Ik ben in de markt voor een leuke auto voor erbij, maar wel met de mogelijkheid voor dagelijks gebruik (als ik dat wil).
Leuk in de zin van een MX5, een Z3/4 (E85), of een Boxster (wie had dat gedacht).
Eisenpakket: duidelijke onderhoudshistorie (of anders akk), handbak, rwd, indien mogelijk met hardtop, maar vooral licht. Vermogen en topsnelheid is niet van belang. Zo één heb ik al.
Dan kom je zo'n beetje op bovenstaande auto's uit. De zoektocht is al een tijdje gaande en heb er al wat bekeken en gereden.
Wat opvalt (ook een beetje inherent aan de prijsklasse waarin ik zoek), dat bijna niemand zijn auto nog dealer laat onderhouden, sterker nog, sinds jaren geen garage hebben gezien.
Ze kopen het vaak in een opwelling, rijden er 1 of 2 jaar in, en stoten hem weer af. Het liefst natuurlijk in het voorjaar, dan zijn de mensen koop bereid.
Zo was ik vandaag bij een Boxster bij ons in de buurt. Foto's (ook geleend van de vroegere verkoper), een nette km-stand en het noemen van een bekende specialist maakte me nieuwsgierig. Prijs ruim boven het gemiddelde van die bouwjaren, dus dan mag je wat verwachten.
Op het eerste gezicht geen onbemiddelde mensen, de auto stond niet te glimmen, maar meneer had wel even de moeite genomen om met een 'doekie' het woestijnzand van de auto te vegen
Anderhalf jaar op naam, aangekocht bij de specialist, laatste beurt in 2021! De banden van 2019 en uitgedroogd, die lekker dik in de kampersnot waren gezet.
Verder nog wat lak beschadigingen, een paar pitten in de kofferklep (achter) van te grote boodschappen, en dan 'die klep moet dicht kunnen'
Remschijven

, zo goed als alle klauwen mooi roze.....die horen toch rood te zijn??? Scheurtje in re koplamp, deurbakken beschadigd, en ga zo maar door. En dan heb ik de auto nog geeneens heel erg goed beoordeeld of bekeken.
De testrit: vooraf even naar de peilstok gekeken (mooi schoon, en droog), starten geen rook, accu was wat lui (en van inferieure kwaliteit, Lidl?), maar sloeg wel na een paar slagen aan (hier en daar een 'geluidje'). Hij reed rechtuit, motor leek niet helemaal fris, maar pakte prima op. Ook na de rit geen rook, wel wat toegenomen 'geluidjes', iets slepends....
Motor was warm, peilstok nog steeds mooi droog. Er zat nog steeds geen olie aan de peilstok (

), wat heb je immers aan olie, en waarom zou je dat laten nakijken bij een auto die nauwelijks iets heeft gereden in de afgelopen 1,5 jaar....ook weer het E10 verhaal, en de auto nauwelijks gebruiken.... mmmm, zal ik een gokje wagen? Dacht het niet.
Maar dit is geen verhaal op zich, dit kom ik continue tegen. En nog leuker is dat mensen hun eventueel gemaakte kosten bovenop de gangbare marktprijs gooien, oftewel, ze vinden onderhoud een 'investering' die zichzelf moet terug verdienen

Garantie geven ze niet, maar maken de advertenties mooier dan de auto in werkelijkheid is. En wat hebben mensen weinig technische kennis. IMS, AOS, bore scoring.....nog nooit van gehoord.
Ook een Z4 gereden, lang in bezit geweest, onderhoud zelf gedaan, in al die jaren geen garage gezien: vliegt na de testrit de auto bijna in de fik omdat de olie op het spruitstuk spoot
Nou, dat wordt een lange zoektocht, en eigenlijk is die het leukst! Je komt wat tégen zeg!