Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

01 aug 2006 16:44

wolf schreef:
fiscaal aftrekbaar meen ik. benieuwd of ze het accepteren.

Waarom zouden ze dat niet accepteren? Het is een keuzegoed welke ik zakelijk heb aangemerkt. Behoudens Cessna toestanden is er dan geen probleem. Maar om nu te zeggen dat geen redelijk denkend ondernemer een 911 zou rijden? Zeker als je weet dat een aangeklede Golf GTI net zoveel kost...

01 aug 2006 16:57

9000 euro per jaar belastingaftrekbaar onderhoud zou je wel eens met bonnetjes moeten kunnen aantonen. het is natuurlijk ook erg veel.

ik schat 3000 regulair onderhoud en 2000 reserveren voor grote shit tzt.

01 aug 2006 17:13

Je kunt het alleen aftrekken als de auto op de zaak staat.

Op zich goed mogelijk natuurlijk, maar dan mag je dus maar 500 km max. per jaar privé rijden....
Lijkt mij niet zo prettig.

Maarrrr: op de zaak krijg je wel de bijtelling voor je kiezen over de NIEUW waarde. Weg voordeel van aftrekbare kosten.

Tenzij je een auto van meer dan 15 jaar oud hebt.
Dan zou je dus toch voor een 964 moeten gaan....

01 aug 2006 17:17

wolf schreef:9000 euro per jaar belastingaftrekbaar onderhoud zou je wel eens met bonnetjes moeten kunnen aantonen. het is natuurlijk ook erg veel.

Ik trek natuurlijk alleen af wat ik werkelijk aan kosten heb gemaakt. Maar als ondernemer begroot je ook zaken. Dat heeft alleen geen fiscale grondslag.

En ik zit over de 9K heen dit jaar. Maar ik heb dan ook een Grote Beurt uit laten voeren:

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=9218

01 aug 2006 17:19

Strada schreef:Je kunt het alleen aftrekken als de auto op de zaak staat.

Op zich goed mogelijk natuurlijk, maar dan mag je dus maar 500 km max. per jaar privé rijden....

Ik denk dat TS de auto niet zakelijk gaat rijden. Maar meer dan 500 km privé mag best. Dan krijg je wel de bijtelling, maar goed, mijn auto is 15 jaar oud en dus betaal ik over de dagwaarde.

01 aug 2006 17:22

Moet je vantevoren aangeven dat je je auto zakelijk rijdt of gewoon bij je aangifte achteraf?

Naar ik begreep bijtelling 15% dagwaarde en geen km beperking?

01 aug 2006 17:28

wolf schreef:Moet je vantevoren aangeven dat je je auto zakelijk rijdt of gewoon bij je aangifte achteraf?

Naar ik begreep bijtelling 15% dagwaarde en geen km beperking?

Het is 22%.

En verder geldt dat je idd bij de aangifte de keuze maakt. Je mag echter niet switchen naar gelang het uitkomt.

Maar misschien is het beter om de discussie over zakelijk rijden van Porsches in een apart draadje te mikken...

01 aug 2006 17:35

:wink:

01 aug 2006 17:51

Switchen mag niet, dus eenmaal zakelijk rijden blijft zakelijk rijden?
Zijn alle kosten aftrekbaar? Incluis benzine?

01 aug 2006 18:01

Switchen mag wel maar wordt ongeloofwaardig wanneer je dit meerdere keren doet.
Er kan zich altijd een verandering voordoen waarbij je ergens in de loop van het jaar, besluit prive-rijdend verder te gaan.

Wel moet normaliter, wanneer er sprake is van een wergever/werknemer situatie, van te voren opgegeven worden dat er met een auto van de zaak gereden gaat worden en zodoende vooraf een inhouding (gelijk aan 1/12 van de jaarlijks verschuldigde bijtelling) op het netto loon ingehouden kan worden.

01 aug 2006 18:32

Maar ik ben mijn eigen werkgever...
Wordt trouwens nog leuk met de ziektekostenverzekering :roll:

01 aug 2006 18:37

HenkC2C schreef:Switchen mag wel maar wordt ongeloofwaardig wanneer je dit meerdere keren doet.
Er kan zich altijd een verandering voordoen waarbij je ergens in de loop van het jaar, besluit prive-rijdend verder te gaan.

Precies.

