Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 19:37

stel: je hebt een probleem. bijvoorbeeld zoals in een ander topic een wiel dat steeds blokkeert. Je brengt de auto naar je specialist en die gaat onderzoeken. nieuwe blokken, probleem is onveranderd. nieuwe schijven, probleem is er nog. remmen ontluchten, probleem is er nog. alles los en opnieuw monteren, probleem is er nog. tenslotte remkabel controleren, blijkt ergens vast te lopen. remkabel gangbaar gemaakt, probleem opgelost.

Je krijgt een telefoontje 'je auto is klaar'. Jij blij, tot je de rekening krijgt... Nieuwe blokken, nieuwe schijven, hoop arbeid - factuurtje 1400 euro ex de btw. Wat doe je dan? Het probleem was die stomme remkabel en dus niet die blokken, de schijven of de ontluchting... gangbaar maken remkabel 1 uur werk a 75 euro... what to do?

Ik heb ooit zo'n verhaal gehad en vind dat een lastig onderwerp. Had destijds een probleem met een cabriokap die niet sloot. Ergens gaf de sensor waarschijnlijk niet het goeie signaal. Na 16 uur proberen had de garage het gevonden. De aanslag van de kap (een kunststof lipje) was verschoven. 2 minuten verder was alles opgelost. In mijn niet technische mening iets wat je als garage als eerste had moeten checken. Toch een factuurtje van 16x55 euro (mocht dan wel zwart...) - gek dat ik me genaaid voelde?

Ben benieuwd naar jullie meningen over zo'n geval... :salut:

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 19:45

Lastige vraag.

Ik zou er net als jij vanuit gaan dat mijn garage/specialist/dealer ook een kosten/baten afweging maakt op het moment ze een aantal mogelijke oorzaken voor het probleem nagaan/proberen te verhelpen. Tenzij er dus vooraf met grote zekerheid een oorzaak aan te wijzen is zou ik verwachten dat ze eerst de "quick wins" nagaan. Beetje risicomanagement dus. Als achteraf blijkt dat ze dit onvoldoende hebben gedaan dan zou ik proberen te komen tot een compromis in ieder geval over de bestede uren.

Het wordt pas echt lastig als ze, zoals bij het voorbeeldtopic dat je zelf aanhaalt, niet tot een oplossing kunnen komen en je eventueel voor een second opinion naar een andere garage moet uitwijken. Daarbij komt ook nog eens dat het (rem)probleem in dat specifieke geval is ontstaan na werkzaamheden uitgevoerd door de betreffende garage. Dat bepaalt toch ook wel de onderhandelingsruimte wat mij betreft.
Laatst bijgewerkt door MarkS op 04 apr 2011 19:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 19:49

denk dat ik ze in Horn zijn voorbeeld een appeltaart had gegeven voor de ondeskundigheid ,niets betaald.Mijn idee (hanteer het zelf ook ) kijk eerst naar de makkelijkste oplossing ,niet altijd gelijk moeilijkste oplossing bedenken,zij zijn de specialist. zwart ???? ik had ze zwart gemaakt als ik zo'n factuur had ,en mij hadden ze nooit meer gezien .

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 19:50

En dat allemaal op je verjaardag Horn :mrgreen:

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 19:51

Zou de materiaalkosten betalen.

Van harte dan trouwens!

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 19:51

Horn noemt 2 voorbeelden, de cabriokap en het remprobleem (topic loopt nog). Ik vind het bij die laatste voorlopig nog even wat lastiger, mede omdat de oplossing/uitkomst nog niet bekend is.

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 19:55

Mja, die is lastig. Ik hoor vaker een vreemd bijgeluid en de afstelling is niet helemaal lekker van het blok. Naar de garage gebracht voor een grote beurt en gevraagd of ze hier ook eens naar wilden kijken. Op maandag gebracht, 1,5 week later op vrijdag pas op kunnen halen. Geluid hoor ik nog steeds en afstelling is nog niet top. Edoch, Olav heeft wel aangegeven dat hij meer dan 3 uur met de afstelling bezig is geweest en dat het hem niet lukte (MFI is niet helemaal lekker). Heeft hiervoor dan ook niets in rekening gebracht. Het geluid is een ander verhaal, motorsteunen gecontroleerd en extra aangedraaid, velgen rondom los gehad, remmen gecontroleerd, spacers gecontroleerd enz. enz. maar ze konden het niet vinden. Geluid is er dus nog en de uurtjes heb ik gewoon moeten betalen. Dat is natuurlijk een beetje zuur.

Aan de andere kant, als er mensen met ICT problemen bij mij komen kan dat op twee manieren, uurbasis of fixed price. Vaak kiezen ze voor een fixed price zeker bij de wat grotere implementaties en soms loop ik tegen zaken aan die gewoon meer tijd kosten dan ik vooraf had kunnen incalculeren. Dan loop is, net als de garage, ook geld mis.

Nog gefeliciteerd :cheers:

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 20:01

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met het elektrisch cabriodak van de auto van m'n vrouw. Oorzaak bleek een verschoven microswitch (uiteindelijk zelf moeten vaststellen met multimeter). De dealer had alleen wel vanalles vervangen en de oude onderdelen weggegooid, tegen de afspraken in. En natuurlijk gaf men niet thuis, want ik kon volgens hen niet bewijzen dat de verschoven microswitch het enige probleem geweest zou zijn...

Naar mijn idee zijn monteurs niet meer gewend eigenhandig een diagnose te stellen. Men koppelt domweg een diagnose-apparaat aan de auto en 't kastje zegt welk onderdeel vervangen moet worden, wat vervolgens braaf wordt gedaan. Daardoor verdwijnt 't vakmanschap uit de werkplaats...

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 20:05

Om zomaar te roepen dat ze niet competent zijn en dan ook maar niks te betalen vind ik veel te ver gaan. Er is ook nog zoiets als fatsoen.

Dit zou je mi alleen kunnen doen als je daar vooraf een heel duidelijke afspraak over hebt gemaakt.

Verder hangt het voor mij echt helemaal af van de situatie....hoe is je relatie tot die garage/monteur? waren ze echt op de foute plaats begonnen met zoeken of zomaar begonnen met onderdelen vervangen...of was er misschien wel iets te zeggen voor die route? ik probeer toch mee te denken.

Probeer de rekening wat omlaag te krijgen (bijv. zoek-uren 50/50 delen) en beslis dan evt om volgende keer naar een ander te gaan. :)

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 20:11

Lastig, ik had een heel verhaal :mrgreen: gewist....Horn van harte :thumleft:

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 20:14

daar sluit ik me bij aan..Harald, gefeliciteerd (en dat moet eigenlijk in een ander topic..) :wink: ! Ik heb zo'n gevoel dat dit wel eens heel erg off topic kan gaan.. :wink:

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 20:16

De dealer had het ook kunnen proberen met de nieuwe onderdelen en de oude terugzetten als de nieuwe de oplossing niet brachten.

Dan was de oplossing aan onderdelen goedkoop geweest en dan kom je er met de gemaakte uren ook wel uit. Want het is wel logisch dat ze ook moeten zoeken.

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 20:17

Alle gerenomeerde merken werken tegenwoordig met logische fouten analysis, flowdiagrams etc. Dit is niet altijd de snelste maar wel betrouwbaarste manier en weet je normaalgesproken vantevoren redelijk wat de kosten voor zoeken zou moeten zijn. Dus een garage die op goed geluk alles maar een neetje vervangt heeft volgens mij de ballen verstand. Tevens zou ik het ook niet acceptabel vinden als ze onaangekondigd de rekening maar laten oplopen. 1400 euro is voor veel mensen een heel groot gedeelte van hun salaris. Persoonljk zou ik zegen, sloop die hele handel er maar weer af.

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 20:17

gefeliciteerd horn! :cheers:

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 20:35

Ik vind dit echt een heel lastig geval.....
Het komt ook nog eens regelmatig voor.
Helemaal als het om 'huis tuin en keuken' garages gaat.

Het laaste voorbeeld dat ikzelf ken is dat de eigenaar zei dat ze meer dan 100 jaar ervaring heben met auto's....
Het viel me daarbij op dat er van de 5 medewerkers er 3 rond de 20 jaar oud waren....
Laatst bijgewerkt door Cloaca op 04 apr 2011 21:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 20:39

Dan klopt het. 5x 20 is 100 jaar ervaring. :wink:

Nou speelt gevoel natuurlijk ook mee. Een kennis van me kwam stil te staan vanwege een defecte automaat. Naar de garage ermee en 4 dagen later was hij klaar. De garage had er een nieuwe automaat in gezet, kosten 1500 euro. Twee weken later, precies hetzelfde. Afgevoerd naar de garage en de volgende dag kon hij hem ophalen. Ze hadden de computer gereset. Problem solved.

Dan ga je natuurlijk twijfelen en vraag je aan de garage om de oude automaat eens te laten zien. Die was uiteraard al weg. Hij is nu met vakantie maar gaat als hij terug is toch eens vragen aan een andere garage of zij kunnen controleren of er i.d.d. een nieuwe automaat in is gekomen. Misschien klopt het, misschien ook niet maar een lekker gevoel krijg je er niet van. Ben overigens benieuwd of er een nieuwe bak in zit en als dat al zo is of vorige keer een simpele reset niet voldoende was geweest. Had net 60 duizend gelopen en ook als is het een Renault, dat is niet veel.

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 21:17

Hoeveel betaal je een reclamebureau, dat enkele dagen brainstormt, en dan op 1 seconde een gouden idee krijgt?
al die dagen, of enkel die ene seconde?
Hoeveel vermindering geef je je baas op jouw salaris als je enkele uren aan het zoeken geweest bent hoe dat nou weer juist ging in excel, hoewel op je CV stond dat je vlot was met excel en word?
Moet die garagehouder dan ook die volgens jullie "verloren" uren maar van de monteur zijn maandloon afhouden, tenslotte is die monteur degene die die "fout" begaan heeft. En zou je ermee akkoord zijn als jouw baas dat bij jou deed?
Ben het eigenlijk een beetje beu dat iedereen hier van de dealers en de specialisten altijd maar verwacht dat ze alles in coulance nemen...

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 21:19

Jij vat de boel wel erg simpel en makkelijk samen. :roll:

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 21:22

Yabba951 schreef:Ben het eigenlijk een beetje beu dat iedereen hier van de dealers en de specialisten altijd maar verwacht dat ze alles in coulance nemen...

Eens. We hebben elkaar uiteindelijk gevonden op 400 euri netto. Was een volvo verhaal overigens (met die kap). Verhaal van de Porsche (met de remkabel) was een fictief verhaal geschetst door iemand met nul technische kennis (ik dus) en puur fictief bedoeld. Kwam alleen op het idee door het topic van het blokkerende wiel.

dank. alweer 43 vandaag idd... :wink:

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 21:24

Proficiat! :wink:

dus gewoon een felicitatiedraadje

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 21:25

gefeliciteerd, maar dan heb je je 2 x laten naaien als je nog € 400,00 zwart hebt betaald :|

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 21:26

gefeliciteerd :cheers:

Afbeelding

... :mrgreen:

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 21:27

Wimpie67 schreef:Naar mijn idee zijn monteurs niet meer gewend eigenhandig een diagnose te stellen. Men koppelt domweg een diagnose-apparaat aan de auto en 't kastje zegt welk onderdeel vervangen moet worden, wat vervolgens braaf wordt gedaan. Daardoor verdwijnt 't vakmanschap uit de werkplaats...


als ik hier even op mag reageren;

de comuter geeft aan waar het probleem zit maar niet wat het probleem is.
bij sensoren word aangegeven of deze kortsluiting hebben naar de plus of naar de massa en dan kan het de sensor zijn maar of aansturing etc.

verder word niet altijd alles als fout code aan gegeven maar moet je het zelf kunnen zien aan de waardes die de sensor aangeeft.
dit is natuurlijk na te zoeken welke waardes het zouden moeten zijn.

en dan heb je altijd nog de storingen die niet zichtbaar zijn in de computer die je eigenhandig met de multi meter en of scoop moet opzoeken.

en om dan nog verder te gaan met de vraag van horn:

veel dingen zijn uit te sluiten zonder te vervangen door alleen al te meten.

en bij ons op het werk vragen we standaard 1,5 uur diagnose tijd aan.
om het probleem te constateren en uit te lezen.
indien er meer tijd is word er door de werkplaats chef contact op genomen met een verhaal wat er gebeurt is en het hoe en wat er verder moet.
daarbij scheelt wel dat wij 2 technische specialisten rond hebben lopen die erg ervaren zijn met het werk en een back up hebben als in de WP chef.

@ yabba:

een garage bedrijf zijn grote kosten post in de werkplaats is storing zoeken.
daar staan geen uren voor en je ka niet alles 1 op 1 door rekenen naar de klant.
daarom moeten de andere monteurs die andere standaard klussen doen hun kunnen opvangen kwa kosten.

trouwens horn gefeliciteerd

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 21:37

In dergelijke situaties zijn er een paar dingen van belang.
Redelijkheid en billijkheid van beide partijen en vooral het maken duidelijke afspraken vooraf.

Ben het volledig met yabba eens dat er grenzen zijn aan coulance (die al met de grootste regelmaat worden overschreden als "investering" in de klant). Wel is het van de andere kant redelijk/noodzakelijk dat de garage voor het vervangen van de onderdelen (in casu de fictieve remschijven etc.) even contact opneemt met de klant om toestemming te vragen. De klant zou dan de vraag kunnen stellen of het euvel met het vervangen van de onderdelen definitief is opgelost. Wanneer hier geen duidelijke afspraken over zijn te maken, dan kun je altijd de keuze maken om de reparatie niet door te voeren of in geval van negatief resultaat de onderdelen weer te laten demonteren.

In jouw geval Harald, denk ik dat het inderdaad keurig is opgelost.

Re: wat als je garage het probleem niet kan vinden...

04 apr 2011 21:50

O ja, gefeliciteerd Horn!! :cheers: :ba: :cheers: :jocolor:
Plaats een reactie