Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
02 aug 2015 12:02
*** Afgesplitst van "Michael Schumacher revalideert na zeer zwaar ski ongeluk" ***Devils son schreef:Cazzo Super Veloce schreef:Kan, maar ik ben net als Steef meer van de eigen verantwoordelijkheid.
Ik in beginsel ook. Maar dat houdt wel ergens op. Je kan niet verwachten van mensen dat ze zich beseffen dat zo'n camera monteren op hun helm met een montagekit voor een helm die in een gewone winkel te koop is ernstig nadelig kan uitpakken op de veiligheid.
Of dat in dezen zo is, is een tweede. Dat kan ik allemaal niet beoordelen.
(wat is er overigens mis met geld verdienen?)
Je moet je immers ook afvragen welk letsel je met een helm beoogt te voorkomen of te beperken. Ik zou hier vooral denken aan letsel door botsingen met andere skiers of stokken/ski's. Bij een frontale botsing op hoge snelheid met een stuk steen van een paar ton, is die bescherming al gauw erg beperkt. Ook al zou de helm iets steviger geweest zijn zonder de camera erop, wil dat nog niet zeggen dat het niet monteren dat dit letsel zou hebben voorkomen.
Ongetwijfeld zal de gemonteerde camera voor een zwakkere plek in de helm zorgen, de vraag alleen is of die afbreuk doet aan de beoogde mate van bescherming. Dat is een erg belangrijke nuance die je m.i. moet maken.
Ik ski trouwens al sinds 1969 / 1970 en ik heb nog nooit een helm op gehad, zou er niet aan moeten denken.
De kennelijke noodzaak voor een helm tegenwoordig illustreert m.i. vooral dat de hufterigheid al langere tijd ook dáár is doorgedrongen, helaas.
02 aug 2015 17:06
Ik vind het skien met een helm erg prettig. Lekker warm en veilig.
Ik vraag me juist weer af of Skydiven met een helm zin heeft
02 aug 2015 17:23
Als je een helm nodig hebt met skiën, wordt het tijd voor les, of wat sportieve voorbereiding.
Ik vindt het net zo achterlijk staan als die toeristen op de fiets met zo'n duf helmpje….
Ik heb wedstrijden geskied, en de helm kwam pas ter sprake vanaf de SuperG. Daarbuiten werkelijk nog nooit hersenletsel meegemaakt.
Dat is iets van de laatste jaren, en zal ongetwijfeld te maken hebben met de toegenomen drukte, maar vooral ook snowboarders, die niet altijd even richting-zeker zijn!
Maar tegenwoordig gaan mensen toch niet meer op winterSPORT? De meesten zuipen zich tot de diepe uurtjes een gat in hun kraag, om vervolgens na twaalf uur 's middags een paar uurtjes de pistes onveilig te maken…..
De duurste kleding, de duurste ski-uitrusting, maar geen geld meer om lessen te betalen…..dan is een helmpje inderdaad goedkoper…
Schumacher heeft gewoon echt ontzettende pech gehad. Met of zonder helm gebeuren ongelukken, je hebt geluk als je je hele leven zonder kleerscheuren doorkomt.
Gevaar schuilt overal, en ben je een situatie niet zeker, dan zal je moeten inbinden. Helaas heeft niet iedereen het inzicht om tijdig in te binden…..dat geldt voor autorijden net zo.
02 aug 2015 17:31
steef schreef:Ik vindt het net zo achterlijk staan als die toeristen op de fiets met zo'n duf helmpje….
