Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 16:45

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Fraude km stand .. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
928S4 (1990) grijs metalic 18" cup3 (10j en 8j) Verlaagd met Bilstein schokdempers. Volledig leer en opties.
Drenthe
Bericht Fraude km stand ..
Dit is een waarschuwing voor allen. .... heeft mij een auto verkocht met een teruggedraaide km stand en wil geen verantwoording nemen. Ik heb het over 300.000km meer dan bij verkoop op de klok stond.
Deelt iemand deze ervaring??
Hij heeft dit keer de verkeerde opgelicht. Erg dom.

27 dec 2009 18:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: Fraude km stand
Ik ken ... niet, maar als je van plan bent stappen te ondernemen zou ik deze post verwijderen en het volgens de officiele route regelen. De verkopende partij is o.g.v jurisprudentie ALTIJD verantwoordelijk voor de juistheid van de km stand. Gewoon een procedure starten en de koop ongedaan maken, peace of cake. Nogmaals, eerste post beter weghalen :thumleft:

27 dec 2009 18:04
Profiel Facebook 
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Fraude km stand ..
Welkom :!:

... ik vind deze eerste post (na registratie) geen beste binnenkomer - aangezien we jou (nog) niet kennen - en het door jou genoemde bedrijf hier wel eens voorbij is gekomen - heb ik de naam even verwijderd :idea:

... vertel 'ns wie je bent - en welke auto je gekocht hebt :wink:

Veel plezier op het forum :drive:

27 dec 2009 18:07
Profiel WWW Facebook 
3.2 Carrera '87er J-serie
Stevige auto met (ruim?) meer dan 300.000 km op de teller!

27 dec 2009 18:08
Profiel
Moderator
911 Carrera S
... zal wel 'n 924, 944 of 968 zijn :wink: ... die halen dat met gemak :mrgreen:

27 dec 2009 18:09
Profiel WWW Facebook 
3.2S
010
Vreemd verhaal. Zelf je profiel onvolledig invoeren en dan meteen bij je eerste bericht klagen dat een dealer onvolledig met zijn info is. Het advies wat op dit forum altijd gegeven wordt is eerst AKK laten doen. Tja als je dat dan niet doet dat is dan wel een beetje dom. :wink:

27 dec 2009 19:03
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
928S4 (1990) grijs metalic 18" cup3 (10j en 8j) Verlaagd met Bilstein schokdempers. Volledig leer en opties.
Drenthe
ralf996 schreef:
Ik ken ... niet, maar als je van plan bent stappen te ondernemen zou ik deze post verwijderen en het volgens de officiele route regelen. De verkopende partij is o.g.v jurisprudentie ALTIJD verantwoordelijk voor de juistheid van de km stand. Gewoon een procedure starten en de koop ongedaan maken, peace of cake. Nogmaals, eerste post beter weghalen :thumleft:

Ben ik reeds mee bezig. En bewijzen zijn er m.b.t. fraude km stand. Lijkt mij, dat ik hier niets "onwettig" doe?

Olaf schreef:
... ik vind deze eerste post (na registratie) geen beste binnenkomer - aangezien we jou (nog) niet kennen - en het door jou genoemde bedrijf hier wel eens voorbij is gekomen - heb ik de naam even verwijderd :idea:

... vertel 'ns wie je bent - en welke auto je gekocht hebt :wink:

Wat wil je weten? Ik vul mijn profiel later op de avond wel even compleet in.
Ik ben trouwens al ruim 15 jaren porsche rijder.

27 dec 2009 19:09
Profiel
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Het is ook belangrijk waar de fraude heeft plaatsgevonden. Het kan ook al een stap eerder hebben plaatsgevonden!

27 dec 2009 19:10
Profiel
Weert
Je bent niet zozeer onwettig bezig, maar het kan je zaak wel schaden als je eerst het internet vol gooit met klachten alvorens je recht volgens de normale manier te halen. Ook zou gesteld kunnen worden dat er onrechtmatig is gehandeld jegens de verkopende partij omdat zijn of haar eer en/of goede naam wordt aangetast, en dat kan vervolgens leiden tot een claim. Ik zal zo even opzoeken o.g.v welk arrest werd aangenomen dat de dwalende m.b.t kilometerstand in bescherming wordt genomen.

