Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 6:21

Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Butsmuts bij skiën of niet? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Michael Schumacher revalideert na zeer zwaar ski ongeluk
steef schreef:
Als je een helm nodig hebt met skiën, wordt het tijd voor les, of wat sportieve voorbereiding.
Ik vindt het net zo achterlijk staan als die toeristen op de fiets met zo'n duf helmpje….
Ik heb wedstrijden geskied, en de helm kwam pas ter sprake vanaf de SuperG. Daarbuiten werkelijk nog nooit hersenletsel meegemaakt.

Ja, heel vroeger ging men in de autosport ook nog vrolijk zonder helm de circuits rond... Opa vertelt...

Het is tegenwoordig ook gewoon bij slalomwedstrijden verplicht. Terwijl de kans dat daar iemand met zijn ski's tegen jouw hoofd aan skiet verdomd klein is.

Dus nee, het heeft helemaal niets met kunde te maken. Het heeft gewoon te maken met gezond verstand.

Citaat:
Dat is iets van de laatste jaren, en zal ongetwijfeld te maken hebben met de toegenomen drukte, maar vooral ook snowboarders, die niet altijd even richting-zeker zijn!
Maar tegenwoordig gaan mensen toch niet meer op winterSPORT? De meesten zuipen zich tot de diepe uurtjes een gat in hun kraag, om vervolgens na twaalf uur 's middags een paar uurtjes de pistes onveilig te maken…..
De duurste kleding, de duurste ski-uitrusting, maar geen geld meer om lessen te betalen…..dan is een helmpje inderdaad goedkoper… :mrgreen:

Dat de gemiddelde hollander niet kan skiën is een feit, maar dat is eens temeer een reden om wel een helm te dragen.

Citaat:
Schumacher heeft gewoon echt ontzettende pech gehad. Met of zonder helm gebeuren ongelukken, je hebt geluk als je je hele leven zonder kleerscheuren doorkomt.
Gevaar schuilt overal, en ben je een situatie niet zeker, dan zal je moeten inbinden. Helaas heeft niet iedereen het inzicht om tijdig in te binden…..dat geldt voor autorijden net zo.

Schumacher kon overigens ook best aardig skiën en had ook gewoon een helm op. Toch bepaald geen watje...

13 sep 2015 21:21
Profiel
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Butsmuts bij skiën of niet?
Dus jij wordt ook een voorbeeldfiguur met een helm op de fiets als je je (klein)kind naar school breng?
Wellicht ook nog een helm op in de auto? Zo'n heilig boontje ben je vast niet, Devils Son!

13 sep 2015 21:55
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
steef schreef:
Dus jij wordt ook een voorbeeldfiguur met een helm op de fiets als je je (klein)kind naar school breng?

Als ik iedere keer met de fiets ver boven de 100 km/u zou rijden: ja.

(Sterker nog, bij rad am ring heb ik idd een helm op. Ondanks dat ik daar niet harder heb gereden dan 96 km/u... Overigens: verplicht aldaar)

Citaat:
Wellicht ook nog een helm op in de auto? Zo'n heilig boontje ben je vast niet, Devils Son!

Ik word in mijn auto omringd door kreukelzones, ik weet niet hoeveel airbags, en heb altijd een gordel om.

Heb je nog een andere appel om te vergelijken met de peer?

13 sep 2015 22:37
Profiel
Porsche 911 2003
Waterland
Ach, peer maar lekker wat aan. Alsof iedereen 100km/h haalt op skies.... :roll:

13 sep 2015 23:46
Profiel
steef schreef:

Je spreekt jezelf tegen. Eerder waren het juist de mindere goden die een helm moesten...

14 sep 2015 8:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Ik ben het niet vaak eens met DS maar in deze discussie kan ik niet anders. :thumleft:

14 sep 2015 8:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex 964 nu R107
010
Ik vergelijk die skihelm maar met de airbags, gordels en kreukelzones. Die heb ik ook niet nodig want ik rijd zelfs zo enorm goed dat ik al 32 jaar schadevrij rijd.

Toch blij dat ze erin zitten.

@Steef: waarom heeft het figuur op je avatar eigenlijk wel een helm op?

14 sep 2015 11:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Citaat:
waarom heeft het figuur op je avatar eigenlijk wel een helm op?

