Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek

21 dec 2016 20:02

Ik vind techniek erg mooi en kwam vandaag een artikel tegen van een knutselaar die voor zijn BMW een nieuwe kop heeft gebouwd met roterende kleppen. Mensen die in hun vrije tijd dingen zoals deze jongen doet, kan ik alleen maar diep respect voor hebben 8)

De tekst is in engels, maar lees het maar even om goed te begrijpen wat hier allemaal is gedaan

Jalopnik schreef:There’s a reason why I’m not even mad at this dude building the visually worst-running BMW I’ve ever laid eyes on. It actually has to be one of the most ambitious engine builds I’ve heard of. This dude put rotary valves in his ‘90s 328is.

No, not a rotary engine. That would be child’s play compared to rotary valves. It’s a term that doesn’t even make sense to most casual car enthusiasts, as it just never comes up. All normal cars have valves that go up and down. They could have pushrods that actuate them. They could have an overhead cam that actuates them. They could have hydraulic actuators that, uh, actuate them. No matter how high the tech, the principle for a valve is the same in just about every internal combustion design.

But there are a few oddballs out there. I don’t have time to praise the smooth quietude of sleeve valves and other weirdos, but I can say that rotary valves are one of the stranger ways to get air into an engine and exhaust out of it.

Rotary valves aren’t all that complicated in theory: they themselves are cylinders with passageways in them. The cylindrical valve rotates, and as it rotates in time, these passageways open up to function in the way that a normal engine’s intake and exhaust valves would. Reading the wikipedia for them might be better than my explanation, but hey, I dunno.

Why do car companies not choose rotary valves? Well, watch this guy’s BMW test run and decide for yourself.



He said he was spinning tires in second, at least until the oil on his exhaust caught fire.

Why is there oil everywhere? Our intrepid rotary-valver explains in another YouTube description:
"All the smoke is from the oil going to the valves as a precautionary measure to prevent any seizures."


Hier zie je de kleppen en injectoren van deze BMW in actie. De timing is nog niet helemaal goed, maar het werkt!


Click hier als je meer wilt zien

Hoewel deze knutselaar niet het grootste succes heeft behaald is er een bedrijf die best goed in is geslaagd in het bouwen van rotary valves. Die bedrijf heet Coates. Ze hebben deze monster gebouwd. ALs je goed op onderstaande video kijk zie je dat de kop totaal ander eruit zien dan een normale kop.



Deze motor is goed voor bijna 500pk

Er was zelf ooit een F1 motor ontwikkeld met deze techniek



Geen nokkenas meer roterende kleppen
Afbeelding



Veel kijkplezier :cheers:

Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek

21 dec 2016 21:18

7% bijtelling :?: :mrgreen:

Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek

21 dec 2016 21:20

Ze zeggen dat de uitstoot veel schoner is omdat er geen olie in de kop zit en daarom geen olie word verbrand, dus wie weet. :D

Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek

22 dec 2016 11:01

Inderdaad gave techniek. Had het nog nooit gezien.
Denk wel dat het duur is om te maken (afdichting bij compressie).

Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek

22 dec 2016 11:23

Ik zie een groot nadeel in de vorm van de verbrandingskamer die essentieel wijzigt.

Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek

22 dec 2016 11:24

Als de "klep" dicht staat niet toch?

Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek

22 dec 2016 12:20

Als ik de plaatsjes zie draait de klep met een ronding dicht. Die ronding steekt uit in de verbrandingskamer, toch? Of zie ik het verkeerd?

Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek

22 dec 2016 12:22

http://i1291.photobucket.com/albums/b55 ... lpmfm0.png

Toch een vreemde vorm

Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek

22 dec 2016 12:36

Er zit weinig vershil in de verbrandingskamer van een rotary valve kop vs. een poppet valve kop.

Afbeelding

Hier heb je een animatie van de slagen

Coates hebben wel een V-twin 1600cc op de markt gebracht

Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek

22 dec 2016 13:32

Is wel een verschil, en als de afstand tussen de rotaryklep en de verbrandingskamer te groot is, lijkt me dat een nadeel.
Als die afstand zo klein mogelijk is, zal het niet veel uitmaken.
Grootste probleem lijkt mij toch de afdichting, die bij een normale klep veel makkelijker is dan bij een rotary.

Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek

22 dec 2016 14:43

Eens, in een van de filmpjes zeggen ze dat ze een keramische afdichting gebruiken. In principe hetzelfde concept als bij een wankel motor.

Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek

22 dec 2016 14:46

En het zwakste punt van een wankel motor...
Plaats een reactie