Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Hobby Auto's en snelheidsremmende maatregelen (drempels)

26 apr 2015 20:45

MOD: Afgesplitst van Recaro's in een 993

Franz schreef:Heeft inderdaad geen zin om hier in Nederland effe een stukkie te sporten. Ik probeer me dan maar te vermaken door een beetje de leuke weggetjes te pakken maar die worden stilletjes aan ook volgebouwd met drempels.


Off topic maar hier heb je wel een punt waardoor ik me afvraag waarom je in hemelsnaam nog een hobbyauto zou willen. Alleen om naar te kijken vind ik wat kostbaar maar ff lekker doorrijden ( lees: niet per definitie hard) wordt steeds lastiger met te veel vergrijzing, drukte en te Groen Linksers op de weg.

Re: Recaro's in een 993

26 apr 2015 21:19

Da bedoel ik.
Het circuit op dus :thumleft:

Re: Recaro's in een 993

27 apr 2015 7:24

Franz schreef:Heeft inderdaad geen zin om hier in Nederland effe een stukkie te sporten.

Gisteren voor het eerst in jaaaaren in NL weer even de 230 aangetikt. Maar je rijdt als op eieren. De hele tijd om je heen kijken en een soort van 'angst dat je hiermee maar niet gepakt wordt'. Echt plezier heb je er niet van. Was dan ook van korte duur.
Oja, en voor er weer reacties komen: het was niet in een woonwijk bij scholen :^: (was toch zondag), maar op de A12 om half 7 's ochtends.

Re: Recaro's in een 993

27 apr 2015 9:32

giulia schreef:
Franz schreef:Heeft inderdaad geen zin om hier in Nederland effe een stukkie te sporten. Ik probeer me dan maar te vermaken door een beetje de leuke weggetjes te pakken maar die worden stilletjes aan ook volgebouwd met drempels.


Off topic maar hier heb je wel een punt waardoor ik me afvraag waarom je in hemelsnaam nog een hobbyauto zou willen. Alleen om naar te kijken vind ik wat kostbaar maar ff lekker doorrijden ( lees: niet per definitie hard) wordt steeds lastiger met te veel vergrijzing, drukte en te Groen Linksers op de weg.

Hobbyauto's worden ontmoedigd door onze Overheid. Ik sta er ook niet van te kijken dat de hele oldtimerregeling er uiteindelijk helemaal uit gaat en we vermogensbelasting moeten gaan betalen over onze klassieker. Want afschaffen levert uiteindelijk ook geen geld op in het laatje.

Ik las ooit een verhaal over een man die zijn droomauto kocht, een Testarossa. Maar achteraf bleek dat de man vanwege de vele drempels zijn woonhuis nog maar via één weg kon bereiken en dit werd uiteindelijk een éénrichtingsweg. Heeft de gemeente nog proberen aan te klagen vanwege het feit dat hij onmogelijk met zijn auto, RDW goedgekeurd, het keuringsstation kon bereiken. Maar hij ving bot natuurlijk.

Re: Recaro's in een 993

28 apr 2015 11:05

Klinkt als een broodje aap.
Je kan heus wel met een (fabrieksstandaard) Testarossa over (conform de norm aangelegde) drempel rijden.

Dan het irritant is, is een ander verhaal. :wink:

Re: Recaro's in een 993

28 apr 2015 11:24

Precies hetzelfde verhaal gehoord over n man met n TVR...

Re: Recaro's in een 993

28 apr 2015 13:20

Drempels moeten aan voorwaarden voldoen - en dan zou je er inderdaad met elke auto overheen moeten kunnen.

Vaak verdedigt de gemeente zich onder het mom van dat het "poorten" zijn - een andere benaming van een verkeersdrempel die bij de in en uitgang van een 30 km zone kan liggen - en blijkbaar niet aan deze eisen hoeft te voldoen.

Schade ontstaan aan je auto, doordat de drempel niet aan de eisen voldoet is zeker mogelijk - en bij mij was "dreigen" met het claimen van schade al voldoende om de volgende dag om 07:00 uur een groep stratenmakers aan te treffen die de drempel lager gingen maken 8)

Re: Recaro's in een 993

28 apr 2015 13:31

Olaf schreef:Drempels moeten aan voorwaarden voldoen - en dan zou je er inderdaad met elke auto overheen moeten kunnen.



