Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 9:06

Er is momenteel een enorme toename van ongevallen. Volgens de ANWB is de mobiele telefoon 1 van de oorzaken (...en wordt Twitter genoemd :scratch: )

De ANWB zoekt het niet in een toename van gemiddelde leeftijd, of een afname van rijvaardigheden.
Wie van de gemiddelde automobilist doet nog een extra slipcursus bij Slotemaker? De hoeveelheid knopjes in een auto doet er ook geen goed aan.
Een beeldscherm in je dashboard. Overal piepjes en meldingen. Bordjes, snelheidsbeperkingen. In een rijtje achter elkaar aan.
Zelfs op de A2 gebeuren nog steeds ongevallen. De Coentunnel zit zo goed als dagelijks dicht door ongevallen. Elluke dag ongevallen!
En een toename in ernst. Voelt men zich veilig in de auto? Zo veilig dat je jezelf een bepaald gedrag kan aanmeten? Dat je niet meer hoeft op te letten?

Ik merk aan mezelf ook een verandering. Verveling. Niet in Frankrijk op de binnenwegen, maar wel in nederigland.
Overal paaltjes, bordjes, flitspalen, camera's, stoepranden van 30cm hoog, gras van een meter hoog, wat je uitzicht belemmert, een grote hoeveelheid stoplichten......eigenlijk te veel prikkels voor de gemiddelde mens.
Autorijden wordt ontmoedigd door de overheid, kan dat een oorzaak zijn? Ik denk dus dat er iets heel anders aan de hand is. Maar hoe denken jullie daarover?

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 9:13

Er zijn een flink aantal oorzaken te noemen voor deze ongelukken, maar inderdaad, het is mij ook opgevallen dat sinds zo'n 6 a 8 maanden het aantal ongelukken op de Nederlandse snelwegen enorm is toegenomen. Vooral de ring A10 Amsterdam (zoals je beschrijft). Op sommige (pech)dagen wel 2 tot 3 ongevallen rond hetzelfde tijdstip. De 2e Coentunnel is bijna chronisch dicht en nieuwe op- en afritten bij Amsterdam-Oost hebben ook niet bijgedragen aan meer veiligheid (lees: minder ongelukken).

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 9:56

Ik geloof dat wel van die mobiele telefoon. Ik zie zoveel mensen, die rijden met een telefoon in hun hand. Ik geloof er niets van dat iedereen zit te twitteren. Eerder email, facebook, whatsapp etc... Je moet steeds vaker opletten of er niet iemand op de weg zit, die al zijn aandacht richt op zijn smartfeun ipv op de weg. Daar moet je ver vandaan blijven.

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 10:16

Is het niet zo dat autorijden als bezigheid op de tweede plaats komt te staan?
Wordt het geen tijd dat er een schifting plaats gaat vinden tussen vaardige en niet-vaardige chauffeurs?
Ik ken iemand die heel lacherig doet over het feit dat zijn vrouw werkelijk maandelijks schade rijdt aan haar lease-auto....is dat niet de mentaliteit die onder automobilisten heerst? Ach, het is maar blik. Dom wijf, denk ik dan. Neem haar rijbewijs af! Ze is gewoon niet vaardig genoeg. Ze drinkt niet, is niet aan de pillen, ze is gewoon dom! Moeten dit soort mensen 's morgens door de Coentunnel? Ze zal de examinator wel een P-beurt hebben gegeven. Maar ze mag de rest van haar leven ongestoord schade rijden. Ach, het is maar een trauma-heli.....

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 10:36

Al die twitterende en feesboekende flapdrollen zullen ongetwijfeld bijdragen aan de statistieken maar wat mij in de praktijk opvalt is dat het bij 9 van de 10 (on)gevallen om een vrachtwagen gaat. Verleden week een klapband in de Heineroord tunnel, 3 weken geleden stond ik in de file op de A27 veroorzaakt door een buitenlandse vrachtwagenchauffeur die de afslag Laren had gemist en doodleuk achteruit over de vluchtstrook terug reed en daarbij een vrachtwagen volgeladen met uien ramde. Zat een luchtje aan...

Gisteren nog op de A1 zeker 5 km achter een vrachtwagen gereden die continu half op de vluchtstrook reed. En zo zie ik dagelijks aardig wat voorbeelden (ook van gewone leaserijdertjes overigens)

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 11:43

Ik ga dit topic uiteraard met veel plezier volgen aangezien verkeersveiligheid op de snelwegen mijn vakgebied is :).
- "Er is momenteel een enorme toename van ongevallen. Volgens de ANWB" --> prachtig gevoelsverhaal van onze ANWB-vrienden :). Nu nog de cijfers......
- ook het 9 van de 10 met een vrachtwagen is een gevoelsverhaal --> het is eerder omgekeerd, maar de gevolgen bij een ongeval met vrachtwagens zijn veel groter, komt vaker in de media etc.

Dat afleiding door smartfoons een grote rol speelt bij de ongevallen van tegenwoordig is wel zeer aannemelijk.

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 12:05

steef schreef:Overal paaltjes, bordjes, flitspalen, camera's, stoepranden van 30cm hoog, gras van een meter hoog, wat je uitzicht belemmert, een grote hoeveelheid stoplichten......eigenlijk te veel prikkels voor de gemiddelde mens.

Met bovenstaande ben ik het eigenlijk wel eens, zou het alleen geen verveling noemen. Meer een vorm van zeer geforceerd rijden, zeker met een wagen zonder cruise-control. Je bent dan vaak zo op je km-teller aan het letten, dat je omgeving ongemerkt aan je voorbij gaat.... Dat is ook de reden dat ik zo'n bloedhekel heb om naar Amsterdam te rijden, de A13 en de A4 zijn echt een crime (zeker met een gewillige wagen als een Porsche) :evil:

Het "vrij" rijden op de autobahn vindt ik dan veel prettiger, dan ligt de focus juist heel ver vooruit. En of het rijden op de Autobahn veiliger is, laat ik in het midden. Daar zijn de meningen ook flink over verdeeld.

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 12:30

Noem het twitteren, sms-en, facebooken of wat dan ook maar ik vind het schrikbarend om te merken dat ik steeds meer bestuurders met hun mobieltje in de hand achter het stuur zie zitten. Ogen half op de weg en half op het kleine schermpje gericht. Waar hun gedachten zijn laat zich raden. Je ziet ze in de verte al rijden, langzaam en vaak van hun baan afwijkende.

Ik zeg niet dat de toename van het aantal ongelukken hieraan te wijten is maar als ik zou willen dan zou ik iedere dag wel iemand bij mij achterop kunnen laten knallen. Gewoon voor zijn/haar auto gaan rijden en simpel remmen. Bingo!

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 12:46

Men is gewoon niet meer met autorijden bezig! Of dit nu met de multimedia te maken heeft of niet, men zit ook vaak in gesprek met een passagier, en vergeet alles om zich heen. Ook handsfree kunnen de meesten zich niet meer op het verkeer concentreren. Je hebt in het verkeer nou eenmaal een verantwoordelijkheid, zeker met een zwaar voertuig, en eerder tussen de 1500 en 2500 kg, en niet zoals de ANWB zegt rond de 1000 kg. Men kijkt slecht, anticipeert slecht, en ik denk dat schadeveroorzakers al heel duidelijk in kaart te brengen zijn, maar dat de middelen ontbreken om hier maatregelen tegen te nemen.

Je hebt in het huidige verkeer wel degelijk méér dan gemiddelde vaardigheden nodig om je hier 'vaardig' en veilig doorheen te kunnen manoeuvreren. TEST DAT DAN!

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 14:04

pakkie schreef:- ook het 9 van de 10 met een vrachtwagen is een gevoelsverhaal --> het is eerder omgekeerd

10 van de 9?

Het probleem zit 'm in het gebrek aan anticiperen en een zero tolerance instelling.

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 14:10

Autorijden is saai geworden.
Veel automaten en zelfs handgeschakeld, rijdt dat ding toch wel.
Overal snelheid gecontroleerd dus je sukkelt vooruit.

Niet vreemd dat mensen ander dingen gaan doen onderweg....

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 14:59

Franz schreef:10 van de 9?

Uiteraard niet :) ---> het is eerder het geval dat in 9 vd 10 auto's betreft en dat er bij 1 op de 10 gevallen een vrachtwagen bij betrokken is maar ook dat percentage is nog veel te hoog. Ik ken het aantal (gelukkig) niet uit mijn hoofd, maar slechts in een zeer klein percentage van het aantal ongevallen is een vrachtauto betrokken.

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 15:33

Mensen zijn - niet alleen in het verkeer trouwens - vooal met ziczelf bezig. En niet alleen in de auto, ook op de fiets of lopend:
Links- of rechts afslaan: waarom zou ik omkijken of m'n hand uitsteken, da's alleen maar lastig - voor mij. Dat een ander daardoor zijn (weg)gedrag niet op op mij kan afstemmen, daar heb ik toch geen last van?
Oversteken: waarom zou ik kijken of er een auto aankomt? Die ziet toch dat ik oversteek? HIJ moet stoppen, niet ik. Ik zit net in een belangrijk telefoongesprek.
Gevaarlijke houding, vooral als die automobilist ook zo denkt...

