| | |
| ECT schreef: Als je niet eens weet dat de farmaceut artsenbezoekers in dienst heeft die hun troep door onze strotten probeert te jassen, dan heb je ook echt geen enkel flauw benul van dat wereldje. Maar dat geeft niet. Als jurist ben je ook de vreemde eend in de bijt. Toevallig kwam ik op nu.nl dit artikeltje tegen over dubieuze praktijken van farmaceuten en hun koelie's: de artsenbezoekers. PvdA bezorgd over beïnvloeding artsen Uitgegeven: 5 mei 2008 22:46 Laatst gewijzigd: 5 mei 2008 22:55 DEN HAAG - De PvdA is bezorgd over de manier waarop de farmaceutische industrie artsen beïnvloedt om dure medicijnen voor te schrijven. Tweede Kamerlid Eelke van der Veen wil dat minister Ab Klink van Volksgezondheid maatregelen neemt tegen dit soort praktijken. Van der Veen zal daar in schriftelijke vragen aan Klink op aandringen, liet hij maandag weten. Zo nodig wil hij een spoedoverleg met de minister. Radar Aanleiding voor zijn vragen is een tweedelige uitzending van het TROS-programma Radar, waarvan maandag het laatste deel werd vertoond. Daarin was te zien welke marketingtrucs de farmaceutische industrie toepast om geneesmiddelen aan de man te brengen. Richtlijnen Met die marketing is een jaarlijks een bedrag van 1,3 miljard euro gemoeid. Ook zou de industrie gunsten verlenen aan wetenschappers om richtlijnen voor het voorschrijven van geneesmiddelen te beïnvloeden. Van der Veen heeft de indruk dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg een te afwachtende houding aanneemt. Ook SP-Kamerlid Agnes Kant dringt aan op actie van Klink. | |
| | |
Goh, de PvdA heeft weer eens een consumentenprogramma nodig om wakker geschud te worden.
Het is toch logisch dat een (farmaceutisch) bedrijf zijn producten zo goed mogelijk aan de man wil brengen? Dat is toch niet vreemd
Dat de tak daar 1,3 miljard aan wil besteden, dat moet ze toch, als ondernemer, zelf weten?
Het gunstbetoon aan artsen is allang via de CGR landelijk gereguleerd. Dat is sterk beperkt. De "snoepreisjes" zijn allang van de baan. Het maximale bedrag is geloof ik iets van 50 euro per geneesmiddelengroep per arts.
Dat is zelfs voor een arts niet substantieel.
En er wordt zeer streng op gelet. De farmaceutische industrie houdt elkaar scherp in de gaten, opdat de een niet meer gunstbetoon levert dan de ander. Dit leidt nog regelmatig tot kortgedingen onderling.
http://knmg.artsennet.nl/content/resour ... 4567615157
Laat ik nou net zelf betrokken zijn bij het opstellen van regionale en landelijke formularia via het CBO. Ik zal je vertellen dat er een volledige disclosure moet zijn van de banden die je hebt met de farmaceutische industrie en dat wordt ook in de richtlijnen met naam en toenaam vermeld.
Daarnaast: al eens een wetenschappelijk artikel geplaatst of een voordracht gehouden tijdens een congres, al dan niet over wetenschappelijk onderzoek?
Zo ja, dan weet je dat daar ALTIJD een zg conlict of interests gemeld moet worden.
Mi is er allang openheid voldoende.
Radar wil tendentieus scoren met dubieuze journalistiek.
Hun eerdere uitzending over statines (cholesterolverlagers) ook gezien
Zaten ze er werkelijk volledig naast met allang achterhaalde bronnen