Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elkaar
Auteur
Bericht
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Tja Trek … het is niet dat ik altijd al zo’n fan was qua geschiedenis en techniek zoals ik met Porsche heb (of had). Ik ben ergens in 2015 bij een Trek FX uitgekomen, een eenvoudige hybride, gewoon omdat ik wat meer wilde gaan fietsen, omdat ik fietsen leuk vond en wat aan m’n conditie wilde doen. Toen een aantal jaren vrijwel helemaal niet kunnen fietsen vanwege een blessure en uiteindelijk pas vorig jaar de draad weer opgepakt. Eerst toch weer met een fiets voor de weg, dat werd de Domane SL5, geen wielrenner pur sang maar meer enduro geometrie en zit. Doet het op gravel ook nog wel aardig. Daarna met een goede vriend van me gaan mtb’en, hij op zijn eigen mtb, ik eentje gehuurd in Berg en Dal. Dat was een redelijke openbaring. Niet zo zeer alleen de fiets, toevallig wel ook een Trek (eerst Roscoe en daarna een X Caliber). Maar wel het hele rijden. Ik kende het gebied hier in het bos wel redelijk vanuit m’n jeugd maar dat was lang voordat de mtb routes waren aangelegd. Ik wilde al snel 3-4x per week met de mtb erop uit. Dat klinkt misschien veel maar ik kan bij wijze van spreken tijdens m’n lunchpauze me even omkleden de mtb pakken en het traumapad drie keer rijden en dan binnen 30-45min weer thuis zijn. Meeste ritjes die ik maak zijn 1-1,5uur soms 2uur. In het begin na iedere inspanning (berg op, of traumapad naar beneden) wel wat tijd nodig om de hartslag weer wat te laten dalen maar merkte dat m’n conditie snel vooruit en toen werd het nog leuker. Al snel een keer een demo meegekregen van Trek (dealer zit hier om de hoek) en dat was een Supercaliber 9.8 met sram GX groepset. Op die fiets leek het net alsof ik doping had gebruikt (nooit gedaan maar wat ik me daarvan voorstel hè). Die demo was al verkocht en er was verder ook bijna geen fiets te krijgen laat staan een hele leuke mtb. Ondertussen had ik wel nog snel die X caliber 7 (Treks instap xc mtb) kunnen oppikken bij Mantel, de laatste uit voorraad. Dus ik kon prima uit de voeten. Maar toen ik twee weken later in Cuijk een Supercaliber 9.8 XT zag staan en ik m’n vriendin zo ver had gekregen dat zij het mtb’en ook wel wilde proberen, en dat gaat een beetje lastig met één mtb …. toen waren er dus al snel twee. De Supercaliber is geen echte full suspension maar ook geen hardtail, met 60mm achter en 100mm voor en weegt net 10kg, echt een kanon, reageert zo snel op stuur en trap input, ben misschien nog niet zo veel gewend qua mtb maar ik vergeleek het met een GT3. Zeker als je een X caliber en Supercaliber back To back rijdt. Ik gebruik de X Caliber 7 voor in de winter in de modder. Als we niet met z’n tweeen fietsen. Ondertussen ben ik me ook veel meer gaan verdiepen in mtb’s en alles eromheen, YouTube, internet, maar toch nog steeds wel veel gericht op de line up van Trek. Wat het precies is weet ik niet, merk en techniek spreken me zonder meer aan, maar dat zal ongetwijfeld ook door hun marketing komen. Daarin vind ik ze zonder meer ijzersterk. Reacties die ik lees mbt Trek is wel vaak niet de beste prijs/kwaliteit verhouding met name qua onderdelen afmontage en dat geloof ik ook wel. Geldt met name voor de instap modellen. Maar dat hoeft imho niet slecht te zijn als je vooral een goede fiets / geo zoekt waarbij je later zaken nog prima kunt upgraden. De topmodellen zijn dat ook gewoon, top. Voordeel van Trek is dan weer dat ze ontzettend veel investeren in r&d en dat ze zo veel verschillende modellen en framematen hebben dat er altijd wel een fiets voor je tussen zit. De 8 (aluminium) en de 9.8 (carbon) zijn in de regel de uitvoeringen in de Trek line up waar je meeste waar voor je geld krijgt … niet goedkoop maar daar kies je dan zelf voor en op een instap X caliber 7 heb ik ook nog steeds heel veel lol. De Rail wordt m’n eerste emtb. Daarom ook niet voor het top model gegaan. Zwaar overbiked voor de routes hier maar ik zie het als een perfecte aanvulling om lekker veel te kunnen blijven mtb’en zonder dat m’n rug en knieeen gaan protesteren en goed excuus omdat m’n vriendin hem dan ook kan gebruiken als ze met mij op pad gaat. De top fuel is weer een heel ander verhaal, dat model zit van origine precies tussen de full suspension Fuel Ex (140mm130mm) en de Supercaliber (100mm60mm) in alleen hebben ze die nu een behoorlijk gewijzigde geometrie gegeven die minder op xc en meer op trail (jawel, downcountry) is gericht. Dat zou een fiets moeten zijn die het hier op de lokale trails nog steeds prima doet, maar ook prima mee kan naar het buitenland. De fiets heeft maar 120/120 maar haalt daar veel meer uit dan de veerweeg aangeeft. De meeste tests en reviews zijn behoorlijk positief gelukkig, want ik had hem al besteld op basis van de specs. De vraag is alleen of het idd nog dit jaar zomer wordt. Het wordt dan wel wat vol in de garage met fietsen, maar ik had me laten wijsmaken dat het qua aantal fietsen altijd n+1 is en ben ook niet zo bang dat als ik er eentje uit doe ik die niet kwijt zal raken.
Ben al met al dus nog niet zo lang bezig … hoop vooral dat het met onderhoud en reparaties (beschikbaarheid onderdelen) goed gaat. Dat is wel een dingetje met een aantal van die fijne mtb’s. Gelukkig hebben de meeste hier straks een Shimano XT afmontage dus als er iets kapot gaat dat niet gemaakt of vervangen kan worden dan kunnen we in ieder geval een andere fiets afbreken om onderdelen uit te wisselen.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
20 feb 2022 0:22
Erwin
Porsche Classic Specialist
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Leuk om te lezen en herken ontzettend veel hierin. Behalve dan dat je effe snel in de pauze kunt omkleden en gaan mountainbiken want als ik bedenk dat ik zin heb om een singletrack te gaan fietsen ben ik meestal 1,5 uur verder voor ik daadwerkelijk in het bos ben en op de fiets zit. En dat terwijl ik nog geen 100 meter van het bos en de track woon. Ik snap je voorkeur voor het merk en ken al die typen van Trek ook wel. Ik wilde 3 jaar geleden ook een MTB kopen, ben gaan oriënteren naar toch niks gekocht toen. Kon toen niet aan een gebruikte komen. Ik zocht specifiek naar een Trek, want mijn eerste mountainbike (bijna 25 jaar geleden) was toevallig een Trek. Je zag dat merk toen bijna nooit en dat vond ik leuk. Ik vond het een eigenwijs merk en toen deze fiets 12 jaar geleden helemaal op was zocht ik weer naar een Trek. Hier zaten geen Trek dealers dus reed ik 50 km om bij de dichtstbijzijnde Trek dealer een nieuwe te kopen. Later nog een gebruikte Trek gekocht voor mijn vrouw. Ik heb dus ook iets met Trek en sinds 1,5 jaar met meer amerikaanse merken.
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Mooi Erwin. Maar je bent dus wel al aardig wat langer ermee bezig dan ik.
Moet zeggen dat ik inmiddels ook wel meer interesse heb in de andere, voornamelijk ook US merken. Met name Santa Cruz en Specialized. Voor mij speelt ook wel mee dat aangezien ik al het onderhoud uitbesteed ik het een veilige gedachte vind terug te kunnen vallen op een lokale Trek dealer. Daarnaast is een merk zoals bijvoorbeeld Santa Cruz ook erg lastig te krijgen hier.
Ik begrijp dat jij je onderhoud zelf doet maar kun je wel aan onderdelen komen of is dat een kwestie goed timen en vooruit plannen? Heb af en toe het idee dat je als particulier zelf online vaak meer en sneller aan onderdelen kan komen dan de gemiddelde lbs.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
20 feb 2022 1:16
Cazzo Super Veloce
993 4S
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Ik ben begonnen op een Focus Black Forrest 26 10-12 jaar geleden. Toen die uit mn garage gejat werd overgestapt op een BF 29. Was wel een openbaring. 29 past veel beter bij mijn postuur. Kreeg na verloop van tijd last van lichte blessures en pijntjes, dus gaan kijken naar een fully. Cannondale vind ik een mooi merk en die Lefty is gewoon gaaf om te zien. Alu Scalpel gekocht en jarenlang met plezier op gereden. Vaak toertochten van rond de 50km in omgeving Breda. In 2017 in de lappenmand geraakt en in 2020 nog een keer, waardoor het MTBen op een laag pitje kwam te staan. Soms een opleving dat het redelijk ging, maar ook vaak weer een terugval. Al een tijdje naar een EMTB gekeken, maar is toch een soort drempel waar je over moet. Na de zoveelste trip waarbij mijn maten op mij moesten wachten de knoop doorgehakt. Probleem is de beschikbaarheid, dus toen ik de Specialized in XL zag staan de volgende dag in de auto naar Borculo. Geen seconde spijt van tot nu toe, hele fijne fiets. Heb niet echt een merken voorkeur, uiteindelijk zit op alle fietsen Shimano, Sram, Fox etc. Alleen het frame is echt onderscheidend.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
20 feb 2022 11:46
Erwin
Porsche Classic Specialist
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Laatst bijgewerkt door Erwin op 20 feb 2022 14:17, in totaal 1 keer bewerkt.
20 feb 2022 13:52
DennisvdB
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
MarkS schreef:
Mooi Erwin. Maar je bent dus wel al aardig wat langer ermee bezig dan ik.
Moet zeggen dat ik inmiddels ook wel meer interesse heb in de andere, voornamelijk ook US merken. Met name Santa Cruz en Specialized. Voor mij speelt ook wel mee dat aangezien ik al het onderhoud uitbesteed ik het een veilige gedachte vind terug te kunnen vallen op een lokale Trek dealer. Daarnaast is een merk zoals bijvoorbeeld Santa Cruz ook erg lastig te krijgen hier.
Ik begrijp dat jij je onderhoud zelf doet maar kun je wel aan onderdelen komen of is dat een kwestie goed timen en vooruit plannen? Heb af en toe het idee dat je als particulier zelf online vaak meer en sneller aan onderdelen kan komen dan de gemiddelde lbs.
Santa Cruz is steeds beter beschikbaar hier in Nederland. Heb zelf een Bronson voor marathons te fietsen (ja, ik weet het, dan kun je beter een XC fully pakken maar dat vind ik niks) en gewone trails in het buitenland, en een V10 voor het betere downhill werk in het buitenland. Ga in een normaal seizoen elke 2 weken wel naar een bikepark voor downhill, en pak normaal gesproken de Bronson voor hier in Nederland of Ardennen marathons. Alleen afgelopen jaar weinig kunnen fietsen door corona en de bouw van mijn huis (welke net klaar is), dus komend seizoen hoop ik weer meer tijd te hebben.
Ik doe al het onderhoud zelf, ook shock en vorkservice en tuning. Mijn eigen wielen bouw ik ook zelf, heb een CNC gefreesde bok met Mitutoyo klokken erop, snaarstrakke setjes komen daar vanaf, carbon en aluminium. Op mijn downhill V10 ben ik overgestapt van carbon naar alumimium, omdat het carbon teveel trillingen doorgaf. Die set heb ik 2 jaar geleden gebouwd, en heb de nippels nog nooit hoeven aan te draaien. Als je in het buitenland staat, en je hebt iets kapot moet je het ook meteen kunnen repareren. Ik heb dan ook normaal gesproken alles bij: ontluchtingset voor de remmen, extra buitenbanden, alles om ter plekke de vering te maken, wielbouwgereedschap, extra set remmen, eigenlijk alles
Onderdelen bestel ik altijd online, want de LBS hier in de buurt heeft voornamelijk BBB rommel liggen. Daar kan ik niks mee. Normaal gesproken via hibike.de, bike-discount.de of bike24.de Bike-components.de is eigenlijk in alle gevallen te duur.
20 feb 2022 14:02
Erwin
Porsche Classic Specialist
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
MarkS schreef:
Mooi Erwin. Maar je bent dus wel al aardig wat langer ermee bezig dan ik. Heb af en toe het idee dat je als particulier zelf online vaak meer en sneller aan onderdelen kan komen dan de gemiddelde LBS.
Nee, hoor. Eerder had ik wel een mountainbike maar er waren geen singletracks en gebruikte dat ding vooral als gewone fiets. Was dus niet fanatiek daarin indertijd. Toen niet Zomer 2020 eindelijk de stap genomen een MTB te huren. Was er klaar mee dat mijn leven alleen maar bestond uit werk gerelateerde dingen en zocht een hobby om ook eens met andere dingen bezig te zijn. En te sporten. Al die MTB-ers in de regio hier die ik zondags gezamenlijk op een terras zag zitten maakten mij altijd jaloers Dus, een 2x hardtail gehuurd en voor de week erop een fully gereserveerd om te vergelijken met een hardtail. Vanaf de eerste week was het bij mij alleen nog maar MTB-en waar het om draaide. Bij de eerste keer huren had ik nog nooit van al die begrippen zoals singletrack gehoord en sinds die tijd fiets ik elke week een track. Of meer. Ik kan mij geen leukere en betere hobby bedenken.
Over de onderdelen: Ik had twee weken na aanschaf fiets de XT schakelhendel defect. Terug naar de dealer waar ik de fiets kocht. Hij heeft aanvraag gedaan voor garantie bij shimano en kreeg te horen dat ik 13 weken moest wachten. Uitermate vervelend te horen als je daar een paar weken daarvoor nog een vermogen hebt neergeteld voor een fiets met complete uitrusting. Dus mijn eerste reserve onderdeel was zo'n shifter die ik voor een fractie van de prijs direct bij Mantel kocht die er toen 15 op voorraad had. Heb nu overigens een XTR shifter erbij en geen problemen meer. Onderdelen kunnen dus problematisch zijn. Ondertussen weet ik dat MTB-en een erg dure hobby is want de onderdelen slijten snel door de modder en zand en het vaak afspoelen na de rit. Dus je hebt regelmatig een nieuw onderdeel nodig. Omdat alles een keer aan de beurt komt binnen 2 jaar heb ik veel bij elkaar verzameld op internet en bij de PFW. Alle framelagers, cassette, pedalen, een aantal kettingen, derailleur, remblokken, banden, voorblad, revisiesetjes voor de dempers, schakelhendel, kabels, derailleurpad etc. heb ik op voorraad liggen en gaat in een kratje mee naar een weekendje buitenland.
DennisvdB schreef:
... en een V10 voor het betere downhill werk in het buitenland.
Wauw, downhillen! ik baal dat ik het MTB-en zo laat ontdekt heb. Als ik 30 jaar jonger was dan was ik ook gaan downhillen of enduro ritten rijden.
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Erwin schreef:
ik baal dat ik het MTB-en zo laat ontdekt heb. Als ik 30 jaar jonger was dan was ik ook gaan downhillen of enduro ritten rijden.
Precies dit!
Maar moet me ook al een beetje inhouden met bikepark Mook hier in de buurt.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
20 feb 2022 17:20
Erwin
Porsche Classic Specialist
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
30 jaar geleden kon ik beter fietsen en vallen wat beter veroorloven, maar toen waren er geen mooie tracks en mooie spullen. Die ik overigens toen toch niet kon betalen. Nu is alles voorhanden, kan het mij veroorloven.....maar niet meer fietsen zoals ik zou willen.
Bikepark Mook, heb er wel eens aan gedacht daar heen te gaan, maar hou het toch maar bij vlakkere singletracks denk ik. Ik heb naast Valkenburg en Winterberg recenter ook Kleef (enduro clinic) 'gedaan' maar dat elke keer eerst naar boven is dan weer niet mijn hobby. .
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Erwin, ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben 33 en zie stiekem veel 50+ers die in bikeparks vertoeven. Het is nooit te laat!
20 feb 2022 18:33
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Winterberg staat ook zeker nog op m’n lijstje. Maar ik maak wel de afweging wat ik nog wel en niet verantwoord vindt. Op je twintigste of dertigste een flinke klapper maken (en daarvan herstellen) is toch ook weer net wat anders dan op je (bijna) vijftigste. En dat is het mij ook niet waard.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
20 feb 2022 19:19
horn
PF #57
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Ken het gevoel. Heb ik met skiën. Nog steeds wel rammen maar toch wel wat voorzichtiger.
Leuk om het enthousiasme voor mtb’en hier te lezen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
20 feb 2022 19:48
Erwin
Porsche Classic Specialist
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
DennisvdB schreef:
Erwin, ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben 33 en zie stiekem veel 50+ers die in bikeparks vertoeven.
Ik doe niet aan stiekem, kom daarom niet in bikeparks. ( ben van maart-1967)
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Leuk zoveel liefhebbers hier. Ik ben zelf op mijn 37e begonnen met fietsen, na een leven tot dan zonder sport. Ik had het idee dat ik met 110kg maar eens iets gezonder gaan leven en dus maar eens een instapfietsje gekocht bij Dupre in Utrecht. Een standaard Taiwanees frame met XT velgremmen. Het eerste toertochtje van 30km in Oss was nogal afzien, ik dacht dat ik niet meer thuis ging komen. Enfin, half jaar later een ‘echte’ fiets gekocht, een Cube Reaction met schijfremmen, en er gaandeweg meer plezier in gekregen. Gaandeweg wat conditie opgebouwd en kilo’s afgebouwd, en wat marathons in België gereden, en de Cube vervangen door een Scalpel (26 inch), heb daarbij mijn eerste toer Transalp mee gefietst. Met mijn 1.98m daarna overgestapt naar de 29ers, heb een Scott Scale gehad die ik later zelf ombouwde naar een Rohloff naaf, en een Niner RIP die ik ook zelf in elkaar schroefde. Daarna nog een Van Nicholas Zion gehad, en een Liteville 301, die het heerlijk deed in Saalbach Hinterglemm. 3 jaar geleden de schuur fors opgeruimd en een Santa Cruz Tallboy gekocht die ik nog steeds heb. Verder staat de schuur nog vol met een Cannondale Synapse, en twee Topstones. Wielen bouw ik inmiddels zelf, niets is zo ontspannend als een wieltje vlechten en er daarna achter komen dat het wiel gewoon heel blijft in het bos.
Leukste aan MTBen vind ik nog steeds de marathons in België en Duitsland, en toertochten rijden door de Alpen. Voor downhillen ben ik inmiddels wat te oud, ik weet hoe hard je kunt vallen, en ik heb simpelweg geen zin om weken of maanden niet te kunnen fietsen door een blessure. Voor diegenen die het wel willen proberen is Mook een leuke startersoptie overigens.
21 feb 2022 12:17
ATanis
993 4S
Goedereede
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Leuk om te lezen. Die supercaliber is echt een super fiets. Een keer mee proefgereden, echt gaaf! Mooi ook die vering weggewerkt in de bovenbuis. Ik rijd ook al > 10 jaar Trek. 2 madone's, nu de nieuwe SL7 etap. Wat Trek echt onderscheid is die Iso speed vering in het frame, die Domanes hebben dat ook. Aero fietsen zijn meestal te stijf, wat oncomfortabel wordt. Had eerder een Pinarello, vaak last van mn rug na >2 uur fietsen, en met deze Madone nog nooit gehad, echt super comfortabel, en de mooiste aero fiets van dit moment (vind ik).
Zelf ook fanatiek beachracer. Woon aan het strand, regelmatig wedstrijdjes meedoen, is een leuke sport. Zelf net een nieuwe beachracer helemaal zelf gebouwd, zo licht mogelijk, heel brede velgen, 42mm, draadloos schakelen enz. Precies 7kg, dat is echt weinig voor een 29" mtb!
Wil ook nog wel een echte MTB, een fully. Waarschijnlijk een supercaliber, heel gave fiets. De beste fully is misschien wel de specialized Epic, maar die die je overal, en zijn wel een beetje overpriced, maar dat is Trek ook wel. De KTM Scarp vind ik ook mooi, en zie je niet zoveel hier. Iemand ervaring met KTM fietsen?
25 feb 2022 11:12
Johndc
996mk2 cabrio en 944 Cup racer
Apeldoorn Oost
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
ATanis schreef:
Precies 7kg, dat is echt weinig voor een 29" mtb!
Wil ook nog wel een echte MTB, een fully. Waarschijnlijk een supercaliber, heel gave fiets. De beste fully is misschien wel de specialized Epic, maar die die je overal, en zijn wel een beetje overpriced, maar dat is Trek ook wel. De KTM Scarp vind ik ook mooi, en zie je niet zoveel hier. Iemand ervaring met KTM fietsen?
7 kg is idd superweinig....zelfs mijn "wegracer" weegt denk ik nog (een heel klein beetje) meer.
Mooi dat enthousiasme hier over de mtb's. Ik heb deze hobby pas een jaar of 4 maar had het veel eerder moeten doen. Ik probeer ongeveer 100 km per week op MTB of combi met racer te zitten en daarmee kan ik de jongere generatie nog aardig bijhouden.
Ik heb een Giant Anthem Pro 1 fully (iets meer dan 10 kg, zo ongeveer full carbon. 29"), Giant XTC 1,5 (carbon hardtail, 29") en een good old Giant MCM Team (26", carbon frame) die vroeger bij de WK's e.d. werd ingezet; Op technische tracks is die MCM super (heel erg wendbaar; verkrijgbaarheid onderdelen wordt wel wat lastig).
Mbt bikeparks wat hierboven geschreven is: ik ben ook in Winterberg geweest. Bikepark was uitverkocht en dat vond ik (leeftijd 50+) geloof ik niet zo erg Trailpark is uitstekend alternatief als je het jump-werk wat te ruig vindt, al moet je dan wel zelf naar boven fietsen. Route Mook is dichterbij ook een goed alternatief. Je kan bij Mook (en Winterberg trailpark) kiezen voor verschillende kleuren (gemakkelijk tot moeilijker)
_________________________________________ 996 mkII cabrio tiptronic, 944 Cup racer und noch etwas
25 feb 2022 12:34
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
ATanis schreef:
Leuk om te lezen. Die supercaliber is echt een super fiets. Een keer mee proefgereden, echt gaaf! Mooi ook die vering weggewerkt in de bovenbuis. Ik rijd ook al > 10 jaar Trek. 2 madone's, nu de nieuwe SL7 etap. Wat Trek echt onderscheid is die Iso speed vering in het frame, die Domanes hebben dat ook. Aero fietsen zijn meestal te stijf, wat oncomfortabel wordt. Had eerder een Pinarello, vaak last van mn rug na >2 uur fietsen, en met deze Madone nog nooit gehad, echt super comfortabel, en de mooiste aero fiets van dit moment (vind ik).
Zelf ook fanatiek beachracer. Woon aan het strand, regelmatig wedstrijdjes meedoen, is een leuke sport. Zelf net een nieuwe beachracer helemaal zelf gebouwd, zo licht mogelijk, heel brede velgen, 42mm, draadloos schakelen enz. Precies 7kg, dat is echt weinig voor een 29" mtb!
Wil ook nog wel een echte MTB, een fully. Waarschijnlijk een supercaliber, heel gave fiets. De beste fully is misschien wel de specialized Epic, maar die die je overal, en zijn wel een beetje overpriced, maar dat is Trek ook wel. De KTM Scarp vind ik ook mooi, en zie je niet zoveel hier. Iemand ervaring met KTM fietsen?
Mooie bikes en mooi verhaal ook.
Supercaliber kan ik, ondanks dat hij nog een jaar moet worden, alleen maar aanraden.
Was vanochtend even bij Trek in Nijmegen voor onderhoud met Domane en Dual Sport van m’n vriendin. Hadden ze een nieuw af te leveren speed concept staan. Heel erg gaaf. Vind de Madone ook top alleen ben ik bang dat m’n onderrug de Domane meer op prijs stelt.
Ben nu ah kijken voor een power meter op de Supercaliber, twijfel tussen een 4iiii op de crankarm (factory install) of de Garmin Rally XC200 pedalen.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
25 feb 2022 13:59
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Ik heb met Stages (crank arm) goede ervaringen, en nu ook met een Quarq powermeter (spindle) op een XO crank. 4iiii zal ook prima zijn.
Zou niet zo snel voor powermeter pedalen gaan, is erg kwetsbaar op die plek en kwaliteit laat ook nogal eens te wensen over.
25 feb 2022 20:47
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Het heeft beiden z’n voor en nadelen. Daarom ook lastige keuze. Ik heb een enkelzijdige 4iiii precision 105 op m’n Domane.
Huidige Garmin Rally zijn een stuk betrouwbaarder dan vorige generatie. En ze hebben een XC spd uitvoering. Ala Shimano XT. Voordeel van die pedalen, dubbelzijdige meting en voor mij belangrijk argument is dat ik makkelijk tussen fietsen kan wisselen in plaats van op iedere fiets een aparte powermeter. Voor down hillen zou ik ook geen pedalen nemen. Maar voor xc gebruik hier op de lokale routes is het prima te doen en de power meter zit feitelijk in de pedaal as. Die is wel goed beschermd. Kost wel 3x zo veel als een enkelzijdige crank powermeter maar die heb je er dus wel uit met 3 fietsen of meer. Kan ze ook makkelijk op m’n Domane zetten.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
25 feb 2022 23:06
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
06 maart 2022 21:06
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Ik blijf even bij Trek …
Voor 80-90% NL routes en af en toe voorzichtig lokaal bikepark en 10-20% buitenland, Winterberg / Côte d’Azur
Roscoe 9 vs Slash 7
Hardtail 140mm vs Full Suspension 170mm/160mm Volledig Shimano XT vs combinatie Shimano SLX/XT Progressieve long travel hardtail vs Progressieve enduro Beiden 29inch XR4 2.6 vs XR5 2.5, beiden tubeless
Denk zelf dat de Slash het in een bike/trailpark en in het buitenland beter doet. Aan de andere kant ga ik ook geen black trails opzoeken en rood en blauw is met een Roscoe ook leuk te doen. Bij de meeste Nederlandse routes zal de Roscoe wat efficiënter zijn. Maar het zijn allebei natuurlijk geen XC bikes. Die zoek ik ook niet. Keuze is dus tussen een leuke speelse moderne hardtail en een pur sang enduro. De Roscoe 9 is de top spec Roscoe, de Slash 7 de instapper bij de Slash serie.
Aan welke vd 2 zouden jullie de voorkeur geven en waarom?
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
08 maart 2022 21:16
Cazzo Super Veloce
993 4S
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Rijd al een jaar of 7-8 Fully en zou niet anders meer willen. Het extra comfort is mij veel waard, en gezien mijn MTB-skills ben ik er ook niet veel langzamer op dan op een hardtail. Fully is ook breder inzetbaar.
Zondag de Col du Kragge gedaan op de Levo. Dat is wel lachen hoe hard je dan omhoog fietst, ook al is het misschien vals spelen. Ik ben helemaal happy, zeker nu hij derestricted is, wat een heerlijke fiets.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
08 maart 2022 21:58
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Gaaf Paul. Was toevallig afgelopen vrijdag in Uden bij CycleXperience. Ze zijn dealer voor 4iiii powermeters. Maar dus ook een specialized dealer. Hele mooie zaak en top fietsen ook. Moet er binnenkort weer naartoe, toch maar eens kijken wat specialized qua mtb in het programma heeft. Levo en Stumpjumper bijv. Moet binnenkort navraag doen bij Trek naar de levertijd van m’n Rail, die stond voor deze maand op het prg geleverd te worden. Fingers crossed. Beschikbaarheid bij Specialized zal niet heel veel beter zijn als ik de website moet geloven.
Hoe “trapt” jouw Levo nu boven de 25kmu Paul? Hoe hard ga je nu op vlak terrein bijvoorbeeld?
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
08 maart 2022 22:05
Cazzo Super Veloce
993 4S
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Heb geen snelheidsmeter, maar 40-45 is denk de top omdat je niet sneller kunt trappen. Groter voorblad zal wel helpen, maar top is niet zo interessant. Vooral dat je makkelijk 30-35 kunt tijden zonder “tegen een muur” te rijden maakt een groot verschil, echt veel fijner.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
08 maart 2022 22:58
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka
Ja snap ik. Heb afgelopen zaterdag Mook gereden hier op de Supercaliber en beetje snelheden in de gaten gehouden en met tot 30-35kmu ondersteuning kom je heel aardig en snel de route door.
Welke Specialized Levo Turbo heb jij Paul? Ik moet zeggen dat ik de verschillen per uitvoeringen bij Specialized nog wel wat lastig vind. Van alle modellen. Bij Trek is dat wat makkelijker ingedeeld. Daarbij lijkt het alsof het vrijwel allemaal SRAM afmontage is qua aandrijving en remmen. Weinig tot geen Shimano.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum