11 jaar hebben mijn vrouw en ik rondgetoerd in onze blauwe 993 cabrio. Door steeds strengere milieuregels, met name in Frankrijk, maar ook in Italië en de beschikbaarheid van de juiste benzine voor de oudere 993 zijn we begin dit jaar overgestapt in een modernere 997.2 cabrio Black Edition met PDK. De plannen voor een Italië toer waren al gemaakt. Langs de Adriatische kust naar het zuiden om via de hak en het zuidelijkste puntje bij Reggio di Calabrië weer naar het noorden te reizen om uiteindelijk bij ons vakantieverblijf in Zuid-Frankrijk te eindigen. 3 weken toeren en ruim 5000 km maken.
Vanuit Nederland via de snelweg naar Reutte in Oostenrijk gereden en daar onze eerste overnachting gemaakt. De volgende dag door naar het Italiaanse Chioggia. Vanaf hier alleen maar provinciale wegen Dat is wel een dingetje. Allemachtig wat zijn de wegen in Italië er beroerd aan toe. Wat een gaten. Wat een slecht wegdek. D auto heeft het behoorlijk te verduren. En dan al die snelheidsbeperkingen. Ik snap het wel. Borden met 50 zijn goedkoper dan nieuw asfalt. Maar toch. Vervelend is, dat als jij je eraan wilt houden, de Italianen zo ongeveer je kentekenplaat eraf rijden. Zo kort zitten ze achter je. Oh ja, doorgetrokken streep, dubbele doorgetrokken streep inclusief inhaalverboden gelden voor niemand zo lijkt het. Die Italianen zijn wel een beetje maf hoor.
Klaar met mekkeren. Bevalt de auto?? Ja!!!!! Geweldig wat een bak. Wat een verschil met de 993. Ongelooflijk. En die PDK. Ik snap niet dat mensen het een onding vinden. Heerlijk. Ja, soms loopt ie wat laag in de toeren. Nou dan gewoon even met de flippers terugschakelen. Maar verder, ik zou niet meer wat anders willen. Bij regen (ja hoor, ook al genoeg gehad....) is het dak in een vloek en een zucht dicht. Bij de 993 moest je uitstappen, persenning eraf, opruimen of zomaar achterin kwakken. Heft de 997 dan geen nadelen? Jawel. De windvanger (origineel) zorgt ervoor, dat de stoelen eigenlijk net niet ver genoeg achteruit kunnen, of dat de rugleuning verder achterover kan. Er valt mee te leven, maar handig is het niet. Oh ja. De auto werkt verslavend. Je wilt gewoon maar blijven rijden
Inmiddels zitten we na ongeveer 2800 km in een regenachtig en verlaten Porto Cesareo. Zuid-Italië is helaas ontzettend verlaten in het voorjaar. Het is af en toe zelfs zoeken naar een restaurant dat open is.
Gisteren was het prachtig weer!