Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 19:32

Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Relatieve vochtigheid / Storage 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Butzi schreef:
Mooi apparaat en verantwoorde uitgaaf (zeker in relatie tot de overige kosten, die het bezit en het rijden van een Porsche met zich meebrengt!)

Hartelijk dank voor deze positieve reactie.
Ik kan nog aanvullen dat het bedrag van € 235,- inclusief de verwijderingsbijdrage is van € 17,- en dat de door Noltrama gegeven garantie 3 jaar is.

05 nov 2005 13:48
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Tiptronic 2002, basalt
Bericht 
Ik heb (helaas) al wat langer een luchtontvochtiger van het merk Amcor, duidelijk minder geavanceerd dan bovenstaand apparaat, maar desondanks voldoet het goed (was ook een stuk voordeliger).
Anders ging ik zeker spoorslags naar Noltrama in Vianen!!

05 nov 2005 14:04
Profiel
‘64 Kever
Bericht 
Hoe groot is dat ding? Zomaar een interessevraag hoor...

05 nov 2005 14:04
Profiel Facebook 
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Nicolò schreef:
Had in eerste instantie een vochtvreter van Bison gekocht, maar de werkzame stof bleek volgens de kleine lettertjes calcium-chlorde te zijn. Een bak met in water opgelost calcium-chloride bij de Porsche spreekt me niet zo aan. Doet me iets te veel denken aan door calcium-chloride ontstane betonrot (lees: Kwaaitaal- en Manta-vloeren). Op de verpakking van de vochtvreter werd in ieder geval gewaarschuwd voor de corrosieve werking van vochtvreter bij morsen op metaal.

Zie het probleem niet zolang je niet met de vochtvreter in de auto gaat rijden :roll:

...... o, wacht even, je hebt natuurlijk een lakschade door chemicaliën-fobie. :wink: :^:

05 nov 2005 14:42
Profiel
Bericht 
paSCal schreef:
Hoe groot is dat ding? Zomaar een interessevraag hoor...

H x B x D = 545mm x 380 mm x 261,5 mm

05 nov 2005 19:13
Profiel
Bericht 
EriC4C schreef:
Nicolò schreef:
Had in eerste instantie een vochtvreter van Bison gekocht, maar de werkzame stof bleek volgens de kleine lettertjes calcium-chlorde te zijn. Een bak met in water opgelost calcium-chloride bij de Porsche spreekt me niet zo aan. Doet me iets te veel denken aan door calcium-chloride ontstane betonrot (lees: Kwaaitaal- en Manta-vloeren). Op de verpakking van de vochtvreter werd in ieder geval gewaarschuwd voor de corrosieve werking van vochtvreter bij morsen op metaal.

Zie het probleem niet zolang je niet met de vochtvreter in de auto gaat rijden :roll:

...... o, wacht even, je hebt natuurlijk een lakschade door chemicaliën-fobie. :wink: :^:

Wie zei daar dat Porsche-rijders hun geheugen met wijn wegspoelen?
In ieder geval, een bak met in water opgelost calcium-chloride staat toch enigszins te dampen en die damp zal (jaar, na jaar) neerslaan op allerlei oppervlaktes in de garage, dus ook op de Porsche. En niet elk deel van de Porsche wordt regelmatig gewassen, moet je denken. :wink:
En daar komt bij, de luchtontvochtiger heeft een permanente waterafvoer, dus daar heb je geen omkijken meer naar, en de Bison vochtvreters vergen het steeds leeggooien van de opvangbak en het aanvullen van het calcium-chloride. En we zijn nog steeds liever lui dan moe! :lol:

05 nov 2005 19:16
Profiel
Moderator
PF #18
Bericht 
Nicolò schreef:
Wie zei daar dat Porsche-rijders hun geheugen met wijn wegspoelen?

Het lukt me inderdaad niet om die nutteloze informatie :twisted: ermee weg te spoelen. ;)

05 nov 2005 21:01
Profiel
Bericht 
Het vervolg:
De luchtontvochtiger is nu een klein weekje in werking in onze garage. De hoeveelheid water die wordt afgevoerd is enorm. De garage is inderdaad niet meer bedompt of muf. Bijkomend voordeel is dat de warmte die de ontvochtiger (ook) produceert de garage wordt ingeblazen zodat je een erg efficiënt kacheltje hebt (helpt in de winter wellicht bij de koude start).
Ik had last van vocht achter glaasjes oliedrukmeter en toerenteller; dat vocht is nu ook verdwenen!
Kortom, ben zeer tevreden!

09 nov 2005 10:14
Profiel
Moderator
PF #18
Bericht 
Nicolò schreef:
Ik had last van vocht achter glaasjes oliedrukmeter en toerenteller; dat vocht is nu ook verdwenen!

