Soms moet je gewoon iets van het hart en gisteravond gebeurde er iets wat daaraan voldoet...
Ik rij 's avonds van Den Haag naar huis en neem om ongeveer 20:30 uur -vlakbij huis- de afslag op de A2 naar Vinkeveen (komende vanuit de richting Amsterdam gaande in de richting van Utrecht).
Voor mij rijdt op de rechter rijstrook een donkerrode Renault Twingo met 2 mensen erin en op de linker rijstrook haalt ons een Jaguar F Type in (tjongejonge wat is dat trouwens een fraai automobiel; maar dat terzijde).
Op een gegeven moment zet de bestuurder van de Renault Twingo z'n knipperlicht naar links en gaat naar links; waarschijnlijk omdat hij aan het eind van de weg linksaf wil slaan richting Hilversum. Ik blijf op de rechter rijstrook omdat ik aan het eind van de weg rechtsaf richting Vinkeveen moet. Ik kom dichterbij de Twingo en als ik vlakbij ben, besluit hij plotseling tóch weer naar rechts te komen, zet z'n knipperlicht aan en stuurt naar rechts.
Ik had toen 2 opties: vol in de ankers met als risico dat het achteropkomende verkeer in gevaar zou komen, of met een beetje gas erbij snel aan de naar rechts komende auto voorbij rijden.
Ik besloot het laatste te doen en was de Twingo nog ruim voor de rotonde gepasseerd en ik zie in mijn spiegel de Twingo tóch weer naar de linker rijstrook gaan.
Overtuigd van het feit dat ik door adequaat reageren een aanrijding had voorkomen, neem ik de rechter strook van de rotonde en ga aan het eind van de weg rechts voorgesorteerd staan voor het rode verkeerslicht om rechtsaf richting Vinkeveen te kunnen rijden. De Twingo neemt de linker rijstrook van de rotonde en gaat naast mij staan om linksaf richting Hilversum te rijden.
Niks aan het handje... Zou je denken...
Op dat moment komt er echter een politieauto voor me staan en zet z'n bordje 'politie-volgen' aan. Ik volg de politie naar de bushalte om de hoek (op de N201); ervan overtuigd dat ik niets verkeerd had gedaan.
Wat schetst mijn verbazing? De agent spreekt mij aan en zegt dat ik een 'vreemde manoeuvre' uitvoerde. Ik legde hem uit dat ik -volgens mij- door mijn adequate rijgedrag juist een aanrijding had voorkomen. Hij was echter van mening dat ik 'rechts ingehaald' had...
Ik vroeg hem of hij beeldmateriaal had waarop we een en ander zouden kunnen zien, maar hij gaf aan dat hij die beelden niet had en ook niet nodig had.
Vervolgens vroeg hij mij waarom ik die 'vreemde manoeuvre' uitvoerde en weer legde ik hem uit dat ik dat wel moest doen om een aanrijding te voorkomen.
Toen vroeg hij mijn verklaring (maar vergat(?) om mij mede te delen dat ik niet tot antwoorden verplicht was en/of een verklaring af te leggen). Die heb ik hem gegeven, maar hij zat het allemaal in een klein notitieblokje te kriebelen. Ik zag dat hij niet alles noteerde wat ik verklaarde en dat vroeg ik hem ook, maar hij gaf aan dat hij alles aan het opschrijven was (yeah, right!)
Ten slotte vroeg hij of ik wilde weten hoe hoog de bekeuring zou zijn. Toen ik aangaf dat ik dat inderdaad wilde weten, ging hij in een of ander boekje bladeren en meldde me dat 'er een sterretje achter staat' en dat de Officier van Justitie de hoogte van de bekeuring zou bepalen.
Hij zou me wel nog 'het geeltje' (?) toesturen. Hij legde niet uit wat dat dan zou zijn, maar ik ga er maar vanuit dat dat de ouderwetse 'bekeuring' is (of mijn verklaring?).
Vervolgens wenste hij mij nog een fijne avond.
Het is dat ik hem z'n dienstnummer (en dat van zijn collega) vroeg, anders had ik niet eens geweten door wie ik staande was gehouden. De dienstnummers van beide dienders zijn 19302 en 15602.
Wat me opviel was het volgende:
1) mij is geen cautie gegeven;
2) de diender heeft zich niet voorgesteld toen hij mij staande hield;
3) hij heeft mij niet mijn naam gevraagd. Hij heeft wel mijn rijbewijs gevraagd, maar niet geverifieerd of dat rijbewijs ook daadwerkelijk van mij was;
4) ik heb geen bewijs gekregen dat ik staande gehouden ben en wat de verdenking is van de overtreding die ik zou hebben begaan;
5) hij heeft mijn verklaring in een klein notitieblokje (linkshandig) zitten kriebelen en hij heeft mij mijn verklaring niet nogmaals voorgelezen, of in de mogelijkheid gesteld om mijn verklaring nog eens door te lezen (dat zou ook moeilijk worden, omdat hij alles in 'kreten' in zijn notitieblokje had genoteerd);
6) ik heb geen afschrift van mijn verklaring gekregen (al heb ik de indruk dat hij mij die nog toe gaat sturen. Ik vraag me echter af of in die verklaring echt alles zal staan wat en zoals ik het heb verklaard);
7) hij ging op geen enkele manier in op mijn lezing en argumenten, maar gaf slechts aan dat hij had waargenomen dat ik rechts zou hebben ingehaald en dat ik daar een bekeuring voor zou krijgen;
8 ) hij omschreef de verkeerssituatie ter plaatse heel anders dan deze is;
9) toen ik hem vroeg wat voor overtreding ik dan gemaakt had, kon hij mij dat niet mededelen, behalve dat ik rechts zou hebben ingehaald. Hij kon wel aangeven dat er in zijn boekje een sterretje achter stond en dat dat betekende dat de Officier van Justitie de hoogte van de bekeuring vast zou stellen (???). Het was toch rechts inhalen? Dat hoeft toch niet via de Officier van Justitie?
Ik heb nogal eens een bekeuring gekregen voor het overschrijden van de maximum snelheid en daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee: als ik te hard heb gereden, verdien ik gewoon een bekeuring; punt uit. Ik heb ook alleen maar bekeuringen voor 'te hard rijden' gekregen, that's it!
De manier waarop deze bekeuring tot stand gekomen is, schokt toch wel enigszins mijn rechtsgevoel, geeft het vertrouwen in de politie een knauw en laat me zitten met een deuk in mijn rechtvaardigheidsgevoel...
Ik ga normaliter nooit in beroep/bezwaar tegen een bekeuring (wie zijn billen brandt, moet immers maar op de blaren zitten), maar in dit geval maak ik een uitzondering.
Al ben ik bang dat de dienders in kwestie er niet voor terug zullen deinzen om hun verhaal af te stemmen en zo te verdraaien dat ik uiteindelijk toch de bekeuring zal moeten betalen... Dat zal echter niet zonder slag of stoot gaan!
Overigens tot slot nog een overweging: als het dan al zo gebeurd zou zijn als de politie aangaf (quod non), waarom zou ik dan in godsnaam rechts inhalen? Ik had dan toch ook de Twingo (net als die Jaguar) gewoon links in kunnen halen, de rotonde via de binnenste rijstrook kunnen nemen en dan daarna naar rechts om bij het einde van de weg naar rechts af te slaan?
Laatst bijgewerkt door
Black Betty op 05 feb 2015 10:51, in totaal 1 keer bewerkt.