Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Sper-voordeel??

21 nov 2005 23:15

Las in een ander draadje dat het zo wordt betreurt dat er geen sper op de Cayman zit. Nu is dit ook een (gratis) optie op de 997 (i.c.m. sportonderstel)

Wat is dan eigenlijk het grote voordeel van een sper, voor een niet-terrein auto? Ben je er sneller mee bij, laten we zeggen, een slalom???? :wink:

Iemand, met technische achtergrond?

Re: Sper-voordeel??

21 nov 2005 23:32

Jan schreef:Wat is dan eigenlijk het grote voordeel van een sper, voor een niet-terrein auto? Ben je er sneller mee bij, laten we zeggen, een slalom???? :wink:

Iemand, met technische achtergrond?


Met sper krijg je je vermogen beter op de weg en je kan b.v. power-overstuur vasthouden. Voor sportief rijden is het derhalve zeker een voordeel.

21 nov 2005 23:49

Sper is SuPER-FUN :wink:

22 nov 2005 0:13

Kort gezecht zorgt een sper ervoor dat er altijd aandrijving is naar beide (als er sprake is van 2 aangedreven) wielen. Afhankelijk van het percentage sper (meestal een vaste waarde), zorgt deze ervoor dat er altijd een minimum percentage van het vermogen en koppel wordt overgebracht op elk van de aangedreven wielen.

Op een auto zonder sper krijgt het wiel met de minste weerstand het grootste deel van het vermogen en in het geval van doorslippen zelfs al het vermogen. Het mooie van een sper is dat ook bij snel bochtenwerk beide wielen aandrijving hebben en er zo dus minder of geen vermogen verloren gaat (slip van binnenste wiel). Minder of geen verlies van vermogen betekent doorgaans meer snelheid.
Ook is de auto vaak controleerbaarder in situaties als overstuur zoals Devils son al aangaf. Dit omdat de schommelingen in de aandrijving tussen de 2 wielen (van 100% aandrijving naar niets bijvoorbeeld) minder sterk zullen zijn.

Nadeel van teveel sper is de neiging tot onderstuur in krappe (bijvoorbeel haarspeld) bochten.

In het geval van een slalom kun je je afvragen of een sper wel voordeel heeft. Immers, hoeveel voordeel heb je van het hebben van méér vermogen tijdens een slalom?
Dat rondje van de Stig in the Cayman S was wel tekenend voor het ontbreken van een Sper. In die snelle bocht was duidelijk te zien dat het binnenste wiel tractie kwijt was en daardoor al het vermogen zinloos in het luchtledige probeerde kwijt te raken.

Voorbeelden van auto's die tijdens circuittests steeds door de mand zijn gevallen vanwege het ontbreken van een sper (i.c.m. relatief veel vermogen) zijn de Mini Cooper (works) S, en de Alfa's 147 en 156 GTA. De Mini is bij de laatste update daarom ook standaard voorzien van een sper.
Laatst bijgewerkt door Jort op 22 nov 2005 0:26, in totaal 1 keer bewerkt.

22 nov 2005 0:25

Jort schreef:
Op een auto zonder sper krijgt het wiel met de minste weerstand het grootste deel van het vermogen en in het geval van doorslippen zelfs al het vermogen. Het mooie van een sper is dat ook bij snel bochtenwerk beide wielen aandrijving hebben en er zo dus minder of geen vermogen verloren gaat (slip van binnenste wiel). Minder of geen verlies van vermogen betekent doorgaans meer snelheid.


Nadeel van teveel sper is de neiging tot onderstuur in krappe (bijvoorbeel haarspeld) bochten.



alleen over dat laatste heb ik mijn twijfels, mijn vorige auto had een sper (volledig).
dit resulteerde in overstuur in de bochten en geen onderstuur
een carrera 4 staat wel bekend om onderstuur.

robert

22 nov 2005 0:29

Daarom schreef ik ook "teveel" sper zorgt voor onderstuur in "krappe" bochten. Dat is ook de reden dat in de racerij vaak met verschillende mate van sper wordt gewerkt. Teveel sper kost tijd in haarspeldbochten. Te weinig sper kost snelheid in snel genomen bochten. Wisselt per circuit.

Vergelijk teveel sper maar met een vaste achteras tussen de beide aangedreven wielen. Probeer daar maar eens een krap bochtje mee te maken. Het effect van een differentieel wordt dan volledig teniet gedaan en de 2 wielen kunnen geen verschillende snelheden meer onafhankelijk van elkaar draaien. Hetgeen wél gewenst is in een bocht (buitsenste wiel draait het liefst harder..).

Ik heb nooit beweerd dat er geen overstuur kan optreden als er wél een sper aanwezig is. Overstuur wordt niet automatisch opgeheven met een sper en daarbij komt dat er veel meer factoren in bepaalde situaties voor overstuur of onderstuur kunnen zorgen. Zoals bijvoorbeeld de aangehaalde 4-wielaandrijving ook een bepaalde invloed heeft op de balans.

Als je vorige auto een Porsche was, kan deze geen 100%("volledig"?) sper hebben gehad. Zoals hierboven aangegeven heb je het dan over een vaste achteras zonder differentieel en daarmee wordt het lastig sturen...
Terreinwagens willen nog wel eens een 100% inschakelbare sper hebben, voor als ze echt goed vast komen te zitten. Dat is dus voor tijdelijk gebruik.

Re: Sper-voordeel??

22 nov 2005 1:54

Jan schreef:Ben je er sneller mee bij, laten we zeggen, een slalom???? :wink:

Alvast aan het voorbereiden voor het slalom kampioenschap van de NPC 2006? :lol: :wink:
(je weet dat Darinka hier ook mee leest?) :wink:

22 nov 2005 8:00

Jort schreef:De Mini is bij de laatste update daarom ook standaard voorzien van een sper.


vanaf wanneer? :roll:

22 nov 2005 9:25

je weet dat Darinka hier ook mee leest?)


Hoezo, die rijdt toch niet mee???

22 nov 2005 10:08

Jan schreef:
je weet dat Darinka hier ook mee leest?)

Hoezo, die rijdt toch niet mee???

Ik sluit niets uit voor 2006...... 8) :lol:
Maar ik denk dat er in Duitsland ook wel wat info wordt gedeeld! :wink:

22 nov 2005 10:23

Jort schreef:Daarom schreef ik ook "teveel" sper zorgt voor onderstuur in "krappe" bochten.


100% sperwerking is niet zo best tijdens accelereren, want dat gaat wringen in de bochten. Maar ook dat zal m.i. geen onderstuur oproepen. (ps vaak zie je dat voor straatgebruik minder sper wordt gebruikt, dan voor circuitgebruik...)

Wat wel onderstuur oproept is een sper tussen voor- en achterwielen. Zoals de 964 C4 heeft. Als die in werking treed komt er flink wat onderstuur om de hoek kijken. Reden voor Porsche om de voor-achter sperwerking vanaf de 993 te beperken van 100% naar (als ik mij niet vergis) 25% - 40% (acceleratie - remmen).

Re: Sper-voordeel??

22 nov 2005 10:28

Jan schreef:Wat is dan eigenlijk het grote voordeel van een sper, voor een niet-terrein auto? Ben je er sneller mee bij, laten we zeggen, een slalom???? :wink:

Hier eerder uitgelegd. :salut:

22 nov 2005 10:55

Jort schreef:Daarom schreef ik ook "teveel" sper zorgt voor onderstuur in "krappe" bochten.




jort je hebt helemaal gelijk ik heb even niet goed nagedacht.
Nee mijn vorige auto was geen porsche maar een pontiac,
en ik bedacht me inens dat op de zaak staat een Qwuad (schrijf je dat zo)
en dat ding heeft gewoon een rechte achteras uit een stuk en die wil idd niet de bocht door.


robert

22 nov 2005 12:03

Devils son schreef:
Jort schreef:Daarom schreef ik ook "teveel" sper zorgt voor onderstuur in "krappe" bochten.


100% sperwerking is niet zo best tijdens accelereren, want dat gaat wringen in de bochten. Maar ook dat zal m.i. geen onderstuur oproepen.
De inertie bij insturen die ontstaat bij teveel sperwerking tussen de aangedreven wielen, zorgt voor onderstuur en een niet meer op te roepen overstuur. Steeds meer snelle auto's worden uitgerust met een electronisch variabel sper, zodat in elke situatie de optimale sperwerking kan worden uitgeoefend.

Zie ook http://www.metricmechanic.com/Differentials.pdf
We don't reccomend a high lock-up at the rear wheels during the initial turn-in because this will compel the car to go straight, further inducing understear or cause the car to plow.


Sper tussen voor en achteras heeft inderdaad ook meestal onderstuur als resultaat.

Theorie in mij jeugdjaren proefondervindelijk in de praktijk getoetst met een r/c brandstofauto schaal 1:8. Alles instelbaar inclusief sperwerking.

22 nov 2005 13:58

Jort schreef:Sper tussen voor en achteras heeft inderdaad ook meestal onderstuur als resultaat.

Theorie in mij jeugdjaren proefondervindelijk in de praktijk getoetst met een r/c brandstofauto schaal 1:8. Alles instelbaar inclusief sperwerking.


Ook deze is weer logisch te verklaren: tijdens het sturen is de gemiddelde straal van de bocht die de voorwielen afleggen groter dan die van de achterwielen => snelheidsverschil => sperdiff tussen voor en achter begint te wringen => voorwielen hebben het het moeilijkst met het vinden van grip door de grotere dwarskrachten die ze reeds moeten opvangen => wagen gaat ondersturen (wordt nog versterkt door het Porsche-alles-achteraan karakter waardoor achter meer grip vindt dan voor) :wink:
Plaats een reactie