..... tot je met de 911 gaat doen waar ze voor gemaakt zijn. 8)
Ik heb ook nooit last van vocht achter de glaasjes als de 911 "op stal" staat. ;)

09 nov 2005 20:39
Profiel
Bericht 
EriC4C schreef:
Nicolò schreef:

..... tot je met de 911 gaat doen waar ze voor gemaakt zijn. 8)
Ik heb ook nooit last van vocht achter de glaasjes als de 911 "op stal" staat. ;)

Hé vrolijkerd, met mijn 911 wordt ongeveer 4 dagen van de week gereden (banden vervangen, balanceren, één bandje weer vervangen, nog eens balanceren, nieuwe accu, nieuwe benzinepomp, enz, enz. :lol: ).
In ieder geval, wordt veel mee gereden. En sinds dat vocht uit de garage is, is dus ook het condens achter de glaasjes weg.

09 nov 2005 22:51
Profiel
PorscheForum Rakker
993 Carrera 2
Amsterdam
Bericht 
Verschillende kenners (monteurs e.d.) hebben mij verteld dat een carport het beste is ivm de ventilatie. Zet maar eens een drijfnatte auto savonds in een garage en kijk hoe droog hij de volgende dag eruit komt. Met een carport is hij kurkdroog de volgende dag :wink:

10 nov 2005 9:20
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC 1981
Bericht 
Mij lijkt dat zo'n ontvochtiger een behoorlijk wattage heeft en daarmee ook de energie kosten behoorlijk omhoog laat schieten.
Ik heb eens een ontvochtiger in mijn nieuwe huis gezet en dat liep behoorlijk in de papieren.Die was wel wat groter maar ik had hem ook niet zo lang nodig.
Misschien is het een idee om je garage te laten isoleren.Krijg je ook nog subsidie op. :idea: :?:

10 nov 2005 10:05
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Ik heb mijn auto ook onder de carport staan. Luchtvochtigheid heeft weinig van doen met opdrogen, verse lucht en zeker circulerende lucht is het beste.

Bij gebrek aan een carport is een airco ook een optie. Deze koelt de lucht af, die vervolgend het vocht niet kan vasthouden en dat slaat neer op de condensor. De afvoer in of gebruiken voor het strijkijzer (ja, niet uit de droger want daar zit stof in!).
Je garage wordt zo koel. Een ontvochtiger warmt de lucht weer op door het langs de warmtewisselaar te laten stromen nadat het vocht weggehaald is. Een open airco eigenlijk.

Heb op autohoezen.nl een IRIS hoes gekocht. 50euri en niet geschikt voor buiten, wel onder de carport. Ideaal want de auto blijft mooi schoon en het ziet wel kek uit.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…

10 nov 2005 12:48
Profiel WWW
Bericht 
erikdrij schreef:
Verschillende kenners (monteurs e.d.) hebben mij verteld dat een carport het beste is ivm de ventilatie. Zet maar eens een drijfnatte auto savonds in een garage en kijk hoe droog hij de volgende dag eruit komt. Met een carport is hij kurkdroog de volgende dag :wink:

Dus gaat de auto de garage met luchtontvochtiger in en..... 's ochtends kurkdroog :D

10 nov 2005 20:21
Profiel
Bericht 
Ed schreef:
Mij lijkt dat zo'n ontvochtiger een behoorlijk wattage heeft en daarmee ook de energie kosten behoorlijk omhoog laat schieten.
Ik heb eens een ontvochtiger in mijn nieuwe huis gezet en dat liep behoorlijk in de papieren.Die was wel wat groter maar ik had hem ook niet zo lang nodig.
Misschien is het een idee om je garage te laten isoleren.Krijg je ook nog subsidie op. :idea: :?:

Luchtontvochtiger verbruikt ca. 2,5 eurocent per uur aan stroom en werkt met een hygrostaat, dus slaat ook nog af als de gewenste luchtvochtigheid is bereikt. Dus dat kost op jaarbasis misschien wel € 50 aan stroomkosten! 8)
Overigens niet te vergelijken met de luchtontvochtigers die in de nieuwbouw worden gebruikt. :wink:

10 nov 2005 20:24
Profiel
Bericht 
thijzer schreef:
Ik heb mijn auto ook onder de carport staan. Luchtvochtigheid heeft weinig van doen met opdrogen, verse lucht en zeker circulerende lucht is het beste.

Bij gebrek aan een carport is een airco ook een optie. Deze koelt de lucht af, die vervolgend het vocht niet kan vasthouden en dat slaat neer op de condensor. De afvoer in of gebruiken voor het strijkijzer (ja, niet uit de droger want daar zit stof in!).
Je garage wordt zo koel. Een ontvochtiger warmt de lucht weer op door het langs de warmtewisselaar te laten stromen nadat het vocht weggehaald is. Een open airco eigenlijk.

