Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Winterbanden

22 okt 2014 0:31

Onder mijn A5 zijn afgelopen week de wintersloffen geplaatst met vervelende gevolgen. De eerste avond reed ik vlot, gelukkig minder dan normaal, de afrit af en de auto voelde plots zweverig aan. Even later op de rotonde brak de auto achter plots uit, waarbij aangetekend dat ik ze regelmatig sneller rond. Volgende rotonde hetzelfde verhaal en uitgestapt om banden(spanning) te controleren.
Toen ik er eenmaal bekend mee was, vond ik het wel even grappig, want eindelijk geen onderstuur met de Audi. Mijn verklaring was dat de banden weer even ingereden moesten worden na opslag.

Inmiddels ruim 400 km verder en jawel vandaag bij een doordraaiende bocht begon de achterkant weer te glijden. Ik reed weliswaar door maar niet heel hard. Daarna bewust (daar waar het kon) wat bochten sneller genomen en t ding blijft snel uitbreken. Wat kan de oorzaak zijn. Banden zijn op spanning, in juiste rijrichting gemonteerd enz. Zouden ze verkeerd zijn opgeslagen bij bandenboer? Kan dat getest?

PS Voor zitten er Michelins (1 winter gezien) op en achter Bridgestone (2 winters). Vorig jaar geen issue met wegligging. DotCode Bridgestones is uit mijn hoofd eind 2011

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 7:38

Mijn vrouw had dit laatst ook met haar boodschappen karretje, all seasons banden met ruim voldoende profiel. Bij een afrit van de snelweg dwars gegaan en in de berm, later 2 x bij een rotonde het zelfde. Oorzaak was achter te oude banden, vervangen en het probleem was weg.

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 7:40

Wat is de datumcode van de banden?

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 8:03

Karakter en profiel van een Bridgestone is MI heel anders dan van een Michelin ... :popcorn:

.. is het een Quattro :?: :idea:

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 8:06

Het is natuurlijk ook nog gewoon 15 graden. Winterbanden begin je pas wat aan te hebben bij 7 graden of lager. Wellicht is dat het.

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 8:29

Sluit me aan bij @Horn; heb zelf de ervaring dat winterbanden minder grip hebben (vanwege zachte rubber) bij temperaturen rond en boven 15 graden. :|

Wat overigens ook een rol kan spelen is de maat van je wiel. Als die anders is dan bij je zomerbanden (bij mij is zomer 20" en winter 19") dan heb jeewaarschijnlijk ook een andere wanghoogte. Hoe hoger de wang hoe meer uitslag. :salut:

Ps mijn setje ligt nog lekker in de garage..........bij gebrek aan auto :mrgreen:

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 8:39

Gaius schreef: Zouden ze verkeerd zijn opgeslagen bij bandenboer? Kan dat getest?


Leutig dat je weer verhaal probeert te verhalen bij degen die die opgeslagen heeft. :bang:
Maar iemand moet weer de schuld krijgen, maar zeker niet jijzelf.

Pak al eens 4 dezelfde winterbanden onder den auto, en geen verschillende merken.
En wacht even tot de temperatuur wa gezakt is tot een graad of 5.

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 8:52

Winterbanden is niet mee te rijden met dit weer, dat weet je toch. Vorig jaar te vroeg gemonteerd (ook Audi) en glijden over vier wielen terwijl dat kreng van mij normaal genageld aan de weg is.

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 8:59

ccr-timo schreef:
Gaius schreef: Zouden ze verkeerd zijn opgeslagen bij bandenboer? Kan dat getest?


Leutig dat je weer verhaal probeert te verhalen bij degen die die opgeslagen heeft. :bang:

Rustig, denk aan je hart. TS ontdekt iets dat in zijn ogen niet normaal is en vraagt of verkeerde opslag een oorzaak zou kunnen zijn. Ik lees nergens dat hij de opslagmeneer de schuld geeft. Alleen de vraag stelt of het zóu kunnen.

Ik heb sinds vrijdag jl mijn winterbanden en -velgen op de mini en nou maakt hij ineens vanaf 110 km/u een fluitend geluid. Nooit eerder gehad. Ging er zo maar van uit dat de dealer iets verkeerd heeft gedaan. De dealer zelf ook. Of ik even langs wilde komen... Dus zo raar is het niet om het je even af te vragen. Vervolgens wel hoe je ermee om gaat. Heb gewoon de dealer gebeld en het probleem beschreven. :idea: En ze niet meteen de schuld gegeven :wink:

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 10:38

horn schreef:Het is natuurlijk ook nog gewoon 15 graden. Winterbanden begin je pas wat aan te hebben bij 7 graden of lager. Wellicht is dat het.


Wordt het nooit meer in NL (langer dan 2 dagen) :cheers:

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 12:04

De banden met het minste profiel moeten altijd voor liggen.

