Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Het antwoord van de week!!!!

08 jul 2014 8:26

Plaats hier het antwoord van de week.
:thumleft:

Re: Het antwoord van de week!!!!

08 jul 2014 8:27

Bertroex schreef:AfbeeldingAfbeelding
Het is moeilijk iemands rekening te maken. Laten we even veronderstellen dat de wagen origineel is, een 911 2.7 targa met 165 pk en 5 bak is (geen duitse 4 bak of omgebouwede sporto,) op Fuchs velgen, in originele kleurcombo buiten en binnen, met weinig vooreigenaren, met alle boekjes en papieren erbij, en zeg maar 180 000 km. Absolute top prijs: 35000 euro. snel verkopen prijs: 24500 euro.

Laten we eens even rekenen:

Motor revisie (2.7, 3 litre- K-jetronic beetje dezelfde prijs) 7500 euro (stukken en werkuren)
Juiste ontstekingskaarsen, bougiekabels, oliefilter (Knecht, de framm en andere merken hebben vaak meer "gorgelend geluid") airfilter, benzine filter, kleppen stellen, CO juist zetten, even kijken of alle cylinderbouten ok zijn en niet gebroken zijn, cam timing controleren en zetten met Porsche TOOL of via aircooled Porsche specialist, starter motor connecties controleren/reinigen, alternator riem vervangen en kijken of de juiste hoeveelheid "rondelletjes" aanwezig zijn zodat de riem er niet afvliegt (tussen 3 en 5), verse Swepco 201 olie in de versnellingsbak, kijken of de connectors en bushes van de versnellingspook en het mechanisme aan de versnellingsbak niet zijn uitgeleurd, kijken of versnellingspook centraal staat (anders 2de en 3de versnellings kraken, of sneller beschadigd) koppelingskabel en omegaspring reinigen/smeren/op spanning zetten, accelerator mechanisme (pedaal zelf, kabel onderaan de bodem, dingetje aan de motor vaak uitgeleurd) nakijken/reinigen/op spanning zetten/rubber connectors vervangen,

Koetswerk:
ontmantelen van de wagen: 20 uren
30 uren las werk
richten op bank want de targa gaat altijd een beetje de banaan uithangen en na 30 jaar is de achterkant 1 graad verschillend van de voorkant:
kleine roest en lood werken: 45 uren
Preparatie paintwork: 32 uren
spuiten en polijsten: 25 uren
opnieuw aankleden van auto: ramen, deuren, deurklinken edm... 32 uren
originele onderdelen zoals kidney bows x 2, outer sills, front top and bottom tank support panel, 1 floor repair panel, 2 wings, ... 2200 euro.
----------
10 000 euro?

Interieur:
Opnieuw vinyl bekleden van de ruitstijlen, 3/4 inner rear guards, fire wall....
nieuwe tapijten
Voorstoelen opnieuw bekleden in origineel Vinyl/stof
herbekleden stuurwiel met leder
nieuwe zonnekleppen
--------------
4000 euro

Targa dak opnieuw bekleden buiten-en binnenlagen: 650 euro

SSI en RVS uitlaat: 1800 euro
Nieuwe bilstein/boge shokbrekers, busjes, repainting/powdercoating van de anti roll bars. voor A armen, blasting of rear banana suspension arms,.... 1500 euro
nieuwe koppeling: 350 euro
revisie 2 en 3 de versnelling: 2300 euro
uitlijnen en uitwegen

