze info kan ik mijn profielwerkstuk wel afmaken
danku

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 15:57

MarkS schreef:De vraag was wat de relatie is tussen hoogte en snelheid,

in principe dus hoger = meer snelheid op het rechte stuk.


In principe juist niet. Het is wel zo dat áls er grote diffusers aanwezig zijn, die in relatief beperkte (daarom zijn ze veel aantrekkelijker voor het genereren van downforce dan spoilers die een aanzienlijk effect op de weerstand hebben) mate kunnen bijdragen aan extra weerstand als je de auto extreem verlaagt. Maar in het algemeen wegen eerdergenoemde factoren zwaarder.

Één van de redenen waarom veel auto's met luchtvering zakken op hogere snelheid (de andere reden het vergroten van stabiliteit). Niet zozeer om de topsnelheid te verhogen alswel het verlagen van het verbruik en rijwind geluiden. De Veyron is hierop een uitzondering. Die zakt in top speed modus ook door de knieën om nog wat extra kilometers per uur eruit te persen, met dank aan een verlaging van de Cw-waarde van 0,39 naar 0,36. En die beschikt nota bene over behoorlijke diffusers. :wink:
Laatst bijgewerkt door Jort op 17 sep 2010 16:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 16:10

Rij hoogte heeft niet zoveel met aero te maken
Het gaat met name om het verlagen van het centrale gewicht
Als dit lager tussen de wielen zit heb je een betere gewichtsverdeling over de vier wielen en dus meer grip...

Re: Rijhoogte

17 sep 2010 16:13

Beide natuurlijk, maar grip lieten we buiten beschouwing.

Je gaat mij niet vertellen dat al die eco modellen verlaagd zijn voor meer grip. :wink:
Plaats een reactie