|
Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #3
Auteur |
Bericht |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
 Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #3
Nice. Wat levert het qua paardjes op, en wat zijn zo’n beetje de kosten als ik mag vragen? Op zich voor mij ook wel een interessante. Zelf zou ik wel een beetje angst hebben voor gedoe: schade aan / gedoe met de auto na de modificatie, APK afkeur, verzekering die niet uitbetaalt bij een ongeluk, garanties die vervallen, etc.
Ik zou mss de 250 km/u begrenzer er nog wel af willen laten halen, en een iets sportiever geluid willen op mijn M440i. Maar goed, eerst maar ‘s rijden met het ding maar het staat in potlood op een wish-list. Alhoewel bovenstaande argumenten hier ook voor gelden.
|
09 maart 2025 1:29 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Heb voor mn X3 een 335 touring gehad, was werkelijk een topper Vroeg toen ook aan de dealer om hem te chippen maar ze vonden dit geen goed idee ivm garantie’s. Wat ik wel vervelend vond is de begrenzer op 250, zat daar zo op in Dld Zo’n type zit toch wel dicht tegen een M aan vind ik, wat een power en koppel Nu heeft een 340 al 380 pk dacht ik 
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
09 maart 2025 2:17 |
|
 |
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Gefeliciteerd. Een echte topauto, heb er ook een gehad, 4 jaar mee gereden. Een feest! Ik mis hem nog vaak. Veel plezier ermee!
|
09 maart 2025 9:45 |
|
 |
giuliettagta
|
292 pk - 420 Nm nu naar (prognose) 400 pk 700 Nm. De ECU moet eerst naar Femto gestuurd worden om te unlocken daarna wordt deze bij de tuner herschreven, incl finetuning op de rollenbank. Kosten 1500€. Vmax kunnen ze ook wel verwijderen ga ik vanuit.
|
09 maart 2025 10:49 |
|
 |
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
09 maart 2025 12:58 |
|
 |
Enguess
|
Zag het ook. Leuk advies, maar zo’n E39 moet niet stuk gaan natuurlijk, loop je flink op leeg.
|
09 maart 2025 13:39 |
|
 |
disciple
981 Cayman S PDK
|
En het is wel erg oud. De charme van deze hybride M5 is nou juist dat het relatief veel auto is voor het geld, voor een daily dan. Ik zelf zou ook voor dat geld wat anders kopen, en wellicht twee verschillende auto's. Bijvoorbeeld een jonge Taycan met de kop eraf als daily, en dan nog een 991 voor erbij.
|
09 maart 2025 15:32 |
|
 |
sportwagon
992 Carrera S cabrio PDK (2019). [Ex Panamera Sport Turismo 4 e-hybrid (2023)] [Ex Cayenne Coupe E-Hybrid (2022), Ex Macan (2018), Ex Panamera Sporturismo 4 E-Hybrid (2018] & Ex-991.2 carrera cabrio PDK (2017), Ex-991.1 carrera cabrio PDK (2014), Ex-997 cabrio tiptronic S (2005), Ex-993 cabrio tiptronic S (1996)]Twenthe
|
Nou ze is besteld. 20k opties kun je niet krijgen. Nagenoeg alles is standaard. Helaas wel een jaar levertijd. Maar goed wachten op dit kanon is niet vervelend.
|
09 maart 2025 23:30 |
|
 |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
Pagina in t optieboek gemist? Bij NRC wisten ze er nog voor 30k aan opties bij te krijgen.
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
10 maart 2025 9:51 |
|
 |
Enguess
|
|
10 maart 2025 10:01 |
|
 |
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Thx!! in de 3 dagen dat ik hem heb al meer lol en glimlach gehad dan de 530i ( helaas een 4 cilinder  )in 2 jaar . Die was ook fijn maar daardoor wist ik eigenlijk gelijk al dat ik de M550I wilde hebben.Mezelf nog 2 jaar ingehouden maar nu is het feest dan toch begonnen. 
