Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

914 of Lotus elise ?

19 nov 2014 17:50

Waarde 914 is stijgende, maar elise met 190 pk is ook een plezier om mee te rijden ....
Dus een moeilijke keuze, mijn gulfke houden, of ruilen voor een Lotus ???

Re: 914 of Lotus elise ?

19 nov 2014 17:51

of n 4C? :drive:

Re: 914 of Lotus elise ?

19 nov 2014 18:01

Als ik tussen de regels las hoe leuk je het vond dat je je 914 weer had, zou ik die houden. Wel heel iets anders dan een Elise. Elise staat wel al tijden op mijn wishlist. Vind ik een hele leuke - moderne - auto! Zou ze allebei wel willen hebben :lol:

Re: 914 of Lotus elise ?

19 nov 2014 18:14

vriend van mij heeft er 1. Erg leuke fun-auto maar heb elke keer ruzie om in te stappen.

gewoon 914 aanhouden!

Re: 914 of Lotus elise ?

19 nov 2014 18:17

Ik zou voor de Lotus gaan. Kan je mee knallen! Low running costs en betrouwbaar. Niet voor grote mensen met dito voeten 8)

Re: 914 of Lotus elise ?

19 nov 2014 18:29

Gevecht qua instappen zegt meer over jezelf... :mrgreen:

Ik heb eeb 111R als dd gehad. Superleuke auto om mee te sturen. Ook heel betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. Net als een 911 vind ik eigenlijk dat je als autogek een keer een Lotus gehad moet hebben. Oh, en als ik geen achterbankje nodig had gehad, stond de Lotus nog altijd voor de deur. :drive: :drive: :drive:
Maar ja, een 914. Als kleine man vond ik dat misschien wel mooier dan een 911. Dus of ik die weg zou doen?

Wat te doen? Ik denk als rijdersauto dat een Lotus erg moeilijk te verslaan is. Maar zoek je meer het 'klassieker' gevoel, dan die 914 houden...

Re: 914 of Lotus elise ?

19 nov 2014 18:41

Ik ga voor een Lotus, 111R of SC. Maar heb ook geen 914 in de garage staan.

Een Exige (240S) is eigenlijk nog mooier, maar dan wordt het voor de openbare weg wel wat minder praktisch.

Re: 914 of Lotus elise ?

19 nov 2014 19:22

Ik zou voor een Smart Roadster gaan. Kan je mee knallen (na tuning ±120pk :mrgreen: ) ! Low running costs en betrouwbaar.
Veel rijplezier voor weinig en je kunt de 914 erbij houden ;)

Re: 914 of Lotus elise ?

19 nov 2014 19:53

ironpatje schreef:Waarde 914 is stijgende, maar elise met 190 pk is ook een plezier om mee te rijden ....
Dus een moeilijke keuze, mijn gulfke houden, of ruilen voor een Lotus ???


Laat eens een paar foto's zien van de Lotus, ken de type's niet zo :?

Re: 914 of Lotus elise ?

19 nov 2014 21:29

Hier: mijn ouwe bakkie!

https://www.youtube.com/watch?v=whhkrDwdvGs

elise met civic r type motor en jackson compressor. die van mij had 325 pk.

Re: 914 of Lotus elise ?

20 nov 2014 2:23

Ik zou voor de 914 gaan.
Heb zelf een Lizzy gehad, en er genoeg ervaring mee opgedaan om voor de 914 te gaan.

Re: 914 of Lotus elise ?

20 nov 2014 8:50

De Elise zal beter zijn, zit 30 jaar ontwikkeling tussen. De 914 meer bijzonder... Tsja....

Re: 914 of Lotus elise ?

20 nov 2014 12:50

Elise is geweldig maar echt voor de fun. Lange ritten redelijk vermoeiend maar wel lekker hard-core. Dat ze betrouwbaar zijn is relatief waar maar ik ken er een paar waar echt de hele voor- en achterwielophanging vernieuwd moest worden vanwege roest.

Re: 914 of Lotus elise ?

20 nov 2014 17:08

Ga gewoon maar eens rijden met een 111R. Een standaard Elise is niet snel genoeg als je sportwagens gewend bent. Het is heel simpel: of je vindt het geweldig, of het is too much. De kick die je krijgt boven de 6300 rpm is verslavend. Echt 'sensory overload' 8) Alles lijkt ineens twee keer zo snel te gaan... Het is echt een hard core sportwagen. Wat mij er overigens niet van weerhouden heeft om m als daily te rijden. :drive: :drive: :drive:
Misschien dat een Boxster Spyder in de buurt komt qua Porsche alternatief. Vandaar dat die nog wel op mijn verlanglijstje staat...

Re: 914 of Lotus elise ?

20 nov 2014 19:47

Respect hoor Mick, als DD een Lotus! :thumleft:

Re: 914 of Lotus elise ?

20 nov 2014 19:58

Hij zegt er niet bij hoe lang hè. :wink:

Re: 914 of Lotus elise ?