27 dec 2009 19:14
Profiel Facebook 
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
15 jaar Porsche. Nooit hier gepost en dan als er wat te zeiken valt dat lekker eenzijdig hier gaan doen. Wat mij betreft ga je dat lekker ergens anders doen.

27 dec 2009 19:16
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Wise01 schreef:
En bewijzen zijn er m.b.t. fraude km stand. Lijkt mij, dat ik hier niets "onwettig" doe?

Edit: Ralf996 is me net voor :shock: :cheesy:

... om 'n bedrijf bij naam te noemen zonder (uberhaupt) bewijzen te weerleggen lijkt mij 'not done' te meer je je vandaag pas hebt aangemeld en dit je eerste post is.

't feit dat je al 15 jaar Porsche-rijder bent, doet hier niets aan af.

Daarnaast ben ik van mening dat dit forum niet het middel is om dit soort zaken uit te vechten ... dat je (als er vraag naar is) uitspreekt 'n mindere ervaring te hebben met 'n bepaald bedrijf moet kunnen.

27 dec 2009 19:20
Profiel WWW Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Geen idee waar je de auto hebt gekocht, maar als het een in NL gevestigd bedrijf is, heb je een goede kans dat je de koop kan ontbinden.

In het buitenland is dat lastiger. Heb zelf een vergelijkbare situatie aan de hand gehad bij koop van een Porsche dealer nota bene in Duitsland. Daar was aardig wat trukage voor nodig om de auto terug in de mik van die dealer te schuiven.

Overigens is nog de vraag in hoeverre de verkoper wist van de fraude. In theorie zou ik zeggen dat hij het zou moeten weten, maar als hij het ook niet wist is het voor hem natuurlijk ook een heel vervelende zaak. Ik weet niet in hoeverre je met de verkoper hebt geprobeerd om eruit te komen, maar probeer dat in ieder geval en schriftelijk. Wellicht lukt het dan zonder procedure (altijd aan te raden, ook al moet je dan wat water bij de wijn doen) en zo niet kun je dan in de procedure overleggen dat je hebt gepoogd om eruit te komen, hetgeen jouw zaak sympathieker maakt.

27 dec 2009 19:55
Profiel
Omg. Amsterdam
Tja lastig en heel vervelend... maar wellicht door voor af uitgebreid het eea te controleren, AKK en wellicht uit laten lezen oid, was een hoop leed voorkomen geweest.

Maar des al niet te min veel suc6 met de verdere gang van zaken en hoop dat je tot een oplossing komt met de verkopende partij.

27 dec 2009 20:10
Profiel
Wise01 schreef:
een teruggedraaide km stand van over 300.000km meer dan bij verkoop op de klok stond.

Was dat niet te zien aan de auto? Over wat voor porsche heb je het?.........

27 dec 2009 20:20
Profiel
Weert
Arrest Gerards/Vijverberg

Vijverberg koopt als particulier een tweedehands auto bij Gerards, een handelaar. Het ging om een Volkswagen Golf met een kilometerstand van ruim 45.000 km. Later bleek dat er (volgens de verkoper buiten zijn schuld) was "geknoeid" met de kilometerstand. Het verschil bedroeg 48.000 km. De koper deed een beroep op dwaling en vorderde ontbinding van de koopovereenkomst. De verkoper beriep zich op een standaard exoneratiebeding: "Koper koopt de auto op eigen bate en schade."

Hoge Raad:
Het gerechtshof nam aan dat bij koop van een auto de kilometerstand essentieel is en de verkoper stilzwijgend garandeert, dat deze stand overeenkomstig de werkelijkheid is. Deze aanname leidde ertoe dat de verkoper een door de koper gedaan beroep op dwaling niet kon bestrijden met het in de overeenkomst voorgedrukte exoneratiebeding.

Conclusie:
Als een handelaar een auto aan een particulier verkoopt wordt de kilometerstand in principe door de verkoper stilzwijgend gegarandeerd. Op grond van redelijkheid en billijkheid kan deze garantie niet worden doorkruist met een standaard-exoneratieclausule. Dus het beding dat de auto wordt gekocht "op eigen bate en schade" sluit een beroep op dwaling niet uit.

In casu is het beroep op dwaling gehonoreerd en de overeenkomst ontbonden.

