Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 02 apr 2025 10:58

Antwoord op onderwerp  [ 1477 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60  Volgende
Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #3 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #3
4 jaar op een rij voor BMW als bestverkopend merk :

"In totaal zullen in België in 2024 om en bij de 54.000 nieuwe personenwagens van BMW aan klanten geleverd worden. Over de eerste elf maanden van dit jaar was BMW in België goed voor een marktaandeel van 11,4 procent. Tijdens dezelfde periode vorig jaar was dat 10,4 procent."

Bizar eigenlijk, 1 op de 9 nieuw ingeschreven auto's hier is een BMW... maar, dat zijn vooral veel van die (spuuglelijke) iX1 eDrive20 in een kaler dan kale / gierige uitvoering te weten, zwarte unilak, wieldoppen, geen ACC, donker / somber grijs stoffen interieur, bah :puker:
Zoals een vriend van me vroeger zei "It's the type of car the company buys (leases) you, if they don't like you very much".

18 dec 2024 16:18
Profiel
PorscheForum Rakker
718 cayman
Dan zijn er in België wel erg veel werkgevers die hun personeel niet aardig vinden.

18 dec 2024 16:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Hans44 schreef:
Ja wordt mijn nieuwe endurance / competitie auto. Van de winter FIA kooi en stoel monteren en wat kleine zaken als brandblusser, stroomonderbreker en hoodpins. Verder is ie wel grotendeels klaar met dikke remmen, KW onderstel, sper, Supersprint, etc. Eigenlijk is het een complete M3 3.2 in de jas van een Touring (323i) en nog alles netjes op kenteken ook met het juiste vermogen.
Weer eens wat anders dan een coupé of sedan en qua gewicht precies tussen de lichtere 4 deurs en zwaardere coupé in.

Bij deze dan ook mijn e36 325i (1991) te koop:
Betrouwbaare non-vanos motor
•⁠ ⁠FIA stoel en endurance gordels
•⁠ ⁠Rematech kooi met certificaat
•⁠ ⁠Alle zaken voor DNRT eisen zitten erop zoals stroomonderbreking, hoodpins, brandblusser etc
•⁠ ⁠AST 5300 (3 weg instelbaar met losse reservoirs) onderstel
•⁠ ⁠M3 uitlaat incl spaghetti
•⁠ ⁠Snelle motor (Bas Roos plm 210pk)
•⁠ ⁠Sperdiff
•⁠ ⁠330i / M3 Remklauwen met 330mm schijven
•⁠ ⁠Korte eindreductie (220kmh bij 7000tpm)
•⁠ ⁠Schadevrij, nooit ernstige schade gehad en nauwelijks roest
•⁠ ⁠8x17 style 32 BMW velgen
Nette auto, al 12 jaar in bezit, altijd binnen gestaan, netjes bijgehouden bij Bas Roos en zeer betrouwbaar.
Prijs 13000,- en beschikbaar vanaf 21 oktober.

Deze 325i is verkocht!

18 dec 2024 17:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Goedemiddag Allen,

even een technische vraag hier als dat mag;

Ik laat preventief de lager schalen vervangen van een E46 M3 en nu vraag ik me af of de motor dan daarna nog op bepaalde wijze ingereden dient te worden?
Op het internet lees ik de ene keer dat het niet nodig is, maar dat het zaak is de auto goed warm te rijden voordat je hem belast. (wat ik altijd al doe)
De andere keer lees ik dat er wel geadviseerd wordt om een paar honderd kilometer laag in de toeren te rijden om eea goed op elkaar in te laten werken voordat je de motor gaat belasten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

en uiteraard ALLEN DE BESTE WENSEN VOOR 2025!

Alvast bedankt voor de reactie,

groeten E

01 jan 2025 17:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Lagers zijn geen slijtage onderdeel, want er zit een oliefilm tussen. Inrijden is dan ook niet nodig.
Ervaring genoeg mee, want een e36 of e46 M3 motor wordt bij ons wedstrijdteam na vervangen van de drijfstanglagers meteen vol belast op het circuit
Als je toch de drijfstanglagers laat doen, vervang dan meteen het asje / tandwieltje van de oliepomp door een gemodificeerd exemplaar. Dat is echt een zwak punt van de S50 en S54 motoren, zeker als er veel met hoge toeren wordt gereden.

Succes

01 jan 2025 17:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Hoi Hans44,

bedankt voor je snelle antwoord en het meedenken, ik ga zeker je tip ten uitvoer laten brengen en dit onderdeel ook gelijk laten vervangen.

:thumleft:

01 jan 2025 17:53
Profiel
993 4S
Ik zou toch even inrijden. Straatgebruik is niet hetzelfde als circuitgebruik.
Bij strastgebruik wil je toch wel dat de lagers 100k km mee gaan. Bij circuitgebruik gaan ze dat sowieso nooit halen.
Plus bij een raceauto heb je ook meestal niet de mogelijkheid tot inrijden.

01 jan 2025 18:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Ook racemotoren, of althans motoren die we in de wedstrijd gebruiken rijden we normaalgesproken gewoon in op de weg of een trackday als zuigers / zuigerveren etc. ook zijn vervangen en die moeten inderdaad op elkaar inlopen.
Op het driving fun forum wordt het netjes beschreven:
Eerste keer 8000 RPM doen is dan wel weer spannend als je het zelf vervangen hebt, als het een grote klap geeft dan weet je dat je iets vergeten bent of iets verkeerd hebt gemonteerd.
Het is gewoon echt niet nodig. In principe zouden die delen elkaar niet eens moeten raken door de oliefilm maar in de praktijk gebeurd het wel, zoals bij een koude start
Als je altijd genoeg oliedruk zou hebben dan zou je in theorie niet eens lagers nodig hebben. Alleen dan heb je bij een seconde oliedruk verlies meteen je krukas aan barrels, die lagers zitten er dus om die klappen op te vangen. Het materiaal is zacht zodat de beschadiging op je lagers komt en niet op de krukas tenzij ze echt te ver slijten. Dat is ook 1 van de trade off's als je met hardere race lagers gaat rijden, je loopt meer kans op krukas beschadigingen.
Wat bij M3 motoren alleen meespeelt is dat door het hoge toerental de versnellingskrachten op de drijfstangen zo hoog zijn dat ze door die klap de oliefilm kunnen doorbreken. Maar dat heeft allemaal niets met inrijden te maken en daarvoor adviseren ze bij BMW ook de zgn M-spec olie (10W60)

02 jan 2025 20:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Beide heren bedankt voor de reactie weer.
de modificatie voor de oliepomp wordt ook uitgevoerd en ik ga toch ook voor de zekerheid maar een paar honderd kilometer de auto inrijden voor mijn gemoedsrust en onder het mom van baat het niet dat schaadt het niet. :drive: :)

Bedankt zover :thumleft:

06 jan 2025 18:09
Profiel
PorscheForum Rakker
De E46 M3 is opgehaald en rijdt super, wat een mooi geluid komt er uit dat blok :ba:

23 jan 2025 18:21
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
77210

Heerlijke auto zo’n E46 :drive:

23 jan 2025 18:58
Profiel
PorscheForum Rakker
jazeker en coole foto :thumleft: 8)

23 jan 2025 20:13
Profiel
PorscheForum Rakker
e_930_T schreef:
De E46 M3 is opgehaald en rijdt super, wat een mooi geluid komt er uit dat blok :ba:

Heb je de 8000tpm al aangetikt:-)

23 jan 2025 20:43
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Ok, graag jullie advies.