Ben wel benieuwd wat de voorwaarden zijn. Ik neem aan dat het niet gebruikelijk is dat je volledig schuin/dwars over een drempel moet om je auto niet te beschadigen.

Re: Recaro's in een 993

28 apr 2015 13:52

Als er in een 50 km/uur zone een drempel ligt, moet je er met 50 km/uur overheen kunnen. Hetzelfde geldt voor een 30 km/uur zone.

Het zijn echter richtlijnen .. in de wet staat er inderdaad niks over.

Passeersnelheid 30 km/uur

hoogte: 8 cm
lengte op- en afrit: 1,75 m
(sinusvorm)

hoogte: 12 cm
lengte op- en afrit: 2,40 m
(sinusvorm)

Passeersnelheid 50 km/uur

hoogte: 8 cm
lengte op- en afrit: 3,00 m
(sinusvorm)

hoogte: 12 cm
lengte op- en afrit: 4,80 m
lengte plateau: 2,40 m
(trapezium)

Deze richtlijnen komen van het CROW (Kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur)

Hoe lager de snelheidslimiet, hoe meer vrijheid de wegbeheerder heeft om snelheidsremmende maatregelen toe te passen. Van weggebruikers mag worden verwacht dat zij rekening houden met allerlei soorten remmers in bijvoorbeeld een woonerf of een 30 km-zone

Re: Recaro's in een 993

28 apr 2015 15:45

Olaf schreef:Vaak verdedigt de gemeente zich onder het mom van dat het "poorten" zijn - een andere benaming van een verkeersdrempel die bij de in en uitgang van een 30 km zone kan liggen - en blijkbaar niet aan deze eisen hoeft te voldoen.


Ook inritconstructies moeten voldoen aan de door CROW gestelde richtlijnen. Zijn dan wel richtlijnen, maar deze worden volgens mij wel degelijk breed serieus toegepast.
Praktijk is wel dat er soms toch wel e.e.a. buiten wordt aangelegd wat te stijl is (en dus anders dan op de tekeningen), met alle gevolgen van dien.

Klagen helpt in de meeste gevallen, alleen hopen dat je niet daarvoor al schade oploopt.
Bij woonstraten of kleine straatjes worden vaak 45gr blokken gebruikt, is zo'n beetje het meest stijle wat wordt toegepast. Is wel redelijk stijl, maar kom daar met m'n redelijk lage 964 zonder problemen in rechtstand op en af.

Men kan nu eenmaal niet alle openbare straten volledig toegankelijk maken en houden voor lage witte auto's met zakken gips erin.. :wink:

Re: Recaro's in een 993

28 apr 2015 16:41

horn schreef:Gisteren voor het eerst in jaaaaren in NL weer even de 230 aangetikt. Maar je rijdt als op eieren. De hele tijd om je heen kijken en een soort van 'angst dat je hiermee maar niet gepakt wordt'. Echt plezier heb je er niet van. Was dan ook van korte duur.
Oja, en voor er weer reacties komen: het was niet in een woonwijk bij scholen :^: (was toch zondag), maar op de A12 om half 7 's ochtends.


Uhhh, je weet dat daar de permanente snelheidscontroles weer operationeel zijn?? :roll:

Re: Hobby Auto's en snelheidsremmende maatregelen (drempels)

28 apr 2015 16:49

Ja, maar je rijdt natuurlijk de eerste poort voorbij - en gaat dan even een minuut of 10 op de vluchtstrook staan ... daarna kan je met best hoge snelheid langs de tweede poort knallen :mrgreen:

... moet toegeven dat ik weleens hard in de ankers ben gegaan - om voor een tweede poort te stoppen :oops:

Re: Recaro's in een 993

28 apr 2015 17:30

Ronaldo schreef:Klinkt als een broodje aap.
Je kan heus wel met een (fabrieksstandaard) Testarossa over (conform de norm aangelegde) drempel rijden.