Tadaaaaaa, probleem opgelost :mrgreen:

27 dec 2009 20:25
Profiel Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Ik ken zaken die minder gunstig af liepen. Niet dat daarmee deze uitspraak onderuit wordt gehaald, integendeel, maar b.v. een koper die ongezien een auto koopt die nog niet eens bij de handelaar is gearriveerd had wel een probleem in de praktijk ondanks deze uitspraak.

Kortom: in NL heb je een hele goede kans, maar het beroep op ontbinding kan falen als er bijzondere omstandigheden zijn.

27 dec 2009 20:38
Profiel
PorscheForum Rookie
Drenthe
Het is zeker NIET mijn bedoeling om te zeiken. Wanneer dit bij een of meerdere zo is overgekomen, excuses hiervoor.
Daarentegen ben ik erg gefrusteerd en pissed natuurlijk. Het gaat om een aanzienlijk bedrag en wanneer je dan op zo'n manier "op de koffie" komt, is meer dan vervelend. Ik heb alle middelen (advocaat, ANWB en RADAR) ingeschakeld om recht te halen. Let wel, bij aankoop specifiek naar een technisch goede 928 gevraagd ongeacht de prijs. Dan ga je er vanuit een goede auto aangekocht te hebben. De KM stand is een feit, maar er zijn ook nog eens andere zaken wat niet deugen. Een schade/reparatiepost van 8500 euro en dat alles binnen 500km!
Het enige waar ik benieuwd naar ben is, of er anderen eenzelfde ervaring hebben en om te waarschuwen. Ik ga heus niet over 1 nacht ijs en heb alles goed overwogen.
Wat betreft "nieuwe forum bezoeker"": ik ben een Porsche liefhebber welke slechts 3000km op jaarbasis rijdt en tot voor kort geen behoefte had mee te discuseren op een forum. Een club is ook niets voor mij namelijk.
Echt, niets mis mee, maar zo heeft ieder "zijn ding".

27 dec 2009 21:07
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Als je al elders bezig bent waarom dan hier ook nog? En vooral: als eerste post?

27 dec 2009 21:11
Profiel
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
hijs iig wel goed ingereden :shock: :mrgreen: :wink:

sterkte gozert :thumleft:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

27 dec 2009 21:15
Profiel WWW Facebook 
Weert
Ik snap ook wel dat je lotgenoten gaat proberen te zoeken, is toch best spannend om af te wachten hoe dit alles af gaat lopen. Als ik zo je verhaal lees denk ik dat je gewoon heel sterk staat, ik zou me dus niet al te druk maken, dat geld komt wel terug, maar wel echt balen van de hele situatie. Succes in ieder geval, en euhhh radar? dat is toch dat tv programma?
Mocht je op tv komen, laat het dan wel even hier weten, ik kijk!

27 dec 2009 21:18
Profiel Facebook 
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Zeer vervelend voor je, ik hoop dat er een goede oplossing komt.

27 dec 2009 21:24
Profiel WWW
Moderator
911 Carrera S
Wise01 schreef:
928

S4 zie ik in je 'avatar' :D ... zag er vandaag ook 1tje bij Luitink :res:

... geef 'ns wat meer info over die Porsche - wellicht leest de vorige eigenaar mee - en kan hij de 'echte' Km-stand beamen :idea:

27 dec 2009 21:25
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Drenthe
Maarten schreef:
Als je al elders bezig bent waarom dan hier ook nog? En vooral: als eerste post?

Alle info is welkom. Noem me maar een wereldverbeteraar. Ik dacht dat een forum ook wel gebaat was bij onrechtvaardigheden.

27 dec 2009 21:30
Profiel
PorscheForum Rookie
Drenthe
Olaf schreef:
Wise01 schreef:
928

S4 zie ik in je 'avatar' :D ... zag er vandaag ook 1tje bij Luitink :res:

... geef 'ns wat meer info over die Porsche - wellicht leest de vorige eigenaar mee - en kan hij de 'echte' Km-stand beamen :idea:

Tja, wat voor info dan? Kenteken??? :?:

27 dec 2009 21:31
Profiel
Weert
kleur, historie, kenmerken, foto's?

27 dec 2009 21:35
Profiel Facebook 
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende