Kreeg zojuist een leuke mailing binnen vanuit Alfa Romeo. Meer info zag ik op autoweek staan, ziet er leuk uit!

Alfa Romeo heeft nu écht de 4C officieel uit de doeken gedaan. De concept-car was al weinig verhullend, maar nu hebben we dan eindelijk bevestiging.
Alfa Romeo neemt zijn achterwielaangedreven sportcoupé mee naar de Autosalon van Genève. Daar zal de nog geen vier meter lange sportieveling met middenmotor de spotlights weer op het merk moeten vestigen. De 4C is een belangrijke auto voor het Italiaanse merk. Alfa Romeo wil weer voet aan de grond krijgen in de Verenigde Staten, en deze nieuweling is de klapper die de marktintroductie gaat inluiden.
Over het uiterlijk van Alfa's tweezwitter hoeven we weinig woorden meer te besteden. Hij wijkt namelijk nauwelijks af van de concept-car die we twee jaar geleden al zagen. Bovendien heeft onze spionagefotograaf hem al meerdere malen voor de lens gekregen, een daaruit konden we afleiden dat hij de lijnen van het studiemodel bijna één op één zou gaan volgen. Zowel de 8C Competizione als de 33 Stradale uit de jaren zestig zijn inspiratiebronnen geweest voor Alfa's jongste. In het interieur vinden we een stapel koolstofvezel, dat niet alleen voor een sportieve look moet zorgen maar ook een gewichtsbesparing met zich meebrengt.
Onder de kap krijgt hij een viercilinder 1750 turbomotor die geheel is vervaardigd uit aluminium. Schakelen? Dat gaan we doen middels de Alfa TCT automatische transmissie met dubbele koppeling. Alfa Romeo belooft een pk/gewichtsverhouding van 4 kilo per pk, dat belooft natuurlijk een hoop speelplezier. De techneuten van Alfa zeggen de 4C uit te rusten met een systeem dat het turbogat definitief tot het verleden laat behoren. Op de definitieve specificaties van de motor zullen we helaas nog even moeten wachten. De 4C meet twee meter in de breedte en slechts 118 centimeter in de hoogte. De wielbasis bedraagt 2,4 meter, wat de wendbaarheid van het apparaat ten goede moet komen.
Alfa Romeo maakt van de 4C een pioniertje door hem te voorzien van het nieuwe Alfa DNA. Naast de standen Dynamic, Natural en All Weather is het systeem nu ook in Race-modus te zetten. Deze laatste moet van de Italiaanse schone een nog scherper rij-ijzer maken.
De naam 4C is geen uit de lucht gegrepen typeaanduiding. In de jaren dertig en veertig reden de 8C en 6C al hun rondjes. Meer recent is daar natuurlijk de nieuwe 8C Competizione bijgekomen. Een exacte introductiedatum hebben we nog niet. Wel kunnen we melden dat de 4C nog dit jaar in de Maserati-fabriek in Modena van de band komt rollen.
Bron: Autoweek.nl