Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
31 jan 2006 10:14
Zou het werkelijk zo slecht zijn
Is de marge zo klein
Eigenlijk is dit wel een teken aan de wand, de marge zou omhoog moeten.
Of de nieuwe auto nu € 1.000,-- meer kost maakt volgens mij niet veel uit je koopt hem toch wel, maar daar draaien ze wel van.
Het alternatief zou een autosupermarkt zijn
31 jan 2006 10:38
De marges bij mij zijn ook te klein
Al jaren zegt men dat de marges van de auto's te klein zijn, en al jaren blijft men investeren in die garages. Sorry, maar ik geloof niet in zulke praat. Ze moeten het hebben van het onderhoud
Moet je mij eens uitleggen, waarom als je een nieuwe wagen koopt, er niemand je meer opbelt om te vragen hoe het met de wagen is. Als het geld inderdaad van het onderhoud zou komen, bleef ik mijn klanten die een nieuwe wagen gekocht hadden, en nog niet op onderhoud geweest zijn, op regelmatig tijdstip opbellen, om zeker te zijn dat ze nergens anders op onderhoud zouden gaan.
Als ik morgen niets meer verdien aan mijn handel, en mijn collega's ook niet meer, geloof me vrij, dan stoppen we er allemaal mee.
Er zullen heus wel garage's zijn die het heel moeilijk hebben, maar diegene die altijd goed zijn blijven investeren, verdienen nog een aardig centje.
Anders zijn ze in mijn ogen allemaal goed gek. Kan me niet voorstellen dat er hier iemand is op het forum die gratis gaat werken, goede doelen niet meegerekend.
31 jan 2006 10:47
Nog iets anders: als ik bij een merkdealer langs wil komen voor een reparatie dan kan ik een paar weken later pas terecht... Ze hebben het dus druk zat!
31 jan 2006 10:49
Wat ik me altijd weer afvraag als ik bij mijn BMW dealer kom is,
waarom er zoveel mensen in al die mooie pakken achter de balie staan
Zou dit nou echt noodzakelijk zijn
31 jan 2006 10:59
molen934 schreef:Wat ik me altijd weer afvraag als ik bij mijn BMW dealer kom is,
waarom er zoveel mensen in al die mooie pakken achter de balie staan
Zou dit nou echt noodzakelijk zijn
Ik ben gewend dat er achter de balie bij BMW gewoon een dame zit...
Kennelijk gaat het daar dan wel slecht, want die "pakken" zouden eigenlijk een slachtoffer moeten hebben om te vertellen hoe mooi het wel niet is om BMW te rijden...
31 jan 2006 11:01
Waar de dealers iets aan zouden kunnen verbeteren dat is de service. Die vind ik in de autobranche in het algemeen (uitzonderingen daargelaten dus) diep triest....
Valt me elke keer weer op. Geldt overigens wellicht niet voor officiële Porschedealers, dat weet ik niet, daar heb ik nl. nog nooit (serieus) geshopt.
31 jan 2006 11:09
Ik ben bijna 20 jaar werkzaam in de automobielbranche als comm. medewerker, al die tijd bij dezelfde organisatie (inmiddels bij de meesten van jullie bekend welke merken) en kan jullie vertellen dat "massa is kassa" bij de merkdealers. Het rendementspercentage is ook dan nog uiterst bedroefend in vergelijking tot andere branches. De merkdealers moeten voldoen aan zoveel regeltjes etc. dat de kosten zwaar uit de hand lopen: alleen grote dealers en reeds lang gevestigde bedrijven kunnen met goed fatsoen overleven. Wat dat betreft kun je veel beter in de vrije handel zitten. Deze jongens maken echt vier- tot tienmaal zoveel rendement als de merkdealer. Vanzelfsprekend ga ik geen percentages noemen, maar menigeen van jullie zou schrikken !
31 jan 2006 11:26
ppp 356 schreef:De marges bij mij zijn ook te klein
"Veel voor weinig, is toch veel."
31 jan 2006 12:25
zit zelf ook in de autowereld, weet er alles van, marges zou menigeen hiervan schrikken( en dan nog zelfs korting geven om een zaak te doen plus hoge inruil voor je huidige auto)
sommige autos zit een marge op van 300 a 400 euro.
gaat inderdaad de verkeerde kant op bij de meeste dealers, maar dit is al enige jaren zo.
onderhoud hoef je ook niet op te rekenen, meeste mensen rijden 150km omdat ze daar 100 euro meer inruil krijgen en gaan dan bij de dealer om de hoek voor het onderhoud( of naar de kwikfit)
31 jan 2006 12:25
maar ongeacht de marges laar de vriendelijkheid en het servicegericht denken nog wel eens te wensen over en een glimlach en vriendelijk woord kosten echt geen geld....