20 nov 2014 23:57

Mijn eerste "erbij" autootje was een Westfield SEi uit 1991. Groen met een gele neus, zoals een Lotus 7 er best uit mag zien. Heel erg veel lol van gehad in de drie jaar dat ik hem gehad heb. Ik miste wat comfort zoals deur, een dak etc.

In 2009 heb ik hem verkocht en vervolgens een 2004 Lotus Elise 111R gekocht. Zelf uit Engeland gehaald en die auto had ineens bijzonder veel luxe!! Elektrische ramen, airco, centrale vergrendeling op AB etc. Dus vanuit een Westfield naar een Elise is de Elise echt mega luxe!

Ik heb hem in de winter van 2011 naar 2012 zelf omgebouwd van RHD naar LHD. Dat deed de rij-ervaring heel veel goeds. Je zit toch beter op je plek links. Kunt het verkeer beter overzien en rijdt dus wat zekerder. Het is tenslotte een heel laag ding! Qua rijden is er maar weinig wat hetzelfde gevoel geeft. Anders dan misschien met een goede snelle kart de openbare weg op. je voelt alles in je stuur. Het balans is geweldig, hij remt fantastisch en de acceleratie....! :drive: Wat hierboven al gezegd wordt, boven de 6300 tpm is waanzin!! Als je gewoon rijdt lijkt de motor bij 6300 toeren wel een beetje "op" te zijn, maar niets is minder waar, tot 8500 tpm door, zonder problemen en ohh wat is dat een gevoel!

Met een schuin oog altijd wel gekeken naar een 911 en dan een 993 of 964. Na vier jaar de elise te hebben gehad toch eens gaan kijken de Elise te koop gezet. Die ging voor een goede prijs weg en inmiddels een mooie 993 gekocht.

Ik mis beide eerdere speeltjes, maar de 911 is wel weer op een andere manier een fantastische auto. Ik zou dan ook niet weer terug willen ruilen.

Ohh en qua in en uitstappen.... Ja met het dak erop is het wel even een kunstje. Zeker als je wat langer bent.

Succes met de keuze!!

Re: 914 of Lotus elise ?

21 nov 2014 0:15

......en toen kwam ik na de Donkervoort en de 964 dus uit op een GT3..... 8)

Best of both worlds! Leuk verhaal Dlotus! En zoals Mick zegt: als petrolhead moet je ook een Lotus hebben gereden (of Westie/VM/Dax/enz)

Re: 914 of Lotus elise ?

21 nov 2014 10:53

Hier is inmiddels het Lotus virus ook toegeslagen. Paar weken geleden bij Van der Kooij gereden in een 2004 Elise 111R en daarna in een 2007 Exige. Beide hele indrukwekkende wagens. Karakter van de 111R is inderdaad een belevenis, net als het stuurgevoel. De Exige doet daar nog een schepje bovenop met de supercharger en nog iets scherpere wegligging. Twijfel, twijfel, .... De Elise lijkt me wat praktischer voor openbare weg en weekendjes weg. Met beide auto's valt, met weinig aanpassingen, op het circuit ook prima te sturen. Nu nog even doorsparen en in de tussentijd de Lotus literatuur en fora lezen.

Iemand ervaring met (of mening) over het wel of niet nodig hebben van een sperdifferentieel op deze wagens? Lotus geeft aan dat ze de auto hebben ontworpen zonder en dat een lsd ten koste zou gaan van dat karakteristieke rijgedrag. Aan de andere kant denk ik dat met een supercharger met zo'n 220-250PK in korte bochten de auto wel eens grip te kort komt. Maar zo te lezen zitten hier genoeg ervaringsdeskundigen, wellicht ook met de SC varianten.

Re: 914 of Lotus elise ?

21 nov 2014 11:37

Daar ik de Maidstone conversie had met de Type R versnellingsbak, was deze al met LSD uitgerust.
Je kunt op die manier de 325 pk (met het juiste rubber natuurlijk) prima op de weg krijgen .
Ook in de regen lekker spannend....vette drifts :thumleft: :thumleft:

Re: 914 of Lotus elise ?

21 nov 2014 12:29

Een Lotus is inderdaad erg begeerlijk :P
Indien je een Elise overweegt kijk dan ook eens naar een Opel Speedster (Turbo).

Re: 914 of Lotus elise ?

21 nov 2014 14:37

is die 914 van jou een 6-cilinder?

Re: 914 of Lotus elise ?

21 nov 2014 15:07

Nee, 2-liter en gezien de vraagprijs een 914/4 neem ik aan :wink:

Re: 914 of Lotus elise ?

21 nov 2014 15:58

:scratch: Beide houden? 8) Ik zou voor de 914 kiezen natuurlijk. Verwittig me maar, als je zou verkopen. :mrgreen:

Re: 914 of Lotus elise ?

21 nov 2014 16:42

"t was een vraagje omdat ik nog nergens een foto van dat apparaat ben tegengekomen.
Plaats een reactie