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
10 maart 2025 10:12 |
|
 |
Enguess
|
Ooit hier een ode aan de M550i geschreven. Ben eigenlijk wel jaloers op je….
Enguess schreef: De blauwe lucht is een positieve verassing. Het had tenslotte de hele nacht hard geregend en gewaaid. Waaien doet het nog steeds: een koude bries doet het water in de Rijn rimpelen; de frisse lucht voelt lekker in mijn gezicht na een wat slapeloze nacht - ik slaap nooit lekker in hotels. Niet meer aan denken. Nu lekker 400 km over de Autobahn, van mijn hotel aan de Rijn naar de Nederlandse Achterhoek voor een familiebijeenkomst. Zondag weer terug. Prima, voor mij geen straf. Daar staat hij, zoals ik heb gisteravond heb geparkeerd - gelukkig. Discreet in donkerblauw, nog op de winterbanden alhoewel die deze winter nauwelijks hebben hoeven werken voor hun geld. Sommigen vinden BMW’s niet meer mooi en het is waar: ze zijn wel eens mooier geweest. Maar ik houd van zijn understated verschijning. Alle type-aanduidingen zijn eraf, of beter gezegd: zaten er nooit op. Natuurlijk ziet een kenner aan het ontbreken van mistlampen en aan de uitlaten dat het “een snelle” is. En als diezelfde kenner goed kijkt, ziet hij (of zij) dat in de uitlaateindstukken 4 pijpen zitten - de benzine V8 dus, niet de quadturbo-diesel. De motor, daar gaat het mij om. Niet voor niets staat BMW voor “Bayerische Motoren Werke”. De twin-turbo V8 levert in deze versie 465 pk en is een juweel. Je kan van Duitsers vinden wat je wil maar ze kunnen goede spullen maken. Ik stap in, druk op de startknop en hij slaat aan met die lekkere V8 brul. Loopt 10 seconden op to 1200 tpm en zakt dan naar normaal stationair. Condens uit de vier uitlaten - het is 3 graden buiten. Hij heeft er zin in, dat voel ik. Gisteravond heeft hij de benen al lekker kunnen strekken, snelheden tussen de 200-220 waar het verkeer het toeliet. Verbeeld ik het me, of loopt de motor lekkerder na een paar honderd kilometers op snelheid? Wij hebben allebei genoten van de rit, dat weet ik zeker. En nu gaan we verder. Rustigaan, we hebben het nog koud, naar het benzinestation, eerst lekker Shell V Power 100 RON Racingfuel erin. ‘Tuurlijk, marketing enzo. Maar wie hard werkt, verdient het om verwend te worden. Dus zo doen we het. En met een volle tank kan ik die 400 km overbruggen en houd dan nog over voor 200-300 km afhankelijk van hoe hard het straks zal gaan. Dat kunnen de Tesla-boys voorlopig wel vergeten. Eerst nog een km of 10 over de Zubringer naar de A61. Een mooie warmup, voor hem en voor mij. We zijn er klaar voor. Op de oprit van de A61 geef ik de pook van die briljante ZF 8-bak een tikje naar links: sportstand. De V8 klimt direct 1000 toeren en trekt aan de teugels. Een betere automaat is er naar mijn mening nooit gemaakt. Natuurlijk had ik nog liever een handbak gehad, maar die is er niet meer. Maar die ZF maakt alles goed. Wat een mooie techniek, en wat een prachtige combinatie met die motor. Een top team. Gas op de bodem, de motor hangt aan het gas en brult van genot, de turbo’s komen er voelbaar bij, de bak schakelt tak-tak-tak steeds bij 6200 tpm en zo ik voeg