'Auto-industrie is tien stappen verder dan de politiek'
(1/26/2006)
Terwijl in Brussel steeds meer aandacht komt voor andere vormen van vervoer, draait het publieke debat in Nederland wel erg eenzijdig om de auto. In een interview in het blad RAI Voorrang laakt VVD-europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert het solistische beleid waarmee ons land de emissieproblemen aanpakt. “Nederland kan beter eerst kijken waar de Commissie mee bezig is.”
Plasschaert, die als europarlementslid zitting heeft in de Commissie Transport, is nauw betrokken bij de beleidsontwikkelingen op terreinen als verkeer, veiligheid en emissies. Het is ook haar opgevallen dat Nederland regelmatig een eigen koers vaart als het gaat om het verbeteren van luchtkwaliteit. Dat heeft volgens Plasschaert lang niet altijd zin. “De Euro-5 normen voor vrachtwagens liggen al vast, en gelden per 2008. De streefdatum voor nieuwe normen voor personenauto’s en bestelwagens is 2010. Daarop vooruitlopend, roetfilters in Nederland heeft maar deels zin, omdat fijn stof ook over de grenzen heen waait. In het algemeen maakt Nederland het zich trouwens moeilijker dan nodig is door de ruimtelijke ordening en de normen voor luchtkwaliteit te koppelen. Andere landen doen dat niet.”
CO2-differentiatie
Ook als het gaat om de belastingdifferentiatie op basis van energielabels wijkt het beleid van Nederland af van Europa. “Ik zou geen voorstander zijn van een CO2-differentiatie binnen categorieën, waarbij kleine auto’s een slechte waardering kunnen krijgen en grote een goede. Nederland kan beter eerst kijken waar de Commissie mee bezig is. Die werkt aan een voorstel om tegen 2010 50% van de registratie- en gebruiksbelasting afhankelijk te maken van de CO2-uitstoot van het voertuig.”
Eenzijdig debat
De liberale europolitica constateert tenslotte dat het publieke debat in Nederland wel erg eenzijdig om de auto draait. In Brussel komt daarentegen veel meer aandacht voor strengere eisen en nieuwe normen voor spoor, scheepvaart en luchtvaart. Een terechte ontwikkeling vindt zij, want de auto-industrie steekt al zeer veel geld in de ontwikkeling van duurzame oplossingen. “Soms denk ik: de auto-industrie is al tien stappen verder dan de politiek.”
Mijn bron: Autorai web.