Je geeft impliciet met je opmerking(en) ook meteen aan wat mij aan de nieuwe 911, de Cayman en Boxster stoort!
Het interieur van de 944 (type 2) en 968 was destijds z'n tijd vooruit (en oogt zelfs tegenwoordig nog best modern, toch?). Het was/is goed afgewerkt, ziet er strak uit en tóch had/heeft het interieur van de 911 uit dezelfde jaren veel meer charme en ademde/ademt veel meer sportiviteit en beleving dan het 944/968-interieur.
Tegenvallend bij het 944/968 interieur vind ik toch wel het gebruik van (heel veel) kunstleer (zeker als je in ogenschouw neemt wat je destijds voor zo'n auto moest betalen). De klokkenwinkel is een stuk strakker als die van een 911 uit dezelfde jaren en tóch is die van een 911 een stuk sportiever te noemen.
Dat neemt overigens niet weg dat ik het interieur van een 944/968 ook heel fraai vind en -zeker ergonomisch- beter doordacht is dan het interieur van een 911, maar het 'ademt' gewoon iets heel anders.
Het interieur van de nieuwe Porsches hebben op mij hetzelfde effect: het is kwalitatief absoluut heel goed (de gebruikte materialen, het afwerkingsniveau, etcetera), maar het komt op mij wat 'goedkoop' en 'ongeïnspireerd' over. Met name de glanzende plastic knopjes en de algehele uitstraling geeft mij 'geen koude rillingen van verrukking'...
Ik heb begrepen dat Porsche Exclusive (met name in Duitsland) goede zaken doet omdat Porsche-kopers met allerlei 'dure kunstgrepen door Porsche Exclusive' de auto een wat 'rijkere' (is dat een ander woord voor 'duurder' of 'beter'?) uitstraling willen geven.