Dan het irritant is, is een ander verhaal. :wink:

Ik zou het niet weten. Volgens de kenners is het vaak onmogelijk http://www.f-chat.eu/archive/index.php/t-2326.html

Re: Hobby Auto's en snelheidsremmende maatregelen (drempels)

28 apr 2015 19:42

Ik vraag me altijd af of het nou echt het gewenste effect heeft om twee redenen.

Ten eerste is volgens mij al eens onderzocht door Rijkswaterstaat (ze kunnen bij matrixportalen de snelheid meten ivm file detectie) dat na een flitscontrole er gemiddeld harder wordt gereden, waarschijnlijk omdat mensen of ze nou te hard rijden of niet remmen en daarna (teveel) gas bij gegeven en in ieder geval tijdelijk harder rijden. Ik kan me voorstellen dat bij verkeersdrempels hetzelfde gebeurd; je haalt even de snelheid eruit maar daarna rijden mensen harder verder dan ze aankwamen.

Ten tweede heb ik de indruk dat het qua geluid en uitstoot de overlast vergroot. Tuurlijk zijn er een paar snelheidsduivels die je echt afremt, maar de meeste mensen remmen af en geven weer gas, dat lijkt me onwenselijk voor omwonenden. Als ik met de motor of de CS deze situaties tegen kom, en meestal rij je dan wat geïnspireerd, rem je vaak deels op de motor af door één maar vaak ook twee versnellingen terug te schakelen en daarna met flinke dot gas (want lage auto/straffe motor dus flink lagere snelheid) door naar de volgende.

Ben je als omwonende dan wat opgeschoten?

Re: Recaro's in een 993

28 apr 2015 20:08

horn schreef:..... maar op de A12 om half 7 's ochtends.


Voortaan ook even je kentekennummer er bij vermelden (en evt. adresgegevens) :mrgreen: :mrgreen:

Effen zonder dollen: moet kunnen op een lege/rustige snelweg. :cheers:

Re: Recaro's in een 993

28 apr 2015 20:12

Bertjan schreef:Ten tweede heb ik de indruk dat het qua geluid en uitstoot de overlast vergroot. Tuurlijk zijn er een paar snelheidsduivels die je echt afremt, maar de meeste mensen remmen af en geven weer gas, dat lijkt me onwenselijk voor omwonenden. Als ik met de motor of de CS deze situaties tegen kom, en meestal rij je dan wat geïnspireerd, rem je vaak deels op de motor af door één maar vaak ook twee versnellingen terug te schakelen en daarna met flinke dot gas (want lage auto/straffe motor dus flink lagere snelheid) door naar de volgende.


Dat 2e puntje vraag ik mij ook al altijd af, de uitstoot moet bij zo'n hoge drempels toch enorm hoog liggen

Olaf schreef:Als er in een 50 km/uur zone een drempel ligt, moet je er met 50 km/uur overheen kunnen. Hetzelfde geldt voor een 30 km/uur zone.


In België zou dit ook zo zijn. Al kan ik direct paar voorbeelden opnoemen waar je 50km/u mag, maar waar je met 20km/u nog te snel gaat als je over die verkeersdrempels wilt. Echt k*t irritant.

Re: Hobby Auto's en snelheidsremmende maatregelen (drempels)

28 apr 2015 22:49

Kan hier in NL ook zo een aantal voorbeelden noemen van 60 km/u drempels, als je daar zonder luchtvering met 60 overheen gaat, heb je van die Sport Domes in het dak ;)... Net nog in Tilburg, daar liggen van die "blokken" bij voetgangsoversteekplaatsen (let wel, GEEN zebra's!). Meestal kun je daar "overheen", maar die dus echt niet, dus je gaat hoe dan ook tegen het dak (als je niet afremt)...

Voor mijn gevoel werkt het averechts, drempels. Vroeger bij mijn schoonouders (in de polder), was een drempel aangelegd om de snelheid uit de weg te halen. Resultaat: REMMEN EN GASSEN... Drempel was na 2 maanden weer weg... Weet niet hoeveel euro's dus ook.... :cry:

Re: Recaro's in een 993

28 apr 2015 23:39

Olaf schreef:Als er in een 50 km/uur zone een drempel ligt, moet je er met 50 km/uur overheen kunnen. Hetzelfde geldt voor een 30 km/uur zone........
Passeersnelheid 30 km/uur
hoogte: 8 cm
lengte op- en afrit: 1,75 m
(sinusvorm)
hoogte: 12 cm
lengte op- en afrit: 2,40 m
(sinusvorm)
Passeersnelheid 50 km/uur
hoogte: 8 cm
lengte op- en afrit: 3,00 m
(sinusvorm)
hoogte: 12 cm
lengte op- en afrit: 4,80 m
lengte plateau: 2,40 m
(trapezium)
Deze richtlijnen komen van het CROW (Kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur)

Hoe lager de snelheidslimiet, hoe meer vrijheid de wegbeheerder heeft om snelheidsremmende maatregelen toe te passen. Van weggebruikers mag worden verwacht dat zij rekening houden met allerlei soorten remmers in bijvoorbeeld een woonerf of een 30 km-zone

Klopt het dan als je toch schade rijdt, en je kan aantonen dat de drempel niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet, de schade op de betreffende gemeente verhaald kan worden?

En wordt het dan geen tijd dat we hier een standaard brief op gaan stellen (en delen met F-chat :mrgreen: ), om gemeenten aansprakelijk te kunnen stellen bij schade?

Re: Recaro's in een 993

29 apr 2015 0:21

renetrzes schreef:Uhhh, je weet dat daar de permanente snelheidscontroles weer operationeel zijn?? :roll:

Utrecht-Doorn en vv heeft geen permanente snelheidscontroles. :salut:

Re: Hobby Auto's en snelheidsremmende maatregelen (drempels)

29 apr 2015 10:01

Pascal schreef:Voor mijn gevoel werkt het averechts, drempels. Vroeger bij mijn schoonouders (in de polder), was een drempel aangelegd om de snelheid uit de weg te halen. Resultaat: REMMEN EN GASSEN... Drempel was na 2 maanden weer weg... Weet niet hoeveel euro's dus ook.... :cry:

Ik gas zelfs op zo'n plaatsen nog meer uit frustratie omdat ik zo hard heb moeten vertragen.

steef schreef:Klopt het dan als je toch schade rijdt, en je kan aantonen dat de drempel niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet, de schade op de betreffende gemeente verhaald kan worden?

En wordt het dan geen tijd dat we hier een standaard brief op gaan stellen (en delen met F-chat :mrgreen: ), om gemeenten aansprakelijk te kunnen stellen bij schade?

In België geloof ik er niets van dat ze dit ooit zouden vergoeden, tenzij misschien met een hele goede advocaat en enorm veel wilskracht om door te zetten.
Zou je er eigenlijk perte totale mee kunnen bereiken of gaat dat niet aan lage snelheden? Anders wel een handig middel om je auto kwijt te geraken, gewoon aan legale snelheid er keihard over rijden en het geld incasseren. En dat kan je dan keer op keer doen :ba:

Re: Recaro's in een 993

29 apr 2015 10:11

steef schreef:Klopt het dan als je toch schade rijdt, en je kan aantonen dat de drempel niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet, de schade op de betreffende gemeente verhaald kan worden?

En wordt het dan geen tijd dat we hier een standaard brief op gaan stellen ..


Jazeker.
En standaard briefjes zijn er al.
Ik meen zelfs op flits-service ...

Je zal wel aan moeten tonen dat je niet te hard hebt gereden :popcorn:

.. of dat je niet met de toegestane snelheid schadeloos over zo'n drempel kan :?:

Re: Hobby Auto's en snelheidsremmende maatregelen (drempels)

29 apr 2015 18:35

Als er in een 50 km/uur zone een drempel ligt, moet je er met 50 km/uur overheen kunnen. Hetzelfde geldt voor een 30 km/uur zone........


Euh....en wat is de referentie auto dan?

Re: Hobby Auto's en snelheidsremmende maatregelen (drempels)

29 apr 2015 19:26

Een Peugeot 309 .... :popcorn:
Plaats een reactie