Auteur |
Bericht |
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Harald, jij snapt het volkomen.
@Bert, als je het wazig vindt wil ik je wel een keer op een zaterdagmiddag een Teleac lesje geven "Hoe bepaal ik een commerciele Procurement Strategie en hoe ga ik om met Strategic Relationship Management"
doe niet anders..... 
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
06 sep 2006 7:22 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ik vind het ook helemaal niet wazig wat Marcel zegt, maar ook hier hangt het er weer vanaf.
Als mijn leverancier prijs technisch niet meer goed zit, doordat hij bepaalde zaken gemist heeft ok, dan komen we er meestal wel uit. Indien zijn prijzen echter niet meer marktconform zijn omdat hij er gewoon op rekend dat ik toch wel ga betalen, zitten we met een probleem.
Maar dat zijn eigenlijk allemaal zaken die geval per geval moeten bekeken worden. En iemand die zich niet netjes gedraagd, komt zich vroeg of laat toch tegen 
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
06 sep 2006 7:46 |
|
 |
MR-911 CABRIO
|
Het is maar goed dat dit stukje nu in het onderwerp "Discussie" staat
Aangezien ik de wagen net gekocht heb en nog met geen enkele Porsche-specialist een "relatie" heb, kan ik dus nog niemand iets gunnen.
Verder vind ik het heel normaal om op verschillende plaatsen info en offertes te vragen voordat je een definieve beslissing maakt om zo'n grote reparatie te laten uitvoeren.
De specialist die mij wagen nu aan het maken is heeft er zelf voor gekozen om mee te gaan in de prijs. Er is dus niemand "onder druk" gezet.
Ik hoop in ieder geval dat deze specialst goed werk levert zodat hij mijn "vaste" garage kan worden waar ik in de toekomst terecht kan voor verder onderhoud.

|
06 sep 2006 16:50 |
|
 |
Henk
PF # 136
|
Uiteraard staat het je vrij verschillende offertes op te vragen.
Ik krijg de indruk dat je echter van te voren al wist dat bij gelijke prijs de voorkeur gegeven zou worden aan de specialist in de buurt. Ik krijg dan ook niet de indruk dat ze beiden een gelijke kans hebben gekregen en dat de offerte toch enigzins als breekijzer is gebruikt.
Helaas komt dit maar al te vaak voor tegenwoordig.
Ik ben van mening dat wanneer je een offerte op vraagt, in ieder geval de intentie er moet zijn de opdracht te plaatsen wanneer de offerte aan je wensen voldoet...
Dat andere mensen er anders over denken, wordt dagelijks bevestigd, helaas...
Ik veroordeel niemand, ik geef alleen aan dat dit niet mijn manier van zakendoen is.
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
06 sep 2006 17:04 |
|
 |
horn
PF #57
|
Je begrijpt geloof ik niet wat wij bedoelen. Het heeft niks te maken met 'onder druk zetten'. Het heeft juist te maken met het feit dat ' De specialist die mij wagen nu aan het maken is' wist met welke prijs hij moest meegaan.
Dus je laat Renntech het voorwerk doen: calculeren en een offerte maken. Dat kost X euro. En vervolgens zeg je tegen 'De specialist die mij wagen nu aan het maken is': als jij dit klusje voor X euro kan doen, krijg jij van mij de opdracht.
En dat is in mijn ogen koehandel en gewoon niet netjes. Maar ieder z'n meug. En wie ben ik? Doe wat je goeddunkt, maar ik hoop dat ik nooit een offerte voor je moet uitwerken... :twisted: 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 sep 2006 17:22 |
|
 |
MR-911 CABRIO
|
Horn,
Ik begrijp best wat jullie bedoelen hoor!
Ik had zowel bij Renntech als bij de huidige specialist een prijs gevraagd. Ze hebben in het begin dus even veel werk moeten doen.
De technische keuring heb ik elders laten doen, maar daar beviel mij de werkwijze niet zo. Vandaar uit ben ik verder gaan informeren en offertes voor het uit te voeren werk laten maken.
Als je dan enkele offertes hebt dan kun je voor jezelf bepalen wat je gaat doen. Ik heb de huidige specialist gebeld en laten weten dat hij te duur was met zijn offerte en aangaf dat ik het elders liet maken, toen pas heeft hij aangegeven het werk voor dezelfde prijs te willen maken. . Ik heb dus niet gezegd "als jij dit klusje voor X euro kan doen, krijg jij van mij de opdracht." zoals jij aangeeft.
Quote "Doe wat je goeddunkt, maar ik hoop dat ik nooit een offerte voor je moet uitwerken... " Wat voor werk doe je dan eigenlijk, want volgens mij hoef jij nooit offertes uit te werken, want dan had je wel geweten dat de mensen meerdere offertes laten maken en deze vergelijken.
|
06 sep 2006 17:39 |
|
 |
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
 Offerte
 Koehandel dus, beide een offerte laten maken, de duurste is degene die je nu je auto laat maken, lekker slim. Hij wil alleen je auto maken omdat het elders goedkoper was voor de zelfde prijs.
Zoals je het nu zegt; " beide mochten een offerte maken". dan geef je in mijn optiek de ander de Job omdat hij een beter offerte gemaakt heeft in 1e plaats en niet achteraf.
Gewetens vraag wie zegt dat hij jou de volgene x weer niet tilt.
Spijt me maar ik zou je stelling niet eens meer verdedigen.
|
06 sep 2006 17:52 |
|
 |
horn
PF #57
|
Heel simpel. Mijn werkwijze heb ik eerder al omschreven. Ik vraag bij meerdere partijen een offerte aan en geef gelijk aan dat ik daarna niet ga onderhandelen, of mensen tegen elkaar uit ga spelen. Als je mee wilt doen, geef je me gelijk je scherpste prijs. Ik heb een hekel aan mensen die mij hun scherpste prijs geven en, op het moment dat ze de order dreigen te missen, er nog 10% af kunnen doen. Dan heb je me dus niet, zoals gevraagd, je scherpste prijs gegeven. En dan ben je voor mij dus iemand die of niet kan luisteren, of denkt dat ik niet doe wat ik zeg of een oplichter. En alledrie de mogelijkheden vind ik niet prettig in een leverancier. Waar het mij om gaat is dat jouw specialist een hogere prijs heeft geoffreerd, X+Y. Jij vertelt hem vervolgens dat Renntech het voor X kan. Waarop hij zegt 'dan doe ik het ook voor X'. Dan had hij dat maar meteen moeten offreren. Dit is te makkelijk, is in mijn ogen niet onderhandelen en een klap in het gezicht van Renntech. En ja, ik weet dat er mensen zijn die denken dat dit normaal is. Ik ben blij dat ik niet zo ben.
Dat is toch ook logisch. Dat doe ik ook en mijn klanten ook.
En inderdaad, als iemand mij vraagt een offerte uit te brengen geef ik niet altijd meteen mijn scherpste prijs. Uiteraard is het logisch om over offertes te onderhandelen. Vind ik ook geen probleem. Maar als klanten mijn offertes gebruiken om bij een andere leverancier een scherpere prijs te krijgen kunnen ze de ^$#^@&$ krijgen. Offertes vergelijken is niet meer dan normaal. De vraag is of dit wel of niet op een nette manier gebeurt. En daarover verschillen wij kennelijk van mening. Mag. Is je goed recht. Ieder vogeltje zingt...
Als iemand echter (zoals ik zelf doe) aangeeft dat hij mij één kans geeft mijn scherpste prijs neer te leggen, doe ik dat ook. En dan ga ik later niet nog lager zitten 'omdat een ander dat ook doet'. Dan zou ik mezelf vreselijk ongeloofwaardig vinden. En dat wil je ook niet...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 sep 2006 17:58 |
|
 |
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Wat hebben we het in de schadewereld dan best goed voor elkaar. Bij een schadetaxatie wordt er standaard bij ons €100,- in rekening gebracht. Indien de klant besluit om tot reparatie over te gaan conform de calculatie wordt deze €100,- gewoon in mindering gebracht op het schadebedrag. Hierdoor hebben wij wat meer zekerheid dat de auto ook daadwerkelijk gerepareerd wordt en de calculatie niet zoals hiervoor uitgebreid beschreven gebruikt wordt om te gaan shoppen. Daartegenover staat dan wel dat de klant tijdens de reparatie geheel kosteloos (op brandstof na) gebruik kan maken van een vervangende auto zonder kilometerbeperking.
In geval van WA schades die op een tegenpartij verhaald moeten worden wordt er wat soepeler mee omgegaan, zodat de klant pas expertisekosten hoeft te betalen als er daadwerkelijk door de verzekering is uitgekeerd en hij besluit niet tot reparatie over te gaan.
_________________________________________ NPC 0577
|
06 sep 2006 20:01 |
|
 |
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Mooi gezegd en precies zoals ik er ook over denk.
Zou MR-911 cabrio te denken moeten zetten over degene waar hij zijn auto nu laat maken......Misschien wel geen origineel onderdeeltje erin om toch maar zijn marge te halen???Je weet het niet hè 
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
06 sep 2006 20:53 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
|
06 sep 2006 21:00 |
|
 |
MR-911 CABRIO
|
Aangezien er meerdere forum leden hun auto bij dit adres laten servicen, lijkt het mij een betrouwbaar bedrijf. Zou dit niet het geval zijn dan zou hij toch niet in de Link "Porsche Specialisten" lijst staan
|
06 sep 2006 21:05 |
|
 |
MR-911 CABRIO
|
Enkele honderden Euro's.
Dat is toch zeker de moeite waard.
Of maken een paar honderden euro's voor de mensen hier niets uit!!
|
06 sep 2006 21:08 |
|
 |
Henk
PF # 136
|
Zeker wel!
Reden te meer om degene die je het eerst serieus heeft genomen, de opdracht te gunnen ! 
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
06 sep 2006 21:13 |
|
 |
1972T
911T coupe 1972
|
Ook ik rij zo af toe 200 Km heen en 200 Km terug naar Renntech
Afgezien van de kwaliteit en de service is het er nog gezellig ook.
|
06 sep 2006 21:16 |
|
 |
horn
PF #57
|
Zou voor mij juist een reden zijn me af te vragen waarom je die 'enkele honderden euro's' eerst kennelijk wel noodzakelijk waren. Dat is dus precies wat ik bedoel met iemand die ik niet serieus neem. Zoals je aangeeft doet hij het voorwerk, hij calculeert en geeft een offerte af. En op het moment dat iemand datzelfde werk doet en goedkoper calculeert kan hij het 'opeens' ook voor dat bedrag. Had hij in mijn ogen eerder moeten bedenken.
Overigens hoef je je niet te verdedigen (begint het een beetje op te lijken), want ik val je niet aan. Ik denk er alleen fundamenteel anders over dan jij.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 sep 2006 21:24 |
|
 |
plh
Voorlopig niet !Friesland
|
Gunning ?, hoezo gunning ? Helaas zijn er maar zeer weinig mensen die "het spelletje" fair spelen. Een klant is net een vlo, hij hopt van de één naar de ander in de hoop dat er op een gegeven moment één is die een (financiele) fout maakt. En op feestjes de grote jongen uithangen. Veelal zijn het dan ook nog kangoeroes (hoge sprongen, lege buidels).
Gelukkig zijn er nog steeds klanten die wel trouw en fair zijn, alhoewel deze groep steeds kleiner wordt (het zijn meestal de hard werkende zelfstandige ondernemers die wel weten hoe het spelletje gespeeld moet worden).
_________________________________________ Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !
|
06 sep 2006 21:26 |
|
 |
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
06 sep 2006 21:44 |
|
 |
Pascal
‘64 Kever
|
Het eerste klopt hoogstwaarschijnlijk wel, het tweede hoeft niet...
Dat een bedrijf hier in de links staat, zegt niets over het bedrijf zelf. In de Links staat een zo volledig mogelijk overzicht, niet of het bedrijf goed of slecht is!!!
|
06 sep 2006 23:08 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
|
07 sep 2006 6:09 |
|
 |
horn
PF #57
|
Van het bedrijf kan ik het me ook nog voorstellen, als je de handel nodig hebt. Als iemand tegen je zegt 'iemand anders kan het voor X euro doen' is het begrijpelijk dat hij dan zegt dat hij dat ook kan. En als je dan de order krijgt heb je toch simpel je te hoge offerte rechtgel*ld...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 sep 2006 7:05 |
|
 |
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
IN de wereld van offertes, gunnen en laten heb ik toch ook wel enige ervaring (uhh zo'n 20 jaar bij een redleijk groot bedrijf). Er is niks mis met offertes aanvragen, er is ook niks met offertes bijstellen, en er is ook niks mis mee om bestaande relaties scherp te houden.....echter...en dat is de clou die vaak vergeten wordt om het een en ander fair te houden..
- je moet alleen offertes aan vragen bij bedrijven waarmee je ook de intentie hebt te gaan samenwerken (mits uiteraard de juiste prijs/kwaliteit verjouding wordt geboden). Offertes samenstellen kost een bedrijf vaak aanzienlijk tijd en dus geld.
- het process moet objectief en transparant zijn waarbij elke leverancier gelijke kansen krijgt.
Dus twee offertes aanvragen en dan terug gaan naar de hoogste om deze zijn offerte aan te laten passen aan de laagste is geen fair proces. Zoals Harald het beschrijft is correct. Je vraagt offertes aan, stelt de toekenningscriteria heel duidelijk en accepteert dan het resultaat
of en dat kan natuurlijk ook, is een aanverwante methode van "reverse auctioning"of tw wel on line Bidding (de elctronische variant) waarbij je de levernaciers tegen elkaar op laat bieden maar waarbij elke deelnemer duidleijk kan zien waar hij of zij staat. OP deze manier hebben zij een vrije keuze hoever te gaan.
DUs in bovenstaand geval was het beter geweest indien Wilbert terug was gegaan naar renntech om hem een 2e kans te bieden. Daarbij moet wel duidelijk gemaakt worden dat dit een bieding betreft en niet in het begin vragen om de beste prijs. Dus geen 2 dingen door elkaar halen.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
07 sep 2006 7:28 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Hier heb ik het dus echt moeilijk mee
Hier dikwijls enkel de klant goed mee, maar al te dikwijls voor een korte termijn.
Al een paar maal meegemaakt, dat de biedingen zo laag gaan, dat het onmogelijk is om aan deze prijzen te leveren.
Nadien blijkt dat de order naar iemand is gegaan, waar het water tot ver boven de lippen staat, en enkel op zoek is naar uitstel van executie.
De gezonde bedrijven zijn deze omzet kwijt, en moeten nog enkele maanden langer vechten tegen zo'n marktverstoorder.
Langs de andere kant, is het ook niet mogelijk om te kijken wie aan het bieden is, wat enigzins normaal is, maar wie zegt niet dat de klant lekker mee aan het bieden is 
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
07 sep 2006 7:59 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
..... want blijkbaar niet en denk ik er niet alleen zo over.
Wilbert  ..... terug naar degene die de veel lagere offerte heeft uitgebracht om een tweede kans te bieden. 
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
07 sep 2006 10:29 |
|
 |
John
Cayenne
|
Mannen, wat we hier in deze topics allemaal lezen heeft twee stromingen, het zakelijke en persoonlijke, deze hebben allemaal met emotie te maken, mijn idee zet ik met wat trefwoorden achter de volgende twee opmerkingen...
Let wel deze hebben betrekking op het verhaal in deze topic, nergens anders over.
Emotieloos:
Offertes-tenders-aanbestedingen (wel of niet Europees)-inkopers-wurgcontracten-geld van derden (inkopers krijgen toch wel hun salaris)-"kraaltjes en spiegeltjes"-promotiedrang-groothandelszaken-afblaffen-dreigen-arrogantie.
Emotie:
Auto's (of producten met emotie)-particulier-eigen geld-iemand persoonlijk gunnen-"ons kent ons"-kleinschaligheid-ouderwets wij gevoel-trouw-kwaliteit-gaan met die banaan mentaliteit.
Zelf persoonlijk (zakelijk) dit jaar een aanbesteding (was al klant, gezondheidszorg) binnen kunnen houden met een wurgcontract, lettelijk gezegd of dit of niets......tja gelukkig net ff te hoog geoffreerd dus had nog wat onderhandelingsmarge in de (magere) knip.
|
07 sep 2006 12:04 |
|
|