met ruim 180 op de teller in. Nee, inderdaad meneer de Ford Focus coureur, voor mij hoefde je geen plaats te maken om me te laten invoegen, maar toch bedankt. In mijn spiegels zie ik hem schuchter weer naar rechts gaan. Wat is het toch een heerlijke machine, die M550i. Hier op de Autobahn voelt hij zich thuis, als een leeuw op de Serengeti. Je voelt het aan alles, dit is waar hij voor gemaakt is. Niet voor het circuit - daar is mijn 997 veel beter geschikt, die met zijn indrukwekkende agiliteit heer en meester is in het bochtenwerk, maar dat dan weer moet bekopen met een mindere rechtuitstabiliteit op hoge snelheid. Daar heeft de BMW geen last van. 100, 200 of 250 - het maakt geen zak uit. Die 400 km zijn alweer veel te snel voorbij. Het samenspel tussen motor en versnellingsbak, die met een kleine kick tegen het gaspedaal onmiddellijk 2 verzetten terugschakelt en je zo op commando 1000 toeren meer geeft, de smeuiige, progressieve power van de motor als je doortrekt tot boven de 6000 toeren, de sound van die beschaafd hamerende V8.... zo moet autorijden zijn. Een feest van gevoel, gehoor, en de sensatie van het teamwork tussen de mechanica en de man achter het stuur. Er vormt een zich een band tussen mens en machine. Die auto heeft een ziel, en die ziel huist in het vooronder. We begrijpen elkaar, het is verslavend. Na al die jaren heb ik er nog nooit genoeg van. En toch, als je dit draadje mag geloven, zal er een einde aan komen. Natuurlijk, we moeten vooruit, terugkijken heeft geen zin. Het mileu gaat ook mij aan het hart, de zonnepanelen worden begin april thuis op het dak gemonteerd. En ook ik zal uiteindelijk voor de batterij-aangedreven bijl gaan. Heus. Maar man-o-man, wat laten we een mooie techniek achter. En wat voel ik me bevoorrecht, dat ik het heb kunnen meemaken. En dan zijn we er. We vinden het beiden jammer. De fan blaast, de uitlaten tikken. Tot zondag, dan gaan we weer!
|
10 maart 2025 11:07 |
|
 |
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
ha ha, kan me dat stuk nog herinneren idd. Als autobahn-knaller is zon 5 perfect, maar als allrounder doe mij toch maar een 3 
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
10 maart 2025 11:45 |
|
 |
Ruviano
991.1 GT3RS Zilver
911 3.2 Carrera Cabrio 1989 Diverse Italiaanse raspaardenBussum
|
Ik rijd sinds December in een carbo zwarte sedan M5 en dat bevalt prima. Nu een Touring besteld in Macademia (Porsche kleur), met wat buiten het boekje opties zoals een geheel Tartufo interieur. OEM look, maar volledig maatwerk. Als iemand een M5 sedan overweegt, die van mij is dus te koop. Nog geen 5k km en je kunt direct rijden...
|
10 maart 2025 14:43 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Zijn allemaal zeer mooie en krachtige motoren Zo ook mijn X3 M, elke keer een feestje Maar neem aan dat zo’n V8 net als mn M aardig wat lust, moest daar in het begin wel ff aan wennen 
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
10 maart 2025 15:37 |
|
 |
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
 |  |  |  | Enguess schreef: Ooit hier een ode aan de M550i geschreven. Ben eigenlijk wel jaloers op je….
