Zoals jullie wellicht weten ben ik dit jaar met m'n campertje naar Engeland geweest.
Ik heb 3 weken door het land van de 'petrolheads' getoerd en wat ze over de Engelsen zeggen, is absoluut waar: ze zijn gek van alles wat zich mechanisch voortbeweegt (er zijn musea die volledig zijn gewijd aan vliegtuigen, stoommachines, modelbouw, et cetera, enzovoort, enzoverder) en auto's nemen daar een prominente plaats in.
Topgear is daar wel een mooie afspiegeling van: het ultieme autoprogramma wordt opgenomen in een hangar van een vliegveld (Dunsfold Airstrip). Dunsfold wordt ook gebruikt door de Britse cineasten voor opnames in bekende films (zo zijn de vliegstunts voor bijvoorbeeld Quantum of Solace hier opgenomen).
Het is normaliter niet mogelijk om het vliegveld op te komen: je komt niet eens langs de security.
Tijdens mijn bezoek van een hele leuke Engelse oldtimershow in Cranleigh ontmoette ik iemand die werkt op Dunsfold Airstrip en die nodigde mij uit om de Airstrip eens te bezoeken met mijn campertje: een aanbod dat ik natuurlijk niet kon afslaan!
Met zijn visite-kaartje kon ik de security van het vliegveld passeren en hij heeft me vervolgens een rondleiding gegeven over het vliegveld, inclusief toegang tot het bekende Topgear-circuit. Dat lukt normaliter echt niemand en het was dan ook ongelofelijk gaaf dat ik met m'n campertje op het circuit mocht rijden...
In de Topgear-hangar:
Hier wordt Topgear opgenomen. Op de vloer waren overal stickers geplakt waar de bank staat waar het 'news' wordt behandeld en waar het gesprek met de 'star in an affordable car' plaatsvindt.
Toen zijn we naar het Topgear Production Office gelopen (dat zo nu en dan ook in beeld is). Dat is gewoon aan de overkant van de straat van de hangar en is echt zo shebby als het er op tv uitziet...
Natuurlijk ook even m'n campertje ervoor geparkeerd:
Toen -natuurlijk- het heiligste der heiligen op: het circuit!
Eerst maar even voor de start/finish gaan staan:
Toen over het circuit in m'n campertje:
Through Hammerhead and the time is...
klikAan het eind voelde ik me een beetje als hem....
Echt een unieke ervaring!
Een paar dagen later waren we bij Pilgrim. Den Tanner, de eigenaar, had ons uitgenodigd en we waren dus welkom.
Toen ik de werkplaats van Pilgrim binnenliep, liep ik Den Tanner direct tegen het lijf. Hij zag er vermoeid uit en ook de werkplaats had wel z'n beste tijd gehad. Het was al snel duidelijk dat Pilgrim echt een op sterven na dood bedrijf is. Den Tanner nam de tijd voor me, al was dat eigenlijk alleen maar om zijn doopzeel te kunnen lichten: ik heb het hele verhaal van de teloorgang van Pilgrim moeten aanhoren en de werkplaats maakte een en ander wel aanschouwelijk:
Het kantoortje van waaruit hij zaken doet, is al net zo mistroostig (al levert het een leuk plaatje op):
Buiten stonden nog een tweetal bodies: een Cobra en een Speedster.
Volgens Den Tanner zou de Speedster de volgende dag worden opgehaald, maar ik had de indruk dat die body er al een tijdje stond en ook nog wel een tijdje zou blijven staan (de kwaliteit van die body was overigens ook al erg triest):
Buiten stonden de Speedster- en Cobra-mallen te verweren in weer en wind... Daar zou -naar mijn bescheiden mening- nooit meer een fatsoenlijke body uit gehaald kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door
Black Betty op 02 sep 2012 21:44, in totaal 1 keer bewerkt.