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 15:44

912 schreef:Autorijden is saai geworden.
Veel automaten en zelfs handgeschakeld, rijdt dat ding toch wel.
Overal snelheid gecontroleerd dus je sukkelt vooruit.

Niet vreemd dat mensen ander dingen gaan doen onderweg....

Wel mee eens. Ik weet niet wat de oorzaak is van de vele ongelukken maar als ik in Nederland auto rij heb ik twee keuzes; of ik zet mijn adaptive cruisecontrol aan zodat de auto niet alleen zelf snelheid houdt maar ook nog de afstand tot mijn voorganger, met als gevolg dat ik bijna in slaap val en ik moeite heb me op het verkeer te blijven concentreren, of ik zet alles uit en betrap me erop dat ik uit angst voor een bekeuring eigenlijk alleen maar naar mijn snelheidsmeter en de borden loop te staren en daardoor dus niet goed op het verkeer let.
Meestal is de toegestane maximum snelheid op de snelweg zo laag dat ik me kan voorstellen dat mensen uit verveling (of een vals gevoel van veiligheid?)andere dingen gaan doen.

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 16:10

Volgens mij wordt de grens tussen wat de auto doet en wat jij doet steeds groter. En is het daar door dat mensen zich steeds veiliger wanen, steeds meer vervelen ...
In een oude auto voel je nog alles wat de auto voelt, nu is het allemaal gedempt en zo.
Daarnaast vind ik ACC tegenwoordig ook een godsgeschenk, je hoeft niet meer hele tijd naar je snelheidsmeter te kijken om flitsboetes te ontsnappen. Zeker in zone 50 betrap ik me er vaak op dat ik véél te veel naar mijn dashboard zit te kijken ipv de baan.

Twitter lijkt me trouwens onzin, wat ga je nu tweeten tijdens het rijden. Oké, misschien dat je in de file zit of iets anders dat niemand interesseert. Maar het kan toch zeker niet de nr 1 reden zijn? Eerder smsen of facebooken.

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 16:36

pakkie schreef:
Franz schreef:10 van de 9?

Uiteraard niet :) ---> het is eerder het geval dat in 9 vd 10 auto's betreft en dat er bij 1 op de 10 gevallen een vrachtwagen bij betrokken is maar ook dat percentage is nog veel te hoog. Ik ken het aantal (gelukkig) niet uit mijn hoofd, maar slechts in een zeer klein percentage van het aantal ongevallen is een vrachtauto betrokken.

maar misschien zijn ze wel de veroorzakers :popcorn:
gisteren weer zo'n pannenkoek die bij een ineens opdoemende file z'n vrachtwagen naar links gooit om op de linkerbaan in de file te gaan staan! op de linkerbaan van een tweebaansweg - why??! daarvoor was deze vrachtwagen samen met 2 andere vrachtauto's haasje-over aan het doen, continu elkaar inhalen en niemand kon er op deze manier voorbij wat leidde tot een enorme opstopping achter dit drietal. Toen zij zelf een file inreden was de file meteen dubbel zo lang en gooit die achterlijke gladiool z'n vrachtwaggel naar links.
op de terugweg diezelfde dag is er weer een andere vrachtwagen die een andere vrachtauto wil inhalen omdat hij 3km harder gaat dan z'n voorganger. Eerst wagen naar links gooien en dan richtingaanwijzer aan, ik moest vol op de rem omdat ik al naast m zat - en als ik dan de vangrail had gepakt ben ik de schuldige van de file maar de veroorzaker is in geen velden of wegen te bekennen :scratch:

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 16:42

Verveling: toch bij dubbeldoorgetrokken strepen willen inhalen, en die zijn talrijk in Twente, waar onlangs veel dodelijke ongelukken gebeuren. Slome auto's en verkeerd inschatten.... :?:

en

Plak navi's op de meest ongebruikelijke plaats....recht voor je snuffelt..... :bang:

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 20:22

Wel leuk om te lezen dat de meesten op het forum wel weten hoe je aan het verkeer moet deelnemen en anderen blijkbaar niet. :D Dat geldt natuurlijk ook voor mijzelf dus doe ik ook maar een duit in het zakje. Het verkeer is erg intensief in ons landje en ik denk dat tolerantie en beter inschatten van de situatie tot het voorkomen van ongrvallen en irritatie kan leiden. Inderdaad kan het gedrag van vrachtwagenchauffeurs irriitant zijn. Ik geef het je allen te doen. Je hebt een rit van vele kilometers voor de boeg en dan rijdt een collega of iemand met een caravan voor je met een snelheid die inderdaad vijf kilometer lager is. Moet je hier dan met een beetje pecheen paar uur achter blijven hangen omdat de mannen met snellere auto's je er niettussen willen laten? Zelf let ik er altijd op en als ik zie dat een vrachtwagen op de rechterbaan inloopt op zijn voorganger, dan geeft ik hem even een seintje, hou ik zelf even in en kan hij zijn snelheid houden en inhalen. Alles bijelkaar kost mij dat nauwelijks tijd en voorkom je dat hij hem er op enig moment gewoon tussen gooit omdat zijn snelheid er dan uit is moet hij vervolgens vaart gaan maken waardoor je er veel langer achter moet hangen. Bijna in alle gevallen krijg je dan even een bedankje. Daarnaast denk ik vaak dat als je er voor kiestom harder terijden dan de maximum snelheid (bij mij bijzonder vaak het geval) jij degene bent die afwijkend gedrag vertoont en degene zal moeten zijn die zich even aan de situatie aanpast. Laat wel onverlet dat ik mij ongelooflijk stoor aan iedereen die onnodig links blijft rijden. Vaak heeft men dat niet eens door, maar ik krijg ook vaak het gevoel dat men voor mij wil bepalen dat ik niet te hard moet rijden. Met andere woorden het blijft lastig.

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 20:24

Gewoon in een oud barrel zonder automaat, cruise control, navi, radio of andere meuk rijden.
:drive: :drive: :drive: :drive: :drive: :drive: :drive: :drive: :drive: :drive:
Blijf je actief betrokken bij alles wat je auto doet en hoe zich dat verhoudt tot het verkeer.

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 22:44

912 schreef:Autorijden is saai geworden.
Veel automaten en zelfs handgeschakeld, rijdt dat ding toch wel.
Overal snelheid gecontroleerd dus je sukkelt vooruit.

Niet vreemd dat mensen ander dingen gaan doen onderweg....

Dat idee heb ik ook. Overal in een slakkengang (want kans op een boete is hoog, al bij een paar km/u te hard is het al raak), steeds meer plekken hebben een inhaalverbod, etc. Zat een tijdje bij een klant in Amsterdam (kom uit het zuiden). Dat stuk A2 tussen Utrecht en Amsterdam met trajectcontrole, vijfbaans, 100km/u. Slaapverwekkend. Blij dat ik dat niet dagelijks hoef te rijden.

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 22:49

Vanavond op terugweg van Nijmegen naar huis zie ik 30 meter voor ons een vrachtwagen in de file met een bruuske schok tot stilstand komen. Ik zei nog tegen mijn collega, die is ergens tegenaan gegaan (stapvoets verkeer). En ja hoor, een Peugeot 107 was helemaal links achteraan aangereden door de truck. Enkel links achteraan, die dame had bij het invoegen in de file vanop de oprit dus niet gekeken en die chauffeur kon haar onmogelijk gezien hebben vanuit zijn cabine. Ik had echt medelijden met de arme man want allicht wordt hij in fout gesteld.

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 23:31

Als intensief gebruiker van Neerlands (en Belgisch) wegennet (55.000 Km per jaar zakelijk) maak ik heel wat mee onderweg.

Inderdaad is de telefoon een grote bron van afleiding, je wordt met een behoorlijk snelheids verschil ingehaald, vervolgens wordt er ineens op de rem getrapt en rijdt men ineens 80 a 90 en ik haal in en in 10x van de 10 is de bestuurder aan het bellen. Ook conversatie's met mede passagiers levert vergelijkbare situaties en rijgedrag op.

Ook het voorbeeld van (aftermarket) navigatiesystemen pal voor je neus zie ik regelmatig. Nog erger is het als deze niet de laatste updates hebben gehad wat de verwarring bij deze gebruikers nog erger maakt met alle wijzigingen (met name bij Den Bosch, Eindhoven en Utrecht) aan de snelwegen.

