Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Auto in NL op naam terwijl je in het buitenland woont?

22 dec 2012 11:08

Vraagje, niet direct Porsche gerelateerd helaas :lol: , vandaar discussie overige zaken.

Schoonmama is nederlands, woont in het buitenland en is twee keer per jaar een maand in NL. Heeft een huis hier (vakantiehuis) en heeft mij gevraagd autootje voor haar te kopen. Zij rijdt er twee keer per jaar een maand in en ik regel beurtjes, apk, winterbanden etc voor haar. En rij hem als 3e auto wanneer het uitkomt. (Vandaar 'helaas niet Porsche gerelateerd'. I've tried believe me :wink: ).

Autootje staat nu op mijn naam en verzekering ook. Schoonmama heeft echter een beetje een slecht gevoel dat als zij in die 2 maanden (1000 km...) een aanrijding krijt, het ten koste van mijn no claim zou gaan.
Vandaar de vraag: Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?
- Kan je als niet ingezetene van NL wel een auto op je naam hebben? Ze heeft dus een NL adres, maar dat is een vakantiehuis
- Kan je als niet ingezetene van NL een auto op je eigen naam verzekeren?
- Wegenbelasting? Kan je als nederlander, maar niet woonachtig in NL, gewoon bij de Belastingdienst wegenbelasting aftikken?

Dank alvast voor de moeite van het beantwoorden (en het verzinnen van flauwe grappen :cheesy: )

Re: Auto in NL op naam terwijl je in het buitenland woont?

22 dec 2012 11:15

De flauwe grap(pen) is wellicht te makkelijk.

Serieus antwoord:
Kan ze niet beter 2x één maand per jaar een auto huren?
Voor een langere periode zijn er vaak uitstekende afspraken te maken qua prijs.
Geen stalling, geen beurtjes, etc.

22 dec 2012 11:17

ja. dat heeft ze 10 jaar gedaan. en in hotels gezeten. afgelopen zomer bleef ze ineens 10 weken (want inmiddels eigen huis aan het water en bootje). wil flexibiliteit. eigen huis, eigen bootje, eigen auto. en het blijft de moeder van de baas. dusse... (had ik nl ook al voorgesteld. bootje kan je huren, auto ook)

22 dec 2012 11:40

laat haar in je Porsche rijden.... Goede investering ! Je schoonmoeder zal het waarderen..... Gaat jou wat opleveren ! :cheers:

22 dec 2012 11:44

da's de achtergrond van 'helaas'. Heb zelf al ruim 2 jaar geen Porsche meer en hoopt schoonmama zo gek te krijgen dat ze voor die 2 maanden een Porsche wilde hebben :lol:

22 dec 2012 13:08

Volgens mij moet je ingeschreven staan bij de GBA om een auto op je naam te kunnen zetten :idea: Maw als je niet meer in NL ingeschreven staat (ook al heb je de NL nationaliteit) dan kan je geen auto op je naam hebben.

Is het niet makkelijker om je schoonmoeder als 2e regelmatige bestuurder op te geven bij de verzekeringsmaatschappij :?:

22 dec 2012 13:12

Misschien is er iets mogelijk met een BN/GN kenteken maar die zijn volgens mij vooral bedoeld voor mensen uit diplomatieke hoek zonder CD status.

22 dec 2012 13:16

Gewoon afspreken met je schoonmoeder dat zij het verschil in premie bijlegt als ze een aanrijding veroorzaakt dan hoeft zij geen slecht gevoel te hebben.
Ik zou me er niet te druk om maken.

22 dec 2012 13:30

tja, maar noclaim zit op de gezamenlijke verzekeringspolis van alle auto's. aanrijdinkje heeft dus nogal wat premie gevolgen :wink:

22 dec 2012 13:40

Aparte polis afsluiten?

22 dec 2012 15:32

Zo'n verzekeringsvraag zou ik als ik jouw was even bij Jos Targa neerleggen.. die weet vast wat wel en niet kan, qua risico en premie ed.

Opnaam zetten terwijl je niet meer in het GBA staat ingeschreven gaat niet, daar heeft WillemB gelijk in.

22 dec 2012 15:39

Kan die auto niet op naam van je vrouw verzekerd worden

En jos vragen of een auto op jou naam verzekerd kan worden op naam van een buitenlandse

22 dec 2012 15:41

Dank Dimi, hij is ook bij Jos verzekerd, net als mijn andere auto's. hij staat op die 2 maanden na ook gewoon hier en ik rij er ook in. vroeg me alleen af of het mogelijk was als je niet in NL staat ingeschreven.

22 dec 2012 16:03

Je moet officieel inderdaad woonachtig zijn in NL, maar als ze een NL rijbewijs heeft kan ze proberen de auto op haar naam te zetten bij een postagantschap :idea:

Anders inderdaad een BN kenteken ... maar dan mag jij er volgens mij niet meer mee rijden :|

22 dec 2012 16:04

Auto op je eigen naam verzekeren als je in buitenland woont , kan helaas niet.
Recent opzegging gehad van van Lanschot-Chabot over een oldtimerpolis van een oude Volvo 245.
Ze waren er ineens achtergekomen , dat ik al bijna 5 jaar in buitenland woonde.
Gecheckt bij Jos en verhaal klopt. Ga de auto nu verkopen , want Duits kenteken +verzekering+belasting wordt zeer kostbaar verhaal
Rijden als Nederlander in een NL-auto is nooit een probleem, dus jouw constructie is legaal

Groet , Rene

22 dec 2012 16:12

Auto op jouw naam, je moeder als regelmatige bestuurder.

Dus:
Verzekeringsnemer: jij
Betaler: jij (je moeder kan het geld naar jou overmaken)
Regelmatige bestuurder: je moeder

Zijn allemaal zaken die op de polis komen te staan. :popcorn:

22 dec 2012 17:28

Waarom niet gewoon een stichting oprichten en de auto op naam van de stichting? Zoveel kost dat nu ook weer niet. Het is maar een idee...

22 dec 2012 18:30

Nieuwe 997 tax free kopen, bijvoorbeeld in Zweden.
Deze op exportplaten in NL neerzetten, mag zij overal mee rijden behalve in Zweden.
Jij mag er overal mee rijden behalve in NL en Zweden. Na een jaar als meegenomen huisraad op NL kenteken laten zetten. Vervolgens mag zij er mee blijven rijden in NL, en neem je hem een jaar later zelf over.......

Je kan dit ook met iedre andere auto van haar keuze doen, is een mooie manier om tax free een auto te verkrijgen.

22 dec 2012 18:51

Devils son schreef:Waarom niet gewoon een stichting oprichten en de auto op naam van de stichting? Zoveel kost dat nu ook weer niet. Het is maar een idee...

+1. Moet je alleen een verzekeraar vinden die dat wil verzekeren. Andere optie: BV. Dat moet zeker kunnen.

22 dec 2012 19:22

WA verzekering lukt bij 'n stichting-vorm wel :wink:

23 dec 2012 0:14

He... Stichting Porsche-Forum een idee? :mrgreen: :mrgreen:

23 dec 2012 12:02

En dan gebruik kunnen maken van elke Porsche die daar ondergebracht is zeker :?: :D
Plaats een reactie