Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Belgische wetsaanpassing (bijtelling etc.)

29 jan 2012 21:49

MOD: Afgesplitst uit Koopjes van het ogenblik - Deel VII :salut:

ironpatje schreef:da's veel geld voor een hoop roest...

dan is deze een betere koop: http://www.2dehands.be/autos/autos/pors ... e&start=41

Afbeelding

is wel heel goedkoop :!: :?: :?: :?:

(12.600 euro)


Dit heeft waarschijnlijk iets te maken met een nieuwe wetsaanpassing in België.
De regering heeft beslist dat vanaf maart 2012 de belastingen op bedrijfswagens fors omhoog getrokken wordt.

Aankoopprijs met optie inclusief btw * CO2-coeficient * 6/7 * leeftijdscoëficient/12= nieuwe belasting per maand

De CO2-coeficient is voor 95gr CO 5,5% per elke gram komt daar 0,1% bij.
De leeftijdscoëfficient vermindert elk jaar met 6% tot het vierde jaar. (dat ik weet zou het maar tot het vierde levensjaar zijn)

Een rekensommetje:

85000€ * (5,5 + (274-95)*0,1) * 6/7 * 70% / 12 = 1420€/maand

Daarom zijn er nu sommigen die hun wagens razendsnel van de hand willen doen.

Mvg,

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

29 jan 2012 22:06

Huh, da's de reinste diefstal. En ik dacht dat ze in Nerderland al volledig de weg kwijt waren :bang:

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

29 jan 2012 22:17

Zicht_op_oneindig schreef:
Dit heeft waarschijnlijk iets te maken met een nieuwe wetsaanpassing in België.
De regering heeft beslist dat vanaf maart 2012 de belastingen op bedrijfswagens fors omhoog getrokken wordt.

Aankoopprijs met optie inclusief btw * CO2-coeficient * 6/7 * leeftijdscoëficient/12= nieuwe belasting per maand

De CO2-coeficient is voor 95gr CO 5,5% per elke gram komt daar 0,1% bij.
De leeftijdscoëfficient vermindert elk jaar met 6% tot het vierde jaar. (dat ik weet zou het maar tot het vierde levensjaar zijn)

Een rekensommetje:

85000€ * (5,5 + (274-95)*0,1) * 6/7 * 70% / 12 = 1420€/maand

Daarom zijn er nu sommigen die hun wagens razendsnel van de hand willen doen.

Mvg,


Ik heb dan goed begrepen dat de € 1.420 uit bovenstaand rekensom het bedrag van de bijtelling is en dat daarover maximaal 53% belasting wordt betaald.
Overigens is de berekening hierboven voor dieselauto's, voor benzine ligt het fractioneel anders.

In Nederland is de bijtelling voor een auto van € 85.000 25% ofwel € 21.250. per maand dan € 1.770, waarover 52% belasting moet worden betaald.

Daarnaast koop je voor €85.000 in Nederland veel minder auto dan in Belgie door de BPM.

Mijn voorzichtige conclusie is dat Belgie ook na wetswijzigingen aanzienlijk goeiekoper is dan Nederland....

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

29 jan 2012 22:37

Er zijn in Europa wel meer landen die volledig de weg kwijt zijn.

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

29 jan 2012 22:38

Je hebt gelijk (over het algemeen dan want Nederland heeft nog de staffels van 14,%, 20% en 25%, is helaas binnenkort eindig).
Maar ze zijn toch de weg kwijt. :bang:

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

29 jan 2012 22:42

De meeste Belgen hun "beef" is dat ze nu moeten afdokken adhv de nieuwprijs, terwijl ze totaal de nieuwprijs niet betaald hebben en dat -indien ze dat geweten hadden- ze nooit zo'n auto zouden gekocht hebben.
Dat ze 't invoeren vanaf maart op nieuwe en/of 2e-hands auto's na maart aangekocht al wat je wil, maar nu iemand die 30.000 Euro betaald heeft voor z'n P zonder boe of ba ineens gaan belasten op het aankoopbedrag van 110.000 Euro is toch lichtjes bij de haren getrokken. :flush:

Hou de markt in België maar in de gaten, 't worden giga-solden...