alle electrische connectors even nakijken (spiegels/ramen/verwarmings blazer in voetruimte en motorruimte), kleppen van verwarming aan de heatexhangers vrijmaken, insmeren, afstellen, of vervangen, heat exchangers en uitlaat controleren op lekken, negative earth (3x) reinigen/ ontroesten/ invetten, stuurhuis op spelling controleren, speling op wielen nakijken en indien nodig, vervangen van kogelllagers, tracking voor/achter doen en stuur recht zetten, controle schokdempers op lekkage/versleet en vervangen indien nodig, alle bushes van de ophanging controleren op splits/droogte/ en vervangen indien nodig, banden nakijken op matching merken per as, ideaal zelfde merk & type voor/achter en in de juiste maten (SC op 16 fuchs is 205/50/16, 225/50/16 IIRC met W snelheidskenmerk, zoniet MOGELIJK problemen indien ongeval in Germany), liefst niet ouder dan 5 jaar (controleer DOT code week/week/jaar),banden uitbalanceren. Raam mechanisme smeren: motor en gelijders, open dak mechanismes en kabels smeren, rubbers met vaseline invetten, zekeringen/relais vervangen of met contact spray reinigen, sucro kit/relay kit zetten achter de koplampswitch in het dashboard, remolie vervangen door super blue dot 5, en remmen zelf controleren/reinigen/vervangen, nakijken remleidingen en invetten met transparant vet, master cylinder van rem en koppeling controleren op lekken en vervangen/overhaul indien nodig, parkeer rem mechanisme & kabel nakijken, op spanning zetten en juist afstellen, ruitenwissermechanisme smeren, ruitensproeier mechanisme nakijken en reinigen, (lekken?) en ook de high intensity discharge reiniging voor de koplampen nakijken, reinigen, controleren op lekken, batterykabels nakijken en battery vastzetten, kijken of geen 13 mm sleutel tussen de benzinetank en de battery is gevallen en "wat is toch dat geratel altijd?!", controleren van cigarette aansteker voor de satnav of het reserveband lucht blazer motortje (en functie controleren van motortje), alle externe en interne lichten controleren, smeren van deursloten, koffer en motorkap mechanisme en scharnieren, spindle mechanisme van achterruit wisser even invetten en centrale bout ervan vastzetten, vervangen alle ruitenwissers en voorruit met RAIN x insmeren, BENZINE LEIDINGEN controleren op lekken, vlotter in benzinetank uithalen en reinigen, vlotter in olietank uithalen en reingen, alle dashboard klokjes en knopjes controleren of lichtjes werken, pedaal rubbers van koppelingspedaal en rempedaal vervangen indien nodig....
250 uren + materiaal en onderdelen?

Fuchs velgen restaureren: 750 euro (165 per velg en transport x2)


Uurprijs aan 40 euro/h + BTW, maakt 47 euro.
1000 km mee rijden en dan
GROOT ONDERHOUD: cams timing nakijken, CO afstellen, kleppen stellen, enz enz.

En rijden.

hoeft niet 30 000 euro te zijn, mar als je het goed wil doen,.....

MvG,


Bert

Re: Het antwoord van de week!!!!

08 jul 2014 8:31

Dat antwoord is voor deze week niet meer te toppen... :thumleft: :cheers:

Re: Het antwoord van de week!!!!

08 jul 2014 8:34

Hier gaat dit hele jaar niemand meer overheen, maar voelt u zich gerust uitgedaagd... :cheers:

Re: Het antwoord van de week!!!!

08 jul 2014 8:43

Hopelijk wil iedereen nu in dit topic gequote worden en gaat de kwaliteit van dit forum nog verder omhoog :thumleft:

Re: Het antwoord van de week!!!!

08 jul 2014 8:45

OK, op nummer 2 dan:

Uit dit topic: viewtopic.php?f=3&t=41711&p=1093101#p1093101

Bertroex schreef:Jezus. Waar te beginnen. Met elke 911, of die nu 10 jaar stilstond of 10 000 km per jaar reed: (de lijst is natuurlijk niet compleet :mrgreen: )

Oliedruk meter: 1 bar per 1000 rpm (dus 4000 toeren per minuut= 4 bar). Bestel even een replacement handbook via de Porsche dealer (30 euro of zoiets) en je hebt meteen alle vragen voor jezelf beantwoord.

Olie: Mineraal of half synthetisch maakt niet zo veel uit, maar juiste viscositeit wel. Dus, 15W50 of 20W50. 13 liters met de thermostaat open (motor op temperatuur brengen, eventueel deken over de achter rooster leggen, en voelen of de olielijdingen en oliekoeler voor rechts in de wielkast warm zijn)
Juiste ontstekingskaarsen, bougiekabels, oliefilter (Knecht, de framm en andere merken hebben vaak meer "gorgelend geluid") airfilter, benzine filter, kleppen stellen, CO juist zetten, even kijken of alle cylinderbouten ok zijn en niet gebroken zijn, cam timing controleren en zetten met Porsche TOOL of via aircooled Porsche specialist, starter motor connecties controleren/reinigen, alternator riem vervangen en kijken of de juiste hoeveelheid "rondelletjes" aanwezig zijn zodat de riem er niet afvliegt (tussen 3 en 5), verse Swepco 201 olie in de versnellingsbak, kijken of de connectors en bushes van de versnellingspook en het mechanisme aan de versnellingsbak niet zijn uitgeleurd, kijken of versnellingspook centraal staat (anders 2de en 3de versnellings kraken, of sneller beschadigd) koppelingskabel en omegaspring reinigen/smeren/op spanning zetten, accelerator mechanisme (pedaal zelf, kabel onderaan de bodem, dingetje aan de motor vaak uitgeleurd) nakijken/reinigen/op spanning zetten/rubber connectors vervangen, alle electrische connectors even nakijken (spiegels/ramen/verwarmings blazer in voetruimte en motorruimte), kleppen van verwarming aan de heatexhangers vrijmaken, insmeren, afstellen, of vervangen, heat exchangers en uitlaat controleren op lekken, negative earth (3x) reinigen/ ontroesten/ invetten, stuurhuis op spelling controleren, speling op wielen nakijken en indien nodig, vervangen van kogelllagers, tracking voor/achter doen en stuur recht zetten, controle schokdempers op lekkage/versleet en vervangen indien nodig, alle bushes van de ophanging controleren op splits/droogte/ en vervangen indien nodig, banden nakijken op matching merken per as, ideaal zelfde merk & type voor/achter en in de juiste maten (SC op 16 fuchs is 205/50/16, 225/50/16 IIRC met W snelheidskenmerk, zoniet MOGELIJK problemen indien ongeval in Germany), liefst niet ouder dan 5 jaar (controleer DOT code week/week/jaar),banden uitbalanceren. Raam mechanisme smeren: motor en gelijders, open dak mechanismes en kabels smeren, rubbers met vaseline invetten, zekeringen/relais vervangen of met contact spray reinigen, sucro kit/relay kit zetten achter de koplampswitch in het dashboard, remolie vervangen door super blue dot 5, en remmen zelf controleren/reinigen/vervangen, nakijken remleidingen en invetten met transparant vet, master cylinder van rem en koppeling controleren op lekken en vervangen/overhaul indien nodig, parkeer rem mechanisme & kabel nakijken, op spanning zetten en juist afstellen, ruitenwissermechanisme smeren, ruitensproeier mechanisme nakijken en reinigen, (lekken?) en ook de high intensity discharge reiniging voor de koplampen nakijken, reinigen, controleren op lekken, batterykabels nakijken en battery vastzetten, kijken of geen 13 mm sleutel tussen de benzinetank en de battery is gevallen en "wat is toch dat geratel altijd?!", controleren van cigarette aansteker voor de satnav of het reserveband lucht blazer motortje (en functie controleren van motortje), alle externe en interne lichten controleren, smeren van deursloten, koffer en motorkap mechanisme en scharnieren, spindle mechanisme van achterruit wisser even invetten en centrale bout ervan vastzetten, vervangen alle ruitenwissers en voorruit met RAIN x insmeren, BENZINE LEIDINGEN controleren op lekken, vlotter in benzinetank uithalen en reinigen, vlotter in olietank uithalen en reingen, alle dashboard klokjes en knopjes controleren of lichtjes werken, pedaal rubbers van koppelingspedaal en rempedaal vervangen indien nodig....

Rijen dat kreng, en na 2000 km alles opnieuw controleren op lekken, op de juiste torque spanning brengen, enz enz en dan .... wel, begint de restauratie.

Koop deze boeken en handen uit de mouwen...

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Doe de obvious zaken zelf, laat de kleppen en cams timen door een aircooled specialist doen. Denk eraan: Een porsche is een hoog karaat machine die 235 km/h (of meer :mrgreen: ) doet en loop aub geen risico's met je gezondheid, vrouw, kinderen en medeweg gebruikers.

Groetjes,

Bert


(Wel dezelfde auteur als de voorlopige nummer 1 :D )

Re: Het antwoord van de week!!!!

08 jul 2014 22:55

Is ook voor een heel stuk dezelfde tekst :lol:

Re: Het antwoord van de week!!!!

09 jul 2014 9:23

Verpest het nu niet....

Re: Het antwoord van de week!!!!

09 jul 2014 10:31

You guys..... :mrgreen:

Bert

Re: Het antwoord van de week!!!!

09 jul 2014 16:19

Michiel911 schreef:Is ook voor een heel stuk dezelfde tekst :lol:


Kan dat plagiaat plegen bij jezelf :ba:
Plaats een reactie