Volgens mij hebben we hier al minimaal 1x een discussie overgehad en dan ging het niet omdat toeristen deze ophebben, maar wanneer er een verplichting komt in Nederland.
steef schreef:maar vooral ook snowboarders
Natuurlijk, je schrijft hier onder dat ook de skieërs geen lessen meer nemen. Dus eigenlijk is iedereen een gevaar m.u.v. jou
02 aug 2015 18:13
Dat klopt, als mensen niets meer doen aan voorbereiding, de sport niet serieus nemen, en de pisteregels niet in acht nemen..…
De cijfers geven dat ook aan. Ik ben pas een gevaar als mensen op onoverzichtelijke locaties gaan staan
Het scalperen van een medeskiër is namelijk geen pretje….om te zien…
03 aug 2015 2:22
Ski ook sinds 1970 en draag sinds een jaar of twee een helm. Niet vanwege twijfel aan mezelf, maar vanwege de toegenomen drukte op de pistes en de daaraan relateerde toename risico op botsingen. Even een ski of snowboard of skistok met hoge snelheid tegen je harsens is tegenwoordig zo gebeurd. Helaas
Ja, vroeger was skien leuker.
Ongeluk Schumacher heeft daar niets mee te maken en was domme pech.
03 aug 2015 7:27
Wij zijn zelf ook een helm gaan dragen toen de kinderen met skieen begonnen en dit in de ski-klasjes verplicht was.
Nu ben ik er aan gewend en zie ik ook de voordelen.
Overigens gaan wij altijd naar Zwitserland en daar is het gelukkig wat rustiger op de piste. Dit zal komend jaar nog wel erger zijn in verband met de koers van de franc.
Sneeuwzeker, lange rustige pistes en meestal mooi weer in de voorjaarsvakantie. Daar heb ik wel wat geld voor over.
03 aug 2015 12:14
Tja,
Vind het een beetje een "dom" antwoord om nooit een helm te dragen tijdens het skiën. Vond het ook stom uitzien, echter ik lees enkel over vallen, en niks over ander letsel.
2 jaar geleden meegemaakt dat een kind voor mijn ogen viel, ik kon hem nog ontwijken, maar diegene die achter mij kwam, en beduidend een minder ervaren skiër viel en schoof met zijn skies tegen het hoofd van het jongetje aan. Kan je verzekeren dat bij het niet dragen van een helm er behoorlijk letsel zou zijn geweest. Nu enkel een hersenschudding. Zeker gezien de toenemende drukte op de pistes vind ik het zelfs verplicht om een helm te dragen! Wat overigens op telkens meer pistes het geval is!.
Ook wat betreft het fietsen met helm, met name kinderen zeker geen overbodige luxe! Let wel! ook ik vind de helm een verschrikkelijk ding, maar zou mijzelf of een ander niet vergeven dat er door het niet dragen van een helm er letsel zou ontstaan wat met helm zou zijn te voorkomen.
laten we eerlijk zijn, vroeger reed men op de motor ook zonder helm, en zonder beschermende kleding, daar is men uiteindelijk ook van terug gekomen!
03 aug 2015 12:22
lindemans schreef:Ik ski trouwens al sinds 1969 / 1970 en ik heb nog nooit een helm op gehad, zou er niet aan moeten denken.
+1
03 aug 2015 13:03
In 1970 deed ik nog aan zwemmen
03 aug 2015 13:42
steef schreef:Als je een helm nodig hebt met skiën, wordt het tijd voor les, of wat sportieve voorbereiding.
Ik vindt het net zo achterlijk staan als die toeristen op de fiets met zo'n duf helmpje….
Ik heb wedstrijden geskied, en de helm kwam pas ter sprake vanaf de SuperG. Daarbuiten werkelijk nog nooit hersenletsel meegemaakt.
Dat is iets van de laatste jaren, en zal ongetwijfeld te maken hebben met de toegenomen drukte, maar vooral ook snowboarders, die niet altijd even richting-zeker zijn!
Maar tegenwoordig gaan mensen toch niet meer op winterSPORT? De meesten zuipen zich tot de diepe uurtjes een gat in hun kraag, om vervolgens na twaalf uur 's middags een paar uurtjes de pistes onveilig te maken…..
De duurste kleding, de duurste ski-uitrusting, maar geen geld meer om lessen te betalen…..dan is een helmpje inderdaad goedkoper…
Schumacher heeft gewoon echt ontzettende pech gehad. Met of zonder helm gebeuren ongelukken, je hebt geluk als je je hele leven zonder kleerscheuren doorkomt.
Gevaar schuilt overal, en ben je een situatie niet zeker, dan zal je moeten inbinden. Helaas heeft niet iedereen het inzicht om tijdig in te binden…..dat geldt voor autorijden net zo.
Ben je nu voor een helmpie tijdens het skiën of niet?
03 aug 2015 13:46
Ja, maar alleen bij anderen.
03 aug 2015 15:59
barolo schreef:lindemans schreef:Ik ski trouwens al sinds 1968 / 1970 en ik heb nog nooit een helm op gehad, zou er niet aan moeten denken.
+1
+2 , en dat is gelijk mijn antwoord. Ik vindt het onderdeel van de pampermaatschappij.
03 aug 2015 17:05
Ik Ski ook al 35 jaar. Nooit een helm gedragen. Ik viel nooit!!!.
Afgelopen jaar met 85 p/u onderuit gegaan. Met mijn hoofd een pistepaaltje geraakt.
Heeeel veeleer geluk gehad. Vaak aan Schumi gedacht.
Laatste keer zonder helm!!!!
03 aug 2015 17:18
Ski ook al een jaar of veertig, eigenlijk altijd zonder helm. Ging 3 jaar geleden voor het eerst skieen na 3 jaar niet geweest te zijn en ineens ... Was ik ongeveer de enige zonder helm. Heb er ook eentje gekocht, zit prima, is geen storende factor. Ziet er niet uit, maar ach iedereen heeft zo'n eierdop op.
En ach, tijden veranderen. Toen ik klein was hadden mij ouders een kinderstoeltje in de auto dat je met twee beugels aan de rugleuning hing. Voldeed prima. Ik hoor hier ook niemand roepen dat de huidige kinderstoeltjes in de auto overdreven zijn en dat je het ook met een dik kussen af kan....
03 aug 2015 17:58
Precies, zag vanochtend een wielrenner in een super outfit op een dure carbonfiets, zonder helm....
Ziet er niet uit, dacht ik.
Over een paar jaar hetzelfde bij skiers.
03 aug 2015 19:22
Heb ook de afgelopen jaren geroepen dat een skihelm voor watjes is.
Totdat twee jaar geleden de zoon een paaltje raakte. Nu bleef het bij een beetje hoofdpijn door de bescherming van zijn helm.
Heb inmiddels zelf ook een helm en zit nog in de fase van: als het zo koud is dat ik een muts op moet, kan ik ook de helm opzetten... Is het prachtig weer, dan wil ik nog wel eens zondigen...
Maar ongevalletje van zoonlief heeft me wel direct laten inzien dat een helm echt het iets toevoegt qua veiligheid.
03 aug 2015 19:55
Heb vroeger (!) brommer gereden... Met helm.. Ding ging 80km/h... 2 jaar geleden met 105km/h op piste (met dank aan de ski-tracks app)..zonder helm.... Heb meteen een ski helm gekocht.. Als je iemand op een brommer ziet rijden zonder helm is het een malloot.. En iemand die met 80-85 van een piste schiet met helm is een mietje????
Mijn 2 pennies, maar ik draag een helm.
03 aug 2015 20:53
brommer=helm (40 kmh)
racefiets=helm (40 kmh)
indoorkarten =helm (50 kmh)
raften = helm (20kmh)
bergbeklimmen= helm (3kmh)
skiën= geen helm, want ik kan heel goed skiën.... begrijpt u hem nog?
ik ski al jaren met helm. was 1 van de eerste met helm. niet omdat ik vind dat ik zo geweldig (slecht) ski, maar omdat ik zie wat voor idioten er op de piste skiën en de drukte op de piste enorm is toegenomen. a door de bereikbaarheid van de vakantie en door de capaciteit (snelheid en aantallen) van de liften.
afgelopen jaar drie mensen die ik goed ken in 1 week aangeskied terwijl ze stonden te wachten bij de lift. gebroken ribben, gebroken been, gebroken heup. voor de gevatte heren, nee geen hersenletsel, nee geen fout van deze mensen, nee geen gebied met louter idioten.