Ik kom ook niet meer bij onze lokale BMW dealer asl het niet hoeft. Sta je daar aan de balie, zitten er 4 mensen op een beeldschermpje te turen maar geen eentje die er op staat om je te woord te staan, laten je gerust 10 minuten wachten....kijk dan snappen ze het nog niet.....
31 jan 2006 12:42
@Marcel: 't is een "wisselwerking": Omdat de rendementen zijn zoals ze zijn, zijn de lonen navenant, dus ook (discipline van) het personeel. Dit gaat natuurlijk niet op voor elk bedrijf
. Je moet gewoon erg
creatief zijn om nog een beetje rendement te maken en dat begint idd bij de houding, discipline en creativiteit van het personeel !
31 jan 2006 12:49
porscheaddict schreef:zit zelf ook in de autowereld, weet er alles van, marges zou menigeen hiervan schrikken( en dan nog zelfs korting geven om een zaak te doen plus hoge inruil voor je huidige auto)
sommige autos zit een marge op van 300 a 400 euro.
gaat inderdaad de verkeerde kant op bij de meeste dealers, maar dit is al enige jaren zo.
onderhoud hoef je ook niet op te rekenen, meeste mensen rijden 150km omdat ze daar 100 euro meer inruil krijgen en gaan dan bij de dealer om de hoek voor het onderhoud( of naar de kwikfit)
Begrijp niet dat ze dan zelf geen kwikfit beginnen, laat dan toch gewoon die andere gekken die wagens verkopen.
Het is al zo erg met dat marge verhaal van die wagens, dat de vertellers het al zelf beginnen te geloven
Ken persoonlijk een familiaal bedrijf (Audi/VW -dealer) 3 dochterbedrijven en een schadeherstelbedrijf, deze mensen verdien echt nog goed hun boterham, en dat gun ik hen vanharte. Wel staat service en klantvriendelijkheid bovenaan. Nu denk ik niet dat deze mensen hun wagens goedkoper krijgen van de invoerder dan een andere dealer. Moet je mij even uitleggen, waarom het daar wel kan, en ergens anders niet.
Dat het niet meer vanzelfs gaat, hoor je mij niet zeggen, maar dat is zeker niet alleen eigen aan de autoindustrie, dat is gewoon de trend.
31 jan 2006 12:57
Juist. Het gaat voor steeds meer branches niet meer vanzelf.
Ofwel wordt je een massabedrijf met lage prijzen en navenant service en klantvriendelijkheid.
Ofwel ben je een duurder bedrijf, maar dan wel met goede service en klantvriendelijkheid.
Beetje rommelen en denken de hoofdprijs te kunnen vragen is passé.
31 jan 2006 13:03
ik weet niet hoe het in belgie is maar in nederland is het echt zo!
zoals PLH al zei, je moet het van je aantallen hebben.
als je er duizenden verkoopt met kleine marge is ook een heleboel, maar niet genoeg.
zie ook dat veel verkopers worden ontslagen om me heen, en waar er vroeger 5 stonden staan er nu 3 of zelfs 2.
tuurlijk heb je grote dealers die een naam hebben en waar de klanten terug komen, maar de meeste mensen zijn ook niet meer merktrouw.
een panda, getz of picanto maakt meestal niet uit mits inruil prijs hoog is!
31 jan 2006 13:25
Dát maak je zelfs al mee in de zgn. premiummerken. Meerdere malen
meegemaakt dat het de klant niet uitmaakt of ze nu een nieuwe Audi, BMW, MB of een ander merk in dat segment moeten kopen: het enige wat telt is de inruilprijs . . . . .
31 jan 2006 13:29
porscheaddict schreef:zie ook dat veel verkopers worden ontslagen om me heen, en waar er vroeger 5 stonden staan er nu 3 of zelfs 2.
Hier schrijf je al een groot probleem neer van de te kleine marge. Vroeger kon het niet op, dan hadden ze voor alles wel aan mannetje of vrouwtje. 1 voor goedemorgen te zeggen, 1 voor goedemiddag, en 1 voor goedeavond. Uiteraard moest er op vrijdag nog eentje extra zijn voor Prettig weekend
en dit kan niet meer. Die vetpot is leeg, dus er moet efficiënt gewerkt worden, en dat zie je nog in veel bedrijven (niet enkel garages te weinig).
porscheaddict schreef:tuurlijk heb je grote dealers die een naam hebben en waar de klanten terug komen,
En hoe denk je dat dat komt
Duur jaren aan een stuk slechte en te dure service te geven
ik denk het niet. Door elk jaar te blijven investeren in hun infrastructuur en hun kliënteel.
porscheaddict schreef:ik weet niet hoe het in belgie is maar in nederland is het echt zo!
