Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Drempels

20 jul 2006 0:36

Je kent ze wel in alle soorten en maten. Ik betrap me er zelf op dat ik bij bekende drempels - ik bedoel dan die dingen met een "bult" midden op de weg en waar je wielen slechts een paar cm van de drempel meenemen - steeds afrem. Dat lijkt me stom want als je die bult met 15 km/h kunt nemen dan past je auto er ook over met 100 km/h. Toch?

20 jul 2006 0:51

met 100 km/u veert je auto 'wat meer' in als je een drempel raakt.

of je moet die suffe kunststof bubbels midden op de weg bedoelen. Als je die met 15 km/u tussen je wielen kan houden (en dus niet raken!), kan dat idd ook met 100 km/u.

20 jul 2006 0:58

Juist die bedoel ik. Kan ik de rekening naar jou sturen als de truc niet werkt?

20 jul 2006 6:13

oh, dat noem jij een truc? Ik noem het redeneren. De enige wijze waarop dat nl. niet kan werken is als jij je stuur niet recht kan houden en/of bij 100 km/u minder goed kan richten als bij 15 km/u. Ik neem niet aan dat jouw 3.2 de KJN-feature heeft dat hij lager gaat liggen als je harder rijdt. :?:

Echter, op plaatsen waar zo'n drempel ligt is het meestal de bedoeling niet harder dan 30 km/u te rijden, om wat voor reden dan ook.
Dus je kan mij niet de rekening sturen, sterker nog; je kan op mijn minachting rekenen als jij daar idd 100 km/u gaat rijden. Dergelijke drempels liggen nl vaak bij scholen, bejaardentehuizen, oversteekplaatsen en als je de bebouwde kom in komt/uit gaat. Voor mij geen plaatsen waar je 100 km/u kan/mag rijden. Maar dat moet je uiteraard vooral zelf weten.

20 jul 2006 6:19

Overigens; voor de volledigheid:

Als je wielen 'slechts' een paar cm van die drempel meenemen heeft het dus wel degelijk invloed met welke snelheid je eroverheen stuitert.
Zoals aangegeven veert je auto bij hogere snelheid meer in dan bij lagere snelheid als je een obstakel raakt.

Dus als je hem, zoals jij schrijft, wel raakt (maar slechts aan de zijkanten) kan je theoretisch (afhankelijk van de hoogte van de drempel en die van je auto) weldegelijk de drempel raken met de onderkant van je auto.

Als je hem, zoals ik schrijf, tussen je wielen houdt en hem niet raakt, kan je er onbeperkt hard overheen knallen.

Zoals gezegd - puur theoretisch want ik zou daar altijd idd gewoon netjes afremmen.

20 jul 2006 8:21

Over duidelijkheid gesproken :mrgreen:

20 jul 2006 9:16

horn schreef:Echter, op plaatsen waar zo'n drempel ligt is het meestal de bedoeling niet harder dan 30 km/u te rijden, om wat voor reden dan ook.
Dus je kan mij niet de rekening sturen, sterker nog; je kan op mijn minachting rekenen als jij daar idd 100 km/u gaat rijden. Dergelijke drempels liggen nl vaak bij scholen, bejaardentehuizen, oversteekplaatsen en als je de bebouwde kom in komt/uit gaat. Voor mij geen plaatsen waar je 100 km/u kan/mag rijden. Maar dat moet je uiteraard vooral zelf weten.


Ik ken anders buitenwegen waar ze die krengen hebben aangebracht. Als ik mij niet vergis niet alleen op de 60 km/u stukken, maar ook op de 80 km/u stukken (zelfs net na een bocht, maar die hebben ze nu weggehaald, want dat was niet zo heel slim, in een scherpe bocht ineens op de rem staan als je schrikt van een plotseling opdoemend obstakel...).

En op die weg kun je makkelijk 100 km/u (en harder ook nog wel, mits niet dit weer, want dan zijn er fietsers...).

20 jul 2006 9:54

uitzonderingen daargelaten uiteraard, maar normaliter legt men drempels waar het belangrijk is om de snelheid eruit te halen.
dat zal dan wel niet voor niets zijn. ook ik ken meerdere plaatsen waar een drempel ligt waar ik het nut best eens ter discussie zou willen stellen.

maar drempels op 80 km wegen :roll: :shock: daar zie ik dus echt het nut niet van.

20 jul 2006 10:08

horn schreef:(...) maar drempels op 80 km wegen :roll: :shock: daar zie ik dus echt het nut niet van.


Complot van de overheid en de vereniging van schokbreker-fabrikanten... :?: :wink:

Zo ligt er zo'n rubberen drempel als je van Lage Vuursche naar de Soestdijkerweg rijdt, en ondanks dat dat een 80km weg is, ligt ie daar best goed; Iedereen rijdt daar lekker effe door, en er zijn wel naast elkaar een wandelaar en paardenoversteek-plek, net na een bocht.

