Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 0:37

Antwoord op onderwerp  [ 199 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Eerst verdienen, dan pas uitgeven! 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
‘64 Kever
Bericht 
Teun schreef:
Ik zag in dit draadje het voorbeeld van betalen achteraf. Vergeten wordt dat dit gewoon een persoonlijke lening is waarvoor je ook wordt gergistreerd bij het BKR. Veel mensen weten dit niet omdat ze, opgewonden van de koop, de stukken niet goed doorlezen. Ze worden er echter wel mee geconfronteerd bij het afsluiten van de (top) hypotheek.

Het kan nog veel eenvoudiger hoor... Je kunt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid ontzegt worden om rood te staan bij je bank. Dat wil zeggen, je wilt een "rood-sta-limiet" van 1000 Euro op je bankrekening, omdat je bij een klein bedrijf werkt, wat het salaris niet op exact de 24e op je rekening zet. Dat wordt je vervolgens doodleuk geweigerd, omdat je niet door de screening komt... (is een wat kleiner voorbeeld ;) )

08 maart 2006 15:40
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
Bericht 
paSCal schreef:
Teun schreef:
Ik zag in dit draadje het voorbeeld van betalen achteraf. Vergeten wordt dat dit gewoon een persoonlijke lening is waarvoor je ook wordt gergistreerd bij het BKR. Veel mensen weten dit niet omdat ze, opgewonden van de koop, de stukken niet goed doorlezen. Ze worden er echter wel mee geconfronteerd bij het afsluiten van de (top) hypotheek.

Het kan nog veel eenvoudiger hoor... Je kunt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid ontzegt worden om rood te staan bij je bank. Dat wil zeggen, je wilt een "rood-sta-limiet" van 1000 Euro op je bankrekening, omdat je bij een klein bedrijf werkt, wat het salaris niet op exact de 24e op je rekening zet. Dat wordt je vervolgens doodleuk geweigerd, omdat je niet door de screening komt... (is een wat kleiner voorbeeld ;) )

Klopt :!: Dan moet je natuurlijk al wat meer hebben lopen.......

Trouwens, een BKR-melding hoeft niet altijd negatief te zijn. Als je een eerdere financiering keurig bent nagekomen, werkt het in je voordeel en zal je makkelijker een volgend krediet verstrekt krijgen.

08 maart 2006 15:57
Profiel
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 
Sluit me nog eens aan bij wat (o.a.) horn en ppp356 menen : berekend lenen en waarborgen inbouwen.

In mijn geval : ik kan de maandelijkse afbetalingen goed aan, gaat de wagen verloren door ongeval of diefstal : hij is verzekerd, kan ik de leninglast niet meer aan : ik verkoop de Porsche !

Maar als ik eerst had moeten sparen, dan mocht ik nog een tijdje wachten hoor, dus heb ik zeker geen spijt van destijds de stap te hebben gezet.

En over BKR (ik denk wel dit ik weet wat je daarmee bedoelt) : zolang je al je leningen netjes betaalt en de maandelijkse aflossingen in verhouding tot je inkomen staan, zie ik geen enkel probleem, al had je 5 leningen.

08 maart 2006 16:19
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Teun schreef:

Ik neem aan dat je het hebt over het voorbeeld door mij gegeven. Dat ging om 1500 euro. Dan blokkeer je niet een hypotheek (druppel - gloeiende plaat)... En met het inkomen van mij en mijn vriendin samen is de aflossing van zo'n bedrag ook niet onoverkomelijk zal ik maar zeggen (nog afgezien van het feit dat het bedrag gewoon op een internetspaarrekening stond geparkeerd).

Het wordt wel problematisch als je dingen gaat kopen met uitgestelde betaling en je hebt het geld er niet voor na afloop van de rentevrije periode. Meestal betaal je dan ineens iets van 20% ofzo (en dan wordt het al snel een probleem).

08 maart 2006 16:35
Profiel
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Bericht 
Tjonge, wat een leesvoer, dit topic. Goed dat ik vanuit huis werk.

De stelling dat een auto alleen maar minder waard wordt, is natuurlijk niet altijd waar. Ik heb al vanaf 1996 wisselende oldtimers en ik moet zeggen dat ik er niet altijd slechter van ben geworden.
Ik zie het ook meer als een investering en daarbovenop geniet je daarvan. Dat is dus dubbel genieten.

Welliswaar de P betaald met spaarcentjes, maar ik denk dat de P alweer in waarde is gestegen.
Motor ook betaald met de spaarcentjes, maar die is weer in waarde gedaald. Die is dan ook van 2001.

Belangrijkste is echter dat je koopt wat je echt zelf wil.Het valt mij verder op dat veel mensen het je toch misgunnen in Nederland.
Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.
Tegelijkertijd zouden ze zelf ook zo'n auto of motor willen hebben.

Wat mij ook opvalt is het demonstratief wegdraaien van het hoofd als je komt langsgeredden, terwijl je vooraf gezien hebt dat ze je aan zagen komen.

Weer een beetje bla, bla, bla (wat een zelfkennis, niet?).

Oh ja. Natuurlijk is een goede opslag ook heel erg belangrijk om een oldtimer aan te schaffen. Als je die niet hebt, kun je net zo goed geen oldtimer aanschaffen.

08 maart 2006 16:54
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Marcel B. schreef:
Motor ook betaald met de spaarcentjes, maar die is weer in waarde gedaald.

... voor de grap eens de afschrijving + verzekeringspremie van de motorfiets eens afwegen tegen de huurprijs van zo'n apparaat ...

... heb hier 2 motorfietsen staan - die per (motor per) jaar minder aan afschrijving, houderschapsbelasting en verzekering kosten dan het bedrag dat we kwijt zouden zijn om 4 keer per jaar (voor een lang weekend) zo'n zelfde motor te huren :idea:

Overigens zijn ze 'cash' betaald ... maar zelf op afbetaling/lening zou het nog weleens goedkoper uit kunnen pakken dan bij tijd en wijlen huren :wink:

08 maart 2006 17:26
Profiel WWW Facebook 
Groningen
Bericht 
Leasen van een auto is ook goedkoper dan huren... :wink:

08 maart 2006 17:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Citaat:
De stelling dat een auto alleen maar minder waard wordt, is natuurlijk niet altijd waar. Ik heb al vanaf 1996 wisselende oldtimers en ik moet zeggen dat ik er niet altijd slechter van ben geworden.
Ik zie het ook meer als een investering en daarbovenop geniet je daarvan. Dat is dus dubbel genieten.

:shock:

Misschien dat je met dat verhaal thuis wegkomt als er weer eens iets nieuws aangeschaft moet worden. :wink: :wink: :wink:

Neem nou van mij aan dat het je gewoon altijd geld kost. Ook als je wat extra kan beuren. Vergeet natuurlijk niet alle kosten die erin gestopt zijn, zoals belastingen, onderhoud, verzekeringen, taxaties, alarmen, extra's, schade's etc. etc. Als je dat allemaal meerekent en je wint nog wat, dan heb je goed geinvesteerd. :roll:

Zeg nou gewoon, ik vind het leuk. Het is namelijk economisch niet goed te praten. :wink:

08 maart 2006 17:28
Profiel
Bericht 
Ha Teun,

Ben het niet helemaal met je eens. Verzekering € 100 per jaar. Wegenbelasting: nada, Taxatie € 80 per 3 jaar. Onderhoud: olie en af en toe wat kleine dingen.

Je moet natuurlijk wel een gewilde auto kopen. Ik heb in het verleden een Scirocco GTi, Gofl GTI Cabriolet, 2 x Datsun 260Z en een Porsche 911 cabrio SC gehad en alleen op de Scirocco heb ik wat moeten laten vallen omdat de hagelstenen toch wel zorgden voor een hobbelig geheel.

De eerste auto die ik kocht, die geen oldtimer was (alfa Spider 1996) heb ik gelijk € 2000 in 1,5 jaar op toe moeten leggen.

08 maart 2006 17:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Marcel B. schreef:
Ha Teun,

Ben het niet helemaal met je eens. Verzekering € 100 per jaar. Wegenbelasting: nada, Taxatie € 80 per 3 jaar. Onderhoud: olie en af en toe wat kleine dingen.

