Re: Even geen Porsche (Audi-adepten onder elkaar)
Voor de balans nu ook in dit topic, net ook in het BMW-topic gepost.
Ok, graag jullie advies.
Momenteel heb ik een 420i Gran Coupe van de zaak, met tankpas. Wit, M-pakketje erop, getint achter, zwarte velgen. Super blij mee, mooie auto, rijdt heerlijk, helemaal top. Maar alleen de snelheid (-sbeleving) valt natuurlijk wat tegen. Ik overweeg nu een autovergoeding te regelen bij mijn werkgever. Daarnaast heb ik nu bijtelling, en die kosten vallen dan ook weg. Hiermee heb ik een potje, en daarnaast kan ik maandelijks nog wat bijleggen.
De opties:
- BMW M440i Gran Coupe met iets van 60k op de teller, vanaf 2021. In NL vanaf circa € 65k, in Duitsland incl BPM € 58k oid
- Audi RS4, uit 2018/2019, met iets van 80k op de teller, vanaf circa € 65k in NL, en circa € 60k (incl BPM) in Duitsland.
- M3 of M4 (vanaf 2021), maar ik vrees echt dat dat financieel te gortig wordt, zowel qua aanschaf als de lopende kosten
Ik vind het leuk om af en toe wat sneller te rijden (ok, écht wel wat sneller, op de Autobahn, 225+

als het kan) maar ben geen coureur of circuitridder. Ga verder gewoon voor de algehele rijbeleving (looks + snelheid + geluid). Het financiële stuk is wel een ding voor me, aangezien ik nu voor een appel en een ei rondrijd in mijn huidige 420i. Daarnaast moet ik de auto in principe op straat parkeren.
Nog een paar overwegingen:
- een echte M is magisch voor mij. Net zoals de RS4 badge. Een M440i is niet het iconische (voor mij).
- Van de RS4 wordt altijd gezegd dat er minder rijbeleving in zit. Zou kunnen, geen idee. Weet niet of me dat echt enorm gaat tegenstaan, gezien het gebruik dat ik ervan maak.
- Geen zin in gedoe dat de RS4 gejat wordt, of dat ze binnen om de sleutels komen “vragen”.
- De M3 en M4 zijn zakelijk ook wat lastiger te “verkopen” voor mij. Als ik bij klanten kom voorrijden. Daarin is de RS4 en M440i een stuk chiquer.
- Nadeel van de M440i is dat ik nu eigenlijk dezelfde auto heb. Dan betaal ik een klap geld, maar rijd ik in “dezelfde” auto rond.
- De laatste 15 jaar zijn mijn dailys altijd BMW geweest (3- en 4-series). Bevalt erg goed.
- Er komt mogelijk op korte termijn een nieuw model van de RS4 aan? Dat zou ik jammer vinden, dat ik dan ineens in een “ouder” model auto rijd.
Dit alles lezende, wat raden jullie aan?