Heb op autohoezen.nl een IRIS hoes gekocht. 50euri en niet geschikt voor buiten, wel onder de carport. Ideaal want de auto blijft mooi schoon en het ziet wel kek uit.

Precies goed: een luchtontvochtiger is namelijk niks anders dan een airco in één kast. De ventilator in de ontvochtiger zorgt voor goede luchtcirculatie in de garage. Nee hoor, ik ben razend enthousiast! :D

10 nov 2005 20:28
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Tiptronic 2002, basalt
Bericht 
Ed schreef:

Misverstand : een ontvochtiger kan met veel minder wattage toe dan b.v. electrische verwarming of airco, mijn apparaat is maar 200 Watt.
Ben met Nicolo eens dat een luchtontvochtiger een zeer goede aanschaf is bij vochtige ruimten, of droge ruimten waar een natte Porsche in wordt geparkeerd! En de energiekosten zijn inderdaad te verwaarlozen , in een jaar minder dan 1 keer tanken!!
Isoleren van de garage is overigens absoluut niet voldoende , hiermee zul je weinig uitrichten tegen een hoog vochtgehalte.
Mijn garage is verwarmd , inpandig en uitstekend geisoleerd maar toch regelmatig vochtig door 1. natte auto's en 2. gebruik als was- en drooghok (ondanks condensdroger).

10 nov 2005 23:18
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Zet de droger aan met de deur open!
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…

11 nov 2005 0:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911SC 1981
Bericht 
:mrgreen:

11 nov 2005 0:16
Profiel
Bericht 
thijzer schreef:
Zet de droger aan met de deur open!

Op last van de brandweer verboden. Gevaar van bosbranden! :lol:

11 nov 2005 0:34
Profiel
PorscheForum Rookie
911 2.4T 1972
Bericht 
Ik ben op zoek naar een systeem om mijn 911 2.4T uit 1973 in te stallen. Zoals jullie misschien wel weten zijn ze zeer gevoelig voor roest omdat het koetswerk nog niet verzinkt is.

Ik heb mijn p. nog maar een goede maand en is in een zeer mooie staat en ik zou dat ook zo willen houden.

Zo'n carcoon systeem spreekt mij wel aan. Werkt dit echter ook bij vriestemperaturen want mijn garage is niet verwarmd en onderhevig aan de buitentemperatuur.

Heeft iemand een idee over de kostprijs van zo'n systeem en waar je het kan krijgen in belgië.

21 nov 2005 22:09
Profiel
Bericht 
@Scudo:
Zou een luchtontvochtiger met vorstbeveiliging nemen.

21 nov 2005 23:47
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
scudo schreef:
Ik ben op zoek naar een systeem om mijn 911 2.4T uit 1973 in te stallen. Zoals jullie misschien wel weten zijn ze zeer gevoelig voor roest omdat het koetswerk nog niet verzinkt is.

Ik heb mijn p. nog maar een goede maand en is in een zeer mooie staat en ik zou dat ook zo willen houden.

Zo'n carcoon systeem spreekt mij wel aan. Werkt dit echter ook bij vriestemperaturen want mijn garage is niet verwarmd en onderhevig aan de buitentemperatuur.

Heeft iemand een idee over de kostprijs van zo'n systeem en waar je het kan krijgen in belgië.

Stuur even een PB naar 912. Ik ben pas bij hem gaan kijken en zo'n Carcoon werkt echt fantastisch. Barwaut kan je er alles over vertellen; ook wat het verbruikt en kost ws.
Voor mijn klassieker gebruik ik een systeem (dat zonder elektriciteit werkt) dat permabag heet, maar wat niet zo snel werkt. De RV gaat wel omlaag, maar niet snel genoeg naar mijn mening.

22 nov 2005 10:18
Profiel WWW
Bericht 
patrick911 schreef:
...en zo'n Carcoon werkt echt fantastisch. Barwaut kan je er alles over vertellen; ook wat het verbruikt en kost ws.
Voor mijn klassieker gebruik ik een systeem (dat zonder elektriciteit werkt) dat permabag heet, maar wat niet zo snel werkt. De RV gaat wel omlaag, maar niet snel genoeg naar mijn mening.

Mij lijkt het lastig om steeds bij rijden te moeten in- en uitpakken, terwijl met een luchtontvochtiger de boel even droog blijft en je meteen kunt wegrijden.

23 nov 2005 10:27
Profiel
PorscheForum Rookie
911 2.4T 1972
Bericht 
Mijn 2.4T staat in zo'n danig groot magazijn dat ik er met een luchtontvochtiger nooit kom om de luchtvochtigheid op een aanvaard peil te brengen.

Ik stuur meteen een mailtje naar 912 voor meer info

24 nov 2005 22:53
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende