Auteur |
Bericht |
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Periodieke keuring SCM - TNO alarmsystemen
Ik was het zelf bijna vergeten ... en heb daarom besloten om er toch maar even een topic aan te wijden
Gisteren het 'aftermarket' alarm van de 911 laten keuren ... dit dient jaarlijks te gebeuren bij een erkend inbouw station.
Nu na drie jaar werd het iets nauwkeuriger getest en opnieuw afgemeld bij SCM/TNO ...
Soort van APK voor je SCM'etje
Vanaf nu ben ik elk jaar aan de beurt ... maar blijf zo wel volledig verzekerd tegen o.a. diefstal
|
08 maart 2006 17:48 |
|
|
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Gefeliciteerd Olaf! Hoe zit het eigenlijk met af-fabriek alarmsystemen? Moeten die ook jaarlijks aan een keuring worden onderworpen?
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
08 maart 2006 17:50 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Re: Periodieke keuring SCM - TNO alarmsystemen
Door wie wordt deze verplichting voorgeschreven? Voor de verzekering hoeft het maar één keer per drie jaar.
|
08 maart 2006 17:52 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Heb een hele tijd geleden al 's een draadje aan deze verplichting gewijd. Maar de historie wordt hier nogal (te) grondig verwijderd helaas, is dus niet meer terug te vinden
|
08 maart 2006 18:05 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Weet je nog wel de uiteindelijke conclusie
|
08 maart 2006 18:06 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Voor zover ik weet is het na inbouw pas na 3 jaar voor de eerste keer keuren, en daarna elk jaar (kijk maar op je scm certificaat). Dus idd zoals bij de apk.
_________________________________________ NPC 0577
|
08 maart 2006 18:22 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Iets dergelijks dacht ik al. Bedankt!
|
08 maart 2006 18:24 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Toevallig van de week mijn alarm ook laten herkeuren. Dit was het laatst gebeurd in 2000, toen het alarm ingebouwd was.
Je kunt vantevoren even bellen met SCM, of je auto nog in de database staat, dan is de wagen gewoon te herkeuren. Om het certificaat geldig te houden, moet je het alarm elk jaar (na het 3e jaar) laten herkeuren inderdaad
|
09 maart 2006 12:56 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Ju kunt on-line bij de SCM in de database zoeken wanneer je certificaat afloopt en je auto-alarm ge-herkeurd moet worden http://www.scm.nl/search/certificaten/index.php
STARTONDERBREKERS (klasse 1)
De eerste soort beveiligingssystemen bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele automatisch inschakelende blokkering. Deze tweevoudige blokkering bevat in ieder geval een onderbreking van de startmotor en een andere, extra blokkering, meestal op de brandstofvoorziening. Het systeem bevat geen inbraakdetectie en geen alarmering. Bij voertuigen die af-fabriek al zijn voorzien van een goedgekeurde startblokkering werkt deze op het motormanagement.
ALARMSYSTEMEN (klasse 2)
Klasse 2 alarmsystemen bestaan uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (net als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).
ALARMSYSTEMEN (klasse 3)
Klasse 3 alarmsystemen hebben naast de beveiliging van klasse 2 een aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen de centrale en de sirene vindt plaats via een gecodeerd signaal. Als de draad tussen de sirene en de centrale wordt doorgeknipt, zal de sirene afgaan op de noodstroomvoorziening
VOERTUIGVOLGSYSTEMEN (klasse 4 en 5)
Sinds begin 2002 is de SCM begonnen met de certificering van voertuigvolgsystemen. Met deze systemen is het mogelijk om een gestolen voertuig na de diefstal te traceren. Een klasse 4 of 5 systeem is altijd een combinatie van een klasse 1,2 of 3 systeem en een voertuigvolgsysteem. Het verschil tussen klasse 4 en 5 is dat bij een klasse 5 systeem het voertuigvolgsysteem wordt geactiveerd als het alarm afgaat. Bij een klasse 4 systeem is dat niet het geval. Het voertuigvolgsysteem wordt bij klasse 4 systemen geactiveerd door een bewegingsensor of na een diefstalmelding van de eigenaar. Dit resulteert in de volgende klassenindeling:
SCM Klasse 1 + Voertuigvolgsysteem= klasse 4
SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat niet geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm= klasse 4
SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm = klasse 5
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
09 maart 2006 13:13 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: Periodieke keuring SCM - TNO alarmsystemen
Verzekeraars stellen in hun voorwaarden over het algemeen dat het voertuig moet zijn voorzien van een 'SCM klasse 'x' alarm, of gelijkwaardig alarm'.
Als je alarm ooit voorzien is van een SCM-goedkeuring -en het maakt niet uit van welke datum- kun je die opsturen naar je verzekeraar. Die beschouwt het alarm dat er dan inzit als SCM-goedgekeurd óf gelijkwaardig alarm.
De verzekeraar eist -met andere woorden- geen goedgekeurd SCM-alarm!
Als de auto gestolen wordt, is het ontbreken van een SCM-goedkeuring dan ook geen grond om de schade af te wijzen!
Dat is het alleen als de verzekeraar in kwestie je er (drie)jaarlijks aan herinnert dat je alarm weer gekeurd moet worden, hij graag (een kopie van) het certificaat ontvangt én je nadrukkelijk en onmiskenbaar (nieuwe verzekeringsrecht) op de gevolgen van het hebben van een niet gekeurd alarm heeft gewezen.
Doet de verzekeraar dat niet en je hébt een alarm (bijvoorbeeld een fabrieksalarm, of een alarm dat niet gekeurd is, maar wel aan klasse 'x' voldoet) en de auto wordt gestolen zal de verzekeraar gewoon uit moeten keren!
Over het algemeen vraagt een expert om de 2 handzenders en een beschrijving van het aanwezige alarm (merk en type). Bij fabrieksalarmen (die -dus- in beginsel niet gekeurd (hoeven te) worden) vormt het feit dat er geen certificaat is, sowieso geen probleem. Bij een niet gekeurd alarm, volstaat als je naast de handzenders een inbouwnota waarop merk en type staat vermeld, kunt overhandigen. Op basis hiervan kan de expert controleren of het 'een vergelijkbaar/gelijkwaardig' alarm is met de in de polisvoorwaarden omschreven 'SCM klasse'...
Ik heb zelfs al een keer meegemaakt dat iemand wél een SCM-goedgekeurd alarm (met de juiste klasse) gemonteerd had, maar verzuimd had om het alarm te activeren. Er zat dus wel een alarm op, maar dat stond niet aan. De klant in kwestie had de auto wel op slot gedraaid. Ook die schade heeft de verzekeraar uiteindelijk uitgekeerd, c.q. uit moeten keren (na een klacht van de eigenaar bij de Raad van Toezicht op het Verzekeringsbedrijf)...
Het vormt natuurlijk wel een geruststelling als je je alarm (drie)jaarlijks laat keuren en bovendien weet je dan zeker dat je geen gez**k krijgt met je verzekeraar in geval van schade. Ook als je verzekeraar er bovenop zit en nadrukkelijk om een geldig certificaat vraagt, zou ik m'n alarm laten keuren. Dán kan de maatschappij bij het ontbreken van een geldig certificaat wél de schade afwijzen...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
09 maart 2006 13:44 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Re: Periodieke keuring SCM - TNO alarmsystemen
In de kleine lettertjes van mijn verzekering staat dat igv diefstal ik moet kunnen aantonen dat er een werkend klasse III alarm in de auto zit. Maakt idd niet uit of het SCM is en er is ook geen keuringsverplichting....
MAAR, hoe toon ik aan dat er een werkend klasse III alarm in de auto zit Precies, door 'm jaarlijks door een SCM-inbouwstation te laten keuren
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
09 maart 2006 13:57 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Ook met een keuring kun je dat niet aantonen! Je alarm kan immers vandaag zijn gekeurd en het morgen niet meer doen...
Ennuhhh... Kleine lettertjes? In mijn polisvoorwaarden zijn alle letters even groot, hoor...
Dat het alarm in kwestie werkend was, zal een expert op andere wijze trachten te achterhalen...
Bij partiële diefstal (dus niet het hele voertuig is weg) zal het wel of niet werken van een alarm gemakkelijker aan te tonen zijn dan wanneer de auto helemaal weg is. Dan zal de expert al gauw van jouw verklaring (én de verklaring die je in de politie-aangifte hebt gedaan) uit moeten gaan.
De enige kink die dan nog in de kabel kan komen, is dat je auto teruggevonden wordt en het blijkt dat het alarm tijdens de diefstal niet gefunctioneerd heeft, kan hebben, of zelfs aanwezig is geweest...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
09 maart 2006 14:04 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Dat klopt natuurlijk, maar jaarlijkse keuring is wel de enige manier om enigsinds zekerheid te hebben...
Zegt mijn vrouw ook altijd. Ze werkt (ook ) bij een verzekeringsmaatschappij
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
09 maart 2006 14:22 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Yep... En nog (senior) schadebehandelaar ook...
Ik behandel -dus- ook auto(diefstal)schades...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
09 maart 2006 14:26 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Speedy: zoiets dacht ik inderdaad al (gezien dat andere topic recentelijk)
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
09 maart 2006 14:33 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Polletje Ik gok op Unive
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
09 maart 2006 14:38 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
nope!
Gevolmachtigd intermediair, met een volmacht in een zogenaamde 'pool' (Delta Lloyd, Europeesche en Nationale-Nederlanden), van Nationale-Nederlanden, van Delta Lloyd en van ARAG Rechtsbijstand.
Daarnaast is het bedrijf waarvoor ik werk ook onafhankelijk ('provinciaal') intermediair en wij sluiten dan ook polissen af via een heleboel maatschappijen (zoals bijvoorbeeld Interpolis, Allianz, de Amersfoortse, Turien & co., etcetera, etcetera)...
Verder ben ik -voor de geïnteresseerden- contactpersoon voor de OVS en fraude-coördinator bij het bedrijf waar ik werk...
Ik ben de enige schadebehandelaar en ik behandel zo'n 1.000 schades per jaar... Enige ervaring en kennis op het gebied van schadeafwikkeling heb ik -dus- wel...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
09 maart 2006 16:02 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Ja, en ik kan me nu dus je reactie(s) beter voorstellen. Ik bekijk het als verzekerde, wetende van mezelf dat ik niet fraudeer . Jij ziet de andere kant vaak...
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
09 maart 2006 16:23 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Heb destijds (na 3 jaar) CB gebeld en gevraagd of herkeuring nodig was (want de garagist had uiteraard ook voor alarmherkeuringen een tarief). Van CB hoefde er niet herkeurd te worden!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
09 maart 2006 19:29 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
|
10 maart 2006 1:59 |
|
|
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
CB zal wel Centraal Beheer zijn dit draadje over verzekringen volgend.
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
10 maart 2006 9:28 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Voor het verschil tussen de premie die ik nu betaal en anders bij Centraal Beheer zou moeten betalen kan ik ieder jaar een nieuw SCM-gecertificeerd alarm in laten bouwen incl. uitbouwen van het oude alarm en een flinke fooi
Bovendien nu betere voorwaarden voor een cabrio.
Dus
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
10 maart 2006 10:16 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Kan geen kwaad dit draadje weer 's omhoog te halen als reminder. Ben vandaag voor de SCM-keuring (klasse 3) gegaan, gelukkig alles ok, 35 eurootjes lichter maar met een gerust gevoel. Wel grappig om even mee te kijken, ook met de test van de hellinghoekdetector. Alles deed het.
Edit: Lees trouwens nog 's de post van Speedy door, is de keuring helemaal niet verplicht! Ik dacht dit dus wel zo was, maar ik heb nog nooit post van mijn verzekeraar gehad over mijn alarm. Maar op het certificaat van SCM staat heel duidelijk dat het na een jaar weer gekeurd moet worden. Ik begrijp wel dat de verzekeringsvoorwaarden en niet de SCM-voorwaarden 'leading' zijn, maar toch. Zit nou wel een beetje te twijfelen of ik jaarlijks zal laten keuren of bv. driejaarlijks.
|
05 apr 2007 12:18 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
| | | | EriC4C schreef: Voor het verschil tussen de premie die ik nu betaal en anders bij Centraal Beheer zou moeten betalen kan ik ieder jaar een nieuw SCM-gecertificeerd alarm in laten bouwen incl. uitbouwen van het oude alarm en een flinke fooi Bovendien nu betere voorwaarden voor een cabrio. Dus | | | | |
Dat is appels met peren vergelijken. De P via MultiSafe in een Porscheverzekering en alarm wèl laten keuren en de BMW via CB in een gewone allrisks en niet elk jaar het alarm. Die dingen met elkaar vergelijken vind ik weinig zinvol.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
05 apr 2007 12:39 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Ehhh ..... kun je deze reactie ook even uitleggen
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
05 apr 2007 21:02 |
|
|