Als je voorbanden minder grip hebt schuif je rechtdoor.... dat is meestal makkelijk te corrigeren (remmen).
Maar achter dan breekt je kont uit en bij hoge snelheid hang je zomaar in een eik of een vangrail.

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 12:36

@Horn, krijg ut nie aan mijn hart hoor. :wink:

maar als ik dan lees verkeerde opslag, kan dat gestest, dan heb ik zoiets van..... moet dur weer een dader gezocht worden.
nooit zal het probleem bij ons zelf liggen ondanks da we stevig doorrijden zoals in zijn verhaal en de temperatuur nog te hoog is, verschillende merken, en ouderdom van banden.

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 13:04

eventueel een andere schuldige gevonden "de gemeente", normaal worden rotondes en scherpe bochten 1 a 2 x per maand ondergespoten met een of ander goedje om vuil en vettigheid te verwijderen. wegens bezuinigingen zijn er heel veel gemeenten die hierop extra bezuinigen door dit 1 x in het kwartaal te doen. in mijn woonplaats lopen er wat rechtszaken vanwege de uitglijders die gemaakt worden op rotondes met een normale snelheid (aantoonbaar) en dit met grote gevolgen voor auto en milieu vanwege de afbakening van de rotondes. de wegen zijn vet en daardoor glad zelfs met droog weer te bemerken.

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 13:11

@Hans
Geldt dat ook voor afritten van de Zuilense Ring, met haakse bochten en lantaarnpalen ernaast? :mrgreen:

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 13:15

hoefnix schreef:De banden met het minste profiel moeten altijd voor liggen.

Als je voorbanden minder grip hebt schuif je rechtdoor.... dat is meestal makkelijk te corrigeren (remmen).
Maar achter dan breekt je kont uit en bij hoge snelheid hang je zomaar in een eik of een vangrail.


Oh? Ik dacht dat je graag grip wil houden op je sturende wielen.... zou echt niet de slechte banden voor willen hebben....
Je voorwielen moeten in de regen ook het meeste water afvoeren bijvoorbeeld....

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 13:16

ccr-timo schreef:@Horn, krijg ut nie aan mijn hart hoor. :wink:

Gelukkig maar :thumleft: :wink:

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 13:19

Targa Floriaan schreef:@Hans
Geldt dat ook voor afritten van de Zuilense Ring, met haakse bochten en lantaarnpalen ernaast? :mrgreen:

heb jij daar hele slechte herinneringen aan dan ?? 8)

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 13:47

Heren (volgens mij geen reactie van dames), dank voor al jullie reacties. Met veel vragen die volgens mij ook in openingspost beantwoord zijn.

Winterbanden liggen er onder omdat het plan was om komend weekend in Sölden op de latten te staan. Vorig jaar lagen ze er een week te laat onder en kon in Sölden de berg niet meer op of af, omdat het flink begon te sneeuwen. gelukkig net kettingen in het dorp gehaald.
Het glijden begint al bij 'normale' snelheid als ik achter normaal rijdende mensen aan rij. Ik geef toe dat ik wel eens harder rijdt. Overigens in is het zo dat ik in woonwijken, bij scholen etc. vaak anderen schijn te irriteren, omdat ik me aan de snelheid hou. Da's dan jammer.

Voor hebben de banden het meeste profiel. Achter is het profiel ook nog ruim voor winterse maatstaven. Productie datum achterbanden zijn eind 2011. Als ze dan al te oud zijn dan heeft Bridgestone een probleempje.
Verkeerde opslag kan het rubber negatief beïnvloeden vandaar m'n vraag. Wil de bandenboer niet de schuld geven, maar waar gewerkt wordt gaan er dingen fout. Overigens had die bandenboer vorig jaar bij montage van zomerbandjes een vibrator van de Audi gemaakt. Na een belletje kreeg ik meteen te horen; "ja vanmiddag wordt het balanceerapparaat geijkt" :evil: Zeg dat dan meteen dat het ding niet werkt.

Voor en achter hetzelfde heeft zeker ook mijn voorkeur al schijnt dat niet echt belangrijk te zijn. Vorig jaar was het ook geen enkel probleem. Coronel heeft ook eens een race gewonnen omdat hij slicks en intermediates had gemonteerd op z'n Seat racert.

Maten winter en zomer zijn hetzelfde. Beide bandensets komen op dezelfde velg. Op de BMW kreeg ik op stalen velgen lijkende lichtmetalen velgen :scratch: . Die runflats met voor en achter verschillende breedtematen van de M Edition vonden ze te duur bij de leasemij.

Als alleen de auto plat is, zou ik het overigens niet heel erg vinden. Mag ik weer boodschappen doen 8)

Ik hou het vooralsnog op warmte.

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 14:00

Los van de temperatuur discussie.