ik vraag mij altijd af waarom ALLEEN Nederlanders denken dat ze een helm niet nodig hebben. je ziet vrijwel geen Zwitser, Oostenrijker of Fransman zonder helm. let maar op. geen helm = 90% zeker een Nederlander. sinds 2009 is het verplicht voor Oostenrijkse kinderen onder de 15 om een helm te dragen. ik hoop dat de Nederlandse overheid dan wel zorgverzekeringen hetzelfde gaan verplichten.
ik ski met vrienden die NL kampioenschap hebben geskied, al 30 jaar 3-5x per jaar skiën en het vertikken om een helm op te zetten. mij een zorg, maar ik reanimeer je niet . frappant ook, de kinderen van deze mensen moeten wel een helm op van de ouders.. logica ontgaat mij.
maar gelukkig kent dit forum een fijne basis regel
iedere sjaak zijn eigen smaak, zo ook hier.
03 aug 2015 22:09
thomas1665 schreef:brommer=helm (40 kmh)
racefiets=helm (40 kmh)
raften = helm (20kmh)
Nee de meeste redeneren geen helm omwille van de sneeuw. Bij brommer, racefiets, indoorkarten, bergbeklimmen is alles om je heen harde massa.
Bij skiën zit je in de sneeuw.
Zelf draag ik al enkele jaren een helm, maar dat is dan omdat ik freestyle snowboard. En een rail tegen mijn hoofd is geen pretje
Vroeger was ik ook niet voor helmen, maar als je dan ziet welke letsels zoiets kan voorkomen is het maar een kleine moeite.
En het is niet dat het ambetant is of in de weg zit, een goeie weegt amper iets.
03 aug 2015 22:26
+1. Ski sinds jaar of 3 met helm. 0 last van, lekker warm en (inderdaad) vooral als bescherming tegen anderen.
03 aug 2015 22:53
+ nog 1. Ik ga en val niet zo snel meer maar ik zie wel malloten om mij heen die heel hard tegen mij aan kunnen klappen.
Vroeger hadden we idd geen helmen maar ook geen gordels en rookten onze ouders gewoon in de auto! Blij dat tijden veranderen.
03 aug 2015 23:03
Iemand wel eens in de schoenen gestaan van mensen die de ellende mochten opruimen na een ongeluk?
Vroeger hadden we idd geen helmen maar ook geen gordels en rookten onze ouders gewoon in de auto! Blij dat tijden veranderen.
Amen
04 aug 2015 7:42
dobbelsteen schreef:thomas1665 schreef:brommer=helm (40 kmh)
racefiets=helm (40 kmh)
raften = helm (20kmh)
Nee de meeste redeneren geen helm omwille van de sneeuw. Bij brommer, racefiets, indoorkarten, bergbeklimmen is alles om je heen harde massa.
Bij skiën zit je in de sneeuw.
Zelf draag ik al enkele jaren een helm, maar dat is dan omdat ik freestyle snowboard. En een rail tegen mijn hoofd is geen pretje
Vroeger was ik ook niet voor helmen, maar als je dan ziet welke letsels zoiets kan voorkomen is het maar een kleine moeite.
En het is niet dat het ambetant is of in de weg zit, een goeie weegt amper iets.
Afgezaagde boomstronken?
Ijs?
Wel eens met hoge snelheid op een piste onderuit gegaan? Is echt niet zacht. Laat taan buiten de piste. Hekjes prikkeldraad stenen etc etc
Maar het grootste probleem, andere skiërs. Tik vanavond even met een lekkere snelheid je hoofd tegen dat van ke kinderen. Of je partner of je buurman. Denk dat iig 1 van de 2 niet blij is
13 sep 2015 20:33
Aangezien ik de wintersport voor december alweer geboekt heb, toch ff reageren.
Al ca 3 jaar met helm, Veilig en warm.
Als ik zie wat voor een malloten er op de piste ronddollen...... pfff
Wat me trouwens opvalt is dat veel "oude" skieende mannen (50++) geen helm dragen.....