Enguess schreef: De blauwe lucht is een positieve verassing. Het had tenslotte de hele nacht hard geregend en gewaaid. Waaien doet het nog steeds: een koude bries doet het water in de Rijn rimpelen; de frisse lucht voelt lekker in mijn gezicht na een wat slapeloze nacht - ik slaap nooit lekker in hotels. Niet meer aan denken. Nu lekker 400 km over de Autobahn, van mijn hotel aan de Rijn naar de Nederlandse Achterhoek voor een familiebijeenkomst. Zondag weer terug. Prima, voor mij geen straf. Daar staat hij, zoals ik heb gisteravond heb geparkeerd - gelukkig. Discreet in donkerblauw, nog op de winterbanden alhoewel die deze winter nauwelijks hebben hoeven werken voor hun geld. Sommigen vinden BMW’s niet meer mooi en het is waar: ze zijn wel eens mooier geweest. Maar ik houd van zijn understated verschijning. Alle type-aanduidingen zijn eraf, of beter gezegd: zaten er nooit op. Natuurlijk ziet een kenner aan het ontbreken van mistlampen en aan de uitlaten dat het “een snelle” is. En als diezelfde kenner goed kijkt, ziet hij (of zij) dat in de uitlaateindstukken 4 pijpen zitten - de benzine V8 dus, niet de quadturbo-diesel. De motor, daar gaat het mij om. Niet voor niets staat BMW voor “Bayerische Motoren Werke”. De twin-turbo V8 levert in deze versie 465 pk en is een juweel. Je kan van Duitsers vinden wat je wil maar ze kunnen goede spullen maken. Ik stap in, druk op de startknop en hij slaat aan met die lekkere V8 brul. Loopt 10 seconden op to 1200 tpm en zakt dan naar normaal stationair. Condens uit de vier uitlaten - het is 3 graden buiten. Hij heeft er zin in, dat voel ik. Gisteravond heeft hij de benen al lekker kunnen strekken, snelheden tussen de 200-220 waar het verkeer het toeliet. Verbeeld ik het me, of loopt de motor lekkerder na een paar honderd kilometers op snelheid? Wij hebben allebei genoten van de rit, dat weet ik zeker. En nu gaan we verder. Rustigaan, we hebben het nog koud, naar het benzinestation, eerst lekker Shell V Power 100 RON Racingfuel erin. ‘Tuurlijk, marketing enzo. Maar wie hard werkt, verdient het om verwend te worden. Dus zo doen we het. En met een volle tank kan ik die 400 km overbruggen en houd dan nog over voor 200-300 km afhankelijk van hoe hard het straks zal gaan. Dat kunnen de Tesla-boys voorlopig wel vergeten. Eerst nog een km of 10 over de Zubringer naar de A61. Een mooie warmup, voor hem en voor mij. We zijn er klaar voor. Op de oprit van de A61 geef ik de pook van die briljante ZF 8-bak een tikje naar links: sportstand. De V8 klimt direct 1000 toeren en trekt aan de teugels. Een betere automaat is er naar mijn mening nooit gemaakt. Natuurlijk had ik nog liever een handbak gehad, maar die is er niet meer. Maar die ZF maakt alles goed. Wat een mooie techniek, en wat een prachtige combinatie met die motor. Een top team. Gas op de bodem, de motor hangt aan het gas en brult van genot, de turbo’s komen er voelbaar bij, de bak schakelt tak-tak-tak steeds bij 6200 tpm en zo ik voeg met ruim 180 op de teller in. Nee, inderdaad meneer de Ford Focus coureur, voor mij hoefde je geen plaats te maken om me te laten invoegen, maar toch bedankt. In mijn spiegels zie ik hem schuchter weer naar rechts gaan. Wat is het toch een heerlijke machine, die M550i. Hier op de Autobahn voelt hij zich thuis, als een leeuw op de Serengeti. Je voelt het aan alles, dit is waar hij voor gemaakt is. Niet voor het circuit - daar is mijn 997 veel beter geschikt, die met zijn indrukwekkende agiliteit heer en meester is in het bochtenwerk, maar dat dan weer moet bekopen met een mindere rechtuitstabiliteit op hoge snelheid. Daar heeft de BMW geen last van. 100, 200 of 250 - het maakt geen zak uit. Die 400 km zijn alweer veel te snel voorbij. Het samenspel tussen motor en versnellingsbak, die met een kleine kick tegen het gaspedaal onmiddellijk 2 verzetten terugschakelt en je zo op commando 1000 toeren meer geeft, de smeuiige, progressieve power van de motor als je doortrekt tot boven de 6000 toeren, de sound van die beschaafd hamerende V8.... zo moet autorijden zijn. Een feest van gevoel, gehoor, en de sensatie van het teamwork tussen de mechanica en de man achter het stuur. Er vormt een zich een band tussen mens en machine. Die auto heeft een ziel, en die ziel huist in het vooronder. We begrijpen elkaar, het is verslavend. Na al die jaren heb ik er nog nooit genoeg van. En toch, als je dit draadje mag geloven, zal er een einde aan komen. Natuurlijk, we moeten vooruit, terugkijken heeft geen zin. Het mileu gaat ook mij aan het hart, de zonnepanelen worden begin april thuis op het dak gemonteerd. En ook ik zal uiteindelijk voor de batterij-aangedreven bijl gaan. Heus. Maar man-o-man, wat laten we een mooie techniek achter. En wat voel ik me bevoorrecht, dat ik het heb kunnen meemaken. En dan zijn we er. We vinden het beiden jammer. De fan blaast, de uitlaten tikken. Tot zondag, dan gaan we weer! |  |  |  |  |
Prachtig en geen woord van gelogen.  Had het gevoel dat hij sneller is dan mn 991.2 S maar die is toch 2 sec sneller naar de 200km/h . 0-100 scheelt maar 0,1 sec. Voor mij geen M5 maar dus deze heerlijke comfortabele 'hidden Gem ".De M550i volg ik al lang maar die te koop staan staan lang te koop. Onbegrijpelijk.Gaan nooit meer komen die V8's.
need not be discussed.
|
10 maart 2025 18:03 |
|
 |
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Schijnt wel mee te vallen met de V8 op de snelweg , gewoon 1 op 10/11 . Reed gisteren 130km/h en zag ca 1100-1200 toeren. Zal er wel een keer naar kijken hoeveel hij nou echt gebruikt
need not be discussed.
|
10 maart 2025 18:12 |
|
 |
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
1100 toeren? Ook niet fantastisch voor een GDI motor. De Sjon van Rijt Auto’s wordt slapend rijk met alle walnutblastings die hij aan 75€ per cilinder verpatst, vastgekoekte inlaattrajecten en klepstelen die dubbel zo dik zijn als standaard door aangekoekte troep. Ook bij E5 brandstof.
De garage van mijn daily adviseert om geregeld zelf te flipperen in Sport en langs de snelweg eens een langer stuk in een lagere versnelling te rijden in Manual. Anders blijft dat blok ook draaien aan deze lagetoerentallen bij gewoon rijden.
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
10 maart 2025 21:21 |
|
 |
Enguess
|
10-11 liter/100 km is goed te doen met de M550i is mijn ervaring. Mix van stad/land/snelweg inclusief heel wat autobahn kms.
|
11 maart 2025 9:46 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Daar kom ik lang niet aan Heb ook contact met Ben “bimmer” op dit forum en heeft ook een X3M en heeft ook een fiks verbruik met hem 
|
11 maart 2025 11:33 |
|
 |
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Dat doet mijn E61 525 ook 
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
11 maart 2025 13:04 |
|
 |
hehe
Turrrrbo
|
Mijn X5 M50i komt zeker niet aan de 1:10.
Maar ik heb al wel gemerkt dat rijden in ECO stand een heleboel scheelt voor de lange afstanden. Dichterbij huis rijd ik gewoon in de Comfort stand.
|
11 maart 2025 22:36 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Is die ook zo lekker stug? Zit daar een V8 in?
|
11 maart 2025 23:26 |
|
 |
hehe
Turrrrbo
|
Gewoon dezelfde 4.4 V8 als alle andere M50i modellen. (M550i, M850i, X6 M50i) De motor is blijkbaar wat meer op koppel afgesteld dan de echte volbloed ‘M’ modellen.
Dat leek me als familieauto beter passend en ook een wat minder stug onderstel dan de X5M Competition.
|
12 maart 2025 0:05 |
|
 |
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Doug de Muro heeft een uitgebreide review van de M5 gepost gisteren en daar was ook wat gegraaid in de optielijst https://www.youtube.com/watch?v=gFjzAqOcteE
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
12 maart 2025 9:12 |
|
|