Auteur |
Bericht |
Marcos
Carrera 2 Cabrio
|
FF een luie vraag hoor..
(ja, ik weet het ik kan het allemaal zelf opzoeken en uitrekenen )
Wat betaal je nou allemaal aan invoer bpm en bijkomende kosten voor een import van bijvoorbeeld een 530D combi - sep/2003 met een aankoopprijs in Duitsland van 15000 euro, en een cataloguswaarde in Nederland van 55000 euro in 2003.
|
05 sep 2006 22:30 |
|
|
plh
Voorlopig niet !Friesland
|
@ppp 356: Tuurlijk een 2.7 of 3.0 loopt mooier (V6) is krachtiger en is voor het gevoel stiller: maar schijn bedriegt, de decibelmeter slaat bij de 4cyl. echt niet verder uit dan bij een V6, alleen de toon is anders. De 2.0 TDI is toch een vlotte, zuinige en ook stille diesel.
_________________________________________ Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !
|
05 sep 2006 22:45 |
|
|
FW
PB
|
Wat super al die meningen vind het top. En over die 607 die is er nu en moet eigenlijk weg. Een duitse auto is iets anders dan een franse auto en dat moeten porsche rijders weten!!
Enne het rekensommetje: Cataloguswaarde intoetsen bij www.vwe.nl. Komt de bijtelling voor een cataloguswaarde op € 6.612,- + de aankoopprijs in duitsland kom je op € 21.612,-.
Voor verzekeringen, kentekenplaten en RDWmannetjes kun je ongeveer € 300,- rekenen. En je bent natuurlijk een beetje benzine of diesel kwijt om er na toe te rijden, misschien € 100,-. Totaal kom je op € 22012,-
Let wel op de bouwmaand een maand ouder kan veel schelen. Kunt dan ook nog even wachten met op kenteken zetten in Nederland.
|
05 sep 2006 22:49 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Ongeveer € 6.612,- aan BPM (afhankelijk van de maand en de exacte opties!)
RDW keuring rond de € 125,-
Verwijderingsbijdrage rond de € 30,-
Kentekenplaten rond de € 25,-
(ik heb de exacte bedragen niet bij de hand!)
En niet te vergeten nog de kosten voor transport Duitsland naar Nederland.
|
05 sep 2006 22:50 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ik hoor de motor van de 3.0, redlijk goed, maar dat heb ik graag.
En de 2.0 zal zeker een vlotte diesel zijn, maar de 3.0 is een snelle
Ondertussen hebben we ook een A3 rijden met de 2.0 Tdi in, en heb ik weeral een tevreden personeelslid
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
06 sep 2006 9:11 |
|
|
FW
PB
|
Heb er nog even over na gedacht en wat natuurlijk ook een oplossing is, is een 2.4 benzine en deze een gas FX installatie laten inbouwen. Dan is de afweging een diesel 2.0 of 2.4 gas. Verstandig gas of niet ?
|
06 sep 2006 10:03 |
|
|
Ger4S
|
Als dit de echte keuze is zou ik gaan voor de 530d.
Ik heb zelf een nieuwe 5 gehad en rij nu een nieuwe A6 Avant 3.0 tdi Quattro tiptronic. Alletwee heerlijke auto's maar een zescylinder diesel vergelijken met een (ouderwetse) viercylinder diesel moet je gewoon niet doen. Een vergelijk met de moderne zescylinder van Audi is veel beter op zijn plaats.
Persoonlijk vind ik de BMW een heerlijke auto maar de Audi ook en die is met name in het interieur veel mooier afgewerkt. De 3.0 tdi Quattro is vooral erg leuk als je een natte klinkerweg opdraait en volgas wegaccelereert. Met de BMW ga je alle kanten op ondanks de electronische hulpmiddelen. De Audi geeft geen krimp. Daarnaast zijn het alletwee hele mooie auto's en ik heb dan ook lang getwijfeld.
Maar nogmaals de keus tussen 530d of A6 2.0tdi is wat mij betreft dan ook heel makkelijk te maken.
|
06 sep 2006 11:03 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Je bent moe hè, van al dat aanduwen de laatste tijd.....
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
06 sep 2006 12:49 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Voor mij zou de keuze zijn: A6 Tdi, absoluut geen gas
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
06 sep 2006 13:01 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ik kan mijn persoonlijke voorkeur hier natuurlijk geven maar daar heb je uiteindelijk niet zoveel aan. Ik denk dat je gewoon eens in beide autos moet gaan rijden en er zo achter komen wat het beste bij je past qua comfort en rijeigenschappen. Zowel de Audi als de BMW zijn prachtige autos waar je in geen van beide gevallen voor hoeft te schamen, maar wel twee heel verschillende autos. Zelf rijden en ervaren is de enige remedie om er achter te komen wat je moet kopen.
In ieder geval veel succes en plezier met de keuze
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
06 sep 2006 13:19 |
|
|
leander
Brabant - Westland
|
Absoluut Audi
En dat zeg ik niet omdat ik een 924 rijd
_________________________________________ 924 Track '84
Ex: 924 Turbo Targa '80 Ex: 986 Boxster S '01
Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.
|
07 sep 2006 10:27 |
|
|
Marcos
Carrera 2 Cabrio
|
Vandaag in NRC.NEXT
Thema donderdag Rijden kan echt goedkoper Doe-het-zelf import van auto’s uit Duitsland maakt enorme groei door Door Europese wetgeving en Nederlandse belasting zijn auto’s hier relatief duur. De bewuste automobilist en handelaar haalt zijn auto nu dus zelf uit Duitsland Door Arjen Ribbens Richard Grondstra (28 ), stoffeerder uit Utrecht, kocht in Duitsland een Alfa Romeo GTV: „Ik was al lang op zoek naar een jonge GTV met rode, leren bekleding. In Nederland zijn die alleen te vinden met veel kilometers op de teller. In Duitsland is het aanbod veel groter, zag ik op internet. In Beieren stond een zilvergrijze, vier jaar oud en met slechts 53.000 kilometer. Ik heb er een dagje uit van gemaakt om hem te bekijken. Die handelaar vroeg 13.500 euro. Na een week onderhandelen, vooral via de fax, mijn Duits is niet zo heel goed, mocht ik hem voor 10.000 euro hebben. Aan transport, keuring en belasting kwam daar nog 5.500 euro bij. Een vergelijkbare auto kost in Nederland zeker 5.500 euro meer.” en verderStem! - Niet de aanschaf maar het gebruik van een auto moet worden belast. link - Bereken de bpm op www.vwe.nl link - Kijk voor stapsgewijze uitleg over import op zibb.nl (zoekterm 'auto importeren') overzicht - Thema van de dag print artikel mail artikelUtrecht, 7 sept. Een bijna nieuwe BMW 3-serie of Mercedes C-klasse voor de prijs van een gebruikte Ford Mondeo of Renault Laguna? Autoliefhebbers zullen in de rij staan, want wie wil er niet in een duurdere auto rijden dan hij betalen kan? Maar waar zijn zulke buitenkansjes te vinden? Niet bij Nederlandse dealers. Wél in Duitsland. Daar kan de prijs- en merkbewuste autokoper moeiteloos slagen.
Neem de nieuwe BMW 320 CDI, een populaire auto in de zakelijke markt. Eén jaar oud met zo’n 10.000 kilometer op de teller vraagt een merkdealer in Duitsland er 25.000 euro voor. Een vergelijkbare auto kost bij een Nederlandse BMW-dealer 17.000 euro meer.
Een uurtje prijzen vergelijken op Nederlandse en Duitse occasionsites maakt duidelijk dat alle auto’s in Duitsland aanmerkelijk goedkoper zijn. Al lopen de prijsniveaus sterk uiteen. In het algemeen geldt: hoe exclusiever het model, hoe groter het prijsverschil. Bij een ‘jonge’ Volkswagen Polo, een boodschappenautootje, scheelt het hooguit een paar duizend euro. Bij een vrijwel nieuwe limousine als de Mercedes S500 kan het contrast oplopen tot zo’n 90.000 euro.
Hoe komt het dat de prijzen zo uiteenlopen? De Duitse markt is met 45 miljoen automobilisten vanzelfsprekend veel concurrerender. Maar belangrijker is het gebrek aan belastingharmonisatie binnen de Europese Unie. De fiscale tarieven zijn in Nederland veel hoger dan in de ons omringende landen. Over de nettocatalogusprijs van auto’s (dat is de prijs exclusief belastingen) wordt in Nederland behalve 19 procent btw ook 45,2 procent belasting personenauto’s en motorvoertuigen (bpm) geheven.
Wie een auto importeert hoeft geen btw meer te betalen, wel bpm. Maar hoe ouder de importauto is, hoe meer korting de fiscus geeft op de speciale autobelasting. Voor een auto die minder dan een maand oud is moet nog 96 procent van het bruto bpm-bedrag worden afgedragen. Voor een negen jaar oude auto is dat nog maar 10 procent van het bpm-bedrag dat in Nederland indertijd voor de betreffende auto moest worden betaald.
Wat betekent dat voor de eerder genoemde BMW 320 CDI? Omdat de auto één jaar oud is mag de oorspronkelijke 11.000 euro bpm voor dit model met 37 procent worden verminderd. Dat betekent dat 6.930 euro aan de Nederlandse douane moet worden afgedragen. Daarmee komt de aanschaf van de in Duitsland gekochte BMW uit op een totaalbedrag van bijna 32.000 euro. Dat is 10.000 euro minder dan in Nederland een vergelijkbare auto kost. Op de eerder genoemde Mercedes S500 bedraagt het voordeel na de bpm-heffing 70.000 euro.
Import door particulieren en autohandelaren is een fenomeen dat al decennia bestaat. Maar sinds een jaar neemt het verschijnsel flink toe. In de eerste zes maanden van dit jaar ging het om 29.365 auto’s, een toename van 35 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Waarom deze plotselinge groei? Die is vooral te danken aan voormalig eurocommissaris Monti (Mededinging), die drie jaar geleden met nieuwe wetgeving een einde maakte aan de prijspolitiek van autofabrikanten. De producenten hielden altijd rekening met de verschillen in belastingdruk en compenseerden die deels door per land andere nettobedragen te hanteren. Hoge belasting, lage nettoprijzen – en omgekeerd. Met als tweeledig doel de showroomprijzen in landen niet te sterk uiteen te laten lopen en auto’s in landen met hoge belastingen betaalbaar te houden.
Toen Brussel drie jaar geleden de concurrentie op de interne markt wilde verbeteren door vrij verkeer van goederen mogelijk te maken, reageerden de autofabrikanten snel. Om te voorkomen dat consumenten hun auto voortaan zouden kopen in het land met de laagste nettoprijzen, stapten ze over op eenheidsprijzen.
Voor de Nederlandse autokoper pakte dat slecht uit. Want niet langer waren de nettoprijzen in Nederland kunstmatig laag. Met vervelende gevolgen: de afgelopen drie jaar zijn auto’s in Nederland 10 tot 15 procent duurder geworden. En daardoor is het contrast met de Duitse prijzen alleen maar vergroot. Steeds meer autokopers hebben het afgelopen jaar ontdekt dat in Keulen en Düsseldorf de occasions veel goedkoper zijn.
Een bijkomende verklaring is dat het minder ingewikkeld is geworden om een auto in te voeren. Nog steeds moet een importauto per trailer of autoambulance naar een van de 25 keuringsstations van de Rijksdienst wegverkeer (RDW) worden vervoerd. Maar deze verplichte keuring, die vooral is bedoeld om vast te stellen hoeveel bpm dient te worden afgedragen, kan tegenwoordig ook zonder afspraak gebeuren. Bovendien zijn er diverse bureaus gekomen die de autokoper voor zo’n 1.250 euro alle rompslomp (vervoer, papieren, keuring, plus kentekenplaten) uit handen nemen. Drie weken na het tekenen van het koopcontract kan de auto op een Nederlands adres worden opgehaald.
Wat ook meespeelt zijn de langere garantietermijnen. Drie jaar volledige garantie (in plaats van één jaar) is tegenwoordig heel gangbaar. Een jonge importauto kon daarom zonder risico worden gekocht. „Nederlandse dealers staan natuurlijk niet te juichen als de eigenaar van een importauto met een garantieklacht langskomt”, zegt woordvoerder Rob Boon van de bond van garagehouders Bovag. „Maar garantie is garantie”.
|
07 sep 2006 17:02 |
|
|
Gerhard
991.2 Carrera 4 GTS
Hendrik-ido-Ambacht
|
Waarom dan wel
|
07 sep 2006 22:24 |
|
|
Fransvis
Beek (Z-Limburg)
|
Natuurlijk de Audi.....en vooral ook omdat ik zelf Audi rijd....
|
11 sep 2006 14:13 |
|
|
Gerhard
991.2 Carrera 4 GTS
Hendrik-ido-Ambacht
|
Ik begrijp werkelijk niet, dat hier mensen zijn die de a6 2.0 TDI verkiezen boven de BMW 530D.
Over uiterlijk en image valt altijd te discuseren. Maar het verschil tussen de 3 liter van de BMW en dat 4 cilinder ding van de Audi is een verschil tussen dag en nacht.
2 weken geleden heb ik 700 Km in zo'n A6 2.0 TDI gereden en vond het helemaal niets. Was dan ook erg blij dat ik vervolgens weer in mijn eigen Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro mocht stappen.
Overigens heb ik zelf alleen de Audi gekocht omdat de prijs met mijn gekozen opties op 300 euro na even duur was als de BMW 320D touring. Anders had ik zeker weer een BMW gekocht. Nu rijd ik een 6 cilinder ipv de 4 cilinder van BMW.
Overigens is de 3 liter diesel van BMW nog wel wat verfijnder dan de 3 liter diesel van Audi.
Beide merken heb ik wel wat mee:
Ik rij nu mijn 3e Audi en heb ook 3 BMW's gehad.
|
11 sep 2006 14:45 |
|
|
Jort
Groningen
|
De "starter" van het topic schreef:
_________________________________________ Tjolk.
|
11 sep 2006 15:08 |
|
|
Fransvis
Beek (Z-Limburg)
|
Je hebt gelijk, de BMW is oerlelijk. Maar wat dacht je van het imago....
|
11 sep 2006 15:25 |
|
|
Jort
Groningen
|
Imago's my
_________________________________________ Tjolk.
|
11 sep 2006 15:32 |
|
|
Gerhard
991.2 Carrera 4 GTS
Hendrik-ido-Ambacht
|
Ik heb het ook niet over vermogen gehad. Maar buiten de PK's loopt een 6 cilinder wel even wat mooier en rustiger.
|
11 sep 2006 15:40 |
|
|
Jort
Groningen
|
De gestelde eisen waren duidelijk en de 2.0 voldoet prima voor velen, getuige het aantal dat ervan rondrijdt.
Eerder had je het ook over sportief rijgedrag van de BMW, hetgeen in de genoemde context ook irrelevant is of zelfs onwenselijk als dat ten koste gaat van comfort.
_________________________________________ Tjolk.
|
11 sep 2006 15:43 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Dat is kwestie van smaak , maar je visie kan ik begrijpen na het zien van je avatar en welke wagen je bezit
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
11 sep 2006 16:43 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Good point. Dus AudiAudiAudiAudi!!!!
|
11 sep 2006 16:46 |
|
|
Fransvis
Beek (Z-Limburg)
|
Ik zit hier ook als liefhebber hoor. En ja, ik rijd nu een A6. Zodra er weer voldoende middelen zijn...dan komt er wel weer een Porsche, no worries.
|
11 sep 2006 20:08 |
|
|
FMSGT3
996 GT3Soest
|
Heb net een maand geleden mijn BMW 530d Touring ingeruild voor een A6 3.0 TDI Quattro. S-Line. Wat een geweldige auto. Gedistingeerd model (ondanks antracietkleurige 19'' RS Velgen) waar je vanzelf 'netter'mee gaat rijden.
Van binnen en van buiten topkwaliteit.
Moest ik echter kiezen tussen een 530d en een A6 2.0TDI dan koos ik toch voor de beemer.
_________________________________________ Leidenschaft Motorsport
http://twitter.com/Fredget64
|
13 sep 2006 22:15 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Soms zelfde smaak, maar blijkbaar niet altijd
Ik heb dezelfde A6, en vind hem momenteel in zijn klasse, alles bij elkaar, de betere. Misschien dat de BMW, sportiever rijdt, maar ik denk dat dit ook veel met de chauffeur te maken heeft. De BMW heeft in elk geval het imago om sportiever te zijn, of hij het werkelijk is, daar heb ik gezien mijn ervaring met de Audi, sterk mijn twijfels over.
Wat dikwijls ook vergeten word, is de naservice, toch ook een belangrijk argument bij de aankoop van een wagen. Over Nederland, kan ik me niet uitspreken. Maar daar steekt Audi tegenover BMW en Mercedes torenhoog boven uit.
Momenteel zitten BMW, Mercedes en Audi, zowat op hetzelfde prijsniveau, zelfs als de Audi iets duurder zou zijn, zou het nog steeds mijn keuze zijn in de klasse van de A6, A4, en A3.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
14 sep 2006 6:15 |
|
|