Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
25 okt 2010 11:06
Net van mijn verzerkingskantoor begrepen dat je schade vrije jaren per auto opbouwt en niet per persoon.
Ik heb nu 5 schade vrije jaren en die heb ik voor de P "ingezet". Nu ik er een auto bijneem, heb ik geen schade vrije jaren voor die daily driver. Aldus mijn verzekeringsagent. Beetje vreemd lijkt me: ik rij toch niet in 2 auto's tegelijk.
Iemand bekend met dit verhaal?
25 okt 2010 11:09
Ja, dat is heel "normaal".....
Aan de andere kant is het ook bespreekbaar als je dit aangeeft.
Als je het niet bespreekbaar maakt betaal je de volle pond.....
25 okt 2010 11:19
Schadevrije jaren zijn inderdaad onderhandelbaar.
25 okt 2010 11:34
Yep, heb dit probleem ook gehad (iets anders maar had ook nul schadevrije jaren opbouw voor mijn P), maar rijd nu 3 jaar en heb inmiddels alweer de maximale 80% korting te pakken! (Het aantal schadevrijejaren blijft overigens hetzelfde, het is de korting die onderhandelbaar is... En daar gaat het natuurlijk om!
25 okt 2010 14:29
Frits,
Een andere optie is de Porsche op basis van Taxatiewaarde te verzekeren. Hier heb je geen BM verklaring voor nodig.
Je kunt dan je schadevrije jaren gebruiken voor je daily driver.
Of je Daily biojn de zelfde vervzekerraar onderbrengen als de Porsche, en deze als 2 gezinsauto aanwenden. je krijgt dan bij de meeste verzekeraars wel de korting van de 5 jaren, maar niet de schadevrije jaren. Deze laatste bouw je op per polis en niet per persoon. ( helaas.)
25 okt 2010 14:48
Jos Targa schreef:Een andere optie is de Porsche op basis van Taxatiewaarde te verzekeren. Hier heb je geen BM verklaring voor nodig.
... alleen als het `n klassieker betreft
M`n 2de en 3de auto schelen maar 1 trede op de BM ladder in vergelijking met de 1ste - schade vrije jaren nagenoeg gelijk ... en heb deze ook nog weleens van de ene naar de andere auto gewisseld
27 okt 2010 11:19
Klopt niet helemaal Olaf,
Je kunt je Porsche al bij 8 jaar en ouder verzekeren tegen Taxatiewaarde, zonder BM verklaring.
27 okt 2010 22:29
..... met (te) beperkt aantal km's/jaar.
Geen optie dus als je (nog) meer met de Porsche wilt genieten.
28 okt 2010 21:42
15.000 km per jaar vind ik niet weinig voor een auto voor erbij
En daar gaat het hier om.
sterker nog.
Ik denk dat dat nog niet eens wordt gehaald met deze Boxter
28 okt 2010 22:26
Die 15.000 km/jaar is veel meer ruimte dan ik eerder ben tegengekomen

.
Mogelijk interessant! Geldt net als bij mijn huidige verzekering:
- Geen nachtclausule
- Geen alarmeis
- Bindende taxatiewaarde conform art. 7:960 BW (geldigheidsduur taxatierapport?)
- Geen beperkingen dekking vanwege stoffen cabriokap en schade aan cabriokap valt onder de dekking
28 okt 2010 23:21
Jos Targa schreef:Je kunt je Porsche al bij 8 jaar en ouder verzekeren tegen Taxatiewaarde, zonder BM verklaring.
.. jij zal het ongetwijfeld weten - maar voor mij is dit echt nieuws; dat je 'n auto jonger dan 10 jaar o.b.v. taxatiewaarde kunt verzekeren ...
29 okt 2010 7:03
Eric,
Even ter verduidelijking.
Porsches van 8 jaar tot 15 jaar:
keuze uit 10.000 km of 15.000 km per jaar.
Porsches van 15 jaar en ouder:
7500 km en 10.000 km per jaar ( is trouwens wel meer km per jaar mogelijk met een uitzonderingsregel en een iets hogere premie)
Wel nachtcluasule bij klasse 1 alarm, geen bij een klasse 3 alarm. In beide gevallen mag het een fabrieksalarm zijn of vergelijkbaar, mits vermeld in het taxatierapport.
Geen extra hoog risico bij cabrio.
Uiteraard bindende taxatievoorwaarden. Taxatie is 3 jaar geldig.
29 okt 2010 7:50
Frits77 schreef:Net van mijn verzerkingskantoor begrepen dat je schade vrije jaren per auto opbouwt en niet per persoon.
Ik heb nu 5 schade vrije jaren en die heb ik voor de P "ingezet". Nu ik er een auto bijneem, heb ik geen schade vrije jaren voor die daily driver. Aldus mijn verzekeringsagent. Beetje vreemd lijkt me: ik rij toch niet in 2 auto's tegelijk.
Iemand bekend met dit verhaal?
Dat klopt: in beginsel bouw je schadevrije jaren op per auto!
Je kunt over de b/m-trede (niet over de schadevrije jaren) inderdaad onderhandelen. Daar zijn sommige verzekeraars wel gevoelig voor, zeker als je een goede tussenpersoon hebt die een woordje voor je doet, of als je een goed verhaal hebt (bijv. jarenlang schadevrij gereden met een leaseauto).
Koppelen van 2 auto's kan ook: dan krijg je bij beide auto's dezelfde b/m-korting. Er zijn ook maatschappijen die dat doen (ook bijvoorbeeld de b/m van een motor aan die van de dagelijkse auto koppelen).
Hou er in dat laatste geval wel rekening mee dat als je schade rijdt met de ene auto, dat ook b/m-consequenties heeft voor de andere auto!
29 okt 2010 9:14
Speedy,
Dit laatste is niet waar. het is zeker niet zo dat als je op 1 polis 2 voertuigen hebt verzekerd je bij het calimen van een schade ook in BM trede omlaag gaat op je 2e voertuig.
29 okt 2010 10:19
Als je op 1 polis twee auto's verzekerd hebt (een zogenaamde combi-polis), kan het inderdaad zo zijn dat de b/m trede per auto geldt. Als je echter 2 verschillende polissen (1 voor iedere auto) hebt bij 1 maatschappij en de b/m-schalen zijn aan elkaar gekoppeld, dan heeft een schade op de ene polis wel consequenties voor de korting op de andere...
Er zijn zoveel verschillende verzekeringsvormen, koppelbare polissen, combi-polissen, met of zonder b/m-tredes, dat het heel moeilijk is om de voor jou juiste verzekering te kiezen.
29 okt 2010 11:00
Speedy,
het is al een aantal jaartjes mijn vak. Maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Normaal is het bij ( gerenomeerde) verzekeraars dat als je bv 1 auto hebt met bv 14 schadevrije jaren, en een 2 auto met bv 0 schadevrije jaren wilt toevoegen je inderdaad 2 polissen krijgt. De 2e gezinsauto lift mee met de BM korting van de eerste, tevens bouw je op de 2e auto ook schadevrije jaren op. het is absoluut niet zo dat als je vervolgens met de eerste auto een schuldschade veroorzaakt, en daardoor een terugval hebt in jaren en in BM korting. dat vervolgens op de 2e auto ook de BM korting omlaag gaat.
Mocht dit wel zo zijn dan zou ik maar eens heel snel vertrekken bij datzo, hotso flatso verzekeringen, want dat klopt echt niet. De polis is gekoppeld aan het voertuig, en ook de opbouw van korting en jaren.
29 okt 2010 11:28
Ik ben ook jarenlang (senior) schadebehandelaar geweest (eerst bij een Zwitserse Intermediairsverzekeraar die inmiddels helaas niet meer bestaat) en daarna bij een groot gevolmachtigd intermediair.
Met name bij dat gevolmachtigd intermediair heb ik echt een bizarre verscheidenheid aan autopolissen voorbij zien komen, ook gekoppelde polissen waarbij een schade veroorzaakt met de ene auto ook b/m-consequenties had voor de andere, vreemdsoortige clausules, etcetera, enzovoorts, enzoverder...
Het bestaat dus wel.
Er zijn zoveel verschillende verzekeringsvormen, koppelbare polissen, combi-polissen, met of zonder b/m-tredes, dat het heel moeilijk is om de voor jou juiste verzekering te kiezen.
Wat ik aan probeer(de) te geven, is dat je bij het afsluiten van een -of meerdere- autoverzekeringen goed moet weten wat je wilt en dat de afgesloten polis(sen) daar ook aan voldoen.
Ik zou dan ook iedereen adviseren om dat uit te laten zoeken door een goede tussenpersoon/intermediair.
29 okt 2010 11:54
Speedy,
Niks aan toe te voegen.
29 okt 2010 14:06
Aaaaah, nu al?
29 okt 2010 14:10
Jos Targa schreef:Eric,
Even ter verduidelijking.
Porsches van 8 jaar tot 15 jaar: keuze uit 10.000 km of 15.000 km per jaar.
Porsches van 15 jaar en ouder: 7500 km en 10.000 km per jaar ( is trouwens wel meer km per jaar mogelijk met een uitzonderingsregel en een iets hogere premie)
Wel nachtcluasule bij klasse 1 alarm, geen bij een klasse 3 alarm. In beide gevallen mag het een fabrieksalarm zijn of vergelijkbaar, mits vermeld in het taxatierapport.
Geen extra hoog risico bij cabrio.
Uiteraard bindende taxatievoorwaarden. Taxatie is 3 jaar geldig.

In het algemeen worden beperkingen opgelegd om het risico voor de verzekeringsmaatschappij te beperken, maar het causale verband tussen verhoogd risico en het aantal km's/jaar i.c.m. de leeftijd bij dezelfde auto ontgaat me

.
29 okt 2010 14:27
Eric.
Op het moment dat je meer km rijd dan dat de polisstandaard aangeeft wil Turien wel een uitzondering maken mits het niet van 10 naar bv 20.000 km per jaar gaat. Dit gaat dan wel ten koste van de premie. Het percentage van de taxatie gaat omhoog.
29 okt 2010 14:27
horn schreef:Aaaaah, nu al?

Ik leer Harald.
29 okt 2010 14:39
Speedy356 schreef:Hou er in dat laatste geval wel rekening mee dat als je schade rijdt met de ene auto, dat ook b/m-consequenties heeft voor de andere auto!
Ik ken dat van vroeguh bij de 6 wielenpolis (auto+motor) toen stond de korting inderdaad in verband met beide voertuigen
29 okt 2010 14:47
Jos Targa schreef:Op het moment dat je meer km rijd dan dat de polisstandaard aangeeft wil Turien wel een uitzondering maken mits het niet van 10 naar bv 20.000 km per jaar gaat. Dit gaat dan wel ten koste van de premie. Het percentage van de taxatie gaat omhoog.
Goed om te weten, maar het causale verband tussen verhoogd risico (dus beperkingen en/of hogere premie) en het overschrijden van een leeftijdsgrens van een bepaalde auto blijft me onduidelijk

.
29 okt 2010 14:58
aha, dat bedoel je, tja vind ik zelf ook een beetje vaag, kan je hier eigenlijk ook geen zinnig antwoord op geven. Ik kan me echter bedenken dat men bij het bepalen van de voorwaarden er vanuit is gegaan dat er met een jongere auto over het algemeen wat meer wordt gereden dan een oudere.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.