01 feb 2006 13:16
01 feb 2006 13:40
01 feb 2006 14:12
Natuurkundig gezien echter kan lucht meer vocht opnemen bij hogere temperaturen, dus een RV van 50% bij 20 graden is ongeveer hetzelfde als 90% relatieve vochtigheid bij 10 graden.
01 feb 2006 18:41
01 feb 2006 18:58
Artikel schreef:Rusting of iron depends on relative humidity and time of exposure in atmosphere containing 0.01% SO2. The increase in corrosion rate produced by the addition of SO2 is substantial. Oxides of nitrogen in the atmosphere would also exhibit an accelerating effect on the corrosion of steel. Indeed, any gaseous atmospheric constituent capable of strong electrolytic activity should be suspected as being capable of increasing the corrosion rate of steel.
Presence of soluble salts (also other than sodium chloride) may also assist rusting.
An increase in temperature always increases rate of chemical reactions, including rusting.
Corrosion starts when the relative humidity of the air exceeds around 65%. Many areas has a higher humidity in winter (80-95%) than in summer (60-80%). In consequence, iron rusts five times faster in winter as it does in summer. However, the relative air humidity in enclosed spaces often differs from that existing in the open air; in winter, in heated room it is lower, while in summer it can be higher in cool cellars. On the whole the danger of corrosion in inside rooms is less than in the open air.
01 feb 2006 19:20
912 schreef:Maar waar het om draait is het DAUWPUNT.
01 feb 2006 19:29
02 feb 2006 1:15
02 feb 2006 1:53
02 feb 2006 8:22
Roi schreef:Die ontvochtigers is zoiets als "water naar de zee dragen."
02 feb 2006 9:05
Roi schreef:Die ontvochtigers is zoiets als "water naar de zee dragen."
02 feb 2006 10:22
Roi die onder andere schreef:Mijn bescheiden mening....ik snap niet waar jullie je druk om maken...
Gewetensvraag: in de regen rijden jullie ook nooit?Roi
02 feb 2006 14:26
02 feb 2006 14:29
02 feb 2006 14:37
porscheware schreef:Prachtige berekening maar het uiteindelijk om dat getalletje wat de hygrometer aangeeft. En die blijft nu onder de 50% en dat wil ik.
En die verwarming is misschien niet nodig maar voor mezelf wel lekker als ik wat aan het knutselen ben aldaar.
02 feb 2006 14:40
02 feb 2006 14:53
patrick911 schreef:Mijn situatie is als volgt:
E. Ik heb nu sinds een maand een garage met elektriciteit, maar die is nog steeds vochtig en niet ademend.
Wat ik uit wil vinden is wat ik moet/kan doen in mijn situatie om mijn trots te behouden. Is dat:
1. De temperatuur hoger houden? (kachel erbij)
02 feb 2006 15:17
patrick911 schreef:B. Ik weet dat als ik niks doe dat ding gaat roesten, want de RV > 50%
D. De garage die ik had geregeld is vochtig en had geen elektriciteit en is niet ventilerend. --> vandaar de permabag, want die 'werkt' zonder stroom.
Wat ik uit wil vinden is wat ik moet/kan doen in mijn situatie om mijn trots te behouden. Is dat:
1. De temperatuur hoger houden? (kachel erbij)
2. De RV waarde omlaag brengen (door een ontvochtiger?)
3. Beiden + ventileren door bv 'n CarCoon systeem
Ik heb dus nu die Permabag aangeschaft, en ik moet nu besluiten of het zin heeft daar ofwel een kacheltje of een ontvochtiger bij te zetten, of dat ik moet besluiten dat dit weggegooid geld was en ik een CarCoon moet kopen.
02 feb 2006 15:19
02 feb 2006 15:27
02 feb 2006 15:31
patrick911 schreef:Warmte 'an sich' werkt alleen maar roest in de hand; de lucht kan nl meer vocht opnemen en alle natuurkundige processen (dus ook corrosie) verlopen sneller.
Ventilatie (als in car-port) en een lage RV zijn blijkbaar wel goed.
@Roi: over punt B. Ook jouw auto roest uiteindelijk als de RV boven de 50% zit. Daar heb je geen dauwpunt voor nodig.
02 feb 2006 16:59
patrick911 schreef:Warmte 'an sich' werkt alleen maar roest in de hand; de lucht kan nl meer vocht opnemen en alle natuurkundige processen (dus ook corrosie) verlopen sneller.
Ventilatie (als in car-port) en een lage RV zijn blijkbaar wel goed.
@Roi: over punt B. Ook jouw auto roest uiteindelijk als de RV boven de 50% zit. Daar heb je geen dauwpunt voor nodig.
02 feb 2006 17:05
02 feb 2006 17:05
porscheware schreef:Bij oplevering van mijn huis hebben we van die grote drogers gebruikt om het vocht weg te krijgen, maw temp omhoog om vocht weg te krijgen.
02 feb 2006 17:09
ppp 356 schreef:porscheware schreef:Bij oplevering van mijn huis hebben we van die grote drogers gebruikt om het vocht weg te krijgen, maw temp omhoog om vocht weg te krijgen.
Volgens mij koelen die drogers om de vochtigheid naar beneden te krijgen. Werken op het principe van onze droogkamers, koelen = drogen.