Ik heb in het algemeen niet zo'n moeite met het verschijnsel 'drempel', mits ze op zinvolle stukken liggen en ze een voorspelbare hoogte/vorm hebben. Het gebeurd te vaak dat ik zo'n ding verkeerd inschat en alsnog iets raak, terwijl ik dan echt niet te hard rij.
Toch te gek dat er geen richtlijnen voor zijn? :roll: :(

20 jul 2006 10:34

Ik wordt ook soms over (te veel) geplaatste drempels. Vooral die grote vierkante plateau`s en super hoge drempels die onderhand verticaal staan :P

Met een grote terrein auto kun je met gemak de 60 halen over zo`n plateau drempels, die wielen komen daar niets in de buurt, zelfde geldt voor bussen, wat bredere auto`s etc. Ik vind het gewoon maar ondingen.

Als ze meer drempels willen maken, ik vind het best zolang ze maar vergoeding geven voor mijn schokdempers, die worden ook gewoon compleet kapot gereden ook al rijd ik er stapvoets over zo`n soort drempels heen.

Tis allemaal wel heel leuk en aardig dat ze die drempels plaatsen, vooral in woonwijken (kinderen zijn erg onvoor spelbaar) dat vind ik een goed punt, maar niet op een 80 km/h weg waar toevallig een verlaten drempel is gemaakt of in een woonwijk erg hoge drempels laten plaatsen, daar kom ik zelfs met mijn 924 met moeite overheen (moet dan compleet schuin nemen anders zit ik met mijn voorbumper en uitlaat vast zo`n beetje. En dat is gewoon op stock hoogte..

20 jul 2006 11:23

Bij mij in de straat liggen ook een paar van die bulten in de weg, daar kan ik met de Volvo makkelijk met 60 overheen, kwestie van goed mikken zodat je 'm recht onder de auto hebt, erger me ook altijd aan mensen die denken er met 15 km/h overheen te moeten kruipen terwijl ik er achter zit. En nee, bij mij in de straat liggen ze niet ter hoogte van een school of zeau... De gemeente heeft in haar oneindige wijsheid besloten om ze midden in een snelheidsremmende chicane te leggen, vrij zinloos dus, maar het blijft een leuk spelletje om tijdens de rechts-links-rechts maneuvre 'm goed te 'raken' 8)

Met de P moet ik het wat rustiger aan doen omdat de bodemvrijheid minimaal is. Brengt me meteen bij datgene wat ik echt niet begrijp; waarom worden de meeste drempels ontworpen als 'anti tank drakentanden' waar je met goed fatsoen niet overheen kan zonder schade aan je schokbrekers of auto (of niet Lydia :?:)

Afbeelding

Nog een leuk topic over drempels.

20 jul 2006 11:53

inderdaad zorgen dat je met de P er zo goed mogelijk recht overheen gaat, heb je evenredig vering :!: :wink:
maar serieus, met mijn landrover is het inderdaad geen probleem maar met de P waag ik me er niet aan, gewoon netjes afremmen en hem met beleid nemen (nooit harder dan 50km/uur :!: ).
en wat betreft waar ze allemaal liggen, men vind Nederland te vlak zeker dus dacht men, we bouwen wat heuvels in het wegenlandschap :twisted: :cry: (want dat zijn het onderhand, sommige kan ik met de laro geeneens fatsoenlijk nemen).

craze

20 jul 2006 13:41

Bij mij voor de deur ligt er ook één. Zeer regelmatig worden we opgeschrikt door het geluid van schurende spoilers over de drempel. Sommige auto's nemen hem met een redelijke snelheid zonder dat je wat hoort en andere raken de drempel al bij stapvoets rijden. Zelf heb ik er géén last van omdat hij precies voor de oprit ligt en ik dan dus al langzaam rijd.

20 jul 2006 13:58

horn schreef:......... de KJN-feature heeft dat hij lager gaat liggen als je harder rijdt. :?:


Boven de 200 zakt ie, maar dan alleen met de luchtvering in het pakket.


Verder kan je met een KJN knoerthard over elke drempel heen jagen, ook als je er vol op gaat, geeft ie geen krimp.


Maar eigenlijk liggen die drempels er niet voor niets luitjes...