Omdat de maximumsnelheid zo onduidelijk is kiezen een hoop bestuurders voor de veilige marge en rijden 95 a 100 Km p/u op de teller en geen streep harder. Ze halen zo ook een vrachtwagen in die tegen de begrenzer aan 90 Km p/u loopt, gevolg lange rijen erachter op de linker baan :bang:

Als het kan geen ik vrachtwagens ook een beetje ruimte, ik weet uit eigen ervaring wat het is om 30 Ton in beweging te krijgen en te houden, en nog belangrijker hoeveel meter je nodig hebt om te stoppen :!:

Verder heb ik geen verklaring voor de stijging van het aantal ongelukken, ik denk dat daar meer factoren (oa het weer) meespelen dan alleen de telefoon.

Re: Enorme toename ongevallen 2014

28 mei 2014 23:47

WillemB schreef:Verder heb ik geen verklaring voor de stijging van het aantal ongelukken.

En dat is het hem nou juist ..... er is geen stijging van het aantal ongelukken. Het is een vermoeden/gevoel van de ANWB. Maar als de media dat vermoeden maar 100x vermenigvuldigd en herhaald dan is dat de waarheid :).

Re: Enorme toename ongevallen 2014

29 mei 2014 0:18

Het is een vermoeden/gevoel van de ANWB
Zeker komkommertijd :?: :D , of verhullen dat hun grote baas nog meer mensen mag gaan vertegenwoordigen als Nationale Ombudsman :bang:

Maar als de media dat vermoeden maar 100x vermenigvuldigd en herhaald dan is dat de waarheid
Klopt, dit is de grote kracht van reclame :idea: (en ben ik er ook ingetrapt)

Re: Enorme toename ongevallen 2014

29 mei 2014 8:11

Ik ben ook van de cijfers, maar kon op de site van de SWOV zo even geen actuele cijfers vinden. Wordt ook steeds lastiger om ze te verzamelen omdat de politie al enige tijd niet meer bij alle aanrijdingen ter plaatse gaat en een Verkeers Ongevallen Registratie (VOR-staat) opmaakt. Gaan in principe alleen nog ter plaatste wanneer er letsel is of wanneer de aanrijding op een vervelende locatie heeft plaats gevonden (snelweg, ringweg, drukke kruizing, etc).

Ik hoef gelukkig weinig in de spits op de weg te zitten, maar als ik er niet aan kan ontkomen valt het mij op hoe onrustig het verkeer is geworden. Als de weg redelijk 'vol' is, is het continue remmen en gas geven. Zo rij je 120, dan iedereen op de rem en rij je weer 80, dan geeft iedereen weer gas. Niemand durft meer naar de rechter baan omdat je kans loopt er niet meer tussen te komen. Dan heb je nog van die vrolijke Fransen (sorry, Frans) die sneller thuis denken te zijn door af en toe rechts in te halen en hem er vervolgens weer links tussen te gooien. Andere zien dat gebeuren en rijden 'het gat dicht'. Iedereen weer op de rem.

Inhalende vrachtwagens (ik begrijp hun probleem) maken het er niet beter op. Loopt het verkeer het ene moment redelijk door (120-130), na een inhalende vrachtwagen duurt het minuten voordat het verkeer erachter weer tot rust is gekomen. Ik heb er geen probleem mee dat een vrachtwagen vlak voor mij gaat inhalen, geef even wat ruimte, duurt niet zo lang. Maar als je 30 auto's verderop in de rij zit, dan duurt de hinder veel langer.

Essemessen, twitteren (er is altijd iets te melden, ook al is het dat er niet te melden is) of veesboeken achter het stuur zal vast gebeuren. In vergelijking daarmee is niet-handfree bellen bijna veilig te noemen. En ondanks de forse boetes zie ik dat ook nog regelmatig, ook beroepschauffeurs (en die zouden helemaal beter moeten weten).

Ondanks (of dankzij?) de social media worden we steeds asocialer. Ook in het verkeer. Allemaal ikjes op de weg, terwijl je het grote verkeersspel samen speelt. Ik geef iemand wel eens gelegenheid de weg op te draaien (even knipperen, handgebaar). De helft snapt niet wat je bedoelt, zijn ze niet meer gewend. Doen ze zelf waarschijnlijk nooit.

Hand in eigen boezem. Ook ik scoor geen 100%, doe ik wel eens iets waarvan ik later denk 'dat had ook anders gekund'. Rij wel eens te hard, hou het gat ook wel eens klein voor de 'rechtsinhaler'. Ik leer nog elke dag. Maar ik wordt blij van een (vrachtwagen)chauffeur die even zijn hand opsteekt als dank voor het invoegen. Wordt het veel gezelliger van op de weg.
Plaats een reactie