21 nov 2005 23:15
21 nov 2005 23:32
Jan schreef:Wat is dan eigenlijk het grote voordeel van een sper, voor een niet-terrein auto? Ben je er sneller mee bij, laten we zeggen, een slalom????
Iemand, met technische achtergrond?
21 nov 2005 23:49
22 nov 2005 0:13
22 nov 2005 0:25
Jort schreef:
Op een auto zonder sper krijgt het wiel met de minste weerstand het grootste deel van het vermogen en in het geval van doorslippen zelfs al het vermogen. Het mooie van een sper is dat ook bij snel bochtenwerk beide wielen aandrijving hebben en er zo dus minder of geen vermogen verloren gaat (slip van binnenste wiel). Minder of geen verlies van vermogen betekent doorgaans meer snelheid.
Nadeel van teveel sper is de neiging tot onderstuur in krappe (bijvoorbeel haarspeld) bochten.
22 nov 2005 0:29
22 nov 2005 1:54
Jan schreef:Ben je er sneller mee bij, laten we zeggen, een slalom????
22 nov 2005 8:00
Jort schreef:De Mini is bij de laatste update daarom ook standaard voorzien van een sper.
22 nov 2005 9:25
je weet dat Darinka hier ook mee leest?)
22 nov 2005 10:08
Jan schreef:je weet dat Darinka hier ook mee leest?)
Hoezo, die rijdt toch niet mee???
22 nov 2005 10:23
Jort schreef:Daarom schreef ik ook "teveel" sper zorgt voor onderstuur in "krappe" bochten.
22 nov 2005 10:28
Jan schreef:Wat is dan eigenlijk het grote voordeel van een sper, voor een niet-terrein auto? Ben je er sneller mee bij, laten we zeggen, een slalom????
22 nov 2005 10:55
Jort schreef:Daarom schreef ik ook "teveel" sper zorgt voor onderstuur in "krappe" bochten.
22 nov 2005 12:03
De inertie bij insturen die ontstaat bij teveel sperwerking tussen de aangedreven wielen, zorgt voor onderstuur en een niet meer op te roepen overstuur. Steeds meer snelle auto's worden uitgerust met een electronisch variabel sper, zodat in elke situatie de optimale sperwerking kan worden uitgeoefend.Devils son schreef:Jort schreef:Daarom schreef ik ook "teveel" sper zorgt voor onderstuur in "krappe" bochten.
100% sperwerking is niet zo best tijdens accelereren, want dat gaat wringen in de bochten. Maar ook dat zal m.i. geen onderstuur oproepen.
We don't reccomend a high lock-up at the rear wheels during the initial turn-in because this will compel the car to go straight, further inducing understear or cause the car to plow.
22 nov 2005 13:58
Jort schreef:Sper tussen voor en achteras heeft inderdaad ook meestal onderstuur als resultaat.
Theorie in mij jeugdjaren proefondervindelijk in de praktijk getoetst met een r/c brandstofauto schaal 1:8. Alles instelbaar inclusief sperwerking.