Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Een diesel wint de 12 uren van Sebring

22 maart 2006 12:24

Toch wel baanbrekend nieuws (bron Audi-Supercars.net)

2006/03/19 - The new Audi R10 TDI has immediately written motorsport history in its first outing: Dindo Capello (Italy), Tom Kristensen (Denmark) and Allan McNish (Scotland) won the 12-hour race at Sebring (USA) achieving the first ever victory of a Diesel powered sportscar. Tom Kristensen became the first driver to win America’s most famous endurance race for a fourth time, achieving another record after his record seventh Le Mans victory from last year.

Allan McNish had already shown the potential of the 650-hp V12 TDI engine with a record-breaking pole position time in qualifying. Because the heat exchanger had to be replaced after the morning warm-up, Dindo Capello was forced to start the number two R10 TDI from the pit-lane starting his chase from the back of the field.

It took Capello only half an hour before he had moved from 35th and last position to second just behind the sister car of Frank Biela. Shortly before the end of the second hour, the Italian took the lead, which the number two R10 TDI kept until the finish. Only changing the fuel filter and two loose wheel nuts caused unscheduled pit-stops.

The number one Audi R10 TDI that had clearly led the race for the first two hours did not reach the finish. The car was withdrawn just before one-third distance due to an overheated engine.

----

13.12.2005- Audi will become the world's first automobile manufacturer to fight for overall victory with a diesel engine in the famous 24 Hours of Le Mans. The all-new Audi R10 is powered by a totally new 5.5-litre, twelve-cylinder bi-turbo TDI engine, which is extremely quiet and economical.

The Le Mans Prototype significantly exceeds the power produced by the majority of previous Audi racing cars - including that of its victorious R8 predecessor. The heart of the Audi R10 is a completely new V12 TDI engine with a cubic capacity of 5.5 litres - the maximum permitted at Le Mans. Audi ventures into previously unexplored diesel-engine terrain with power exceeding 650 hp (485 kw) and torque of more than 811 ft lbs (1100 nm) from the V12 power plant.

At first glance, it is visible that the new Audi R10 carries genes from the extremely successful R8, nevertheless, the new LM P1 sportscar's chassis is a new design. One of the most significant differences to its predecessor, the R8, is the integration of monocoque and bodywork. The R8 still had a traditional chassis clothed in synthetic bodywork, whereas the majority of the carbon-fibre parts belonging to the R10 monocoque are now suspended directly in the air flow and therefore require no additional fairings.

The modular design and serviceability known from the R8 was retained, but further refined, in the basic concept. It is not only the rear bodywork section of the R10 that can be removed at the flick of a wrist, the front section, including crash structure, is also removable to ease access to the front suspension for the mechanics. It is possible to change the gearbox and its internals within a short space of time.

The new Audi R10 successfully completed its first test at the end of November. An extensive test programme, including the 12-hour race at Sebring (USA) on 18 March, is scheduled before the 24 Hours of Le Mans on 17/18 June 2006. The development team from Audi Sport is supported by Reinhold Joest's squad, which also performed this task during the R8 project.

Stories by Audi, edited by Supercars.net

22 maart 2006 12:26

Indrukwekkend! Goede kanshebber voor (weer) LeMans dit jaar.

22 maart 2006 12:32

Een oom van mij heeft in een ver verleden al eens een rally gewonnen met een Mercedes diesel... Nieuws? Ach...

22 maart 2006 20:17

Catterpiller(of zoiets), was de eerste die met een diesel mee deed in lange afstands racese, Le Mans 2004, heeft de finish overigens niet gehaald :cry:

22 maart 2006 20:19

ik ben eigenlijk best benieuwd hoe zo'n race-diesel klinkt :?

22 maart 2006 20:57

Die "jankt" niet: slechts een bescheiden "brom" (reeds een filmpje gezien/gehoord - helaas: "ALLEEN VOOR INTERN GEBRUIK").

22 maart 2006 21:22

Indrukwekkende prestatie! maar ik hoop niet dat nog meer diesels aan lange afstandsraces gaan meedoen. De gewone R8 was al te stil maar deze TDI zal qua geluid meer op een elektro motor lijken dan op een gillende benzinemotor.

Prestatie van Porsche met de spyder was overigens niet zo geweldig.

22 maart 2006 21:24

Goede prestatie!
Inderdaad heeft Audi heeft wéér enorm veel potentie de LeMans te winnen.
Doet de RS Spyder ook mee aan LeMans? En deed deze mee in deze race?

22 maart 2006 21:25

R.M.Boosten schreef:Goede prestatie!
Inderdaad heeft de R8 wéér enorm veel potentie de LeMans te winnen.
Doet de RS Spyder ook mee aan LeMans? En deed deze mee in deze race?

dit gaat toch over de R10, de opvolger :roll:

22 maart 2006 21:26

Was die oranje Mercedes C111 uit de jaren zeventig ook niet een Diesel? Weet alleen nit hoe succesvol, zag er wel erg strak uit in die tijd!

22 maart 2006 21:27

Heb het opgezocht... zal wel dat die audi won, de RS Spyder nam nieteens deel aan de race :twisted:

22 maart 2006 21:49

Porsche nam wel deel aan deze race, de RS spyder start in de LMP2 klasse de audi (R10) is een LMP1.

