30 maart 2006 9:40
Teun schreef:
Overigens is het mijn ervaring dat advocaten van deze materie nauwelijks kennis hebben.
30 maart 2006 9:44
Devils son schreef:Teun schreef:
Overigens is het mijn ervaring dat advocaten van deze materie nauwelijks kennis hebben.
Het is mijn ervaring dat er gerechtsdeurwaarders zijn die DENKEN dat ze het beter weten, maar in de praktijk...
30 maart 2006 10:37
30 maart 2006 12:19
thijzer schreef:in geval tuner lijkt het eigen hachje redden en de klant proberen erbij te lappen
30 maart 2006 19:38
Devils son schreef:@ppp 356: niet zozeer lange tenen, maar ik ben niet zo gecharmeerd van de meeste Gerechtsdeurwaarders/incassobureau's. Tuurlijk zitten er goede tussen (alhoewel ik een goed incassobureau nog tegen moet komen), maar velen luisteren echt heeeel slecht (en dan is het lastig om te beoordelen of de ander ergens verstand van heeft).
Om een zeer recent voorbeeld van een akkefietje met een gerechtsdeurwaarderskantoor/incassobureau te pakken een zaak die mij persoonlijk betreft. Ik zal de situatie schetsen aan de hand van een fictief voorbeeld:
Mijn auto krijgt een tuningset. De tuner laat bij een derde de auto op de rollenbank testen. De rollenbankmijnheer geeft vervolgens zichzelf ook nog de opdracht om de uitlijning te checken. Ikzelf word niet op de hoogte gesteld van de uitkomsten van de check van de uitlijning, sterker nog: ik weet van niets. Krijg wel een factuur, die ik niet betaal (ik weet van niets).
Gerechtsdeurwaarder schrijft mij aan. Ik antwoord netjes dat ik van niets weet. Dan wordt uitgelegd dat de tuner de opdracht heeft gegeven tot het uitvoeren van een uitlijningscheck. Ik meld dan dat de rollenbankmijnheer dan niet bij mij moet zijn, want ik heb daartoe nimmer een opdracht verstrekt.
Echter, de gerechtsdeurwaarder gaat gewoon dagvaarden (let wel: er is geen enkele verbintenis tot betaling), om een bedrag van 100 euro (inclusief kosten!). Uit de stukken die hij meestuurt blijkt duidelijk dat niemand minder dan de rollenbankmijnheer zelf de opdracht heeft gegeven tot het uitvoeren van de uitlijningscheck. Desondanks staat in de dagvaarding gewoon dat de opdracht van de tuner kwam. Dus men leest ook de stukken van de eigen cliënt niet goed...
Afijn, een voorbeeld uit de (helaas dagelijkse) praktijk.
30 maart 2006 20:43
Teun schreef:
Wat moet ik hier nu mee?
Je geeft bovendien niet aan hoe de zaak is afgelopen. Gezien de toon zal je de zaak wel verloren hebben.
Heb jij als advocaat wel eens een wanbetaler gebeld en betaling verzocht?
Jullie werken immers niet op provisie-basis en schrijven liever briefjes van 3 kantjes terwijl de zandloper loopt.
Bij ons is het over het algemeen zo dat het de opdrachtgever niets kost als de zaak wordt betaald. Alle kosten worden immers (zo wettelijk mogelijk) op de tegenpartij verhaald.
Tot slot weet je niet precies wat de opdrachtgever de betreffende gerechtsdeurwaarder heeft opgedragen.
30 maart 2006 21:49
--------------------------------------------------------------------------------
Teun schreef:
Wat moet ik hier nu mee?
Je moet niets. Maar daar waar jij het over advocaten in het algemeen had zonder uitzondering, heb ik aangegeven dat ik het over de niet goeden had.
Quote:
Je geeft bovendien niet aan hoe de zaak is afgelopen. Gezien de toon zal je de zaak wel verloren hebben.
Nee, recent is recent. Er is net een CvA uit.
Quote:
Heb jij als advocaat wel eens een wanbetaler gebeld en betaling verzocht?
Nee, ik doe dat op schrift om e.e.a. vast te leggen.
Quote:
Jullie werken immers niet op provisie-basis en schrijven liever briefjes van 3 kantjes terwijl de zandloper loopt.
En weer alle advocaten over één kam...
Quote:
Bij ons is het over het algemeen zo dat het de opdrachtgever niets kost als de zaak wordt betaald. Alle kosten worden immers (zo wettelijk mogelijk) op de tegenpartij verhaald.
Voor simpele zaakjes is het een prima oplossing. Maar niet alles is simpel.
Quote:
Tot slot weet je niet precies wat de opdrachtgever de betreffende gerechtsdeurwaarder heeft opgedragen.
Voor een advocaat is dat niet doorslaggevend. Wij hebben een eigen verantwoordelijkheid. Als ik een vordering kul vind, dan val ik iemand daar niet mee lastig. Ook al kost mij dat een cliënt. En die distance mis ik idd vaak en ik vind het kwalijk. Mijn mening.
30 maart 2006 22:37
Teun schreef:
Heb je die niet gezien Gezien de redelijk felle stijl van corresponderen had ik wel verwacht dat jij als eerste zou toehappen. Dat komt dus uit.
Je moet er toch ook rekening meehouden dat de wederpartij en de betreffende deurwaarder een geheel andere visie heeft op jouw zaak.
Het gaat er mij om een zaak minnelijk op te lossen als dit mogelijk is.
Ik spreek uit ervaring. Werk jij op provisie-basis met incassozaken
Onzin, ga je dan alleen op safe?
(Ik denk overigens dat dat bij jou ook gaat gebeuren)
30 maart 2006 23:17
30 maart 2006 23:34
Mick schreef:Lekkere discussie.
Jammer dat er nog geen rechter en een OvJ zich hier hebben gemeld.
31 maart 2006 0:10
31 maart 2006 9:22
Marcel schreef:Laat ik hier even als de "rijdende rechter" fungeren daar ik met beide van doen heb (gehad).
Enz.
31 maart 2006 11:03
31 maart 2006 11:13
Teun schreef:Omdat wij een enorma database hebben opgebouwd, kennen wij de meeste wanbetalers wel en kunnen wij in het voorstadium een gedegen advies geven op basis van ervaringen uit het verleden.
31 maart 2006 11:53
patrick911 schreef:Teun schreef:Omdat wij een enorma database hebben opgebouwd, kennen wij de meeste wanbetalers wel en kunnen wij in het voorstadium een gedegen advies geven op basis van ervaringen uit het verleden.
Da's een interessante; is dit net zoiets als (het bestand van) BKR in tiel waar bedrijven die met jullie werken dit kunnen checken of is dit discreter en blijft dit bij jullie puur intern?
31 maart 2006 12:19
Marcel schreef:Ik heb grote moeite met de zandloper mentaliteit van vele advocaten....
31 maart 2006 12:29
31 maart 2006 12:34
31 maart 2006 12:54
31 maart 2006 12:58
31 maart 2006 12:59
Marcos schreef:
Mijn advocaat doet het per 6 minuten, dat is nog voordeliger
31 maart 2006 13:02
Teun schreef:Ik ben het echter absoluut niet niet eens dat je een advocaat (op incassogebied) als een dealer moet zien en een gerechtsdeurwaarder als een soort kwik-fit. Wij zijn de absolute specialisten (dealers) op incassogebied hetgeen voor advocaten vaak een bijzaak is.
31 maart 2006 13:18
Devils son schreef:Marcos schreef:
Mijn advocaat doet het per 6 minuten, dat is nog voordeliger
Dat is inderdaad voordeliger. Ik noem geen namen, maar ik sprak ooit iemand die bij een big-4 werkt en die vertelde dat de urennorm bij zijn kantoor makkelijk te halen was. Van 9-10 uur belde hij 8 clienten, a 5 minuten per stuk. Minimale declaratietijd was 0,5 uur, dus zo had hij 4 uur declarabel om 10 uur te pakken.
Wees dus maar blij met een advocaat die gewoon in kleine delen schrijft.
31 maart 2006 13:30
Devils son schreef:Op basis van een enkele ervaring kun je wat lastig oordelen...
Bij een eenvoudige en relatief kleine vordering is de advocaat vaak niet de aangewezen weg, dat staat niet ter discussie wat mij betreft. Zie de deurwaarder als de "kwik-fit" en de advocaat als de dealer. Remmen vervangen kan bij de kwik fit, maar voor een gebroken tapeind ga je nu eenmaal niet naar de kwik fit.
En wat is de "zandloper"-mentaliteit precies? Je betaalt bij een advocaat voor geleverde diensten. Als jouw Porsche voor een reparatie staat, dan betaal je ook de uren die er aan zijn gewerkt. Heerst daar dan ook een "zandloper"-mentaliteit?
BTW: advocaten zitten helegaar niet te wachten op kleine incassozaakjes.
31 maart 2006 13:33