Re: Waarom zijn veel Porsche-liefhebbers negatief over Ferrari’s
Een illusie is een groot woord, iets duurder dan dat is 't vermoedelijk wel.
Een 308 (1975-1985) of 328 (1985-1989) in goede staat moet je - conservatief geschat - voor zo'n €2,000 en € 2,500
gemiddeld per jaar kunnen rijden:
[*] grote beurt = € 1.000 per jaar
[*] distributie € 1.000-1.500 per 2-3 jaar = € 500 per jaar
[*] div. onderdelen + reservering banden = € 500 per jaar
[*] calamiteitenreservering = € 0 - 500 per jaar
Ligt er ook een beetje aan wat je meeneemt: zitten er bijv. banden in die € 1.500 die je noemt? (na een jaar of 2-3 moeten die wel vervangen worden als je 12-15k per jaar rijdt). En reserveer je in die € 1.500 voor gekke dingen die bij oude auto's nou eenmaal wel eens plots kapot gaan?
Bovenstaande getallen geven een ruw beeld van mijn ervaring en die van bekenden. Alle werkzaamheden uitbesteed, dus relatief duur. Handige kerels decimeren de kosten door zelf aan oudere Fs te werken. Het meeste is doenlijk zonder diploma in de raketwetenschap
Overigens heb je een punt dat complexere Ferrarí's uit die tijd (12 cylinders, of bijv. de 348) duurder kunnen worden, maar hoeft niet astronomisch te zijn mits zorgvuldig behandeld.