Na redelijk wat merken gehad te hebben kom ik tot de conclusies dat Bridgestone voor de goedkopere/normale band regelrecht troep is. De zomerband is te hard, de winterband heeft slecht grip als je veel koppel hebt. Mijn 159 kwam geregeld in 4 wiel drift ongeacht temperatuur, regen etc. Ze liggen nu op de Saab van mijn vrouw. Hier gaat het wel goed, want geen diesel dus minder koppel. Ik geef toe dat de rijstijl ook anders is. :oops:

Mijn huidige auto heeft Nokan of nokian of zoiets. Is scandinavisch. Goed als het echt koud is en sneeuwt. Matig tot slecht in ons klimaat. Dus glijden tot en met, hetgeen ik met de zomerband van Yoko dinges ook gewend ben. Dit is dan op een lexus hybrid. Ik ben blijkbaar een van de weinige die hier het gas intrapt. Dan heeft dit karretje ook koppel en dus zelfde probleem.

Ondertussen blijft wat mij betreft over Michelin Alpin. Deed het goed op de 156 en de 159. Vredestein heb ikzelf ook slechte ervaringen mee zowel zomer als winter.

Ik realiseer me dat dit weer voer is voor discussie want emotioneel (is gek want alleen rubbah :mrgreen: )

Oh ja de Pirellis op mijn 911 gaan dan wel weer ok in de zomer.

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 14:03

Cloaca schreef:
hoefnix schreef:De banden met het minste profiel moeten altijd voor liggen.

Als je voorbanden minder grip hebt schuif je rechtdoor.... dat is meestal makkelijk te corrigeren (remmen).
Maar achter dan breekt je kont uit en bij hoge snelheid hang je zomaar in een eik of een vangrail.


Oh? Ik dacht dat je graag grip wil houden op je sturende wielen.... zou echt niet de slechte banden voor willen hebben....
Je voorwielen moeten in de regen ook het meeste water afvoeren bijvoorbeeld....


Je voorwielen met minder grip voelt veel onveiliger dan andersom maar is het niet. Zeker bij achterwiel aangedreven auto's én de meeste P's zijn dat :roll:
Omdat je minder grip voelt gaat je tempo gaat vanzelf omlaag. Een voorwielslip is makkelijk op te vangen (van het gas en zo nodig remmen als je ABS hebt).

In hevige regen heb je wel gelijk dan wil je voldoende profiel voor én achter hebben :)

Hier staat (in 1.2) een en ander wel beschreven: http://www.bandengids.nl/over_banden/

Of hier http://www.autoweek.nl/onderhoud/tip/banden_en_veiligheid3
Laatst bijgewerkt door hoefnix op 22 okt 2014 14:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 14:06

Mee eens overigens. Alhoewel ik andersom geprobeerd heb. Is wel weer "leuk" in de sneeuw semidriftend met een voorwielaangedreven 156 door de straat. Veilig is het zeker niet. Nadeel van weinig profiel voor met voorwielaandrijving is ook dat je moeilijker wegkomt. Weinig is dan onder de 4/5 mm.

Als je quatro hebt, maakt het niets uit. De 4x4 's (auto's geen SUV) die ik huur met skieen gaan altijd wel vooruit in de richting die je wilt.

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 14:25

horn schreef:Het is natuurlijk ook nog gewoon 15 graden. Winterbanden begin je pas wat aan te hebben bij 7 graden of lager. Wellicht is dat het.

Is dat zo?
Ik heb altijd begrepen dat winterbanden onder andere een andere samenstelling van het rubber hebben waardoor bij koudere temperaturen het rubber zacht blijft en daardoor meer grip geeft. Ik heb echter nooit ergens gelezen dat het rubber bij hogere temperaturen minder grip zou hebben, alleen dat ze dan harder slijten. Waarom zou een band bij hogere temperaturen minder grip hebben? Als rubber opwarmt wordt het zachter en zachter rubber heeft meer grip dan hard rubber.
Is dit bij winterbanden dan anders?

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 14:53

Zou zeggen; doe ns een klaverblaadje op winterbanden in de zomer :drive:

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 15:04

Bij hoge(re) temperaturen wordt het rubber van winterbanden zo zacht dat het bij hard remmen of hard door de bocht rijden eigenlijk gaat smelten. Daardoor is je band zo weg en je grip ook bijna nul omdat je gaat schuiven over een vloeibaar laagje rubber in extreme gevallen.

Zie ook:
http://www.atu.nl/nieuws/21-hogere-temperaturen-betekent-zomerbanden-monteren.html
http://www.conti.nl/nieuws/winterbanden-niet-gebruiken-in-de-zomer/#

Re: Winterbanden - probleem

22 okt 2014 15:47

hoefnix schreef:Bij hoge(re) temperaturen wordt het rubber van winterbanden zo zacht dat het bij hard remmen of hard door de bocht rijden eigenlijk gaat smelten.
Ach ik reed het hele jaar door op winterbanden en merkte vrij weinig verschil. Pas bij extremen ga je dat merken.
Plaats een reactie