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

30 jan 2012 11:08

@Ferdi: voor benzinewagens wordt 115gr CO2 als basis genomen, daar was ik inderdaad fout in. De rekeing wordt dan: 909€ schilt toch veel (maar voor een auto van 13 jaar kan dat toch nog tellen) Is nog steeds meer als 10.000€ per jaar (en dit mindert niet)

Trouwens moest je eindelijk de moet bijeengeschraapt hebben om eens een mooie tweedehands bedrijfswagen aan te schaffen, moeten nu daarbovenop heftig betalen vb.

Porsche 996 Turbo: 1.867€/maand (22.410€ per jaar)

Het is misschien een aanpassing maar velen hadden het niet zien aankomen of kunnen het gewoon niet bekostigen, dus moeten zij er nu snel vanaf.

Mvg,

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

30 jan 2012 23:25

Maar het is alleen op bedrijfswagens toch? Dus belgische versie van bijtelling...dan kan je toch prima die auto zelf gaan rijden gewoon op je eigen naam :wink:

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

31 jan 2012 0:48

Zicht_op_oneindig schreef:@Ferdi: voor benzinewagens wordt 115gr CO2 als basis genomen, daar was ik inderdaad fout in. De rekeing wordt dan: 909€ schilt toch veel (maar voor een auto van 13 jaar kan dat toch nog tellen) Is nog steeds meer als 10.000€ per jaar (en dit mindert niet)

Trouwens moest je eindelijk de moet bijeengeschraapt hebben om eens een mooie tweedehands bedrijfswagen aan te schaffen, moeten nu daarbovenop heftig betalen vb.

Porsche 996 Turbo: 1.867€/maand (22.410€ per jaar)

Het is misschien een aanpassing maar velen hadden het niet zien aankomen of kunnen het gewoon niet bekostigen, dus moeten zij er nu snel vanaf.

Mvg,

Zo'n turbo kostte hier € 180.000 bijtelling is dan € 45.000 per jaar.....in belgie dus de helft....

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

31 jan 2012 1:44

Ferdi's Porsche schreef:Zo'n turbo kostte hier € 180.000 bijtelling is dan € 45.000 per jaar.....in belgie dus de helft....

Kan goed zijn, maar wij wisten van niet beter dan zo'n Turbo te rijden voor een 5000 Euro/jaar.
Moesten we (ik in dit geval) geweten hebben dat het 22.500 Euro/jaar was had ik 'm nooit gekocht. Nu heb ik 'm wel gekocht omdat 't "maar" 5000 Euro/jaar was en nu komt de regering en die wil ineens 22.500 Euro. Niet zo netjes IMO.

Spreken we hier over hetzelfde eigenlijk? Bijtelling wat is dat? Bij "ons" gaat het nu over het VAA (voordeel alle aard) wat zelfstandigen moeten afdokken om het voordeel in natura die ze hebben aan privégebruik van de wagen te compenseren.

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

31 jan 2012 9:51

Jep, dat is (voor auto's betreft hetzelfde). Als je auto van de zaak prive gebuikt, betaal je daar belasting over.

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

31 jan 2012 12:49

Tilt! schreef:Bij "ons" gaat het nu over het VAA (voordeel alle aard) wat zelfstandigen moeten afdokken om het voordeel in natura die ze hebben aan privégebruik van de wagen te compenseren.