20 jul 2006 13:58

Bij mij in de straat lagen van die halve bollen van ongeveer 25 cm doorsnee en dan in een beetje versprongen verband zodat je altijd wel over zo'n hobbel heen moest. Zeer irritant want zelfs stapvoets is het of je tegen een blok beton aan rijdt.
Maar nadat ik aan de binnenzijde van mijn banden schade had omdat die vaak langs een van de bollen schuurde (je kon ze nooit ontwijken wat je ook deed) hebben we met een aantal medebewoners een klacht bij de gemeente neergelegd. Binnen enkele weken waren ze verdwenen :D


Devils son schreef:...zelfs net na een bocht, maar die hebben ze nu weggehaald, want dat was niet zo heel slim, in een scherpe bocht ineens op de rem staan als je schrikt van een plotseling opdoemend obstakel


Met de auto al levensgevaarlijk maar weet je hoe dat is als je met de motor zo'n ding in een bocht tegenkomt? Ik heb het regelmatig meegemaakt en heb ze gelukkig allemaal kunnen overleven maar er zijn minder fortuinlijke motorrijders

20 jul 2006 15:11

craze schreef: ...met de P waag ik me er niet aan, gewoon netjes afremmen en hem met beleid nemen (nooit harder dan 50km/uur :!: ).


50 kmh??? Als iemand dit in mijn auto doet, krijg ik spontaan een hartverzakking! Weet zeker, dat de halve auto dan blijft hangen...

Ben blij, dat Harald zo'n instelling heeft...zit ik er toch wat geruster naast tijdens de 3e jubi-rit... 8) :wink:

20 jul 2006 15:18

Jurgen schreef:...Weet zeker, dat de halve auto dan blijft hangen...

Dat zal wel ja... ff zoeken in een ander draadje jouw auto ´staat´nog 1,2 cm lager dan de mijne, en ik heb het al lastig op drempels... :roll: of pontjes zoals tijdens de Ijsselland rit...

20 jul 2006 15:56

Het beste zou zijn om al die drempels te vervangen door flitsers. Kunnen de belastingen ook weer omlaag :idea:

Of zeg ik nu iets vreemds? :roll: :wink:
Laatst bijgewerkt door Jort op 20 jul 2006 15:57, in totaal 2 keer bewerkt.

20 jul 2006 15:57

Jort schreef:...vergangen... fliters...

Of zeg ik nu iets vreemds? :roll: :wink:


JA :!: :wink:

20 jul 2006 15:58

Harley schreef:
Jort schreef:...vergangen... fliters...

Of zeg ik nu iets vreemds? :roll: :wink:


JA :!: :wink:


't is wat met die hittegolf.. je blijft aanpassen. :wink:

20 jul 2006 19:37

Pokke dingen zijn het, vindt het prima in de buurt van scholen enzovoort, maar op een onbenul stuk weg :?: :evil: :evil: :evil: :roll: , vanmorgen m'n uitlaat verrot gereden op zo'n klote, oeps, kl*te ding, en nee, het ging niet te hard, maar het beesie is vanchter wat lager dan aan de voorkant.

Robert, werk aan de winkel :!: :!: :evil:

20 jul 2006 19:41

P.S. daar kan geen cupuitlaat tegen op nu :mrgreen: :evil:

20 jul 2006 20:11

mhoeneveld schreef:Bij mij in de straat lagen van die halve bollen van ongeveer 25 cm doorsnee en dan in een beetje versprongen verband zodat je altijd wel over zo'n hobbel heen moest. Zeer irritant want zelfs stapvoets is het of je tegen een blok beton aan rijdt.
Maar nadat ik aan de binnenzijde van mijn banden schade had omdat die vaak langs een van de bollen schuurde (je kon ze nooit ontwijken wat je ook deed) hebben we met een aantal medebewoners een klacht bij de gemeente neergelegd. Binnen enkele weken waren ze verdwenen :D


Devils son schreef:...zelfs net na een bocht, maar die hebben ze nu weggehaald, want dat was niet zo heel slim, in een scherpe bocht ineens op de rem staan als je schrikt van een plotseling opdoemend obstakel


Met de auto al levensgevaarlijk maar weet je hoe dat is als je met de motor zo'n ding in een bocht tegenkomt? Ik heb het regelmatig meegemaakt en heb ze gelukkig allemaal kunnen overleven maar er zijn minder fortuinlijke motorrijders


Bij een maat van me in de straat hadden ze van die halve chicane`s gelegd of iets dergelijks, van die ruwe witte stenen en allemaal vaag die je moeten dwingen om erom heen te sturen + afremmen.

Maar iedereen ging er recht door op, dus elke keer hoop rot geluid als je er met de banden over heen ging na 3 maanden was ie weg :twisted:

20 jul 2006 20:21

ik probeer ze niet al te snel te nemen die drempels, vooral niet degene die ik nog nooit tegenkwam,
ik zet mijn sportstand aan , dan veert hij minder door en dan nog hoor ik soms 'sleeeeeeep' , dat zijn dan die lipjes aan de voorwielen die slijten.

Best niet al te snel oprijden denk ik dan, want we zijn niet alleen op de weg hé :wink:
Plaats een reactie