Auteur |
Bericht |
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Vanwege een (te) drukke agenda, een nieuwe baan en andere 'time consuming' activiteiten ben ik -helaas- weer een tijdje niet aan de bouw van mijn Speedster toegekomen...
Ik heb wel wat 'voorbereidend' werk verricht en een zooi onderdelen op de kop getikt. Een deel ervan is gestraald en gepoedercoat, een ander deel is weer nieuw. Hoe het ook zij: ik heb inmiddels voldoende onderdelen om weer aan de bak te kunnen.
Wat heb ik zoal op de kop getikt?
Nou -onder andere- dit:
Dit is lang niet alles, maar wel de grote onderdelen en de onderdelen die gestraald en gepoedercoat zijn...
Waaronder de stuurstang en de stuurstangbuis:
Via via in Duitsland een setje originele Lemmerz velgen op de kop getikt.
Voor het stralen en coaten was Lemmerz lekker duidelijk te lezen:
Na het stralen en coaten -helaas- wat minder:
Het zijn er 2 van 1958 en 2 van 1962:
En zo zien ze eruit als ze gestraald en gecoat zijn:
Hoewel ik de remtrommels en de ankerplaten zwart heb laten poedercoaten, heb ik Aluminium Skins op de kop getikt op Ebay voor $ 85,00 (inclusief verzendkosten). Deze worden over de trommels gelegd, waardoor de trommel de looks krijgt van de alu 356 trommels...
Nu ga ik een type IV blok reviseren. Om het helemaal af te maken heb ik wel hele fraaie kleppendeksels aangeschaft:
Je ziet er straks -bijna- niets meer van, maar ik vind het wel 'the finishing touch'...
Overigens heb ik ook een setje mooie originele Bosch koplampen gevonden waarbij zelfs Bosch in de chroomrand staat. Helaas is het chroom niet erg fraai, maar ik denk dat ik dat weer heel goed opgepoetst krijg!
Nou, ik denk dat ik weer flink aan de slag kan....
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
09 mei 2008 23:35 |
|
|
PEF
996 TurboBrussel, België
|
Veel succes!!!! Prachtige onderdelen heb je daar "gevonden"
_________________________________________ What would the world be like if everything had to be rational? Would there be room for a dreamer...
|
09 mei 2008 23:52 |
|
|
Deathtrap
SpeedGelb 987.2Kaatsheuvel
|
Het lijkt me zalig om op deze schaal bezig te zijn. Ik spiek ook zo wel eens naar "projectjes" op internet, maar zonder een degelijke garage ga ik er niet aan beginnen.
Ga lekker verder, want het is prachtig om te zien.
Arno
_________________________________________ Arno
In 1963 vindt de werkelijke geboorte plaats van de automobiel. https://www.instagram.com/arno.smulders78/
|
13 mei 2008 14:51 |
|
|
58GT
993 2S, "59" 911 IROC RSR, Carrera GT Speedster 1958, 911ST 1969 replicaDelfgauw
|
Mooie onderdelen erbij, mijn complimenten Antoin, vooral de kleppendeksels waar je inderdaad niets van ziet. (een beetje hetzelfde als een zijden onderbroek aan onder je overall.
_________________________________________ Het leven is te kort om in een saaie auto te rijden.
|
13 mei 2008 16:27 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Inderdaad...
Maar je weet en vóelt wel dattie er zit
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
13 mei 2008 19:07 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
koplampringen even opnieuw laten verchromen bij anodising holland
kost niet heel de wereld
ziet er we super uit
zit in rijswijk
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
14 mei 2008 8:12 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Inmiddels zit de voorkant er helemaal op: hoofdremcilinder, remleidingen, de complete trommels, etcetera.
Aangezien de bokjes waarop het chassis rustte montage van de ankerplaten en trommels belette, heb ik dus maar een poetsbrug aangeschaft. Dat werkt een stuk prettiger en ik kan de auto tot 1,70 m omhoog krikken, dus ik kan altijd op een 'handige hoogte werken'. Bovendien kan ik 'm gemakkelijk verplaatsen ('t is toch een beetje woekeren met de ruimte )
Morgen ga ik een '(middel)lange bak' oppikken, want het blijkt dat mijn huidige bak (1e type) niet gaat passen op m'n type 4-blok
Zo'n (middel)lange bak (AC; 8:33) is in combinatie met de type 4 natuurlijk wel 'the bomb', dus daar ben ik wel blij mee...
Dan nog de fotootjes:
Het chassis op de poetsbrug... Lekker sleutelen zo!
De remmen aan de voorzijde...
Een blik op het chassis vanaf de achterkant...
Langzaamaan wordt 't wel wat zo...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
05 jun 2008 0:53 |
|
|
cabrio wim
|
Ziet er perfect uit Speedy, gaat inderdaad zeer mooi worden.
Werkt lekker zo'n brugje van Dragon Tools hé, Firma den Hartog.
|
05 jun 2008 8:18 |
|
|
Deathtrap
SpeedGelb 987.2Kaatsheuvel
|
Ahhh, zeer fraai. En nu ga ik jouw foto's helemaal goed bijhouden, want ik ben zojuist begonnen om zelf ook een 356 te bouwen. (wel iets kleiner dan he)
Arno
_________________________________________ Arno
In 1963 vindt de werkelijke geboorte plaats van de automobiel. https://www.instagram.com/arno.smulders78/
|
09 jun 2008 10:53 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Inmiddels alweer vanalles en nogwat gedaan.
Zo heb ik inmiddels nieuwe Vredestein Sprints+ op m'n velgen laten leggen en heb ik zelf de redlines gedaan:
Mooi setje zo, nietwaar?
Eigenlijk zou ik nog 1 redline-ring nodig hebben voor de reserveband (dat zou eigenlijk mooier zijn), maar om een setje van 4 te kopen voor die ene, gaat me nou weer net effe te ver. Misschien loop ik eens een losse ergens tegen het lijf op de een of andere klassiekerbeurs (of heeft iemand er toevallig nog eentje over?)...
Ook de bak heb ik helemaal afgeschuurd met een staalborstel, de pendelassen zijn schoongeborsteld en zowel de bak alsook de pendelassen zijn van een nieuwe laklaag voorzien.
Nadat 'ie helemaal schoongeschuurd was (en van het juiste neusje voorzien):
Daarna de bak alu gespoten en de pendelassen zwart... Ziet er strak uit zo of niet dan?
De motor die ik heb gekocht met Riechert koeling ziet er best indrukwekkend uit zo (en dan zitten de kappen er nog niet eens op en zit alles onder een dikke laag aangekoekt zand (waar zou men met de auto waar dit blok uit komt gereden hebben?):
Met kappen:
Met een originele 901-koeling:
Het rood is er inmiddels al af (wat een rotklus was dat) en ik ben er nog niet uit wat ik ermee ga doen: laten poedercoaten (en welke kleur dan wel niet?), zo (donker alu-kleurig; een beetje 'industrial' dus) laten, of polijsten...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
24 jun 2008 22:13 |
|
|
diggler_911
ex 997 4S,
ex 993 Targa,
ex 964 TargaAmstelveen
|
Wow, behoorlijk project dit, super om te volgen overigens.
Wat ook mooi is om te zien, is de evolutie van je chassissteun, van houten schragen via een home made houten stellage naar een high tech hydraulisch (?) systeem
_________________________________________ whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's
|
24 jun 2008 23:14 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
poedercoaten is de mooiste, of in ieder geval de sterkste oplossing
wel effe opletten dat de laag niet te dik wordt, anders loop de ven aan in het huis
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
25 jun 2008 4:14 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Dit weekend weer lekker opgeschoten: de bak ligt erin!
Alles draait vrij en beweegt correct. De schakelstang aansluiten lukte perfect (uitstekend ingekort ). Alleen de rubbers waren even een klusje.
Zo ligt 't er nu in (van onderen gezien):
En dit is schuin van de zijkant de 'stand van zaken':
Ik heb ook nog even het sportpedalenset gemonteerd (ik had nog wat tijd over ):
En zo staat m'n chassis er nu bij:
Voordat ik nu de Porsche 356 achter-stabilisator kan monteren, moet ik eerst de versnellingsbakolie vervangen, want de stabi komt precies voorbij de aftap-plug
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
29 jun 2008 20:59 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Afgelopen zaterdag, 12 juli 2008 (bijna een jaar nadat ik een gestrand restauratieproject had opgehaald als basis voor 'mijn Speedster'), heb ik voor het eerst het chassis de werkplaats uitgerold om fotootjes te maken...
Ik heb nu -dus- officieel een rollend chassis!
'And let me tell you folks: it feels unbelievable'...
Ik sta nog steeds versteld van mezelf. Ik dacht altijd dat ik 2 linker handen had, nul-komma-nul technisch inzicht en nog minder de kunde en vaardigheden om zelf een auto te bouwen, hoewel dat altijd al m'n droom was.
Het gezegde 'niet dromen, maar doen' heb ik vorig jaar maar letterlijk ter harte genomen...
Bijna een jaar geleden ben ik die droom dus gaan verwezenlijken en als ik heel eerlijk ben, ben ik al véél verder dan ik een jaar geleden gedacht had.
Van het oorspronkelijke gestrande restauratie-project heb ik
uiteindelijk eigenlijk alleen het chassis gebruikt en wat losse onderdelen. Alle overige onderdelen die ik destijds in dozen, kisten en zakken bij het chassis heb gekregen (inclusief motor en versnellingsbak) zijn verkocht, weggegooid, of staan in diezelfde dozen opgeborgen in m'n box op de vliering!
Hier zijn de foto's:
Het is een '67er chassis en ikzélf ben ook van 1967. Ik heb het chassis dus even voor box 67 gerold voor deze toepasselijke foto (ikzelf heb -helaas- box 64 )
Het chassis recht van voren:
Pretty impressive, isn't it?
Hetzelfde chassis schuin van voren:
En ten slotte het sexy kontje:
Nu ga ik aan het motorblok beginnen...
Zondag heb ik samen met 2 andere box-eigenaren de motor in de motorsteun gehangen zodat ik er goed en ongestoord rondom aan kan werken. Ik kan het blok zelfs op z'n kop draaien om aan de onderkant te kunnen werken! Wat een luxe!
(met dank aan de eigenaren van box 60 die me de steun voor onbepaalde tijd hebben geleend)
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
14 jul 2008 21:54 |
|
|
Stijn van Kooten
|
Leuk project en er begint zichal wat te vormen!
_________________________________________ Schilder nodig? -> http://www.destudentschilders.nl
|
14 jul 2008 22:00 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Niks meer aan doen - ik vind het 'n plaatje zo
|
14 jul 2008 22:37 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Beetje teveel positief camber aan de achterkant naar mijn smaak ...
Dat moet -onder andere door het plaatsen van de motor- veranderen in enigszins negatief camber.
De stoeltjes zijn besteld en komen eind van de week als het goed is:
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
14 jul 2008 23:15 |
|
|
horn
PF #57
|
Gaaf man! Wat zal jij een plezier en voldoening van die auto hebben als hij af is... ik heb ook 2 linkerhanden en nul technisch inzicht. zou er dan toch....
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
14 jul 2008 23:24 |
|
|
Mark Nauta
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94Zevenbergen
|
Prachtig!!!
Dat geld voor mij ook Horn. Maar het lijkt me oh zo gaaf om het eens te doen. Dit project is wel erg fraai. Hou ons lekker op de hoogte!!!
|
14 jul 2008 23:33 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Diepe buiging
Ik zou willen dat ik de tijd (en poen) had om ook zoiets te doen.
Heeeeeeel Mooi!!!
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
15 jul 2008 0:43 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Mooi hoor. Al doende leert men blijkbaar.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
15 jul 2008 13:05 |
|
|
Deathtrap
SpeedGelb 987.2Kaatsheuvel
|
Ooow, dat moet zo'n warm gevoel geven als de basis rollend en wel voor je neus staat.
Ik heb het op discovery vaak genoeg gezien, maar om in het echt zo'n klassieker tot leven zien te komen is waarschijnlijk onbeschrijflijk. (maar wel blijven proberen om het hier te beschrijven!)
Arno
_________________________________________ Arno
In 1963 vindt de werkelijke geboorte plaats van de automobiel. https://www.instagram.com/arno.smulders78/
|
16 jul 2008 13:35 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Knap hoor. Diep als je dit tot een goed einde weet te brengen. Super en dat je geen technische aanleg hebt geloof ik niks van
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
16 jul 2008 13:44 |
|
|
koebel
993 targa, ex 964 targaN-Brabant
|
een goede voorbereiding is het halve werk..... zo te lezen heb je dit deel van de klus goed in de steigers staan! Fantastisch project: pas maar op dat je niet in een crisis terecht komt als het straks af is.....
En voor wat berteft de kleur: zwart met rood interieur is absoluut de beste keuze als je het mij zou vragen
_________________________________________ air supremacy
|
16 jul 2008 16:08 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Is dat mijn "oude" bordje die daar hangt?
Oftewel heb je die bij mij gekocht bij Porsche Centrum Gelderland?
Je project wordt mooi
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
17 jul 2008 14:31 |
|
|