Dan koop je die auto toch in privé? Betaal je ook die belasting niet? :scratch:

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

31 jan 2012 13:49

Dat kan ik zeker.
BIV (Belasting inbedrijfstelling voertuig) paar 1000 Euro
Jaarlijkse verzekering 500 Euro
Jaarlijkse wegentax 1500 Euro
Onderhoud op eigen kosten a rato 2000/jaar

Is toch een 5000 Euro extra die je privé kwijt bent en waar je niet op rekende het moment dat je die wagen kocht. Ondertussen ben ik dan verplicht (toch min of meer) om een andere wagen aan te kopen op de zaak want anders betaal ik me daar ook weer blauw aan belastingen. Dus weer extra kosten terwijl ik eigenlijk liever met de 996 rondrij... maar dat mag/kan ik dan niet meer want ik zou wel gek zijn om mijn privé-auto af te beulen en met benzine te vullen terwijl ik ondertussen ook een auto op de zaak heb die dan op kosten van de zaak kan tanken.

Zie je?
Zoals ik al zei: we waren niet beter gewoon, en iemand koopt wat hij zich op dat moment kan permitteren. Nu worden de kaarten opeens heel anders gelegd en dat klopt niet. Mijn Boxster had ik indertijd ook privé gekocht, maar ik wist wat de kosten waren en waar ik me kon aan verwachten. Nu verwachtte ik me privé aan 0 Euro kosten.

Zoals de wagens nu belast gaan worden zou ik nooit de 996 gekocht hebben. Nu heb ik hem 2,5 jaar en huppa ineens prijs x4. 'k Voel me toch een beetje genaaid :)
Afwachten wat 't geeft als 't allemaal concreet is dan de berekening maken wat 't voordeligst is en dan een zo goed als onbelaste lichte vracht kopen zeker? Heb net 3 maand geleden mijn T5 Transporter van de hand gedaan... :|

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

31 jan 2012 15:05

@ Tilt!
En de de jaarlijkse verkeersbelasting gaat ook nog eens onder handen worden genomen (2013?), daar kunnen we ook plots pijn gedaan worden.

Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VII

31 jan 2012 15:11

En als je dan een KM vergoeding vanuit de zaak naar prive uitkeert?

Taksen

31 jan 2012 15:42

'Belasting in verkeerstelling - taks' verandert ook in België vanaf 1 maart 2012, ook een nieuwe formule:

(CO2-gehalte * 1 / 250) tot de 6macht) * 6000 + euroklassecoëfficient * leeftijdscoëfficient.

Voor nieuwe voertuigen geld die voor 100%

Voor tweedehandsvoertuigenin 2012 de som van:67% oude regeling en 33% nieuw,
in 2013 de som van (33%nieuwe regeling en 67% oude regeling)
in 2014 volledig nieuwe regling voor alle voertuigen.

De 1 in het voorbeeld is omdat het een benzinevoertuig is.

Oude regeling Porsche met meer dan 211PK 5000€ nieuw en tweedehands gaat er elke keer 10% af

Uit de formule kan men afleiden dat een CO2 van meer dan 250 het meer dan 6000€ gaat zijn met een vermindering van de leeftijdscoëficient; de Euroklasse 4 is zoiets van een 68€.

Zou me niet verwonderen dat ze in 2014 ook de wegenbelasting naar boven gaan aanpassen.

Het zieke aan het systeem is dat de vermogenden nu sportwagens kunnen kopen met meer vermogen en een lage CO2 (nieuwe 991 PDK bvb) en zij van heel het systeem kunnen genieten, de tweedehandsmarkt van wagens met hogere CO2 zal zijn weg moeten vinden buiten de grenzen van België.

Mvg,

Re: Belgische wetsaanpassing (bijtelling etc.)

31 jan 2012 16:21

Behouden de oldtimers nog wel lage tax in Belgie met deze nieuwe regeling?

Re: Belgische wetsaanpassing (bijtelling etc.)

31 jan 2012 16:32

Vervelende verassing en als ik onder de Belgische belasting wetgeving zou vallen zou ik er ook echt wel de pest in hebben.
Het lijkt me aan de regering een dergelijke aanpassing tijdig aan te kondigen, helaas was die er niet...........