Sneeuwt zelden bij Asterix en Obelix..... :mrgreen:

14 sep 2015 12:01
Profiel
PorscheForum Rakker
996 gt3 mk1 ex 996 TT ex 993 c2
Amsterdam
een voordeel van skiërs zonder helm; ook als ze stilstaan weet je dus dat je er met een grote boog omheen moet!
geen helm is in 99% van de gevallen een Ollander die NIET kan skiën, maar denkt dat ie HEUL GOE kan skiën.

14 sep 2015 16:55
Profiel WWW
964 c2
Den Haag
Steef? :mrgreen: :wink:

14 sep 2015 17:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Amsterdam
hahaha
das dus die 1% die wel kan skiën

14 sep 2015 17:25
Profiel WWW
M140i
Nog nooit een helm opgehad bij skieën, ski al 36 jaar. Nog nooit zodanig gevallen dat ik beter af was geweest met een helm. Ergste was een kneuzing van de duim toen ik 10 jaar was en hard onderuit ging. Als je goed kunt skieën heb je minder snel een helm nodig. Vergelijk het met autorijden, voor de kneuzen is 120km/h al bijna een te hoge snelheid, mensen met inzicht rijden 300 km/h met minder gevaarzetting dan de onnozelen die met 120km/h rijden.

Als je je focust op gevaren, dan liggen ze eerder op de loer en zullen ze zich eerder verwezenlijken. Denk maar na hoe je gaat autorijden of motorrijden als je je onzeker gaat voelen en gaat nadenken over gevaren...

14 sep 2015 18:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Amsterdam
erwin,
zwitserland en oostenrijk stellen het verplicht voor kinderen onder de 16. binnen nu en 2-3 jaar is het daar voor iedereen verplicht anders ben je gewoon niet verzekerd. dat jij nog nooit op je hoofd bent gevallen in 36 jaar is fantastisch. ik hoop dat dat zo blijft. feit is dat letsel kans afneemt als iedereen een helm draagt. ik rij al 18 jaar auto en heb nooit ruit schade gehad, is daarmee de kans uitgelsoten dat ik ooit een steentje op mijn ruit krijg en hem moet laten vervangen? ik kies daarom voor een glasverzekering, net als een helm.

14 sep 2015 19:30
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Citaat:
Nog nooit een helm opgehad bij skieën, ski al 36 jaar. Nog nooit zodanig gevallen dat ik beter af was geweest met een helm.

Dan ben je statistisch gezien aan de beurt. Die opmerking maakte ik ooit tegen een klant die zijn hagelnieuwe, jawel, Porsche alleen W.A. wilde verzekeren. Geen All Risk dekking nodig want 'ik rij toch al 25 jaar schadevrij' (en de auto stond in een garage met alarm). Twee maanden later: Porsche total loss..... en dan met terugwerkende kracht een All Risk dekking willen.... Dat kan al niet, laat staan dat je nu wel valt zonder helm of een onkundige je van de spreekwoordelijke sokken skiet.....

14 sep 2015 20:25
Profiel
PorscheForum Junkie
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
steef schreef:

En nog wel sneller ook hoor!
En zelfs dan val je vaak minder heftig dan met een prutsgangetje, weer ik uit ervaring.
Vanuit stilstand een been breken in een hoop opgeskiede sneeuw gebeurt sneller dan iets breken bij een snelheidsmeting.
Neemt niet weg dat ik dit jaar (helaas) voor het eerst een helm opzet, omdat papa het goede voorbeeld moet geven aan kleine turf. Overigens skiën ook Schilehrer niet altijd met helm...
Nu nog eentje vinden die je er niet laat uitzien als Calimero.

14 sep 2015 20:34
Profiel
Moderator
PF #57
lekker zelf weten. als je zonder helm wil skien zolang het kan, lekker doen. niet huilie huilie doen als je voor je flikker wordt geskied door een andere eigenwijze Ollander. Kans is overigens ook reëel aanwezig dat je nooit wat zal gebeuren. Dat hoop ik dan maar.

14 sep 2015 23:14
Profiel
PorscheForum Junkie
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Ook Duitsers skiën je wel eens voor je kl**e.
Een helm is allicht een prima bescherming, alleen het eraan wennen is even een dingetje. Volgen jaar sta ik misschien ook zo'n butsmuts te promoten, na er zelf mee geskied te hebben. Tot dusver gaf het helmloos skiën me een gevoel van vrijheid, uiteraard met ingecalculeerd risico. Net zo als off piste zonder airbag en 3-eenheid. Alleen nu met kids wel tijd om die risico's wat te beperken... Tsja. Vervolgens willen we wel binnen 6 uur in Oostenrijk staan.

14 sep 2015 23:47
Profiel
erwin996 schreef:
Nog nooit een helm opgehad bij skieën, ski al 36 jaar. Nog nooit zodanig gevallen dat ik beter af was geweest met een helm.

Ik heb op de openbare weg nog nooit wat gehad aan de gordel. Zou dat nu betekenen dat gordels onzin zijn?

Citaat:
Als je goed kunt skieën heb je minder snel een helm nodig.

Al kun je nog zo goed skiën, dan nog kun je vallen. En één keer verkeerd terecht komen is voldoende.

15 sep 2015 9:46
Profiel
GhostRider schreef:
Een helm is allicht een prima bescherming, alleen het eraan wennen is even een dingetje.

Het is inderdaad wennen dat je een warmer hoofd (met name oren) hebt... Verder is er weinig verschil. Ja, je voelt dat je zo'n ding op je hoofd hebt, maar het zijn geen hele zware helmen. Onvergelijkbaar met een helm voor als je gaat racen.

15 sep 2015 9:49
Profiel
PorscheForum Rakker
992.1 GT3 964 C2 930 Macan Turbo ex 991.2 GT3 ex 997 GTS ex 997 S ex 996 4S
Rotterdam
Van mij mag je het zelf weten, maar ga dan niet je werkgever en de samenleving met kosten opzadelen als er iets gebeurt. Dat betaal je dan ook lekker zelf. Dan sluit je een verzekering af voor het skieen zonder helm zal vast niet zo duur zijn. Maar ja vaak gaat het bij dit soort gevallen 1 kant op men heeft heel veel rechten en geen plichten. Nogmaals maak zelf je keuze ben ik 100% voor. Maar geen zielig tranentrekkend verhaal achteraf. Deal?

15 sep 2015 10:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Heb weleens een goede vergelijking gehoord voor alle: ''er is nog nooit wat gebeurt gevallen''

Beweren dat je zonder kleerscheuren van een flat kunt springen. Als er dan halverwege je sprong gevraagd wordt hoe het gaat zeg je: ''zie je wel niets aan de hand'' :mrgreen:

Misschien niet helemaal van toepassing hier (de kans dat je de grond raakt zal iets groter zijn dan de kans op hoofdletsel bij skieen) maar vond de vergelijking wel grappig.

15 sep 2015 15:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Nederland
Driver4S schreef:
Van mij mag je het zelf weten, maar ga dan niet je werkgever en de samenleving met kosten opzadelen als er iets gebeurt. Dat betaal je dan ook lekker zelf.

Denk dan de meesten hier skiënd zonder helm sowieso geen werkgever hebben en een schofterig hoge verzekeringspolis hebben.

15 sep 2015 20:04
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
GhostRider schreef:
Tot dusver gaf het helmloos skiën me een gevoel van vrijheid

Doe maar eens een helm aan op de skipiste. Ik dacht vroeger ook zo, maar sinds ik op rails en boxen slide heb ik toch maar gekozen voor een helm.
Beperkt je vrijheid helemaal niet, als je een goeie hebt voel je hem amper zitten.
En het weegt ook nauwelijks iets.

Devils son schreef:
maar het zijn geen hele zware helmen.

De mijne van RED, beetje duurder dan de gemiddelde helm, weegt echt enorm weinig. Zeker z'n geld waard, als het goed is hoef je ook nooit meer een nieuw te kopen. (althans als ze niet gewoon slijten door veroudering en chemische processen oid)

15 sep 2015 20:05
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Als het gewicht van de helm een probleem is kun je beter gaan dammen of schaken, dat sluit dan beter aan bij je fysieke capaciteiten...

16 sep 2015 13:32
Profiel
PorscheForum Junkie
Ik ben benieuwd of dezelfde mensen zonder helm het circuit op gaan....

16 sep 2015 13:41
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende