Auteur |
Bericht |
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Geweldig.
Had een V70 R van 2006, een van de laatste van vóór het nieuwe model. Geweldige auto! Lust wel een slokje, dat wel. Veel plezier ermee!
En idd: taxeren goed idee, dan verzekering op basis van taxatiewaarde. Je verzekeraar kan je vast helpen daarmee.
|
07 dec 2023 11:10 |
|
 |
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Goed kijken naar de jaarkilometrages (meeste verzekeraars eisen een max per jaar, 15k per jaar is wat hoog). Ook goed kijken of er geen nachtclausule (voor 8 uur ‘ s avonds moet de auto dan thuis staan) of stallingsclausule in staat (auto moet dan in de garage staan).
Gewoon even goed de voorwaarden nalezen, dan komt dat wel naar boven. Hier op het forum zit (of zat?) ook een forummer die als tussenpersoon werkt, kun je ook even benaderen (staat mij bij Jos Targa van Afic, maar helemaal zeker weet ik dat niet meer)
|
07 dec 2023 11:12 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Oldtimer verzekering niet …. Maar elke auto die ouder dan 10 jaar is (en nieuwer als het iets heel speciaals is) is o.b.v. taxatiewaarde te verzekeren. In de basis is elke taxatie-waarde-verzekering een WA verzekering - met daarbij een stukje All Risk waarvan de premie bepaald wordt door kilometrage, de waarde en leeftijd van de auto. Ze nemen daarvoor een percentage van de taxatiewaarde … dat percentage is bij echte klassiekers lager dan bij youngtimers …
|
07 dec 2023 14:27 |
|
 |
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Meen je dat nu, dergelijke clausules voor zo'n - met alle respect - "oude bak" van een doorsnee merk?
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
07 dec 2023 15:01 |
|
 |
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Was meer in het algemeen bedoeld, dus zou zomaar kunnen dat dit voor een ‘oude Volvo’ niet geldt. Vandaar mijn tip om goed de voorwaarden te checken
|
07 dec 2023 15:55 |
|
 |
Stiruam
'05 997 Carrera S cabNuland, jonguh!
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
^ Dat is inderdaad vaak het geval bij auto's die hobbymatig gebruikt worden. Dan kunnen de vereisten o.a. zijn dat er een tweede (of eigenlijk eerste) auto in het gezin is, dat er maar beperkt gereden wordt met de hobby auto (maximaal jaarkilometrage) en dat die of voorzien is van een volg / detectiesysteem, of 's nachts op het huisadres binnen gestald wordt. Het waarom is duidelijk: verzekeren tegen (a) taxatiewaarde is veel aantrekkelijker dan (b) verzekeren tegen nieuwwaarde om bij diefstel slechts de dagwaarde volgens een afschrijvingstabel uitgekeerd te krijgen (optie (b) is hoe de gemiddelde standaard Nl autoverzekering werkt). Je betaalt bij verzekering tegen taxatiewaarde vaak minder premie en krijgt juist een hogere uitkering bij verwezenlijking van het verzekerde risico en dat kan alleen als het risico ook kleiner is. Vandaar dat soort aanvullende voorwaarden. Die aanvullende voorwaarden verschillen overigens per verzekeraar en zijn natuurlijk afhankelijk van het te verzekeren object. Ik heb twee auto's verzekerd tegen taxatiewaarde bij dezelfde verzekeraar, maar voor de een geldt wel de voorwaarde van inbouw van een Lo Jack, voor de ander niet. Dat is simpel verklaarbaar: de een heeft een taxatiewaarde boven de 50 k (de P), de ander (mijn in showroom+ staat verkerende '03 Z4) blijft ruim onder de 50k. Ik zou daarom als ik Sandman was inderdaad eens wat offertes opvragen en dan goed vergelijken. Voor zover ik het kan zien zie ik op MP, Autoscout e.d. geen hele hoge vraagprijzen voor V70Rs (zeg max 30 k voor een extreme uitschieter, gemiddeld eerder rond 15-20k). De vraag is dan of een verzekering tegen taxatiewaarde met extra kosten voor taxatie en bij een behoorlijk hoog kilometrage voor een dergelijke verzekering nog lonend is. Maar dat kun je alleen maar zeggen als je wat meer weet van enerzijds de verwachte taxatiewaarde en anderzijds van de voorwaarden van de verzekering. Offertetijd dus. 
|
07 dec 2023 17:56 |
|
 |
Sandman
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupeAan de Maas
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Dank voor jullie input, mannen. Het is inderdaad tijd geworden voor offertes. En ook eens via Jos ( AFIC) waar ik de 964 verzekerd heb. Heb de fraaie V70 R voor een zeer nette (vrienden) prijs. Echt waanzinnig fraaie auto. Met de 964 rij ik al niet veel. In NL voor de fun auto rijden is niet echt fun. Zal jullie op de hoogte houden !
Grtz. Wout
_________________________________________ Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
|
07 dec 2023 22:55 |
|
 |
JorisWes
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
XC70 3.2 Youngtimer als opvolger van een F11 – ervaring gezocht
Zie dat er al even geen Volvo-actie is geweest hier, maar hopelijk zijn er nog wat Volvo-adepten actief op het forum.
Ik overweeg een XC70 3.2 - als youngtimer - als opvolger van een F11 BMW 520d Touring. De reden: we rijden te weinig voor een diesel, en de drie tieners op de achterbank klagen over de ruimte.
Een gebruikte BMW iX overwogen, maar de bijtelling als ik hem op de zaak zet is fors. En misschien wacht ik liever nog even tot de EV-techniek weer een sprongetje heeft gemaakt.
Toen kwam de XC70 in beeld. Een vriend had ooit een V70, en ik herinner me dat die een mooie vlakke, brede achterbank had, terwijl de F11 achter wat kuipvormige stoelen heeft. Hypothese is dat er meer bil- en mogelijk beenruimte is voor de kids in de volvo.
En waarom een XC? Vind hem een stuk stoerder smoelen dan een normale V70. Maar een andere belangrijke vraag is nog wel: is het rijgedrag niet een té grote stap achteruit vergeleken met de BMW? Een F11 met 2.0 diesel is geen strepen trekker, maar op lange ritten (zomer/winter) via de Autobahn en de bergen in is het een fijne reisauto. Een XC70 3.2 met AWD is natuurlijk een totaal ander beest – gok vooral erg comfortabel.
Ga er komend weekend een bekijken om mijn hypotheses te testen. Maar ben benieuwd: heeft iemand hier een vergelijkbare stap gemaakt van BMW naar een XC70? Hoe bevalt het?
|
17 maart 2025 8:58 |
|
 |
Stiruam
'05 997 Carrera S cabNuland, jonguh!
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Ik heb geen vergelijkbare stap gemaakt, maar wel een tijd lang zowel een E90 als een V70 op de oprit gehad, nu een XC70 op de oprit (maar dan de SUV variant) en een vriend met een V70 youngtimer en een andere vriend met een XC70 youngtimer (de touring variant die jij op het oog hebt) waar ik allebei wel eens in rij. Een paar gedachtes: - Met de zwaarder gemotoriseerde Volvo's kun je vooral comfortabel "up tempo" rechtdoor. Als er een bocht aankomt, berg je dan maar met de zompige vering en al dat gewicht in de neus; - Qua vering / onderstel is het een kwestie van voorkeuren. Mijn vrouw krijg ik bijvoorbeeld met geen mogelijkheid een BMW in, omdat ze die te straf geveerd vindt. Ik vind de Volvo's qua vering juist sponzig en daarmee op bejaarden gericht (en dat vertel ik mijn vrouw dan ook.  ); - Qua verbruik zul je er ook fors op achteruit gegaan, maar het verschil in wegenbelasting maakt dat op zijn minst voor een deel weer goed; - Qua infotainment zijn de Volvo en de BMW werelden apart. Dat heb je misschien al geaccepteerd omdat het om een youngtimer gaat, maar de mogelijkheden van een Volvo infotainment systeem ten tijde van de XC70 3.2 versus die van een BMW F11 steken heel schraal tegen elkaar af. Volvo was daar in die tijd nog niet zo goed in. BMW wel; - Qua ruimte op de achterbank moet je even een " praktijkpassing" met je tieners doen denk ik: de te vergelijken maten schelen daar tussen de 0 en de 3 cm , soms in het voordeel van de een, soms in het voordeel van de ander; - De Volvo moet je niet kopen omdat je denkt dat die onverwoestbaar is. Dat waren ze vroeger, maar dat is er al wel een tijdje vanaf. Nou geldt dat in ieder geval op papier ook voor de BMW F11 520d, dus dat is geen verschil, maar wel iets om je van bewust te zijn. De Volvo's die ik als benchmark heb verbruiken allemaal olie en hebben allemaal van tijd tot tijd aandacht nodig. Deze review al gezien trouwens?
|
17 maart 2025 11:24 |
|
 |
Ruviano
991.1 GT3RS Zilver
911 3.2 Carrera Cabrio 1989 Diverse Italiaanse raspaardenBussum
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
De 3.2 is een ouderwetse motor, gekoppeld aan een zo mogelijk nog oudere versnellingsbak. Je denkt comfortabel. maar in de praktijk echt een onding. Ik zou hert niet doen. Het verbruik van die onder gemotoriseerde 3.2 is ook abominabel. Als, dan een T6, maar ook daar ga je qua rijden niet heel vrolijk van worden.... is gewoon echt een giga stap terug in de tijd. Toen ze nieuw waren was de techniek al ouderwets en achterhaald, nu dus al helemaal.
|
17 maart 2025 14:03 |
|
 |
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Als rijeigenschappen en status er niet toe doen en ruimte wel zou ik een busje met dubbele cabine overwegen. Doe ik ook regelmatig als ik mn vrouw en 6 meter aan zonen moet vervoeren. Kan evt ook prima als YT en dan is de bijtelling bijna nix. Kunnen de honden, fietsen, schoonmoeder etc ook nog mee. 
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
17 maart 2025 15:01 |
|
 |
Stiruam
'05 997 Carrera S cabNuland, jonguh!
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Oh ja, inderdaad! Had ik ook nog op mijn lijstje, maar vergat ik hierboven nog: als je van de automaat uitgaat in de XC70 echt een onding ja. Als je dat vergelijkt met de - waarschijnlijk in jouw F11 ook - automaat, dan is dat wel een forse stap terug in de tijd.
|
17 maart 2025 16:06 |
|
 |
Hen3
Boxster S 981 3.4
ex. Boxster 987.1 2.7Almen
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Wat is een SUV variant van de XC70?... Ik heb ook een XC70 gehad, hele stoere, mooie en comfortabele auto. Ik had het naar boven schuivende navigatieschermpje vervangen door eentje met Carplay, dat maakt het al een stuk bruikbaarder... Maar dat kost wat hobbywerk... Verwacht echter geen wonderen van de ruimte op de achterbank, die vond ik niet heel bijzonder voor zo'n grote auto. Ik heb nu een XC60 (laatste model), die is een stuk korter, maar de achterbank is ruimer. De kofferbak is wel weer een heel stuk kleiner, dat dan weer wel...
|
17 maart 2025 17:05 |
|
 |
Stiruam
'05 997 Carrera S cabNuland, jonguh!
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Ja, sorry. Typo die ik door tijdsverloop hier op het forum niet meer kan herstellen. Had moeten staan: XC 60 (dus de SUV variant). Ik bedoelde dus: zelfde platform, andere koets variant. Maar goed. Mijn vrouw heeft hier nu een XC60 uit 2014 staan dus. Daar maak je verder ook niemand mee blij (, behalve dus mijn vrouw). Laatste generatie is een ander verhaal.
|
17 maart 2025 18:06 |
|
 |
mhjjvh
Collectie eenvoudig en effectief:
Porsche 911 SC Targa 1980
Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982
Citroën 2CV6 Spécial 1986
Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)Omgeving Eindhoven
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Beste Volvo-adepten, Zijn er toevallig nog forummers of bekenden van die interesse hebben in een V70R van 1997, zwart en met 349500 km op de teller? Technisch en esthetisch in nagenoeg perfecte staat. Loopt als een “roffelend” naaimachientje. 
_________________________________________ Hgr, Maarten
|
17 maart 2025 20:15 |
|
 |
JorisWes
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Dank @Stiruam @Ruviano @Cazzo @Hen3 voor het delen van jullie ervaringen.
Misschien keek ik al door een (te) roze Volvo-bril (ben opgegroeid met 740s en 940s), maar de beperkte winst in achterbankruimte bij de XC70 vraagt toch meer offers dan gedacht op andere vlakken.
@Cazzo toevallig heeft de achterbuurman net een 12 jaar oude ex-brandweer 4x4 VW bus gekocht. Aan ruimte geen gebrek. Buurman als een kind zo blij, maar de kids hier thuis werden er niet heel enthousiast van. Boodschap was duidelijk: ik ‘hoef’ ze dan niet meer op te halen bij vriendjes (met de P mag natuurlijk wel).
De spoeling wat betreft beetje ‘leuke’, prettig sturende en betaalbare auto’s met ruimte voor drie pubers achterin is aardig dun. Nog even aan ChatGPT gevraagd, die kwam naast de 7/A8/S en X5/Q7/ML series nog met de Volkswagen Phaeton, Lexus RX400h en Skoda Superb Combi 3.2 als wildcards.
Tja, Misschien moet ik me minder aantrekken van de achterbank. Feitelijk doet het ‘euvel’ zich alleen voor met hockey rijdiensten, de jaarlijkse vakanties en wat tripjes naar de Oma’s. Misschien maar toch gewoon gaan voor een dikke E39 touring, een E61 met M pakket (ben niet bang voor Bangle) of een vroege F11 6 in lijn.
Enfin, de f11 dieselt nog steeds vrolijk door. Ga dit weekend eerst maar eens live bij een youngtimer XC70 kijken.
|
17 maart 2025 22:28 |
|
 |
JorisWes
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Ja was ik zoekende al tegen gekomen. Had niet verwacht - naïef misschien - dat dit type zo dorstig zou zijn. Tis geen Cayenne, maar toch 
|
17 maart 2025 22:33 |
|
 |
harryv8
911 -996 2004
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Ik rij nu een paar jaar in een Volvo XC70 2015, maar wel de Diesel variant 5 cilinder 2.4 getuned door OBBE tot 245 pk op lange stukken heel comfortabel , ruim vergeleken met de meeste auto's . en door de 4wd trekvermogen van 2100 kg door aanhanger met auto heb ik er al vaak achter gehad . Onderhoud bij Specialist (NORDICARS) heel betaalbaar , dealer is erg duur . Hiervoor een Defender 110 , dus in mijn geval erg luxe gevoel 
_________________________________________ http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl
|
18 maart 2025 12:22 |
|
 |
MVos
Porsche 981 - Cayman S
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Zijn wel zalige auto's hoor die Volvo's. Super comfortabel en degelijk... mijn vorige was een XC90 (d5 diesel): 5 jaar en meer dan 150.000km zonder problemen gehad. enkel een Marter die de motorkapisolatie aan t opeten was. Dus vorig jaar opnieuw een Volvo XC90 gekocht; nu een hybride T8 op de oprit staan als daily driver (gaat als een speer met bijna 400pk). Maar wel totaal iets anders dan een Porsche natuurlijk. niet echt te vergelijken 
|
18 maart 2025 18:16 |
|
 |
JorisWes
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Een XC90 is natuurlijk ook aardig puber proof. Maar omdat het gunstiger is om een YT te rijden , kom ik uit bij een mk1 XC90. En waar ik een XC70 uit 2008 nog best aardig vind smoelen, heb ik dat bij de eerste generatie XC90 niet. Een yamaha v8 zou eventueel wel iets compenseren;)
|
19 maart 2025 11:57 |
|
 |
Hen3
Boxster S 981 3.4
ex. Boxster 987.1 2.7Almen
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Klopt, maar vult elkaar prima aan, naast elkaar op de oprit... 
|
19 maart 2025 14:48 |
|
 |
twt
996Brabant
|
 Re: Even geen Porsche (Volvo-adepten onder elkaar)
Aangeboden : 4 aluminium velgen 16 inch hebben gelegen onder Volvo XC 70 bandmaat 215/65R16 alleen velgen,zonder banden voor 80 euro
|
26 maart 2025 9:36 |
|
|