Momenteel heb ik een 420i Gran Coupe van de zaak, met tankpas. Wit, M-pakketje erop, getint achter, zwarte velgen. Super blij mee, mooie auto, rijdt heerlijk, helemaal top. Maar alleen de snelheid (-sbeleving) valt natuurlijk wat tegen. Ik overweeg nu een autovergoeding te regelen bij mijn werkgever. Daarnaast heb ik nu bijtelling, en die kosten vallen dan ook weg. Hiermee heb ik een potje, en daarnaast kan ik maandelijks nog wat bijleggen.

De opties:

- BMW M440i Gran Coupe met iets van 60k op de teller, vanaf 2021. In NL vanaf circa € 65k, in Duitsland incl BPM € 58k oid

- Audi RS4, uit 2018/2019, met iets van 80k op de teller, vanaf circa € 65k in NL, en circa € 60k (incl BPM) in Duitsland.

- M3 of M4 (vanaf 2021), maar ik vrees echt dat dat financieel te gortig wordt, zowel qua aanschaf als de lopende kosten

Ik vind het leuk om af en toe wat sneller te rijden (ok, écht wel wat sneller, op de Autobahn, 225+ :drive: als het kan) maar ben geen coureur of circuitridder. Ga verder gewoon voor de algehele rijbeleving (looks + snelheid + geluid). Het financiële stuk is wel een ding voor me, aangezien ik nu voor een appel en een ei rondrijd in mijn huidige 420i. Daarnaast moet ik de auto in principe op straat parkeren.

Nog een paar overwegingen:
- een echte M is magisch voor mij. Net zoals de RS4 badge. Een M440i is niet het iconische (voor mij).
- Van de RS4 wordt altijd gezegd dat er minder rijbeleving in zit. Zou kunnen, geen idee. Weet niet of me dat echt enorm gaat tegenstaan, gezien het gebruik dat ik ervan maak.
- Geen zin in gedoe dat de RS4 gejat wordt, of dat ze binnen om de sleutels komen “vragen”.
- De M3 en M4 zijn zakelijk ook wat lastiger te “verkopen” voor mij. Als ik bij klanten kom voorrijden. Daarin is de RS4 en M440i een stuk chiquer.
- Nadeel van de M440i is dat ik nu eigenlijk dezelfde auto heb. Dan betaal ik een klap geld, maar rijd ik in “dezelfde” auto rond.
- De laatste 15 jaar zijn mijn dailys altijd BMW geweest (3- en 4-series). Bevalt erg goed.
- Er komt mogelijk op korte termijn een nieuw model van de RS4 aan? Dat zou ik jammer vinden, dat ik dan ineens in een “ouder” model auto rijd.

Dit alles lezende, wat raden jullie aan? :cheers:

03 feb 2025 15:27
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
BMW M440i. Ik vind het een erg goed gelukt model. GC is ook nog lekker praktisch qua bagage ruimte (toegang, fiets achterin). Verbruik is ook heel erg redelijk, voor 375PK. Audi vind ik mooi maar vind BMW gewoon fijner rijden/sturen. BMW klopt beter voor mij. M3/M4 is idd ultieme BMW (alhoewel … of Alpina) maar dat vind ik een beetje hetzelfde als met Porsche. Die zou ik zelf ook niet snel als daily inzetten (zakelijk/prive). Een Alpina dan misschien wel … 420i vs M440i … je rijdt echt niet in precies “dezelfde auto”. Voelt ook niet als dezelfde auto. Maar dat is mijn mening. Maar als je gewoon een keer die M wilt rijden … en je gaat die er niet privé naast kopen … dan misschien toch maar die M doen. Kun je later altijd nog voor de meer verstandige optie. Bedrijf waar ik werk is volledig over op EV. Ik rij privé ICE nu, 430i cabrio. Meeste klanten waar ik kom zien me niet voor komen rijden maar M3/M4 is wel wat minder incognito, ook qua geluid. Succes met de keuze.

03 feb 2025 16:07
Profiel
Thx! Aanvullend: ik rijd circa 30.000 km per jaar. Best wel wat dus.

