Auteur |
Bericht |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Lees dit stukje maar eens.
Ik begrijp daaruit dat voor roesten een omgeving met een bepaalde vochtigheid genoeg is, juist omdat puur ijzer uiteen valt in geladen componenten. Dus je hebt wel gelijk in je stelling, alleen begrijp ik hieruit dat dat dus ook gebeurt.
En het verklaard ook meteen waarom de combinatie met zout het proces versnelt; de geleiding neemt enorm toe door het verzouten van water.
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
Laatst bijgewerkt door patrick911 op 02 feb 2006 17:21, in totaal 1 keer bewerkt.
|
02 feb 2006 17:16 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
BIj al de bouwdrogers die ik al heb gehad, zit er gewoon een koelcompressor in. Of deze nu warme lucht in blaast, weet ik niet. Wel weet ik dat men koelt om te drogen, en niet verwarmd.
Anders doen we het hier bij ons al 100jaar fout
Verwarmen om de temperatuur om hoog te brengen, en koelen om de vochtigheid naar beneden te krijgen, daardoor is de combinatie van temperatuur en vochtbeheersing een zeer dure aangelegenheid.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
02 feb 2006 17:19 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Wordt toch nog een leuk topic zo en een echte discussie, we komen er wel uit.
Volgens mij hebben PPP 356 & Porscheware allebei gelijk (lief he) over die "bouwdrogers".
Als je lucht aanzuigt uit een ruimte en die sterk koelt met een condensor dan haal je het vocht uit die lucht (drogen), als je vervolgens die zelfde ontvochtigde lucht gaat verwarmen dan kan het extra veel vocht opnemen (soort super uitwringen van een dweil), verwarm je deze lucht niet dan kan deze lucht minder vocht opnemen, duurt het wat langer.
Koelen en verwarmen is uiteraard duurder (meer vermogen voor nodig) dan alleen koelen.
Link van Patrick911:
Ik heb het gelezen maar waar die grens nou ligt druppelvorming (zichtbaar of niet-zichtbaar) op plaatwerk en de link naar < 50% RV blijft voor mij een ?
Trouwens je diagram waar je dit topic mee begon geeft aan dat bij 5 gr C bij 90%RV het nog binnen het "veilige / aanbevolen" gebied valt....
Mvgr.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
02 feb 2006 17:51 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
maar ik kan dus beter de verwarming in de garage uitzetten en alleen ventileren en ontvochtigen?
|
02 feb 2006 18:09 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Goede opmerking. Mijn persoonlijke mening is dat deze reactie (roesten)een bepaalde hoeveelheid water in de lucht moet hebben, en dat oxidatie altijd plaatsvindt, maar relatief traag indien de RV lager is dan 50% en ernstig is bij een waarde van boven de 80%. Als er echt water op het plaatwerk blijft liggen, dan gaat het helemaal snel uiteraard. Aha, hier is die tabel die ik eerder bedoelde: Hierbij wordt de materiaal-groei uitgezet tegen de RV (in %). Let wel, dit gaat uit van een vervuiling van de atmosfeer met 0,01% SO2. (oa in uitlaatgas). De lijn zou in een zuivere omgeving veel vlakker zijn.
Ja, maar die tabel komt dan ook van de firma 'Permabag'
...en die is dus in tegenspraak met de tabel hierboven. Die zegt nl (wat Barwaut ook eerder reeds aangaf) dat de RV waarde van belang is, en dat een zo laag mogelijke waarde OK is. Permabag zegt met hun tabel dat 50% bij 20 graden gelijk is aan 90% bij 10 graden. Ik geloof dat inmiddels niet meer.
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
02 feb 2006 18:29 |
|
|
912
|
Op zich klopt dat natuurlijk wel. Als de hoeveelheid waterdamp gelijk blijft dan is dat bij 20 graden een RV van 50% en bij 10 graden 90%.
Maar we blijven het liefst zo laag mogelijk in RV, dus 50% is beter. Het dauwpunt is het punt waarbij zichtbaar condens ontstaat. Maar dit proces begint natuurlijk al eerder. Bij 80/90% is er al zoveel waterdamp dat de lucht het al moeilijk vast kan houden. Een grote kans dat het al aan het neerslaan is op je auto.
Dus de ideale stalling is:
1. RV < 50%
2. Temperatuur laag. Ik denk dat tussen de 5 en 10 graden ideaal is. Het mag zeker niet vriezen...
3. Geventileerd
Daar heb je geen carcoon voor nodig. Een garage kan ook. Heb beide sinds een half jaar en de resultaten zijn gelijk...
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
02 feb 2006 19:49 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ik heb een elektrische luchtontvochtiger gekocht. De relatieve vochtigheid schommelde altijd tussen de 50 en 60 %. Ik ben benieuwd wat het nu wordt.
|
12 feb 2006 14:44 |
|
|
912
|
Laat ons even weten wat je ervaringen zijn...
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
12 feb 2006 17:22 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
heb dit ook al een paar keer geschreven
werkt, RV nu onder 50%
|
12 feb 2006 18:57 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dat heb ik nu, na plm dertig uur nog niet bereikt. Momenteel ongeveer 50%.
|
13 feb 2006 17:56 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
_________________________________________ Got coffee?
|
13 feb 2006 18:12 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
|
13 feb 2006 18:14 |
|
|
Maxfli
ex-993 C2Cabrio (1997)
ex-993 C4 (1995)Regio Amersfoort
|
Laat me raden waar dit DAUWPUNT over gaat bij die bouwjongens...
|
13 feb 2006 21:17 |
|
|
Epicurus
*in between Porsches*
ex 993 C2 coupe
ex 993 C2 cabrio
ex 964 C4
|
Patrick; mijn advies (heel duidelijk...) : Temperatuur OMHOOG én ervoor zorgen dat verdampte water weg kan (dús raampje open).
Alleen ventileren (kijk even naar de RV van de 'gemiddelde Nederlandse buitenlucht' ) of alleen verwarmen (vocht blijft BINNEN de ruimte) heeft geen zin.
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
13 feb 2006 21:30 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Op de een of andere manier heeft het nog steeds met relatieve vochtigheid te maken . . . . . .
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
14 feb 2006 0:04 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Inmiddels heb ik ook geconstateerd dat bijverwarmen noodzakelijk is. Zonder verwarming krijg ik de RL niet beneden de 50%. Het koelelement slaat vanwege de lage temperatuur uit omdat er kans op bevriezing daarvan ontstaat. Ontvochtigen is er dan even niet bij.
|
14 feb 2006 16:45 |
|
|
Epicurus
*in between Porsches*
ex 993 C2 coupe
ex 993 C2 cabrio
ex 964 C4
|
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
14 feb 2006 17:39 |
|
|