Ik vond/vind de Fluela-pass de mooiste, maar het naar beneden rijden van de Stelvio richting Zwitserland (en niet naar Bormio) vond ik ook heel mooi.
Voor iedereen die de kosten wil drukken zijn er ook oplossingen zoals bvb tanken in Luxemburg, Livigno en Zwitserland helpt al een eind verder.
Livigno is veruit de goedkoopste en men heeft er nog veel tax-free producten, maar je hebt er wel een tolweg van 12€ of 15CHF.
nl dat tunneltje dat niet op de GPS stond.
, na dat tunneltje vragen ze wel of je niets aan te geven hebt. (dus een tank van 200L in het voor onder gaat echt niet lukken..voor de 911'ers
)
Ik heb het niet aangedurft, maar voor de durvers het vignet dient enkel voor op de Zwitserse snelwegen te rijden, dus voor de echte passenrijders is dit niet nodig.
Overnachten in Duitsland, Oostenrijk of Italië is over het algemeen goedkoper dan Zwitserland. In Frankrijk is het darentegen oppassen geblazen, aan de buitenzijde van het hotel kan men echt niet opmaken hoe goedkoop of duur het is. Soms is het erg schandalig en anders is het soms niet te geloven hoe ze het voor die prijs kunnen.
In Bormio(Italië) (vlakbij de Stelvio) heb ik en mijn vrouw overnacht in Hotel Thermen, 70€ voor ons beiden en de auto mocht in de persoonlijke garage van de eigenaar staan. Met 20€ Opslag mochten we Thermen in. (zonder massages of drank, maar wel alle ander accomodaties) (Dus 40€ per persoon, Hotel, parking, zwemmen, sauna, turks bad, buiten borrelen met zicht op de bergen tot 22h)
Aan het Gardameer hadden wij een hotelletje, dat zeer mooi gelegen was 286€ voor beiden. (enkel BB) en de auto mocht daar op een afgesloten parking(dicht vanaf 0:00 tot 7:00, een echte aanrader voor diegene die van rust en stijl houden.
Het kost inderdaad een duit zo'n trip, maar het is echt 'AMAAAZING'
, veel bespaard heb ik niet wegens enkele niet te versmaden praktisch voordelen.
Ik ben echter van mening dat het met wat extra moeite toch mogelijk is om op een zeer economische manier dezelfde bergpassen te beleven.
Of op een meer ontspannen manier, om die vervelende autosnelwegkm's te vermijden, met de auto op de trein voor 150€ geraakt men al ver heen en terug, terwijl men in de trein slaapt. (In Duitsland heb ik door wegenwerken, maar een goede 50 a 60km kunnen gassen)
Bij ons kwam het totaal voor Hotel & Brandstof & Eten & Drinken 1420€ voor 4 dagen plezier, en het kan veel goedkoper.
Zoals er hier meerdere zeggen, GEWOON DOEN!
Mvg,