Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
26 apr 2012 12:32
Nikszeggende data, wat zit er in de kostprijs, materiaal, personeel, overhead, profit, afschrijving, belastingen etc en is dit dan alleen voor de fabricant. De autoindustrie bestaat voor een groot gedeelte uit toeleveranciers, zijn die kosten ook weer gebruteerd etc.
26 apr 2012 19:21
Onderzoek, prototypes, maken van de mallen en dergelijke...
26 apr 2012 20:07
Zonder er te veel woorden aan te willen wijden: ik vind het vooral interessant om te zien wat de verhouding is (qua kosten) van de componenten en wat fabrikanten wel (en wat vooral niet) uitbesteden.
26 apr 2012 20:50
Eens. Is leuk om te zien, vooral voor produktontwikkelaars.
Echt grote verrassingen staan er niet in, mi.
26 apr 2012 21:13
Maarten schreef:Zonder er te veel woorden aan te willen wijden: ik vind het vooral interessant om te zien wat de verhouding is (qua kosten) van de componenten en wat fabrikanten wel (en wat vooral niet) uitbesteden.
eens met bovenstaande, verder zegt het niet veel. is afhankelijk van meerdere factoren zoals al genoemd.
en bij sommige auto's zijn de onderdelen stukken goedkoper anders zouden er geen Aygo's, 107's voor E 7.000,- te koop zijn
26 apr 2012 21:18
Ga er wel van uit dat de Up's, aygo's, Ka's, C1's en 107's van deze wereld duurder zijn qua productie, dan de prijs waarvoor ze uiteindelijk worden verkocht.
Er gaat heel wat marketing geld in de aanbiedingsprijzen!
Het geld wordt verdiend met de grotere modellen.
Met de kleintjes wordt alleen marktaandeel "gekocht".
26 apr 2012 21:40
Da's 'n strategie die niet alleen in de auto-wereld wordt toegepast
26 apr 2012 22:15
Geinige data, ik heb me altijd afgevraagd wat een gemiddelde auto kost om te maken. Electronica is best een fors deel van het budget trouwens, dat was voor 1989 vast anders
Het staatje betreft uitsluitend variabele kosten lijkt me, dus toch redelijk veelzeggend. Zoiets dergelijks zat enige tijd geleden in het FD over het maken van een iPhone, van de USD 200 kosten bleef slechts USD 13 in China voor fabrikage
26 apr 2012 22:27
Hoe denk je dat dit met pharmaceutica gaat, daar zijn de fabricage kosten waarschijnlijk minder dan 1% van de prijs en de rest is ontwikkelingskosten.....
26 apr 2012 22:28
Als je bovenstaand voorbeeld terugrekent voor een Corolla, de best verkochte auto ter wereld (bron:
klik) dan kom je wel aardig in de buurt denk ik. Stel dat een Corolla EUR 25k kost. Exclusief BTW is dat EUR 21.000. Exclusief EUR 3,5k BPM is dat EUR 17.500. Totale (directe) kosten volgens bovenstaand overzicht (let wel in dat overzicht gaat het over het gemiddelde maar laten we uitgaan dat een Corolla gemiddeld is): USD 14.350 ofwel EUR ca. EUR 10.900. Bruto marge excl. montage is dan EUR 6.600. Dat zou best eens in de buurt kunnen komen. Met die EUR 6.600 moet je dus al je andere kosten (incl. ontwikkeling) goed maken.
Laatst bijgewerkt door
Maarten op 27 apr 2012 8:33, in totaal 1 keer bewerkt.
26 apr 2012 22:43
Dat is dan wel de bruto marge van fabriek, importeur en dealer bij elkaar opgeteld maar waarschijnlijk bedoelde je dat ook.
26 apr 2012 22:55
Uiteraard. Alhoewel de dealer heden ten dage nauwelijks marge maakt als je de verhalen mag geloven
26 apr 2012 23:06
Daar is helaas veel van waar.
27 apr 2012 8:17
Tja, maar de consument wil vooral voor een duppie op de eerste rang zitten
...
Ontwikkeling, transport, service achteraf, garantiekosten, arbeid, reclame (moet nu eenmaal), montage, kwaliteit... En dat allemaal in die 6.600 Euro... Hmmm
...
27 apr 2012 22:46
Maarten schreef:Uiteraard. Alhoewel de dealer heden ten dage nauwelijks marge maakt als je de verhalen mag geloven
3 collega's hebben dit jaar een nieuwe lease auto besteld :
Audi A5 Sportback : 11% korting
VW Passat break : 14% korting
Ford Galaxy : 31% korting...
28 apr 2012 6:24
Daarom is de Carrera GT ook zo duur.
Porsche wilde alle kosten (incl. ontwikkelingskosten) eruit hebben met het gelimiteerde aantal. Zeker geen auto in de categorie "value for money"
28 apr 2012 9:40
Henk schreef:Ga er wel van uit dat de Up's, aygo's, Ka's, C1's en 107's van deze wereld duurder zijn qua productie, dan de prijs waarvoor ze uiteindelijk worden verkocht.
Er gaat heel wat marketing geld in de aanbiedingsprijzen!
Het geld wordt verdiend met de grotere modellen.
Met de kleintjes wordt alleen marktaandeel "gekocht".
gezien deze markt de grootste markt wordt/is denk ik niet dat hier nog geld op toegelegd wordt. daarom ook de samenwerkingsverbanden om de ontwikkelingskosten te spreiden
28 apr 2012 22:26
Marcel schreef:Hoe denk je dat dit met pharmaceutica gaat, daar zijn de fabricage kosten waarschijnlijk minder dan 1% van de prijs en de rest is ontwikkelingskosten.....
Nee, een heel groot deel is nog premie, bonus, honing, spiegels en kralen voor de tussenhandel ...
28 apr 2012 23:57
Niet te vergeten de leuke congresjes incl. Knagen op niveau incl clubbing na afloop
29 apr 2012 0:40
mbembe schreef:...... denk ik niet dat hier nog geld op toegelegd wordt.
En toch mag je het van mij aannemen, helaas.
29 apr 2012 9:16
Maarten schreef:Uiteraard. Alhoewel de dealer heden ten dage nauwelijks marge maakt als je de verhalen mag geloven
In mijn autodealer tijd was je als ondernemer al heel blj met 1,5% netto totaal rendement en dat in een tijd dat de auto´s technisch gezien lang niet zo taai waren als dat ze nu worden geleverd. Toen wat het al zo dat je handen en voeten nodig had om aan de verkoopafdeling wat over te houden. Ik ben er van overtuigd dat in het onderste vechtsegment niets wordt verdiend maar de bedoeling is natuurlijk dat als de client upgrade naar een grotere auto het gesprek wat makkelijker wordt ... bedoeling.
01 mei 2012 11:12
Het netto rendement van 1.5% waar de dealers het over hebben, daar zijn alle kosten dus al vanaf.
Als je eens optelt wat een dealer-organisatie kost aan pand - receptie - personeel - voorraad. Als je dat deelt door het aantal auto's dat ze wegzetten ...
Een flinke vaste kostenpost die gedekt moet worden met "verkoop minus inkoop" op die paar auto's per maand ...
01 mei 2012 18:49
En ongeveer 1300 tot 1500 verkochte uren per monteur per jaar. En bijbehorende onderdelen en schadeherstel.
Stel je hebt 5 miljoen in je bedrijf gestopt. Aan het eind van het jaar heeft dit je 75k aan rendement op het eigen vermogen opgeleverd...
Zit de markt even tegen, dan is het zomaar 0,- of erger...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.