03 feb 2025 16:30
Profiel
PorscheForum Rakker
981 Cayman S PDK
RS4 all day long. Misschien rijdt de BMW M3/M4 beter, maar is lelijk (vind ik) en als dagelijkse auto is de RS4 denk ik meer geschikt. M440i is natuurlijk ook prima, maar tov de RS4 niet speciaal genoeg. Maar dit alles zeg ik zonder ook maar een meter in genoemde auto's te hebben gereden, maar wel talloze reviews te hebben gelezen en gezien als liefhebber. En het is natuurlijk ook persoonlijk. Dus ja, ja hebt er niets aan :mrgreen:
Ik zou gewoon proefritjes gaan maken en kijken wat je er zelf van vind. Als de M4/M3 je droomauto is, dan dat gewoon doen als bruin het kan trekken!

03 feb 2025 16:32
Profiel
993 4S
Ik ben heel blij met mn M340, topauto. M440 zal dezelfde beleving hebben, dus dat zal goed zitten, alleen die varkensneus... Niet te doen.
Als een M440 niet bijzonder genoeg is; Alpina, wel de performance, maar niet de looks van een M.

03 feb 2025 16:32
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
De “neus” is idd wat uitvoeringsgevoelig en zou persoonlijk voor een donkere exterieur kleur met een zwarte neus gaan. Ben hem wel meer gaan waarderen. De lijn van de auto vind ik ook mooier dan een 3 serie (touring). 4 serie moet wat sportiever sturen dan 3 serie, zelf geen ervaring mee. Maar dat zou je met je huidige 4 al iets van hebben moeten ervaren.

Afbeelding
Afbeelding

Met je kilometrage gaat, zoals je zelf ook al aangaf, een M wel snel in de papieren lopen qua onderhoud. Alle specifieke M (slijtage) onderdelen is factor x M prijs ook. Althans, dat was het jaren geleden al. Geen recente ervaring met BMW M.

03 feb 2025 20:51
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Ik zou voor een Alpina B3 (Touring) gaan.

03 feb 2025 21:20
Profiel
Inmiddels best al wel gewend aan de grille van de 4-serie. Bij mij ook shadow-line, dus helemaal zwart. Dreig ‘m nu zelfs mooi te gaan vinden :-)

Ben qua looks geen fan van Alpina, nooit geweest. Weet niet precies waarom. Sowieso de velgen bekoren me niet.

@Marks: Met M-onderdelen bedoel je de M-onderdelen op de M440i denk ik toch? Dus niet de M3/M4.

03 feb 2025 21:34
Profiel
Bedoelde de onderdelen op een M3/M4.

Ken de M440i niet goed genoeg om te weten of daar nog veel specifieke (duurdere) onderdelen op zitten. En misschien dat met de modernere BMWs die verschillen ook kleiner zijn geworden. Volgens mij rijdt Hans hier een recente BMW X3 M. Misschien dat hij iets kan zeggen daarover. Alhoewel zijn aantal km wss ook niet zo hoog zal zijn.

03 feb 2025 21:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Vraagje,

Autovergoeding met de baas regelen.
Doel je dan op een km vergoeding?
Dat dekt de lading toch niet, of een ander soort vergoeding, en wat vind de blauwe enveloppe brigade hiervan?

04 feb 2025 10:04
Profiel
993 4S
MS964 schreef:
Inmiddels best al wel gewend aan de grille van de 4-serie. Bij mij ook shadow-line, dus helemaal zwart.

Is toch een ongelofelijk slecht ontwerp als je een donkere kleur moet nemen omdat dan niet opvalt hoe lelijk het is?
83712

Laatst bijgewerkt door Cazzo Super Veloce op 04 feb 2025 11:00, in totaal 1 keer bewerkt.

04 feb 2025 10:26
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Ik denk dat de ontwerpafdeling van BMW dit inzicht inmiddels ook wel heeft. De nieuwe 5-serie heeft weer een (redelijk) fatsoenlijk fonrt gekregen
Afbeelding

04 feb 2025 10:37
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 1477 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60  Volgende