Maar als Nederlander welke de weekenden veel in Belgie doorbrengt vind ik het wel rechtvaardig. Als ik daar met mn (door BPM te duur) betaalde auto prive kilometers maak en dus netjes bijtelling betaal en om mij heen aleen maar auto's zie die door het missen van BPM veel voordeliger zijn en jaarlijks minder bijtelling betalen dan ik per maand betaal kreeg ik daar toch ook regelmatig een heel onrechtmatig gevoel bij.

Nou vind ik die gele platen met zwarte letters mooier dan die vaak oude vale rode letters op witte kenteken platen, maar voor het prijsverschil had ik ze er graag op gehad :res:

Ik kende deze nieuwe regelgeving nog niet maar het zal inderdaad wel gevolgen hebben voor de gebruikte auto prijzen in Belgie en door een gebrek aan afzetmarkt in eigen land in het bijzonder voor de wat exclusievere auto's waarschijnlijk ook in de omliggende landen.

Re: Belgische wetsaanpassing (bijtelling etc.)

31 jan 2012 16:41

RB911 schreef:Nou vind ik die gele platen met zwarte letters mooier ...


Eens ... :cheesy:

Re: Belgische wetsaanpassing (bijtelling etc.)

31 jan 2012 16:50

Olaf schreef:Eens ... :cheesy:
:mrgreen:

Re: Belgische wetsaanpassing (bijtelling etc.)

31 jan 2012 16:53

, maar voor het prijsverschil had ik ze er graag op gehad :res:


eens... :ba:

Re: Belgische wetsaanpassing (bijtelling etc.)

31 jan 2012 17:08

Belangrijk ook om te weten dat volgens Porsche Import (D' Ieteren) zo'n 70-80% van alle Posches die in België rondrijden op een zaak of firma zijn ingeschreven. Ik was zelf verwonderd over dat hoge percentage.

Re: Belgische wetsaanpassing (bijtelling etc.)

31 jan 2012 17:10

Zicht_op_oneindig schreef: Aankoopprijs met optie inclusief btw * CO2-coeficient * 6/7 * leeftijdscoëficient/12= nieuwe belasting per maand

De CO2-coeficient is voor 95gr CO 5,5% per elke gram komt daar 0,1% bij.
De leeftijdscoëfficient vermindert elk jaar met 6% tot het vierde jaar. (dat ik weet zou het maar tot het vierde levensjaar zijn)

Een rekensommetje:

85000€ * (5,5 + (274-95)*0,1) * 6/7 * 70% / 12 = 1420€/maand

Daarom zijn er nu sommigen die hun wagens razendsnel van de hand willen doen.



Dan heb je toch wel erg veel tijd over als je zoiets kunt verzinnen :?

Re: Belgische wetsaanpassing (bijtelling etc.)

31 jan 2012 20:23

Op zich is hij wel goed, "de vervuiler betaalt", alleen betaalt de vervuiler (net als hier) elke keer weer veel meer...
- Meer BPM
- Meer accijnzen (door meer verbruik)
- Meer wegenbelasting (houderschapsbelasting?)
- Meer bijtelling

En DAT is niet netjes, het is elke keer belasting op belasting op belasting. Aan de andere kant, je ziet om je heen "dat het werkt", want mensen gaan allemaal zo'n ecomotive ding rijden. Ondanks dat ze het verbruik volgens fabriek NOOIT halen (ze trappen het ding immers door de bodem om een beetje vooruit te komen), zijn ze nog altijd zuiniger en schoner dan met de "normale" variant. Netto effect is dus minder dan je zou verwachten, maar het is er wel degelijk volgens mij!

(zow, 20% bijtelling tot 2015 ;) )

Re: Belgische wetsaanpassing (bijtelling etc.)

31 jan 2012 20:50

en als we inneens allemaal de fiets zouden nemen, dan :
geen accijnzen op brandstof,
geen jaarlijkse rijtaks,

dus inkomsten van de staat - 50 %
en dan nog iedere roker stopen met roken, weer 50 % eraf,
economie op z'n gat !!!!!

dus blijf maar lekker roken en rijden,

zo helpt m'n iedereen vooruit ......
Plaats een reactie