09 mei 2014 8:15
Gemiddelde automobilist 250 keer gecontroleerd
AMSTERDAM -
Het kenteken van de gemiddelde Nederlandse automobilist is vorig jaar 250 keer gecontroleerd door politie en justitie. In totaal werd ruim twee miljard keer een kenteken opgevraagd bij de Dienst Wegverkeer RDW.
ANPR-opsporingsapparatuur in een surveillancewagen van de KLPD.
Het enorme aantal controles is een gevolg van het groeiende woud aan politiecamera's boven de snelweg, in de stad en op parkeerplaatsen, schrijft het Noordhollands Dagblad.
De kentekens worden vooral nagetrokken bij trajectcontroles en automatische nummerplaatregistratie (ANPR). Daarbij worden de kentekens van passerende voertuigen automatisch gescand om deze te vergelijken met lijsten met kentekens waarmee iets aan de hand is. Volgens de politie wordt de informatie meteen verwijderd als er geen sprake is van een overtreding.
RTL Nieuws meldt dat het aantal informatieverzoeken in 2013 is verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder.
09 mei 2014 8:27
09 mei 2014 9:18
09 mei 2014 9:25
09 mei 2014 9:25
09 mei 2014 9:28
Ronaldo schreef:Nou ben ik niet heel paranoia, maar vind het wel apart dat het dus mogelijk is dat er mensen zijn die ergens in een systeem precies kunnen zien waar en hoelang ik parkeer.
vr 27 dec 2013, 05:30 | 22 reacties
Politie gluurt in ov-chip
door Olof van Joole
AMSTERDAM - Politie en justitie blijken in onderzoeken regelmatig gebruik te maken van ov-chipkaartgegevens en de databank van parkeerorganisatie SHPV. Dat blijkt uit onderzoek van De Telegraaf.
Volgens het bedrijf achter de ov-chipkaart, Translink Systems (TLS), wordt meerdere keren per week om deze reden vertrouwelijke data van klanten vrijgegeven. Volgens een woordvoerster van de organisatie gebeurt dit bijvoorbeeld om vermiste personen te vinden.
Privacy is een gevoelig punt bij het enige geldige vervoersbewijs in bus, tram, metro en vanaf begin volgend jaar trein.
Kritiek
Bij de start van de chipkaart kregen vervoerders spijkerharde kritiek van privacywaakhond CBP omdat ze onder meer te veel persoonsgegevens vastlegden en die te lang bewaarden.
Ov-bedrijven hebben hun leven gebeterd. Privacy wordt juridisch beschermd door reisgegevens los te bewaren van naam, adres en woonplaats van reizigers. De data blijven een jaar bewaard. Als politie en justitie willen, kunnen de bestanden worden gekoppeld en als één pakketje worden aangeleverd. Dan is precies te zien welke reiziger wanneer van waar naar waar ging.
Een tweede daarvoor niet bedoelde databank die de recherche inmiddels weet te vinden is die van het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV).
Parkeerdata bespioneerd
In de centrale computer van de SHPV komen de kentekengegevens van automobilisten terecht die in een groeiend aantal dorpen en steden parkeren. Waaronder steden als Amsterdam, Almere en Amersfoort.
Het SHPV bewaart data van gebruikers korter dan Trans Link Systems – dertien weken – maar desondanks heeft ook hier de sterke arm al een paar keer aangeklopt. Dit gebeurde in het kader van onderzoeken naar mensen die gebruikmaken van vervalste pinpassen.
Het SHPV bevestigt dit met tegenzin. Een woordvoerder zegt zich af te vragen of dit wel openbaar moet worden. Ook het SHPV maakte bij de start van de organisatie een privacyuitglijder door parkeerdata veel te lang te bewaren en vervolgens alle informatie over 2012 af te geven aan de Belastingdienst.
09 mei 2014 10:53
Cazzo Super Veloce schreef:privay?
Voor de rest vind ik het prima, als er weer een paar boefjes mee gevangen worden.
09 mei 2014 11:12
09 mei 2014 11:17
09 mei 2014 11:18
Franz schreef:Zo, en weer een stelletje zware crimi's opgepakt tijdens een controle. Ga zo door mannen. http://www.omroepbrabant.nl/?news/21048 ... epakt.aspx
09 mei 2014 11:23
09 mei 2014 11:27
Cazzo Super Veloce schreef:privay?
Voor de rest vind ik het prima, als er weer een paar boefjes mee gevangen worden.
09 mei 2014 11:35
09 mei 2014 12:09
Maarten schreef:Op zich wel maar ik denk dat de overheid zich vooral concentreert op massaal nette burgers bekeuren en het moeilijkere werk lekker laat lopen.
09 mei 2014 12:10
09 mei 2014 12:11
porsje911 schreef:Cazzo Super Veloce schreef:privay?
Totdat iemand jouw kenteken kopieert, overtredingen begaat en de boetes op jouw naam binnenkomen. Nee meneer de rechter ik was het echt niet......
09 mei 2014 12:20
horn schreef:En iedere jan oetlul kan zie waar jij staat te parkeren.
09 mei 2014 12:26
09 mei 2014 12:32
Cazzo Super Veloce schreef:Maarten schreef:Op zich wel maar ik denk dat de overheid zich vooral concentreert op massaal nette burgers bekeuren en het moeilijkere werk lekker laat lopen.
Mag jij denken, maar is natuurlijk gewoon onderbuik.
09 mei 2014 12:35
Elferhenkie2 schreef:@ Franz: Waar leg je zelf die grens
Franz schreef:Zo, en weer een stelletje zware crimi's opgepakt tijdens een controle. Ga zo door mannen. http://www.omroepbrabant.nl/?news/21048 ... epakt.aspx
Afgaande op bovenstaande opmerking uit het patsercontrole topic laat jij liever organisatoren van "kienavonden'' hun gang gaan.
Dat er een illegaal kansspel werd gespeeld, waarbij miljoenen werden verdiend is volgens jou dus geen probleem??
09 mei 2014 12:50
09 mei 2014 12:52
09 mei 2014 13:02
Tja Sheeple, iedereen slaapt.wolf schreef:dat jullie dat allemaal zo prettig vinden dat de staat overal meekijkt...
09 mei 2014 13:39
wolf schreef:dat jullie dat allemaal zo prettig vinden dat de staat overal meekijkt...
09 mei 2014 13:41
mbembe schreef:zoals altijd is het niet zwart en is het niet wit maar iets ertussenin. als ze er boefjes mee pakken prima, als ik een bekeuring omdat ik 1x in de 6 jaar 123km p/u rij ipv 120km/u dan vind ik dat geen recht doen aan de resources die hiervoor worden gebruikt. en dat er private bedrijven zijn die bepaalde gegevens in handen hebben zint mij al helemaal niet