Je moet natuurlijk wel een gewilde auto kopen. Ik heb in het verleden een Scirocco GTi, Gofl GTI Cabriolet, 2 x Datsun 260Z en een Porsche 911 cabrio SC gehad en alleen op de Scirocco heb ik wat moeten laten vallen omdat de hagelstenen toch wel zorgden voor een hobbelig geheel.

De eerste auto die ik kocht, die geen oldtimer was (alfa Spider 1996) heb ik gelijk € 2000 in 1,5 jaar op toe moeten leggen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vroeger ook altijd zo heb gedaan. Altijd een beetje aantrekkelijke (snelle) wagens gekocht, niet al te lang in gereden en voor hetzelde of nog een beetje meer verkopen.

Maar ja, per saldo........ :roll:

08 maart 2006 17:43
Profiel
Bericht 
Ach ja, misschien maak ik het ook wel mooier dan het is. Tot ca 5 jaar geleden altijd in een caravanstalling geparkeerd.

Ik heb nu gelukkig een garage van 7,00 breed x 6,50 meter lang, dus kan ik mijn hobbyvoertuigen aardig kwijt.
Stroom aanwezig!!!

Mijn hart blijft toch bij de oltimers liggen. Ook het rijden van oldtimerritten is een hobby, dus tel maar uit je winst

08 maart 2006 17:57
Profiel
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Teun schreef:
Citaat:

Misschien dat je met dat verhaal thuis wegkomt als er weer eens iets nieuws aangeschaft moet worden. :wink: :wink: :wink:

Neem nou van mij aan dat het je gewoon altijd geld kost. Ook als je wat extra kan beuren. Vergeet natuurlijk niet alle kosten die erin gestopt zijn, zoals belastingen, onderhoud, verzekeringen, taxaties, alarmen, extra's, schade's etc. etc. Als je dat allemaal meerekent en je wint nog wat, dan heb je goed geinvesteerd. :roll:

Zeg nou gewoon, ik vind het leuk. Het is namelijk economisch niet goed te praten. :wink:

Zo blijven we wel bezig.
Je wilt niet weten wat het onderhoud van een woning jaarlijks kost. En het registratierecht, en kadestraal inkomen, onderhoud van de tuin, lakken van ramen en deuren, herstellingen aan de verwarming, wekelijks poetsen enz. Dat krijg je bij de verkoop van de woning heus ook niet allemaal terug :roll: :roll:

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

08 maart 2006 18:51
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
Dat is ook een beetje het verhaal achter die waardestijging van huizen, zelfs in de economische recessie periode.

Je koopt een huis, 350.000 euro. Kosten koper 30.000 euro. Je neemt een (top)hypotheek van 400.000 euro. Met wat spaargeld en die 20.000 extra in je hypotheek doe je een nieuwe keuken, een nieuwe badkamer en een mooie houten vloer.

2 jaar later verkoop je je huis want je moet groter (of kleiner). Voor jou moet je inmiddels 410.000 euro krijgen wil je er niet bij inschieten. Je verkoopt je huis (want de markt is gestegen :shock: ) voor 405.000 euro.

Behalve het onderhoud, gas, water, licht etc heb je 5000 euro verloren op je 'investering'. Echter, voor de statistieken is je huis in 2 jaar toch bijna 16% in waarde gestegen... :roll: :?

Meeste investeringen zijn optisch, een investering in auto's loont volgens mij alleen als je een bepaalde auto heel lang op blokken bewaart. En dan nog. Als je nu voor 20.000 euro een toekomstige klassieker koopt en die verkoop je over 15 jaar voor 50.000 euro. Heb je dan een goede deal gedaan? :roll: :?:

Leef nu. Geld moet rollen. Mijn mening.

08 maart 2006 20:37
Profiel
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Horn schreef:

:scratch: :scratch: Dat is mijn mening.
Ik heb al veel te veel mensen van dichtbij veel te snel zien vertrekken. En de meeste troost, heb ik gevonden in het feit dat deze mensen die korte tijd op deze aardkloot, wel geleefd hebben.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

08 maart 2006 21:17
Profiel WWW
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
horn schreef:

laat iedereen dat op z'n eigen manier doen.

Of met geleend geld,of van jezelf..............

08 maart 2006 21:21
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
André 3.0 schreef:
horn schreef:

laat iedereen dat op z'n eigen manier doen.

Of met geleend geld,of van jezelf..............

Uiteraard, dat moet je ook lekker zelf weten. Je mag erop zitten, je mag het in een oude sok op zolder verstoppen - jouw keuze. Mij interesseert het de rozen.

Maar ik hoef geen zakken geld mee in mijn kist. Wederom: mijn mening.

08 maart 2006 21:26
Profiel
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Horn schreef:
Maar ik hoef geen zakken geld mee in mijn kist. Wederom: mijn mening.

Hallooooooooooo, je krijgt ze echt niet mee in je kist :wink:

08 maart 2006 21:30
Profiel WWW
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
ppp 356 schreef:
Hallooooooooooo, je krijgt ze echt niet mee in je kist :wink:

Bij deze jongens vast wel http://www.crazycoffins.co.uk/ :D :D

Afbeelding

Afbeelding

08 maart 2006 21:45
Profiel WWW
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
geen zakken.

oeps lange link, pas op plaatje niet voor kinderen.

mod by Jurgen ; link weggehaald...liever geen echte lijken hier!

08 maart 2006 21:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
horn schreef:
Jort schreef:
Gelukkig denken we er niet allemaal zo over.

Nee, dat blijkt wel uit het irritant hoge aantal lenen-reclames op tv... :shock:

Maar dat gaan ze dus ook aan banden leggen....
Wat is het volgende dat ze gaan doen, zakgeld regelen voor alle jeugd in NL ?
Maar ach, NL wordt toch links dus we moeten er maar vast aan wennen he... :roll:
Nee ik wil helemaal verder niet klagen over ons landje hoor ! :wink:

08 maart 2006 22:16
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
PPP356 schreef,

Dat is mijn mening.
Ik heb al veel te veel mensen van dichtbij veel te snel zien vertrekken. En de meeste troost, heb ik gevonden in het feit dat deze mensen die korte tijd op deze aardkloot, wel geleefd hebben
.

Helemaal mee eens :!:

09 maart 2006 10:30
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
horn schreef:
Als je nu voor 20.000 euro een toekomstige klassieker koopt en die verkoop je over 15 jaar voor 50.000 euro. Heb je dan een goede deal gedaan? :roll: :?:

Alleen als je in die 15 jaar ook daadwerkelijk van die auto hebt genoten.

Iemand die nu al 50K wil bieden?
Hij heeft dan ongeveer 5 ton op de teller :wink:

09 maart 2006 10:36
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
997.2 4S / 993 TT
Bericht 
Interessante discussie, ik heb zelf een Mercedes C32 AMG, die heb ik zakelijk gekocht. Aangezien ik de bijtelling van die auto nogal fors vond heb ik de 993 in prive erbij gekocht. In de C32 zit een fiscaal box voor de km administratie. Afschrijving op de zakelijke auto vind ik dan ook niet zo problematisch. Integenstelling tot de 993, daar zou ik toch heel blij mee zijn als die enigzins zijn waarde zou houden. (en van de fiscale bijtelling alleen kan je de kosten prima betalen) Maar om nou te speculeren op een auto als beleggingsobject vind ik jezelf voor de gek houden, ook Porsche's kosten (veel) geld. Dan kan je het beter in een goed beleggingsfonds stoppen.

09 maart 2006 10:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
ppp 356 schreef:
Teun schreef:
Citaat:

Zo blijven we wel bezig.
Je wilt niet weten wat het onderhoud van een woning jaarlijks kost. En het registratierecht, en kadestraal inkomen, onderhoud van de tuin, lakken van ramen en deuren, herstellingen aan de verwarming, wekelijks poetsen enz. Dat krijg je bij de verkoop van de woning heus ook niet allemaal terug :roll: :roll:

Dus als je kosten hoger zijn dan de meerwaarde heb je in een huis dus ook slecht geinvesteerd :!:

We hebben het toch over een investering :?:

09 maart 2006 11:11
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 199 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8