In België willen ze me inderdaad hetzelfde verhaal ophangen, maar daar geloof ik het ook niet.
Nogmaals, waarom kappen ze dan niet met die handel
daar krijg je meesatk geen deftig antwoord op
31 jan 2006 13:43
Dealers die ermee kappen (of zelfs móeten kappen) zijn er zat !, de dealers die overblijven kunnen vaak niet anders, bovendien vinden ze vaak het "spelletje" nog steeds leuk (ondanks de lage marges). Daarnaast houdt men natuurlijk wel veel mensen "van de straat".
Maar het gros van de dealerbedrijven zou meer rendement maken als ze het geld gewoon op een spaarrekening zouden zetten (ondanks de lage rentestand).
@ ppp 356: We verplichten je echt niet om ons verhaal te geloven, maar het is wel de waarheid.
31 jan 2006 13:44
IMHO is personeel ook veel te duur geworden. Hier in Olland blijft men voor iedere "scheet" ook thuis, op ziekteverlof.
Onlangs nog in de Elsevier gelezen dat de werkmoraal in Nederland op 1 land na (ik geloof IJsland), het laagste is van heel Europa.
Ik zie zelf om me heen dat misbruik van de rechten gemaakt wordt. Naar de dokter gaan, wordt ALTIJD in de tijd van de baas gedaan, op wc gaan tegen 38 euro per uur natuurlijk ook, al die koffiepauzes, man man. Dat kan niet blijven duren. Dat is te duur.
31 jan 2006 13:51
Nou, nou Sjonnie ben je echt zo somber
31 jan 2006 13:57
hallo
wat zal een auto nou eenmaal kosten als deze van de band komt mischien
30 op 40% waar hij voor in de showroom staat.
het is die bpm en btw.
die die paar honderd euro die wij er dan nog af willen hebben is dan een druppel op een gloeiende plaat.
laat ze de bpm er maar af halen in plaats van weer de prijs om hoog bij de klant die er hard voor moet werken.
Je word in dit nederland helemaal uitgekleed.En je zal zien dat het verschil in nederland tussen arm en rijk weer steeds beter zichtbaar word.
ik kan het dan ook bijna niet geloven dat er dan nog mensen zijn die schrijven.Wat maakt die €1000,- dan nog uit.
Dar komt uiteindelijk maar €400,- van bij de dealer terecht de rest is belasting en andere kosten.
anton964
31 jan 2006 14:00
plh schreef:Dealers die ermee kappen (of zelfs móeten kappen) zijn er zat !, de dealers die overblijven kunnen vaak niet anders, bovendien vinden ze vaak het "spelletje" nog steeds leuk (ondanks de lage marges). Daarnaast houdt men natuurlijk wel veel mensen "van de straat".
Maar het gros van de dealerbedrijven zou meer rendement maken als ze het geld gewoon op een spaarrekening zouden zetten (ondanks de lage rentestand).
@ ppp 356: We verplichten je echt niet om ons verhaal te geloven, maar het is wel de waarheid.
't zal wel aan mij liggen, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand zijn zaak nog leuk vind, als hij er niets meer kan aan verdienen. Ook wil ik niemand anders zijn rekening maken, maar de garagahouders die ik ken, Audi, BMW, Volkswagen en Opel, zijn echt niet zielig, dat er sectoren zijn waar de marge's veel hoger zijn hoor je me niet betwisten, maar daar gaat het niet om.
De garages worden steeds groter en mooier, een gewone nette loods is niet meer voldoende, prachtige lichtzuilen, waterpartijtjes, lounges enz. Allemaal dingen die veel extra geld kosten, en dus moeten betaald worden. IK heb al veel geld geleend bij de bank, maar als je geen goede cijfers hebt, krijg je echt geen lening bij de bank, dus hoe doen ze het dan, dat vraag ik me dan af.
31 jan 2006 14:09
molen934 schreef:Nou, nou Sjonnie ben je echt zo somber
Ik denk eerder dat hij realistisch is...
31 jan 2006 14:09
Anton schreef,
laat ze de bpm er maar af halen
Dat gaat straks stapsgewijs gebeuren, dat is algemeen bekend
Er zal gerust wel weer een ander "regeltje" voor komen.
Heb zelf een verse BMW besteld, en hij komt medio maart 2006.
Maar er is toch niets verkeerd aan dat de dealer daar wat aan verdiend
31 jan 2006 14:11
molen934 schreef:Maar er is toch niets verkeerd aan dat de dealer daar wat aan verdiend
Zeker niet , en dat doen ze ook
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.