Spyker deed het ook goed, ze lieten veel 911's de hakken zien.

22 maart 2006 21:50

Ooh, dan heb ik de verkeerde resultaten bekeken :shock:

Zwak dan, van ons merk ;)

22 maart 2006 21:56

Jeroen C3.0 schreef:Was die oranje Mercedes C111 uit de jaren zeventig ook niet een Diesel? Weet alleen nit hoe succesvol, zag er wel erg strak uit in die tijd!


Daar hebben ze volgens mij geen races mee gereden.

22 maart 2006 21:57

Waar is de tijd toen iedereen ze voor gek verklaarden omdat ze met de Belcar meereden tijdens de 24u races met een Golf TDI :wink:

22 maart 2006 22:56

De porsche LMP2's waren allen uitgevallen door kapotte aandrijfassen. Sebring schijnt een ruig circuit te zijn (evenals lemans) en deze waren er blijkbaar niet tegen opgewassen. Werk aan de winkel dus om de 24 uur te halen in juni ;-)

22 maart 2006 23:04

Ik heb niet beweerd dat dit de eerste keer is dat er dieselwagens meerijden in een race.

Ik vind wel dat het sterk is dat ze meteen ook de 12 Uren winnen !

22 maart 2006 23:39

1997: 24 uur Francorchamps: 3de plaats BMW 320 D

1998: 24 uur Nürburgring: 1ste plaats BMW 320 D

So?

23 maart 2006 14:29

Ja, maar zijn dat dan "klasse-resultaten", want dit is de overall winnaar toch?

Net zoiets als dat je op Le Mans allerlei klasses hebt, waar je dan 1e in kan worden, maar overall toch op de 20e plek eindigen zegmaar...

Ach, het woordje diesel staat erin, dus het zal wel weer niet goed zijn.... IK vind het een geweldige prestatie van Audi.... *bravo*

23 maart 2006 15:20

Jeroen C3.0 schreef:Was die oranje Mercedes C111 uit de jaren zeventig ook niet een Diesel? Weet alleen nit hoe succesvol, zag er wel erg strak uit in die tijd!


Was dat er niet een met een wankelmotor :?:

23 maart 2006 15:31

Yes sir. Zowel met Wankel als later met diesel.

Technisch artikel schreef:The first cars were used to test out Mercedes' plans for rotary engines. The company had declared that it would put a rotary engine into production cars. It set its men in white coats the task of developing and proving such an engine. The three-rotor Wankel engine in the first C 111 of 1969 developed 280 hp, giving the car a top speed of 160mph.

The next iteration - the C 111-II - was fitted with a four-rotor Wankel engine with an output of 350 hp. It gave the car a top speed of 180mph and could accelerate to 60mph in 4.8 seconds.

The company introduced the second generation car to the public at the Geneva Motor Show in March 1970. It went down a storm with the punters who longed for a dramatic and beautiful successor to the 300 SL Gullwing coupe.

Production hopes were dashed though by ever more stringent emission legislation in a large number of countries and finally by the 1973 oil crisis. The pollutant emissions of Wankel engines were difficult to reduce and they also had a relatively high fuel consumption, neither of which was endearing to those campaigning for more environmentally friendly engines.

Wondering where to go next with the project, Mercedes struck upon idea of using diesel engines to set speed records and the engineers were sent back to their labs to sort it out. The engine suggested was the five-cylinder three-litre naturally aspirated diesel from the 240 D 3.0 and 300 D, an engine with plenty of potential for raising performance.

With a Garret turbocharger and an intercooler, the production engine’s output of 80 hp was boosted to a proud 190 hp to power the C 111-II. It was rolled out for a record attempt at the brand-new test track in Nardo on June 12, 1976. Four drivers, who took turns at two-and-a-half hour intervals, drove this car from one diesel record to the next over a time-span of 60 hours. In the end, a total of 16 new records had been established - those over 5,000 miles, 10,000 kilometers and 10,000 miles even were absolute world records, i.e. independent of the type of engine. Speed averaged around 150mph. The diesel had proved its ability to race.


Voor nog meer interessante geschiedenis: zie hier

23 maart 2006 15:32

Het was voor Mercedes een rijdend lab. Ze hebben er o.a. een diesel ingehangen en wat snelheidsrecords gebroken.

-edit- Patrick was me net voor :wink:

23 maart 2006 21:43

paSCal schreef:Ja, maar zijn dat dan "klasse-resultaten", want dit is de overall winnaar toch?

Nope, algemeen klassement.

24 maart 2006 12:23

Lou schreef:
paSCal schreef:Ja, maar zijn dat dan "klasse-resultaten", want dit is de overall winnaar toch?

Nope, algemeen klassement.

I stand corrected ;).... (ging overigens over alle voorgaande berichten, niet alleen die van jou!).... Enne, wanneer kom je weer es koffie drinken joh? :cheesy:

24 maart 2006 15:58

Gumball 3000 2004: 2e plek BMW 330Cd :mrgreen:
Plaats een reactie