Wel moet normaliter, wanneer er sprake is van een wergever/werknemer situatie, van te voren opgegeven worden dat er met een auto van de zaak gereden gaat worden en zodoende vooraf een inhouding (gelijk aan 1/12 van de jaarlijks verschuldigde bijtelling) op het netto loon ingehouden kan worden.

Voor de volledigheid: ook bij de DGA. Maar dan hebben we het niet meer over keuzegoederen.

01 aug 2006 18:38

wolf schreef:Zijn alle kosten aftrekbaar? Incluis benzine?

Alle kosten zijn dan idd aftrekbaar. Voor privégebruik loop je echter tegen de bijtelling aan (maar met een 3.2 valt die dus mee, tenzij deze erg laat op kenteken is gezet).

01 aug 2006 22:06

vergeet alleen ff niet in je bv (or what ever) dat je nog 12% extra mag betalen bij gebruik van auto privé (> 500KM) dit om het BTW voordeel als privé persoon te dempen.

01 aug 2006 22:34

RicardoP schreef:vergeet alleen ff niet in je bv (or what ever) dat je nog 12% extra mag betalen bij gebruik van auto privé (> 500KM) dit om het BTW voordeel als privé persoon te dempen.

12% van de bijtellingswaarde! Dit als correctie BTW voor privégebruik.

02 aug 2006 10:30

Bovendien zijn er mogelijkheden om de bijtelling te gebruiken als compensatie voor een pensioengat !! Dan wordt het pas echt leuk :)

02 aug 2006 12:16

Vertel eens...

02 aug 2006 12:57

Google maar eens op auto bijtelling pensioengat.
Als er een aantoonbaar pensioengat is, kan de bijtelling gebruikt worden om dit "tekort" aan te vullen.

02 aug 2006 13:09

Ha, die Wolf;

Komt erop neer dat je de bijtelling bij je belastbaar jaarinkomen mag optellen. Hierdoor kan een pensioengat ontstaan (of een bestaand vergroten) waarbij ruimere aftrekmogelijkheden voor lijfrentepremies en dergelijke gelden.

02 aug 2006 14:40

Voor mijn 3.2 85 lijkt dit alles gunstig uit te komen. Hij is rond 97 geimporteerd uit Zwitserland, maakt dat nog wat uit?

02 aug 2006 15:30

wolf schreef:Voor mijn 3.2 85 lijkt dit alles gunstig uit te komen. Hij is rond 97 geimporteerd uit Zwitserland, maakt dat nog wat uit?

Nee, het gaat om eerste ingebruikname, ongeacht in welk lang. Staat als ik mij niet vergis in het kentekenbewijs.

02 aug 2006 15:37

Mooimooimooi :D :D

02 aug 2006 15:50

500 km prive is eitje om te omzeilen, zorgen dat je je wat klanten in de buurt hebt van vakantiebestemmingen is meestal een eitje, gewoon op internet zoeken op je vakgebied. En anders kan je zelfs je grootste concurrent opgeven als bestemming, onder de noemer vakoverleg :P. Dan moet je alleen weer oppassen voor de raad van mededingen voor kartel onderzoek :lol: Denk je dat de belasting tijd heeft om al jou bestemmingen na te trekken :wink:

02 aug 2006 15:56

Devils son schreef:
RicardoP schreef:vergeet alleen ff niet in je bv (or what ever) dat je nog 12% extra mag betalen bij gebruik van auto privé (> 500KM) dit om het BTW voordeel als privé persoon te dempen.

12% van de bijtellingswaarde! Dit als correctie BTW voor privégebruik.

Een beetje strakke Inspecteur wil zo'n Grote Beurt activeren en ook nog bijtellen bij de dagwaarde, toch? :lol: :wink:

02 aug 2006 17:20

Webber schreef:500 km prive is eitje om te omzeilen, zorgen dat je je wat klanten in de buurt hebt van vakantiebestemmingen is meestal een eitje, gewoon op internet zoeken op je vakgebied. En anders kan je zelfs je grootste concurrent opgeven als bestemming, onder de noemer vakoverleg :P. Dan moet je alleen weer oppassen voor de raad van mededingen voor kartel onderzoek :lol: Denk je dat de belasting tijd heeft om al jou bestemmingen na te trekken :wink:

Hmmm... een toekomstige cliënt misschien? :twisted:
Plaats een reactie